Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση

Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Η μνημειώδης έκδοση «Ιστορία των Επιχειρήσεων Ωνάση, 1924-1975» μόλις κυκλοφόρησε σε επιστημονική επιμέλεια της Τζελίνας Χαρλαύτη.
0

Σε πτήση από το Ακαπούλκο στη Νέα Υόρκη, στις 3 Ιανουαρίου 1974, ο Αριστοτέλης Ωνάσης έγραψε με το χέρι, στα ελληνικά, τη διαθήκη του. Δεκαπέντε μήνες μετά, στις 15 Μαρτίου 1975, πέθανε. Τη στιγμή του θανάτου του η περιουσία του ανερχόταν σε 500 εκατομμύρια δολάρια, που σήμερα ισοδυναμούν με 2,7 δισ. δολάρια. «Ήταν μια ιδιοφυής διαθήκη, στο πρότυπο των επιχειρήσεών του».

Χώρισε την περιουσία του σε δύο ίσα μέρη. Το ένα μέρος, που θα πήγαινε στον γιο του Αλέξανδρο, αν αυτός ζούσε, προοριζόταν για το Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης. Το ίδρυμα αυτό θα λειτουργούσε για κοινωφελείς σκοπούς και, επί της ουσίας, θα διασφάλιζε τη συνέχεια των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του Ωνάση. Το άλλο μέρος θα πήγαινε στην κόρη του Χριστίνα. Ταυτόχρονα υπήρχε πρόβλεψη για τακτικό ετήσιο χρηματικό ποσό που θα δινόταν στη χήρα του Τζάκι, στα παιδιά της, στις αδελφές του, στους συγγενείς του και στους στενούς συνεργάτες του.

Ο Αριστοτέλης (Αρίστος) Ωνάσης δεν άφησε όμως μόνο την περιουσία του ούτε μόνο τον τεράστιο μύθο του, που εξακολουθεί να είναι ζωντανός. Άφησε πίσω του κι ένα μοναδικό αρχείο που περιλαμβάνει 1.000.000 τεκμήρια.

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης δεν ήταν αυτοδημιούργητος, όπως ίσως θα τον ήθελαν μερικοί. Καταγόταν από μια οικογένεια μεγαλεμπόρων καπνού της Καππαδοκίας, τους Ωνάσογλου, που προς το τέλος του 19ου αιώνα μετακινήθηκαν δυτικότερα, στη Σμύρνη.

Το αρχείο έχει έγγραφα σε τέσσερις γλώσσες (αγγλικά, ισπανικά, γαλλικά και ελληνικά), η βάση του βρίσκεται στην Ελλάδα και αποτελεί το υλικό πάνω στο οποίο στηρίζεται η μνημειώδης έκδοση «Ιστορία των Επιχειρήσεων Ωνάση, 1924-1975» (μνημειώδης για την παγκόσμια επιχειρηματική, ναυτιλιακή και οικονομική ιστορία) που μόλις κυκλοφόρησε σε επιστημονική επιμέλεια της Τζελίνας Χαρλαύτη. Το «μνημειώδης» έχει σχέση όχι μόνο με το ίδιο το βιβλίο των 703 σελίδων μεγάλου μεγέθους. Έχει σχέση και με τον μοναδικό χαρακτήρα του αρχείου.

Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Εμπορικός οίκος Ωνάση, Μπουένος Άιρες, 29 Δεκεμβρίου 1929. Καθισμένοι: Σωκράτης Ωνάσης, Αριστοτέλης Ωνάσης. Όρθιοι από αριστερά: Νίκος Κονιαλίδης, Κώστας Κονιαλίδης. Πηγή: Προσωπική συλλογή Ρίτσας Κονιαλίδη.

Σε αυτό αποτυπώνεται και στοιχειοθετείται για πρώτη φορά η λειτουργία ενός πολυεθνικού ναυτιλιακού επιχειρηματικού ομίλου με εταιρείες σε τρεις ηπείρους (Ευρώπη, Αμερική, Ασία) και σε 14 χώρες (Ελλάδα, Γαλλία, Μονακό, Γερμανία, Νορβηγία, Σουηδία, Αγγλία, Αργεντινή, Ουρουγουάη, Παναμά, Ονδούρα, Ηνωμένες Πολιτείες, Σαουδική Αραβία και Λιβερία).

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Ιστορία των επιχειρήσεων Ωνάση, 1924-1975, Επιστημονική επιμέλεια: Τζελίνα Χαρλαύτη,
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης, Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών-ΙΤΕ

Εκείνο που έχει σημασία επίσης είναι ότι το αρχείο τεκμηριώνει την καινοτομία του Ωνάση σε διεθνές επίπεδο, δηλαδή τη δημιουργία του μοντέλου της παγκόσμιας ναυτιλιακής επιχείρησης που ακολουθείται μέχρι σήμερα. Οι περισσότεροι γνωρίζουμε τον κοινωνικό Ωνάση, τον γλεντζέ, τον γυναικά, τον δημιουργό σκανδάλων, τον tycoon, αλλά τώρα συνειδητοποιούμε, έχοντας μπροστά μας αυτό το βιβλίο, το πρωτοποριακό και καινοτόμο επιχειρηματικό πνεύμα του, που μοιάζει να είναι αξεπέραστο.

Καθηγήτρια Ναυτιλιακής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, η Τζελίνα Χαρλαύτη συντόνισε μια μεγάλη ομάδα ιστορικών για τη μελέτη του αρχείου, αλλά και πριν, μια ομάδα αρχειονόμων με επικεφαλής την Αμαλία Παππά, αναπληρώτρια γενική διευθύντρια των Γενικών Αρχείων του Κράτους, για τη συγκρότησή του. Ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Παπαδημητρίου, που έδωσε στην Τζελίνα Χαρλαύτη πλήρη πρόσβαση στο αρχείο με μοναδικό κριτήριο την επιστημονική ευθύνη, γράφει στο εισαγωγικό κείμενό του, ξεκινώντας από το τώρα, ότι «είναι σπάνιες διεθνώς οι εφοπλιστικές περιουσίες που επιβιώνουν σχεδόν πενήντα χρόνια μετά τον θάνατο του ιδρυτή τους». Και ακόμα ότι είναι λιγότερες οι περιουσίες που «όχι μόνο επιζούν, αλλά έχουν πολλαπλασιαστεί σε συνολική αξία, ενώ παράλληλα αναπτύσσουν κοινωφελή δράση, όπως ακριβώς συμβαίνει στην περίπτωση του Ιδρύματος Ωνάση».

Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Τίνα Λιβανού, η πρώτη σύζυγος (1946-1959). Αριστοτέλης και Τίνα Ωνάση, Μπουένος Άιρες 1947. Φωτ.: Αρχείο Ωνάση, Buenos Aires, Aristos and Tina, Maros, Vassilis (OAB.S07.SS02.F001.SF004)
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Η Ωνασιάδα είναι το μοναδικό κείμενο του Α. Ωνάση το οποίο δημοσιεύτηκε όσο ο Ωνάσης βρισκόταν στη ζωή. Συντάχθηκε το 1947 και δημοσιεύτηκε το 1953 σε δώδεκα συνέχειες στον Εθνικό Κήρυκα των Αθηνών.

Η συγκρότηση αυτού του αρχείου έχει διαστάσεις πλανητικές και οπωσδήποτε μυθιστορηματικού χαρακτήρα. Τα τεκμήρια συγκεντρώθηκαν από διάφορα κέντρα διαχείρισης του ομίλου Ωνάση, στο Μοντεβιδέο, στο Μόντε Κάρλο, στην Ελβετία και στη Νέα Υόρκη, και, φυσικά, από διάφορα γραφεία στην Ελλάδα. Τα τεκμήρια αυτά καλύπτουν όλη την εξέλιξη των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του Ωνάση, από το 1924 έως σήμερα. Δίνουν επίσης πληροφορίες για τις πρώτες στον κόσμο υπεράκτιες ναυτιλιακές εταιρείες Παναμά και Λιβερίας που δημιουργήθηκαν. Παρουσιάζουν, επίσης, τη δραστηριότητα των «ανθρώπων» του Ωνάση, είτε αυτοί είναι τα στελέχη και οι υπάλληλοί του ανά την υφήλιο είτε οι ναυτικοί του.

Το αρχείο συμπληρώνεται με προσκτήσεις από διάφορες πηγές, τεκμήρια για την οικογένεια Ωνάση, προσωπική αλληλογραφία και σημαντικό φωτογραφικό υλικό. Ανάμεσα στα προσωπικά αρχεία είναι και οι φάκελοι του Αριστοτέλη Ωνάση που φύλαγαν για δεκαετίες στο σπίτι τους ο Στέλιος και η Αλεξάνδρα Παπαδημητρίου. Ο δικηγόρος Στέλιος Παπαδημητρίου ήταν από τους πιο στενούς συνεργάτες του Ωνάση και αυτός που κυρίως διαχειρίστηκε την εκτέλεση της διαθήκης του Ωνάση, καθώς και τη συνέχεια. Οι φάκελοι αυτοί, που είχαν δοθεί από τον ίδιο τον Ωνάση στον Στέλιο Παπαδημητρίου, περιείχαν προσωπική αλληλογραφία με τις δύο συζύγους, την Τίνα Λιβανού, μητέρα των παιδιών του, και την Τζάκι Κένεντι, διάφορα οικογενειακά νομικά έγγραφα και εμπιστευτική επιχειρηματική αλληλογραφία. Το υλικό αυτό βρήκε ο Αντώνης Παπαδημητρίου το 2017, μετά τον θάνατο της μητέρας του Αλεξάνδρας.

Άλλα προσωπικά αρχεία είναι του Παντελή Πανανικολάου με την αλληλογραφία του Ωνάση την περίοδο 1924-1948. Ο Παπανικολάου, που ήταν φιλόλογος στο επάγγελμα, ήταν ο πρώτος σύζυγος της αδελφής του Ωνάση, Άρτεμης, μετέπειτα κ. Γαροφαλίδη. Ο Ωνάσης αλληλογραφούσε μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 1950 με τον Παπανικολάου λόγω της Πόπης Παπανικολάου, κόρης του Παντελή και της Άρτεμης, που αυτοκτόνησε σε ηλικία 30 ετών. Οικογενειακό αρχειακό υλικό (αλληλογραφία και φωτογραφίες) για τους Ωνάση υπάρχει και στο αρχείο του κινηματογραφιστή Βασίλη Μάρου. Το υλικό αυτό είχε παραχωρήσει στον Μάρο η Άρτεμη Γαροφαλίδη για το γύρισμα ενός ντοκιμαντέρ. Η Γαροφαλίδη πέθανε το 1981 και το ντοκιμαντέρ δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. 

Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Σωκράτης Ωνάσης και Πηνελόπη (Δολόγλου), οι γονείς του Αριστοτέλη Ωνάση. Φωτ.: Αρχείο Ωνάση, Photograph depicting Socrates and Penelope Onassis, Maros, Vassilis (OAB.S07.SS02.F001.SF001.003)

Ο Ωνάσης είχε τρεις αδελφές. Είδαμε ήδη την Άρτεμη, που ήταν μεγαλύτερη από τον Αριστοτέλη, είχε γεννηθεί το 1902. Ήταν ακόμη η Μερόπη (1913-2012), που είχε παντρευτεί τον Νικόλαο Κονιαλίδη, και η Καλλιρρόη (1918-2007), που είχε παντρευτεί τον Γεράσιμο Πατρονικόλα.

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης δεν ήταν αυτοδημιούργητος, όπως ίσως θα τον ήθελαν μερικοί. Καταγόταν από μια οικογένεια μεγαλεμπόρων καπνού της Καππαδοκίας, τους Ωνάσογλου, που προς το τέλος του 19ου αιώνα μετακινήθηκαν δυτικότερα, στη Σμύρνη. Ο Σωκράτης Ωνάσης, πατέρας του Αριστοτέλη, παντρεύτηκε το 1901 την 20χρονη Πηνελόπη Δολόγλου, με την οποία απέκτησε, την Άρτεμη και τον Αριστοτέλη. Η Πηνελόπη πέθανε όμως σε ηλικία 30 ετών, το 1911, και έναν χρόνο μετά ο Σωκράτης ξαναπαντρεύτηκε την Ελένη Τζώρτζογλου, με την οποία απέκτησε τη Μερόπη και την Καλλιρρόη. Τον Αύγουστο/Σεπτέμβριο του 1922 ο Σωκράτης, που είναι 48 ετών, και η οικογένειά του διαφεύγουν ως πρόσφυγες στην Ελλάδα.

Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Ο Ωνάσης πριν επιβιβαστεί σε αεροπλάνο στο αεροδρόμιο του Παρισιού, 1937. Πηγή: Πλάτων Ξ. Φιλιππίδης, Εμπορικός και Κοινωνικός Οδηγός των Ελλήνων της Νοτίου Αμερικής, Μπουένος Άιρες, 1938.

Το νέο επιχειρηματικό ξεκίνημα των Ωνάση στην Ελλάδα γίνεται το 1923 με κεφάλαιο που του εξασφάλισε ένα φορτίο καπνού που είχαν πουλήσει στους Λεβαντίνους Άγγλους εμπόρους της Σμύρνης Γουίταλ, λίγες μέρες πριν από την καταστροφή της πόλης. Την ίδια χρονιά ο Σωκράτης στέλνει τον γιο του Αρίστο στο Μπουένος Άιρες, όπου υπήρχαν συγγενείς και μπορούσε να αξιοποιήσει το οικογενειακό δίκτυο, προκειμένου να αναπτύξει το εμπόριο του καπνού. Ο Αρίστος τα καταφέρνει και όταν ο πατέρας  του πεθαίνει το 1932, σε ηλικία 58 ετών, αναλαμβάνει ο ίδιος τις επιχειρήσεις αλλά και την προστασία της διευρυμένης οικογένειας Ωνάση, σαν ένας νέος πατριάρχης.

cover
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Στο βιβλίο παρακολουθούμε, με πλήρη πλέον τεκμηρίωση, όλη την πορεία του: τη διείσδυση στη ναυτιλία και τη σύγκρουσή του με το ελληνικό εφοπλιστικό κατεστημένο, τα δεξαμενόπλοια, τη φαλαινοθηρία (μια λιγότερη γνωστή, αλλά συναρπαστική πλευρά του Ωνάση, μια ιστορία Μόμπι Ντικ), τη σύγκρουση με τις Ηνωμένες Πολιτείες για την υπόθεση των λίμπερτυ, την Ολυμπιακή Αεροπορία, τις βιομηχανικές επενδύσεις, την αγάπη αλλά και τη σύγκρουση με το Ρενιέ του Μονακό, τη σύγκρουσή του με τον Κωνσταντίνο Καραμανλή, τη θαλαμηγό Χριστίνα ως στοιχείο δημόσιας εικόνας και οικογενειακής στρατηγικής, το τέλος και, βεβαίως, τη συνέχεια του Ομίλου Ωνάση μετά τον Ωνάση.

Με αφηγηματικότητα και πλούσια εικονογράφηση (φωτογραφίες και γραφήματα) το βιβλίο γεφυρώνει τρείς αιώνες ιστορίες, από τη Μικρά Ασία και την Σμύρνη στην Ελλάδα και στον κόσμο.

Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Καθέλκυση του δεξαμενόπλοιου «Τίνα Ωνάση», 25 Ιουλίου 1953. Πηγή: Αρχείο Ωνάση, «Tina Onassis»
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Ιθακήσιοι ναυτικοί στο φουγάρο του «Τίνα Ωνάση», 1954. Πηγή: Δημήτρης Παΐζης-Δανιάς, Θαλάσσης μνήμες, Αθήνα: Σύλλογος Φιλομήρων Ιθάκης «Ευχήν Οδυσσεί», 2008.
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Το διαβατήριο του Αριστοτέλη Ωνάση.
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Ο Αριστοτέλης Ωνάσης με τον Ludwig Erhard το 1953. Ο Δρ. Ludwig Erhard, υπουργός Οικονομικών και αρχιτέκτονας του «οικονομικού θαύματος» της Γερμανίας, ήλθε ως αντιπρόσωπος της κυβέρνησης στο ναυπηγείο A. G. Weser στη Βρέμη για την καθέλκυση του πρώτου τάνκερ «Olympic Cloud» στις 25 Μαρτίου 1953. Ο Ludwig Erhard διετέλεσε καγκελάριος της Γερμανίας στο διάστημα 1963-1966. Πηγή: Αρχείο Ωνάση «Photo Album»
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Ο Αριστοτέλης Ωνάσης με τον αρχιτέκτονα Caesar Pinnau στο παρθενικό ταξίδι του «Χριστίνα», 1954. Πηγή: Αρχείο Ωνάση
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Ο Ουίνστον Τσόρτσιλ σε κρουαζιέρα με τη θαλαμηγό «Χριστίνα» στην Κωνσταντινούπολη με τον Αριστοτέλη Ωνάση. Πηγή: Αρχείο Ωνάση, «Churchill»
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Οι καλεσμένοι του Ωνάση στο «Χριστίνα». Ο Αλέξης Μινωτής με τον Αριστοτέλη Ωνάση και την αδελφή του Ωνάση, Άρτεμη. Πηγή: Αρχείο Ωνάση
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Οι πρώτες κρουαζιέρες της θαλαμηγού «Χριστίνα». Στη Χίο. Σεπτέμβριος 1954. (πάνω) Διακρίνονται από δεξιά: Αριστοτέλης Ωνάσης, Σταύρος Λιβανός, Καλλιρόη Πατρονικόλα, Μερόπη Κονιαλίδη, Τίνα Λιβανού, Άρτεμη Γαροφαλίδη, Θεόδωρος Γαροφαλίδης. (κάτω) Διακρίνονται ο Αριστοτέλης Ωνάσης και ο Θεόδωρος Γαροφαλίδης. Πηγή: Αρχείο Ωνάση, «Aristoteles Onassis celebrating with the crew of the yacht Christina», Maros, Vassilis
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Ταξίδι της ανακτορικής φρουράς των Ευζώνων στη Νέα Υόρκη. Πηγή: Αρχείο Ωνάση, Αρχείο Κλεισθένη Δασκαλάκου
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Στολές των αεροσυνοδών της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Πηγή: Αρχείο Ωνάση, Αρχείο Κλεισθένη Δασκαλάκου
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Ο Ωνάσης με τον Σοφοκλή Βενιζέλο και τον Γεώργιο Παπανδρέου, Χανιά, 1962. Από αριστερά: Θεόδωρος Γαροφαλίδης, Σοφοκλής Βενιζέλος, Αριστοτέλης Ωνάσης και στο άκρο δεξιά ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης. Πηγή: Αρχείο Ωνάση, Αρχείο Κλεισθένη Δασκαλάκου
Ένα εκατομμύριο τεκμήρια για τον Ωνάση Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Μητσοτάκης και Αριστοτέλης Ωνάσης, 1966. Πηγή: Αρχείο Ωνάση, Αρχείο Κλεισθένη Δασκαλάκου

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

​​​​​​Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΡΙΤΗ 24/05 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-Ο Σμηναγός Χ, ο Ωνάσης και η Ολυμπιακή

Βιβλία και Συγγραφείς / Ο πόλεμος Ωνάση, Νιάρχου και Γουλανδρή για τη δημιουργία της πρώτης αεροπορικής εταιρείας στην Ελλάδα

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με τον συγγραφέα και ερευνητή Αχιλλέα Χεκίμογλου, με αφορμή το βιβλίο του «Ο Ωνάσης και ο Σμηναγός Χ» που κυκλοφόρησε πρόσφατα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ