Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση

Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Η μνημειώδης έκδοση «Ιστορία των Επιχειρήσεων Ωνάση, 1924-1975» μόλις κυκλοφόρησε σε επιστημονική επιμέλεια της Τζελίνας Χαρλαύτη.
0

Σε πτήση από το Ακαπούλκο στη Νέα Υόρκη, στις 3 Ιανουαρίου 1974, ο Αριστοτέλης Ωνάσης έγραψε με το χέρι, στα ελληνικά, τη διαθήκη του. Δεκαπέντε μήνες μετά, στις 15 Μαρτίου 1975, πέθανε. Τη στιγμή του θανάτου του η περιουσία του ανερχόταν σε 500 εκατομμύρια δολάρια, που σήμερα ισοδυναμούν με 2,7 δισ. δολάρια. «Ήταν μια ιδιοφυής διαθήκη, στο πρότυπο των επιχειρήσεών του».

Χώρισε την περιουσία του σε δύο ίσα μέρη. Το ένα μέρος, που θα πήγαινε στον γιο του Αλέξανδρο, αν αυτός ζούσε, προοριζόταν για το Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης. Το ίδρυμα αυτό θα λειτουργούσε για κοινωφελείς σκοπούς και, επί της ουσίας, θα διασφάλιζε τη συνέχεια των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του Ωνάση. Το άλλο μέρος θα πήγαινε στην κόρη του Χριστίνα. Ταυτόχρονα υπήρχε πρόβλεψη για τακτικό ετήσιο χρηματικό ποσό που θα δινόταν στη χήρα του Τζάκι, στα παιδιά της, στις αδελφές του, στους συγγενείς του και στους στενούς συνεργάτες του.

Ο Αριστοτέλης (Αρίστος) Ωνάσης δεν άφησε όμως μόνο την περιουσία του ούτε μόνο τον τεράστιο μύθο του, που εξακολουθεί να είναι ζωντανός. Άφησε πίσω του κι ένα μοναδικό αρχείο που περιλαμβάνει 1.000.000 τεκμήρια.

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης δεν ήταν αυτοδημιούργητος, όπως ίσως θα τον ήθελαν μερικοί. Καταγόταν από μια οικογένεια μεγαλεμπόρων καπνού της Καππαδοκίας, τους Ωνάσογλου, που προς το τέλος του 19ου αιώνα μετακινήθηκαν δυτικότερα, στη Σμύρνη.

Το αρχείο έχει έγγραφα σε τέσσερις γλώσσες (αγγλικά, ισπανικά, γαλλικά και ελληνικά), η βάση του βρίσκεται στην Ελλάδα και αποτελεί το υλικό πάνω στο οποίο στηρίζεται η μνημειώδης έκδοση «Ιστορία των Επιχειρήσεων Ωνάση, 1924-1975» (μνημειώδης για την παγκόσμια επιχειρηματική, ναυτιλιακή και οικονομική ιστορία) που μόλις κυκλοφόρησε σε επιστημονική επιμέλεια της Τζελίνας Χαρλαύτη. Το «μνημειώδης» έχει σχέση όχι μόνο με το ίδιο το βιβλίο των 703 σελίδων μεγάλου μεγέθους. Έχει σχέση και με τον μοναδικό χαρακτήρα του αρχείου.

Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Εμπορικός οίκος Ωνάση, Μπουένος Άιρες, 29 Δεκεμβρίου 1929. Καθισμένοι: Σωκράτης Ωνάσης, Αριστοτέλης Ωνάσης. Όρθιοι από αριστερά: Νίκος Κονιαλίδης, Κώστας Κονιαλίδης. Πηγή: Προσωπική συλλογή Ρίτσας Κονιαλίδη.

Σε αυτό αποτυπώνεται και στοιχειοθετείται για πρώτη φορά η λειτουργία ενός πολυεθνικού ναυτιλιακού επιχειρηματικού ομίλου με εταιρείες σε τρεις ηπείρους (Ευρώπη, Αμερική, Ασία) και σε 14 χώρες (Ελλάδα, Γαλλία, Μονακό, Γερμανία, Νορβηγία, Σουηδία, Αγγλία, Αργεντινή, Ουρουγουάη, Παναμά, Ονδούρα, Ηνωμένες Πολιτείες, Σαουδική Αραβία και Λιβερία).

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Ιστορία των επιχειρήσεων Ωνάση, 1924-1975, Επιστημονική επιμέλεια: Τζελίνα Χαρλαύτη,
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης, Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών-ΙΤΕ

Εκείνο που έχει σημασία επίσης είναι ότι το αρχείο τεκμηριώνει την καινοτομία του Ωνάση σε διεθνές επίπεδο, δηλαδή τη δημιουργία του μοντέλου της παγκόσμιας ναυτιλιακής επιχείρησης που ακολουθείται μέχρι σήμερα. Οι περισσότεροι γνωρίζουμε τον κοινωνικό Ωνάση, τον γλεντζέ, τον γυναικά, τον δημιουργό σκανδάλων, τον tycoon, αλλά τώρα συνειδητοποιούμε, έχοντας μπροστά μας αυτό το βιβλίο, το πρωτοποριακό και καινοτόμο επιχειρηματικό πνεύμα του, που μοιάζει να είναι αξεπέραστο.

Καθηγήτρια Ναυτιλιακής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, η Τζελίνα Χαρλαύτη συντόνισε μια μεγάλη ομάδα ιστορικών για τη μελέτη του αρχείου, αλλά και πριν, μια ομάδα αρχειονόμων με επικεφαλής την Αμαλία Παππά, αναπληρώτρια γενική διευθύντρια των Γενικών Αρχείων του Κράτους, για τη συγκρότησή του. Ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Παπαδημητρίου, που έδωσε στην Τζελίνα Χαρλαύτη πλήρη πρόσβαση στο αρχείο με μοναδικό κριτήριο την επιστημονική ευθύνη, γράφει στο εισαγωγικό κείμενό του, ξεκινώντας από το τώρα, ότι «είναι σπάνιες διεθνώς οι εφοπλιστικές περιουσίες που επιβιώνουν σχεδόν πενήντα χρόνια μετά τον θάνατο του ιδρυτή τους». Και ακόμα ότι είναι λιγότερες οι περιουσίες που «όχι μόνο επιζούν, αλλά έχουν πολλαπλασιαστεί σε συνολική αξία, ενώ παράλληλα αναπτύσσουν κοινωφελή δράση, όπως ακριβώς συμβαίνει στην περίπτωση του Ιδρύματος Ωνάση».

Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Τίνα Λιβανού, η πρώτη σύζυγος (1946-1959). Αριστοτέλης και Τίνα Ωνάση, Μπουένος Άιρες 1947. Φωτ.: Αρχείο Ωνάση, Buenos Aires, Aristos and Tina, Maros, Vassilis (OAB.S07.SS02.F001.SF004)
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Η Ωνασιάδα είναι το μοναδικό κείμενο του Α. Ωνάση το οποίο δημοσιεύτηκε όσο ο Ωνάσης βρισκόταν στη ζωή. Συντάχθηκε το 1947 και δημοσιεύτηκε το 1953 σε δώδεκα συνέχειες στον Εθνικό Κήρυκα των Αθηνών.

Η συγκρότηση αυτού του αρχείου έχει διαστάσεις πλανητικές και οπωσδήποτε μυθιστορηματικού χαρακτήρα. Τα τεκμήρια συγκεντρώθηκαν από διάφορα κέντρα διαχείρισης του ομίλου Ωνάση, στο Μοντεβιδέο, στο Μόντε Κάρλο, στην Ελβετία και στη Νέα Υόρκη, και, φυσικά, από διάφορα γραφεία στην Ελλάδα. Τα τεκμήρια αυτά καλύπτουν όλη την εξέλιξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του Ωνάση, από το 1924 έως σήμερα. Δίνουν επίσης πληροφορίες για τις πρώτες στον κόσμο υπεράκτιες ναυτιλιακές εταιρείες Παναμά και Λιβερίας που δημιουργήθηκαν. Παρουσιάζουν, επίσης, τη δραστηριότητα των «ανθρώπων» του Ωνάση, είτε αυτοί είναι τα στελέχη και οι υπάλληλοί του ανά την υφήλιο είτε οι ναυτικοί του.

Το αρχείο συμπληρώνεται με προσκτήσεις από διάφορες πηγές, τεκμήρια για την οικογένεια Ωνάση, προσωπική αλληλογραφία και σημαντικό φωτογραφικό υλικό. Ανάμεσα στα προσωπικά αρχεία είναι και οι φάκελοι του Αριστοτέλη Ωνάση που φύλαγαν για δεκαετίες στο σπίτι τους ο Στέλιος και η Αλεξάνδρα Παπαδημητρίου. Ο δικηγόρος Στέλιος Παπαδημητρίου ήταν από τους πιο στενούς συνεργάτες του Ωνάση και αυτός που κυρίως διαχειρίστηκε την εκτέλεση της διαθήκης του Ωνάση, καθώς και τη συνέχεια. Οι φάκελοι αυτοί, που είχαν δοθεί από τον ίδιο τον Ωνάση στον Στέλιο Παπαδημητρίου, περιείχαν προσωπική αλληλογραφία με τις δύο συζύγους, την Τίνα Λιβανού, μητέρα των παιδιών του, και την Τζάκι Κένεντι, διάφορα οικογενειακά νομικά έγγραφα και εμπιστευτική επιχειρηματική αλληλογραφία. Το υλικό αυτό βρήκε ο Αντώνης Παπαδημητρίου το 2017, μετά τον θάνατο της μητέρας του Αλεξάνδρας.

Άλλα προσωπικά αρχεία είναι του Παντελή Πανανικολάου με την αλληλογραφία του Ωνάση την περίοδο 1924-1948. Ο Παπανικολάου, που ήταν φιλόλογος στο επάγγελμα, ήταν ο πρώτος σύζυγος της αδελφής του Ωνάση, Άρτεμης, μετέπειτα κ. Γαροφαλίδη. Ο Ωνάσης αλληλογραφούσε μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 1950 με τον Παπανικολάου λόγω της Πόπης Παπανικολάου, κόρης του Παντελή και της Άρτεμης, που αυτοκτόνησε σε ηλικία 30 ετών. Οικογενειακό αρχειακό υλικό (αλληλογραφία και φωτογραφίες) για τους Ωνάση υπάρχει και στο αρχείο του κινηματογραφιστή Βασίλη Μάρου. Το υλικό αυτό είχε παραχωρήσει στον Μάρο η Άρτεμη Γαροφαλίδη για το γύρισμα ενός ντοκιμαντέρ. Η Γαροφαλίδη πέθανε το 1981 και το ντοκιμαντέρ δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. 

Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Σωκράτης Ωνάσης και Πηνελόπη (Δολόγλου), οι γονείς του Αριστοτέλη Ωνάση. Φωτ.: Αρχείο Ωνάση, Photograph depicting Socrates and Penelope Onassis, Maros, Vassilis (OAB.S07.SS02.F001.SF001.003)

Ο Ωνάσης είχε τρεις αδελφές. Είδαμε ήδη την Άρτεμη, που ήταν μεγαλύτερη από τον Αριστοτέλη, είχε γεννηθεί το 1902. Ήταν ακόμη η Μερόπη (1913-2012), που είχε παντρευτεί τον Νικόλαο Κονιαλίδη, και η Καλλιρρόη (1918-2007), που είχε παντρευτεί τον Γεράσιμο Πατρονικόλα.

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης δεν ήταν αυτοδημιούργητος, όπως ίσως θα τον ήθελαν μερικοί. Καταγόταν από μια οικογένεια μεγαλεμπόρων καπνού της Καππαδοκίας, τους Ωνάσογλου, που προς το τέλος του 19ου αιώνα μετακινήθηκαν δυτικότερα, στη Σμύρνη. Ο Σωκράτης Ωνάσης, πατέρας του Αριστοτέλη, παντρεύτηκε το 1901 την 20χρονη Πηνελόπη Δολόγλου, με την οποία απέκτησε, την Άρτεμη και τον Αριστοτέλη. Η Πηνελόπη πέθανε όμως σε ηλικία 30 ετών, το 1911, και έναν χρόνο μετά ο Σωκράτης ξαναπαντρεύτηκε την Ελένη Τζώρτζογλου, με την οποία απέκτησε τη Μερόπη και την Καλλιρρόη. Τον Αύγουστο/Σεπτέμβριο του 1922 ο Σωκράτης, που είναι 48 ετών, και η οικογένειά του διαφεύγουν ως πρόσφυγες στην Ελλάδα.

Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Ο Ωνάσης πριν επιβιβαστεί σε αεροπλάνο στο αεροδρόμιο του Παρισιού, 1937. Πηγή: Πλάτων Ξ. Φιλιππίδης, Εμπορικός και Κοινωνικός Οδηγός των Ελλήνων της Νοτίου Αμερικής, Μπουένος Άιρες, 1938.

Το νέο επιχειρηματικό ξεκίνημα των Ωνάση στην Ελλάδα γίνεται το 1923 με κεφάλαιο που του εξασφάλισε ένα φορτίο καπνού που είχαν πουλήσει στους Λεβαντίνους Άγγλους εμπόρους της Σμύρνης Γουίταλ, λίγες μέρες πριν από την καταστροφή της πόλης. Την ίδια χρονιά ο Σωκράτης στέλνει τον γιο του Αρίστο στο Μπουένος Άιρες, όπου υπήρχαν συγγενείς και μπορούσε να αξιοποιήσει το οικογενειακό δίκτυο, προκειμένου να αναπτύξει το εμπόριο του καπνού. Ο Αρίστος τα καταφέρνει και όταν ο πατέρας  του πεθαίνει το 1932, σε ηλικία 58 ετών, αναλαμβάνει ο ίδιος τις επιχειρήσεις αλλά και την προστασία της διευρυμένης οικογένειας Ωνάση, σαν ένας νέος πατριάρχης.

cover
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Στο βιβλίο παρακολουθούμε, με πλήρη πλέον τεκμηρίωση, όλη την πορεία του: τη διείσδυση στη ναυτιλία και τη σύγκρουσή του με το ελληνικό εφοπλιστικό κατεστημένο, τα δεξαμενόπλοια, τη φαλαινοθηρία (μια λιγότερη γνωστή, αλλά συναρπαστική πλευρά του Ωνάση, μια ιστορία Μόμπι Ντικ), τη σύγκρουση με τις Ηνωμένες Πολιτείες για την υπόθεση των λίμπερτυ, την Ολυμπιακή Αεροπορία, τις βιομηχανικές επενδύσεις, την αγάπη αλλά και τη σύγκρουση με το Ρενιέ του Μονακό, τη σύγκρουσή του με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, τη θαλαμηγό Χριστίνα ως στοιχείο δημόσιας εικόνας και οικογενειακής στρατηγικής, το τέλος και, βεβαίως, τη συνέχεια του Ομίλου Ωνάση μετά τον Ωνάση.

Με αφηγηματικότητα και πλούσια εικονογράφηση (φωτογραφίες και γραφήματα) το βιβλίο γεφυρώνει τρείς αιώνες ιστορίες, από τη Μικρά Ασία και την Σμύρνη στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Καθέλκυση του δεξαμενόπλοιου «Τίνα Ωνάση», 25 Ιουλίου 1953. Πηγή: Αρχείο Ωνάση, «Tina Onassis»
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Ιθακήσιοι ναυτικοί στο φουγάρο του «Τίνα Ωνάση», 1954. Πηγή: Δημήτρης Παΐζης-Δανιάς, Θαλάσσης μνήμες, Αθήνα: Σύλλογος Φιλομήρων Ιθάκης «Ευχήν Οδυσσεί», 2008.
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Το διαβατήριο του Αριστοτέλη Ωνάση.
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Ο Αριστοτέλης Ωνάσης με τον Ludwig Erhard το 1953. Ο Δρ. Ludwig Erhard, υπουργός Οικονομικών και αρχιτέκτονας του «οικονομικού θαύματος» της Γερμανίας, ήλθε ως αντιπρόσωπος της κυβέρνησης στο ναυπηγείο A. G. Weser στη Βρέμη για την καθέλκυση του πρώτου τάνκερ «Olympic Cloud» στις 25 Μαρτίου 1953. Ο Ludwig Erhard διετέλεσε καγκελάριος της Γερμανίας στο διάστημα 1963-1966. Πηγή: Αρχείο Ωνάση «Photo Album»
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Ο Αριστοτέλης Ωνάσης με τον αρχιτέκτονα Caesar Pinnau στο παρθενικό ταξίδι του «Χριστίνα», 1954. Πηγή: Αρχείο Ωνάση
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Ο Ουίνστον Τσόρτσιλ σε κρουαζιέρα με τη θαλαμηγό «Χριστίνα» στην Κωνσταντινούπολη με τον Αριστοτέλη Ωνάση. Πηγή: Αρχείο Ωνάση, «Churchill»
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Οι καλεσμένοι του Ωνάση στο «Χριστίνα». Ο Αλέξης Μινωτής με τον Αριστοτέλη Ωνάση και την αδελφή του Ωνάση, Άρτεμη. Πηγή: Αρχείο Ωνάση
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Οι πρώτες κρουαζιέρες της θαλαμηγού «Χριστίνα». Στη Χίο. Σεπτέμβριος 1954. (πάνω) Διακρίνονται από δεξιά: Αριστοτέλης Ωνάσης, Σταύρος Λιβανός, Καλλιρόη Πατρονικόλα, Μερόπη Κονιαλίδη, Τίνα Λιβανού, Άρτεμη Γαροφαλίδη, Θεόδωρος Γαροφαλίδης. (κάτω) Διακρίνονται ο Αριστοτέλης Ωνάσης και ο Θεόδωρος Γαροφαλίδης. Πηγή: Αρχείο Ωνάση, «Aristoteles Onassis celebrating with the crew of the yacht Christina», Maros, Vassilis
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Ταξίδι της ανακτορικής φρουράς των Ευζώνων στη Νέα Υόρκη. Πηγή: Αρχείο Ωνάση, Αρχείο Κλεισθένη Δασκαλάκου
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Στολές των αεροσυνοδών της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Πηγή: Αρχείο Ωνάση, Αρχείο Κλεισθένη Δασκαλάκου
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Ο Ωνάσης με τον Σοφοκλή Βενιζέλο και τον Γεώργιο Παπανδρέου, Χανιά, 1962. Από αριστερά: Θεόδωρος Γαροφαλίδης, Σοφοκλής Βενιζέλος, Αριστοτέλης Ωνάσης και στο άκρο δεξιά ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης. Πηγή: Αρχείο Ωνάση, Αρχείο Κλεισθένη Δασκαλάκου
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Μητσοτάκης και Αριστοτέλης Ωνάσης, 1966. Πηγή: Αρχείο Ωνάση, Αρχείο Κλεισθένη Δασκαλάκου

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

​​​​​​Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΡΙΤΗ 24/05 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Ο Σμηναγός Χ, ο Ωνάσης και η Ολυμπιακή

Βιβλία και Συγγραφείς / Ο πόλεμος Ωνάση, Νιάρχου και Γουλανδρή για τη δημιουργία της πρώτης αεροπορικής εταιρείας στην Ελλάδα

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον συγγραφέα και ερευνητή Αχιλλέα Χεκίμογλου, με αφορμή το βιβλίο του «Ο Ωνάσης και ο Σμηναγός Χ» που κυκλοφόρησε πρόσφατα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM