Δημήτρης Δημητράκος: «Από ιδέες έχουμε ανάγκη, όχι από ιδεολογίες»

Δημήτρης Δημητράκος: «Από ιδέες έχουμε ανάγκη, όχι από ιδεολογίες» Facebook Twitter
Ο νέος λαϊκισμός ξεχωρίζει από παλιότερους σχηματισμούς λόγω της πολιτικής κουλτούρας που τον αναδεικνύει. Σήμερα, κάποια κύρια χαρακτηριστικά του είναι το ψέμα, η άρνηση της αλλαγής, η εναντίωση σε μεταρρυθμίσεις, ακόμα και ρατσιστικές ή ξενοφοβικές εξάρσεις. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Στο σπίτι του ομότιμου καθηγητή Πολιτικής Φιλοσοφίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Δημήτρη Δημητράκου κυριαρχούν οι μεγάλες και επιβλητικές βιβλιοθήκες, τα ξένα περιοδικά και τα ιστορικά τεύχη, ενώ σε περίοπτη θέση βρίσκεται το «Μέγα λεξικόν της ελληνικής γλώσσης» του παππού του Δημήτρη Δημητράκου.

Είναι απόφοιτος του London School of Economics και έχει διδάξει σε πανεπιστήμια της Θεσσαλίας, της Ρεμς, του Παρισιού και του Λονδίνου. Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε το νέο του βιβλίο με τίτλο «Ηγεμονία και λόγος - Ο Αντόνιο Γκράμσι και το πρόβλημα της κατάκτησης της εξουσίας» από τις εκδόσεις Επίκεντρο. 

Σε αυτό ο συγγραφέας καταπιάνεται με το έργο και τη σκέψη ενός από τους σημαντικότερους θεωρητικούς του μαρξισμού τον περασμένο αιώνα. Ο Αντόνιο Γκράμσι ήταν ο πρώτος ανάμεσα στους κορυφαίους στοχαστές του μαρξισμού που αντιλήφθηκαν την ανάγκη όχι μόνο της ανανέωσης αλλά και της υπέρβασής του. Σύμφωνα με την έκφρασή του, ο μαρξισμός πρέπει να νοηθεί ως «ανοιχτός κύκλος» και όχι ως δόγμα.

Οι έννοιες που επεξεργάστηκε, όπως εκείνες της ηγεμονίας, της κοινωνίας πολιτών και του ιστορικού συγκροτήματος, οι σκέψεις του πάνω στη σχέση παιδείας και κοινωνίας εξακολουθούν να συζητιούνται και χρησιμεύουν σε αναζητήσεις στη σύγχρονη πολιτική φιλοσοφία.

Ίσως να μην είμαστε μακριά από τη μετάλλαξη του ανθρώπινου είδους, τη δημιουργία του «μετανθρώπου», δηλαδή του ανθρώπου με ενισχυμένες πνευματικές και κινητικές δυνατότητες. 

Όση ώρα συζητάμε με τον διακεκριμένο καθηγητή διαπιστώνω την ευρύτητα των γνώσεών του, την ειδίκευσή του στη μελέτη της μαρξιστικής θεωρίας και ταυτόχρονα απολαμβάνω τον κατανοητό και μεστό λόγο του. Ο ίδιος άλλωστε έχει υπάρξει μαρξιστής, αν και σήμερα έχει μεταπηδήσει στις ιδέες του φιλελευθερισμού. 

Στη συνέντευξη που ακολουθεί ο Έλληνας φιλόσοφος μιλά για την εποχή μας, το έργο του Γκράμσι, τον λαϊκισμό, τα πανεπιστήμια, τις ιδεολογίες, τον παππού του αλλά και τι θεωρεί σημαντικό στη ζωή.  

— Τι εποχή είναι αυτή που ζούμε; 

Ασφαλώς ζούμε σε μια μεταβατική εποχή, για να χρησιμοποιήσω ένα κλισέ. Με μια έννοια, κάθε εποχή της Ιστορίας είναι μεταβατική προς κάτι άλλο, τελείως διαφορετικό. Προαναγγέλλει κάτι καινούργιο. Στην εποχή μας, όμως, τα διακυβεύματα είναι τεράστια. Μπορεί να οδεύουμε σε ένα νέο στάδιο στην εξέλιξη της ανθρωπότητας, στην απελευθέρωση από πολλά δεσμά της, σε μια πολύ μεγάλη βελτίωση των συνθηκών της ζωής μας. Μπορεί, όμως, να προμηνύεται και καταστροφή του πολιτισμού μας, ίσως και της ύπαρξής μας.

Δημήτρης Δημητράκος Facebook Twitter
Σήμερα έχουμε φτάσει στο σημείο στα πανεπιστήμια να κυριαρχούν μαφίες, να φοβάσαι να μείνεις ως αργά το βράδυ και να μην μπορεί να παρέμβει η αστυνομία σε καμία περίπτωση. Συγχρόνως, κυρίαρχα προβλήματα στο πανεπιστήμιο είναι η εκτενής αντιγραφή εκ μέρους πολλών φοιτητών. Είναι ξεκάθαρο ότι επικρατεί ένα κλίμα ανοχής, ακόμα και σ’ αυτό. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Ποιες είναι δηλαδή οι προκλήσεις την περίοδο αυτή; 

Μία από τις προκλήσεις της εποχής μας, ένα μεγάλο πρόβλημα που η ανθρωπότητα καλείται να λύσει συλλογικά, είναι το πρόβλημα του περιβάλλοντος, που κινδυνεύει. Σήμερα, σε αντίθεση με περασμένες εποχές, καλούμαστε να το προστατεύσουμε από τις δραστηριότητές μας. Είναι αδιανόητο να θεωρούμε τους φυσικούς πόρους ανεξάντλητους και δεδομένη την οικολογική ισορροπία του πλανήτη. Επομένως, το ζήτημα της προστασίας και της διαχείρισης του περιβάλλοντος είναι πρώτιστης σημασίας και χρειάζεται να φροντίσουμε άμεσα γι’ αυτό, αν δεν θέλουμε να χαθεί μία ακόμη ευκαιρία. Απαιτούνται δραστικά μέτρα από τα πολιτικά και οικονομικά κέντρα λήψης αποφάσεων. Μια άλλη πρόκληση των καιρών μας είναι η προσαρμογή του ανθρώπου στα δεδομένα της ψηφιακής τεχνολογίας. Είναι αλματώδης ο ρυθμός της προόδου της, αλλά δεν είναι εξίσου γρήγορη η απορρόφησή της από τους ανθρώπους. Η πρόοδος αυτή έχει προσφέρει πολλά στον σύγχρονο πολιτισμό και έχει απαλλάξει τον άνθρωπο από πολλές εξαρτήσεις του. Χάρη στην ψηφιακή τεχνολογία, έχουμε ταχύτατη πληροφόρηση για όλα όσα συμβαίνουν στον κόσμο. Αυτή είναι ανοιχτή αλλά και κλειστή, open source, καθώς και cloud computing. Μ’ αυτήν γεννήθηκε ο κόσμος της τεχνητής νοημοσύνης, της νανοτεχνολογίας, της εικονικής πραγματικότητας. Είναι πρόδρομος ανάπτυξης αφάνταστων δυνατοτήτων στο μέλλον, αλλά συγχρόνως και απειλή. Αν δεν μπορέσουμε να την ελέγξουμε, μπορεί να μας καταστρέψει ή να μας υποδουλώσει. Ίσως να μην είμαστε μακριά από τη μετάλλαξη του ανθρώπινου είδους, τη δημιουργία του «μετανθρώπου», δηλαδή του ανθρώπου με ενισχυμένες πνευματικές και κινητικές δυνατότητες. Αλλά το άμεσο πρόβλημα είναι το περιβαλλοντικό, όπως προείπα. 

— Ποιος είναι ο ρόλος του πνευματικού ανθρώπου σε καιρούς κρίσης; Ποιος είναι ο ρόλος του στη σύγχρονη εποχή;

Ο άνθρωπος των γραμμάτων αρχίζει να παίζει ρόλο διανοουμένου με τη σύγχρονη έννοια, δηλαδή του ανθρώπου που επεμβαίνει με το κύρος του και την ευρυμάθειά του στον ευρύτερο χώρο του πνεύματος για να ασκήσει επιρροή στα κοινωνικά πράγματα, από τον Διαφωτισμό και έπειτα. Ο διανοούμενος έχει έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στις σύγχρονες κοινωνίες. Όμως έχει, νομίζω, δύο καθήκοντα που συχνά δεν εκτελούνται. Το ένα είναι να είναι προσηλωμένος στην αλήθεια, την αντικειμενική και όχι τη «δική του», την υποκειμενική, την αλήθεια ως αντιστοιχία αυτού που λέει ή γράφει με τα γεγονότα, όσο μπορεί. Το άλλο καθήκον του είναι να μην εκτείνεται πέρα από το πεδίο του, να παρουσιάζεται ως «σοφός» ή «προφήτης» και να αποφαίνεται επί παντός επιστητού.  

— Ποια είναι η άποψη του Γκράμσι για τους διανοουμένους;

Ο Γκράμσι αντιλαμβάνεται τη σημασία του διανοουμένου και διακρίνει μεταξύ παραδοσιακού και οργανικού. Ο πρώτος είναι ο πνευματικός άνθρωπος που συνδέεται με μια κοινωνική τάξη πραγμάτων και ένα σύστημα παραγωγής που ανήκει σε περασμένη εποχή, όπως είναι ο δάσκαλος, ο ιερέας, ο γραφειοκράτης, ενώ δεύτερος είναι αυτός που συνδέεται οργανικά με τον σύγχρονο κόσμο και το σύγχρονο σύστημα παραγωγής αλλά και με μελλοντικές προοπτικές της ανθρωπότητας, π.χ. ο επιστήμονας, ο τεχνοκράτης, αλλά και ο φιλόσοφος που οραματίζεται έναν καινούργιο κόσμο. Ο Γκράμσι δεν θεωρούσε ότι ο διανοούμενος είναι ενσάρκωση του «πνεύματος της εποχής» αλλά ένας ειδήμων που προσφέρει στον δημόσιο λόγο τα φώτα του. Πιστεύω ότι πολλοί διανοούμενοι σήμερα, που θέλουν να παίξουν ρόλο «γκουρού» στην κοινωνία ή «διδασκάλων του Γένους», βρίσκονται στον αντίποδα της σκέψης του Γκράμσι πάνω σ’ αυτό το θέμα.

— Πώς ορίζετε τον συνειδητό πολίτη;

Ως εκείνον που ανταποκρίνεται στις προσδοκίες που θέτει το σύνολο όταν του αναγνωρίζονται κάποια δικαιώματα. Διότι όταν έχεις δικαιώματα, έχεις και ευθύνες. Για παράδειγμα, σε καιρό πανδημίας να φοράς μάσκας, να εμβολιάζεσαι και να σέβεσαι τους άλλους. 

— Πιστεύετε ότι κινδυνεύουμε από τις δυνάμεις του λαϊκισμού; 

Καταρχάς, σε ένα γενικότερο πλαίσιο ο λαϊκισμός συνδέεται με κάθε μορφή δημαγωγίας και κολακείας του λαϊκού στοιχείου, το οποίο φυσικά προϋποθέτει την παράκαμψη των θεσμών. Ωστόσο πρέπει να πούμε ότι ο νέος λαϊκισμός ξεχωρίζει από παλιότερους σχηματισμούς λόγω της πολιτικής κουλτούρας που τον αναδεικνύει. Σήμερα, κάποια κύρια χαρακτηριστικά του είναι το ψέμα, η άρνηση της αλλαγής, η εναντίωση σε μεταρρυθμίσεις, ακόμα και ρατσιστικές ή ξενοφοβικές εξάρσεις. Θυμηθείτε το παράδειγμα του Τραμπ στις ΗΠΑ. Ευτυχώς, πρότυπα χαρισματικών λαϊκιστών, όπως ήταν ο Χίτλερ, και πολιτικών που ρέπουν προς τον ολοκληρωτισμό δεν έχουμε δει ακόμα.  

Μέγα λεξικόν της ελληνικής γλώσσης Facebook Twitter
Σε περίοπτη θέση βρίσκεται το «Μέγα λεξικόν της ελληνικής γλώσσης» του παππού του Δημήτρη Δημητράκου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Τι είναι αυτό που σας εντυπωσίασε στη μελέτη της σκέψης του Γκράμσι;

Με τη σκέψη του Γκράμσι ήρθα σε επαφή όταν ήμουν στην Ιταλία, επί δικτατορίας. Είχα μείνει έναν χρόνο στην Ιταλία. Τότε, ως πεπεισμένος μαρξιστής, έκανα συζητήσεις με Ιταλούς φίλους και με τον ποιητή και φίλο Τίτο Πατρίκιο. Ο Τίτος είναι αυτός που με εισήγαγε στη σκέψη του Γκράμσι, κυρίως διότι έβλεπε ότι η δική μου προσέγγιση του μαρξισμού ήταν πρωτόγονη και αφελής. Έως τότε δεν είχα ιδέα περί Γκράμσι. Είχα προσχωρήσει στον μαρξισμό και στον κομμουνισμό λόγω της δικτατορίας. Πολλοί είχαν ριζοσπαστικοποιηθεί τότε, ανάμεσά τους κι εγώ. Με προτροπή του Τίτου Πατρίκιου, λοιπόν, άρχισα να μελετώ τον Γκράμσι. Ωστόσο δεν είχα υποπτευθεί τις δυσκολίες της μελέτης ενός έργου που είναι πολυσύνθετο και διάσπαρτο σε πολλά κείμενα, με έννοιες που δεν είναι άμεσα αντιληπτές, διότι παραπέμπουν, μεταξύ άλλων, τόσο στην ιταλική ιστορία όσο και στα κομμουνιστικά πράγματα στην Ευρώπη του Μεσοπολέμου. Κύριο κίνητρό μου ήταν να μάθω, να καταλάβω πώς ο Γκράμσι κατόρθωσε να δώσει μια ανανεωμένη εκδοχή του μαρξισμού που θα τον απάλλασσε από τον δογματισμό. Έχοντας θητεύσει στα σεμινάρια του μεγάλου αντιδογματικού φιλοσόφου Καρλ Πόπερ στο παρελθόν κατά τα φοιτητικά μου χρόνια, είχα ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για μια τέτοια προσέγγιση του μαρξισμού. Μελετώντας τη ζωή και το έργο του Γκράμσι, είδα ότι ήταν ο πρώτος ανάμεσα σε άλλους σημαντικούς στοχαστές που αντιλήφθηκε όχι μόνο την ανάγκη ανανέωσης του μαρξισμού αλλά και υπέρβασής του. Σύμφωνα με την έκφρασή του, ο μαρξισμός πρέπει να νοηθεί όχι ως δόγμα, ως κλειστός κύκλος, αλλά ως ανοιχτός. Θεώρησε ότι στη μεγάλη «ηθική και διανοητική αναμόρφωση» όλης της κοινωνίας που συνιστούσε το πρόταγμά του ο ανανεωμένος μαρξισμός θα διαδραμάτιζε πρωτεύοντα, καθοδηγητικό ρόλο. 

— Στον τίτλο του βιβλίου σας αναφέρονται η «ηγεμονία» και ο «λόγος». Η «ηγεμονία» τι σημαίνει κατά τον Γκράμσι; 

Πολλοί νομίζουν ότι σημαίνει απόλυτη κυριαρχία, κομματικός έλεγχος των θεσμών. Ο Γκράμσι, όμως, δεν εννοεί αυτό αλλά κάτι βαθύτερο. Είναι μια αναγνωρισμένη υπεροχή που έχει ένα κόμμα, μια τάξη, μια ομάδα ανθρώπων. Σημαίνει επίσης απόκτηση μιας γνώσης με οικουμενικό χαρακτήρα. 

ΗΓΕΜΟΝΙΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΣ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Δημήτρης Δημητράκος, Ηγεμονία και Λόγος- Ο Αντόνιο Γκράμσι και το πρόβλημα της κατάκτησης της εξουσίας», εκδόσεις Επίκεντρο

— Στον υπότιτλο μιλάτε για το πρόβλημα της κατάκτησης της εξουσίας. Ποιας εξουσίας; Από ποιους; 

Ο Γκράμσι προσπαθεί να δείξει ότι το σχίσμα μεταξύ αυτών που ασκούν εξουσία και αυτών που την υφίστανται, που είναι αδύνατοι, υπεξούσιοι, μπορεί και πρέπει να τερματιστεί. Για να γίνει αυτό, έπρεπε οι «δυναστευμένοι» να γίνουν «ηγεμονικοί»: όχι να καταλάβουν την εξουσία με μια μεγάλης κλίμακας επαναστατική δράση αλλά αναλαμβάνοντας πρωταγωνιστικό ρόλο σε μια μακρόχρονη διαδικασία  αναμόρφωσης της κοινωνίας. Η διαδικασία είναι κατά κύριο λόγο παιδευτική. 

— Σήμερα μπορεί κάποιος να πιστεύει στον μαρξισμό;

Προφανώς δεν τον εμποδίζει κανείς, αλλά σίγουρα θα ζει μέσα σε μια πλάνη αν το πράξει αυτό. Μπορεί διανοητικά να είναι ελκυστικός, αλλά ως προς το αποτέλεσμα αποδείχτηκε εσφαλμένος. 

— Οι ιδεολογίες έχουν τελειώσει. Έχουμε ανάγκη από ιδέες;

Από ιδέες έχουμε πάντα ανάγκη, από ιδεολογίες δεν νομίζω. Άλλωστε, με την ιδεολογία δεν λύνεις προβλήματα, αντιθέτως με τις ιδέες έχεις τη δυνατότητα να φέρεις αποτέλεσμα. Παράλληλα, για να διαμορφωθούν αρχές και προγράμματα χρειαζόμαστε δεξαμενές σκέψης και όχι έναν αντιθεσμικό πολιτικό λόγο, είτε εντάσσεται σε ένα αριστερό ιδεολογικό πλαίσιο είτε σε δεξιό αντίστοιχο.  

Δημήτρης Δημητράκος Facebook Twitter
Όλα αυτά που βλέπουμε στα ελληνικά πανεπιστήμια είναι τραύματα του παρελθόντος, τα οποία δεν μπόρεσαν ποτέ να λύσουν οι κυβερνήσεις. Η αιτία του κακού για πολλά από τα δεινά που αντιμετωπίζουμε βρίσκεται στην επταετία της δικτατορίας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Πώς αποτιμάτε τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ως «πρώτη φορά αριστερά;».

Πιστεύω ότι ήταν αποτυχημένη η θητεία της. Δεν ανήκω πλέον στο ιδεολογικό στρατόπεδο της αριστεράς, αλλά τιμώ τη μνήμη πολλών εκπροσώπων της, όπως αυτή του Μιχάλη Παπαγιαννάκη, του Άγγελου Ελεφάντη, του Γρηγόρη Γιάνναρου, του Λεωνίδα Κύρκου, του Μπάμπη και της Τούλας Δρακοπούλου. Επιπλέον, δεν συγκρίνεται η ποιότητα σκέψης και δράσης τους με εκείνη του ΣΥΡΙΖΑ. Δεν θα ήθελα όμως να επεκταθώ περισσότερο. Ίσως βελτιωθεί αν αλλάξει ριζικά, αν μετατραπεί σε «σοσιαλδημοκρατικό κόμμα». Αλλά το βλέπω δύσκολο.  

— Πώς γίνεται ένας άνθρωπος όπως εσείς να μετακινηθεί από τον μαρξισμό και σήμερα να είναι μέλος του επιστημονικού συμβουλίου του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών - Μάρκος Δραγούμης 

Από τη στιγμή που παύω να είμαι μαρξιστής, με ενδιαφέρει η δυνατότητα διαλόγου και σεβασμού του ατόμου. Το άτομο πρέπει να είναι ελεύθερο κι αυτό με οδήγησε στον φιλελευθερισμό. Σέβομαι, επίσης, τις αξίες του σοσιαλισμού και μπορώ να έχω διάλογο με αυτούς που τον ασπάζονται. Επιλέγω όμως τον φιλελευθερισμό διότι έχει το άτομο ως κύριο σημείο αναφοράς, ενώ ο σοσιαλισμός είναι κολεκτιβιστικός. Επίσης, ο φιλελεύθερος βλέπει τον πολίτη ως κυρίαρχο του ιδιόκτητου χώρου που αντιπροσωπεύει η προσωπικότητά του, θεωρώντας τον έλλογο άτομο, άξιο να κρίνει την τύχη του και το συμφέρον του. Ο φιλελευθερισμός αναγνωρίζει την ανάγκη παρέμβασης της πολιτικής στην οικονομία όταν διαπιστώνονται στρεβλώσεις στην αγορά και όταν η λειτουργία της ελεύθερης οικονομίας μπορεί να έχει ανεπιθύμητες παρενέργειες στο κοινωνικό σύνολο. 

— Ποια είναι τα προβλήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και με ποιους τρόπους μπορούν να επιλυθούν;

Όλα αυτά που βλέπουμε στα ελληνικά πανεπιστήμια είναι τραύματα του παρελθόντος, τα οποία δεν μπόρεσαν ποτέ να λύσουν οι κυβερνήσεις. Η αιτία του κακού για πολλά από τα δεινά που αντιμετωπίζουμε βρίσκεται στην επταετία της δικτατορίας, δηλαδή πάμε πίσω πολλές δεκαετίες. Θεσμοί όπως η παιδεία απαξιώθηκαν ή στρεβλώθηκαν. Για τα προβλήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ευθύνονται πολλοί εντός των πανεπιστημίων. Σήμερα έχουμε φτάσει στο σημείο στα πανεπιστήμια να κυριαρχούν μαφίες, να φοβάσαι να μείνεις ως αργά το βράδυ και να μην μπορεί να παρέμβει η αστυνομία σε καμία περίπτωση. Συγχρόνως, κυρίαρχα προβλήματα στο πανεπιστήμιο είναι η εκτενής αντιγραφή εκ μέρους πολλών φοιτητών. Είναι ξεκάθαρο ότι επικρατεί ένα κλίμα ανοχής, ακόμα και σ’ αυτό. Ουσιαστικά, η αντιγραφή στις εξετάσεις γίνεται πέρα από κάθε όριο και η βαθμολογία είναι «χαλαρή». Επιπλέον, η εκλογή των μελών ΔΕΠ στα πανεπιστήμιο δεν γίνεται πάντα με αξιοκρατικά κριτήρια. 

— Ποιο είναι εκείνο το χαρακτηριστικό της ελληνικής κοινωνίας που σας ενοχλεί; 

Η έλλειψη παιδείας. Το βλέπεις ακόμα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου οι άνθρωποι δεν ξέρουν να συζητήσουν. Αλλά και σε άλλες πτυχές όπως η Ιστορία, η εκπαίδευση, η πολιτική ή η κοινωνία. 

— Τι θεωρείτε επαναστατικό;

Έχω μια αντίρρηση στην ιδέα της αποθέωσης της επανάστασης. Πρόκειται για έναν αστρονομικό όρο που αν ανατρέξουμε στα γαλλικά, θα δούμε ότι σημαίνει επιστροφή. Μια επανάσταση φέρνει τα πάνω κάτω, είναι ριζική ανατροπή μια τάξης πραγμάτων. Αυτοί που θέλουν να «κάνουν επανάσταση», συνήθως εννοούν μια κατάληψη εξουσίας με βίαια μέσα. Η ιδέα της επανάστασης ελκύει πολλούς διανοούμενους. Είναι συνέπεια του τεράστιου συμβολισμού των μεγάλων επαναστάσεων της σύγχρονης εποχής, όπως η Αμερικανική, η Γαλλική και η Ρωσική Επανάσταση. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι οι επαναστάσεις δεν έχουν πάντα δημοκρατική απόληξη, ούτε καν πρόθεση. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στην περίπτωση του φασισμού στην Ιταλία, την εποχή του Γκράμσι (1919-22). 

Δημήτρης Δημητράκος Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Σε μια εποχή που τρέχει ιλιγγιωδώς πώς μπορεί ένας άνθρωπος να ανακαλύψει την πληρότητα;

Δεν νομίζω ότι μπορεί κάποιος να ανακαλύψει την πληρότητα. Να είσαι ολοκληρωμένος, πλήρης, να αισθάνεσαι σε όλα εντάξει; Μόνο αν έχεις κάποια δόση αυταρέσκειας, πιθανόν. Ίσως στο τέλος της ζωής σου να φτάσεις σε κάποια γαλήνη, σε μια ισορροπία και να δεχτείς ότι περάτωσες το ταξίδι σου και ότι τα πήγες κάπως καλά.  

— Τι θυμάστε πιο έντονα από τον παππού σας; Πώς δημιούργησε το λεξικό; 

Ο παππούς μου γεννήθηκε στο χωριό Νόμια της Μάνης το 1875 και πέθανε στην Αθήνα το 1966. Αγαπούσε πολύ τα γράμματα, ήταν πρωτοπόρος και άνθρωπος του πνεύματος. Όταν έφυγε από τη Μάνη, με ελάχιστα χρήματα άνοιξε ένα μικρό βιβλιοπωλείο το 1896 στο Λαύριο. Λίγο αργότερα μετακόμισε στις παρυφές της τότε Αθήνας, στον λόφο του Φιλοπάππου, όπου έχτισε ένα σπίτι το οποίο αργότερα έγινε τυπογραφείο. Η φιλοδοξία της ζωής του ήταν να κάνει ένα λεξικό της ελληνικής γλώσσας. Και το 1931 ανήγγειλε την έκδοση του λεξικού αυτού που ονόμασε «Μέγα λεξικόν όλης της ελληνικής γλώσσης». Για τη σύνταξη του λεξικού αυτού προσκάλεσε το σύνολο των κορυφαίων στον χώρο των ελληνικών γραμμάτων της εποχής. Άλλοι δέχτηκαν να εργαστούν κι άλλοι αρνήθηκαν, καθώς η διαμάχη καθαρευουσιάνων και δημοτικιστών εξακολουθούσε να είναι σφοδρή στα μέσα της δεκαετίας του ’30. Το φιλόδοξο έργο ολοκληρώθηκε το 1951. Η Ακαδημία Αθηνών το βράβευσε το 1953 ως «έργον όχι μόνον εις όγκον αλλά και εις πραγματικήν αξίαν επιβλητικόν και μνημειώδες».

— Ποιος είναι ο μεγαλύτερός σας φόβος; 

Να φτάσω σ’ ένα σημείο όπου δεν θα μπορώ να καταλάβω τι μου γίνεται. 

— Υπάρχει μια βαθιά πληγή που σας ακολουθεί ακόμη;

Όταν έχεις μεγαλώσει αρκετά, όποιες πληγές του παρελθόντος έχουν επουλωθεί. 

— Σας τρομάζει ο θάνατος;

Δεν με τρομάζει το τέλος ή η ιδέα του κενού. Αυτό που με προβληματίζει είναι τι θα γίνει στους δικούς μου όταν εγώ δεν θα είμαι παρών.  

— Τι θεωρείτε σημαντικό στη ζωή;

Την υγεία και την αυτονομία.  

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ



 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άγνωστα αριστουργήματα και άφθονα δοκίμια

Fall Preview 2021 / Book Preview: Άγνωστα λογοτεχνικά αριστουργήματα και άφθονα δοκίμια

Σπάνια αριστουργήματα από την αμερικανική και την ισπανόφωνη λογοτεχνία, δοκίμια για τα σημεία των καιρών, ιστορικά βιβλία για τις σκοτεινές πτυχές του παγκόσμιου γίγνεσθαι, πολλή φιλοσοφία αλλά και η επιστροφή Ελλήνων συγγραφέων, όπως της Ζυράννας Ζατέλη και της Μαρίας Μήτσορα, είναι τα κεντρικά σημεία της προσεχούς εκδοτικής παραγωγής.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η τυραννία της αξιοκρατίας

Κώστας Αναγνωστόπουλος / Η τυραννία της αξιοκρατίας

Η αρετή της ταπεινοφροσύνης είναι το απαραίτητο αντίδοτο στην αξιοκρατική ύβρη που δηλητηριάζει τις κοινωνίες μας, φαινόμενο που μελετά ένα οξυδερκές βιβλίο του καθηγητή του Χάρβαρντ Μάικλ Σαντέλ.
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ