Caleb Azumah Nelson: Τι σημαίνει να είσαι Μαύρος στο σημερινό Λονδίνο;

Caleb Azumah Nelson: Τι σημαίνει να είσαι Μαύρος στο σημερινό Λονδίνο; Facebook Twitter
Πάντα ήθελα να είμαι συγγραφέας, πάντα ένιωθα την ανάγκη να γράφω, πάντα είχα αυτή την παρόρμηση. Φωτ.: Stuart Ruel
0

«Μια τρυφερή και συγκινητική ιστορία αγάπης, πανέμορφα γραμμένη»: Έτσι περιγράφει ο Observer το βραβευμένο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Caleb Azumah Nelson, και πραγματικά οι λέξεις σε αυτήν τη σύντομη φράση είναι πολύ προσεκτικά επιλεγμένες.

Η «Ανοιχτή Θάλασσα» (μτφρ. Αλέξης Καλοφωλιάς, εκδ. Μεταίχμιο) είναι μέσα στην αξιοθαύμαστη απλότητά της ένα υψηλής αισθητικής και τεχνικής αξίας love story, τοποθετημένο στο σύγχρονο, post-Brexit Λονδίνο, από μια νέα λογοτεχνική φωνή που μας εισάγει στη μαύρη βρετανική εμπειρία που δεν είναι ευρέως γνωστή σε σχέση με την αφρο-αμερικανική, την αντίστοιχη δηλαδή της άλλης πλευράς του Ατλαντικού, που τόσο έχει υμνηθεί από κορυφαίους εκπροσώπους της: από τον Τζέιμς Μπόλντουιν και την Τόνι Μόρισον μέχρι τον Κόλσον Γουάιτχεντ, την Μπερναρντίν Εβαρίστο – ή, ας πούμε, τον Σπάικ Λι, αν πιάσουμε και τα κινηματογραφικά.

Δυο νεαρά άτομα γνωρίζονται σε μια παμπ και συνειδητοποιούν αμέσως ότι μοιράζονται πολλά κοινά: καλλιτεχνική ταυτότητα (εκείνος φωτογράφος, εκείνη χορεύτρια), μαύρη βρετανική καταγωγή, πρόσβαση σε υψηλού κύρους ιδιωτική εκπαίδευση. Η ερωτική τους ιστορία, ειπωμένη σε χρόνο ενεστώτα, ολοζώντανη, με όλη της την τρωτότητα και τα σκαμπανεβάσματα, λέει πολλά για το ανήκειν, για την πλασματική ασφάλεια τού να βρίσκεσαι στη φούσκα σου, για τη διόλου αυτονόητη ευχέρεια της συναισθηματικής έκφρασης.

«Ενώ δουλεύω τόσο πολύ πάνω στη γλώσσα, την ίδια στιγμή νιώθω πως συχνά είναι άχρηστη. Δεν μπορεί να περιγράψει πάντα τα συναισθήματα, υπάρχει αυτό το κενό ανάμεσα στο συναίσθημα και την έκφρασή του. »

«Πάντα με ενδιέφεραν οι τρόποι με τους οποίους εκφράζουμε τα συναισθήματά μας και δημιουργούμε χώρο για τα άτομα που αγαπάμε», ξεκινά να μου λέει ο Caleb Azumah Nelson στη βιντεοκλήση μας, καθώς βρίσκεται εν κινήσει στο πίσω κάθισμα ενός αυτοκινήτου στο βροχερό Λονδίνο, όταν του αναφέρω τη συχνή διαπίστωση πως πολλά επιτυχημένα ξεκινήματα περιλαμβάνουν θεματικές με τις οποίες οι δημιουργοί είναι εξοικειωμένοι – με άλλα, λόγια είναι σε κάποιο βαθμό αυτοβιογραφικά.

«Το βιβλίο αυτό μου επέτρεψε να εμβαθύνω στο ενδιαφέρον μου για τη φωτογραφία, την οπτική επικοινωνία, τους τρόπους με τους οποίους βλέπουμε ο ένας τον άλλο, το ζήτημα της προοπτικής. Όλα αυτά είναι θέματα που σκεφτόμουν για καιρό και θα ήθελα να διαβάσω σχετικά, οπότε έγραψα ο ίδιος γι’ αυτά».

ανοιχτή θάλασσα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Caleb Azumah Nelson, Ανοιχτή θάλασσα, Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Σελίδες: 276

Και πράγματι, ένα βασικό χαρακτηριστικό που κάνει την «Ανοιχτή Θάλασσα» να ξεχωρίζει είναι η ζωντάνια της αφήγησης, που περιλαμβάνει συχνά ήχους, εικόνες και αναφορές στη μουσική και τον κινηματογράφο. Μέχρι και προτεινόμενη playlist διαθέτει το βιβλίο, την οποία μπορείς να σκανάρεις και να ακούσεις στο Spotify. Έξυπνη, ταιριαστή μοντερνιά.

Φωτογράφος ο ίδιος, γκανεζικής καταγωγής, γεννημένος το 1993, ο Nelson δούλευε στο Apple Store του Oxford Circus, σε μία από αυτές τις πολύχρωμες, πολυπολιτισμικές, αστικές κοιτίδες τεχνολογίας που εντυπωσιάζουν με τις ποσοστώσεις στις προσλήψεις τους, όταν αποφάσισε να παραιτηθεί για να αφοσιωθεί αποκλειστικά στη συγγραφή.

«Θυμάμαι ακριβώς την ημερομηνία. Ήταν 1η Μαΐου 2019, είχα συνάντηση με τον ατζέντη μου και ήταν η στιγμή που κάτι μετατοπίστηκε. Πάντα ήθελα να είμαι συγγραφέας, πάντα ένιωθα την ανάγκη να γράφω, πάντα είχα αυτή την παρόρμηση. Έπρεπε να πάω στη δουλειά την επόμενη μέρα και απλά έστειλα μήνυμα στον μάνατζέρ μου και του είπα ότι δεν θα πάω».

Caleb Azumah Nelson: Τι σημαίνει να είσαι Μαύρος στο σημερινό Λονδίνο; Facebook Twitter
Προέρχομαι από μεγάλη οικογένεια και ο τρόπος που λέω ιστορίες έχει επηρεαστεί προφανώς από αυτό το γεγονός, από τις ιστορίες που λέγαμε στο τραπέζι. Φωτ.: via instagram

Κι όπως όλα δείχνουν, αυτή η τολμηρή, αυθόρμητη επιλογή ήταν η σωστή για τον Nelson. Η «Ανοιχτή Θάλασσα» κέρδισε το βραβείο Costa 2021, βρέθηκε υποψήφια για μια πληθώρα άλλων σημαντικών διακρίσεων, ενώ πρόσφατα κυκλοφόρησε στη Βρετανία το δεύτερο μυθιστόρημά του με τίτλο «Small Worlds», στη διαδικασία προώθησης του οποίου βρίσκεται ο Caleb – αλλά για χάρη της κουβέντας μας και της ελληνικής έκδοσης του ντεμπούτου του κάνει αυτό το μικρό flashback, επιστρέφοντας εκεί όπου όλα ξεκίνησαν.

«Ενώ δουλεύω τόσο πολύ πάνω στη γλώσσα, την ίδια στιγμή νιώθω πως συχνά είναι άχρηστη. Δεν μπορεί να περιγράψει πάντα τα συναισθήματα, υπάρχει αυτό το κενό ανάμεσα στο συναίσθημα και την έκφρασή του. Αν δεν μπορώ να προσεγγίσω λοιπόν ένα συναίσθημα, μπορώ να αναφέρω ένα τραγούδι ή μια εικόνα και να το περιγράψω» αναφέρει, αναλύοντας την τεχνική του και τον τρόπο με τον οποίο συσχετίζει εικόνες, ήχους και άλλες αναφορές στα σημεία όπου οι λέξεις δεν είναι αρκετές. «Η φωτογραφία είναι πάντα η εκκίνησή μου. Φαντάζομαι εικόνες που ζωντανεύουν με λεπτομέρεια, βλέπω τις προοπτικές που ανοίγονται και μετά προσπαθώ να τις περιγράψω, μαζί με αυτά που νιώθω».

Η πρόζα του Nelson είναι γραμμένη σε β’ ενικό, σε ενεστώτα χρόνο, σπάζοντας συχνά τον τέταρτο τοίχο, καθώς απευθύνεται ευθέως στον αναγνώστη. «Για μένα το δεύτερο πρόσωπο δίνει οικειότητα. Όταν διαβάζεις κάτι που είναι γραμμένο έτσι, δεν σ’ το δίνω εγώ, το βιώνεις εσύ απευθείας, γι’ αυτό επιλέγω και τον ενεστώτα. Είναι κάτι που το αποζητώ, να φέρνω τον αναγνώστη πιο κοντά στην αφήγηση, να τον βάζω μέσα σε αυτήν. Προέρχομαι από μεγάλη οικογένεια και ο τρόπος που λέω ιστορίες έχει επηρεαστεί προφανώς από αυτό το γεγονός, από τις ιστορίες που λέγαμε στο τραπέζι».

Caleb Azumah Nelson: Τι σημαίνει να είσαι Μαύρος στο σημερινό Λονδίνο; Facebook Twitter
Πρόσφατα κυκλοφόρησε στη Βρετανία το δεύτερο μυθιστόρημά του με τίτλο «Small Worlds». Φωτ.: via instagram

Τι περιλαμβάνει όμως η δική του μαύρη βρετανική εμπειρία, κοινωνός την οποίας είναι στην ουσία αυτό το μυθιστόρημα; Ποια είναι η σύνδεση ενός νεαρού Βρετανού με την Γκάνα της καταγωγής και των προγόνων του;

«Η γιαγιά μου ζούσε μαζί μας μέχρι περίπου τα 10 μου χρόνια. Οι περισσότερες αναμνήσεις που έχω από εκείνη είναι από τη Βρετανία. Η μυθοπλαστική εκδοχή της στο βιβλίο είναι ένας τρόπος να την τιμήσω. Έχω πάει στην Γκάνα τέσσερις φορές, οι τρεις από τις οποίες όταν ήμουν παιδί. Γεννήθηκα, μεγάλωσα και ζω στο Λονδίνο, αλλά κάθε φορά που πηγαίνω εκεί νιώθω σαν στο σπίτι μου, υπάρχει μεγάλη αίσθηση οικειότητας. Πέρσι πήγα για πρώτη φορά ως ενήλικας, είχα να πάω 16 χρόνια. Ήμουν αγχωμένος, επειδή τα μέρη αλλάζουν, αναρωτιόμουν πώς θα είναι τώρα. Μιλώ τη γλώσσα, έχω συγγενείς εκεί, νιώθω ακόμα οικειότητα».

Όπως και ο ήρωας του βιβλίου του, ο Caleb φοίτησε σε ιδιωτικό, εντελώς «λευκό» σχολείο, με υποτροφία. Αναλογιζόμενος τη δική του εκπαίδευση, πιστεύει ότι θα ήταν καλύτερα να είχε βρεθεί σε ένα πιο «ασφαλές» και μεικτό σχολικό περιβάλλον με περισσότερα Μαύρα παιδιά; «Είναι δύσκολο να πω», μου απαντά. «Αυτό το σχολείο μού έδωσε αυτοπεποίθηση. Όμως υπήρχε ένα κόστος: το να βρίσκομαι σε έναν χώρο όπου οι δικές μου εμπειρίες όχι απλά δεν εκπροσωπούνταν αλλά υποβιβάζονταν. Ακόμα αναρωτιέμαι αν κάνω παιδιά τι θα επέλεγα για εκείνα. Δεν υπάρχει σωστό και λάθος. Είναι δύσκολη απόφαση γιατί από τη στιγμή που θα στείλεις τα παιδιά σου στο σχολείο τα πάντα μπορούν να συμβούν».

Στον πυρήνα, λοιπόν, της «Ανοιχτής Θάλασσας» βρίσκεται η μαύρη εμπειρία, το blackness και ό,τι αυτό περιλαμβάνει, κατά τα γνωστά: ρατσισμός, έλλειψη εκπροσώπησης, αστυνομική βία. Πιάνει όμως ο Nelson και τρόπους μη προφανείς και αποκαλυπτικούς για το αναγνωστικό κοινό που δεν φέρει αυτή την εμπειρία. Η προσέγγισή του μας κάνει, μεταξύ άλλων, να αναρωτηθούμε τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος σε έναν κόσμο που σε βλέπει μόνο ως μαύρο σώμα, να είσαι ευάλωτος, ενώ όλοι σε θεωρούν δυνατό.

Caleb Azumah Nelson: Τι σημαίνει να είσαι Μαύρος στο σημερινό Λονδίνο; Facebook Twitter
Για μένα η λογοτεχνία ανοίγει χώρο για συζήτηση. Αν μέσω αυτού του βιβλίου η μαύρη εμπειρία αποκτά φωνή, τότε έχει επιτευχθεί ο στόχος. Αυτοπορτρέτο του Caleb Azumah Nelson.

Φέρνω στην κουβέντα μας αυτή την ίσως πιο συνηθισμένη λευκή στερεοτυπική απεικόνιση που αφορά τους Μαύρους άνδρες: δύναμη, αρρενωπότητα, γυμνασμένα κορμιά, μια εικόνα ρώμης. Πώς είναι να νιώθεις την ανάγκη να εναντιωθείς σε αυτή την κατασκευή και σε οτιδήποτε σε περιγράφει και περιλαμβάνει στοιχεία εξωτισμού;

«Υπάρχει ένα κομμάτι του εαυτού μου που αναρωτιέται καθημερινά πώς μπορώ να ξεπεράσω αυτή την προοπτική και να ζήσω καλύτερα και με ειλικρίνεια. Είναι όμορφο όταν το καταφέρνεις αυτό, να ξεπερνάς όλα τα στερεότυπα και να δείχνεις ότι αυτό που είσαι είναι κάτι άλλο. Για μένα η λογοτεχνία ανοίγει χώρο για συζήτηση. Αν μέσω αυτού του βιβλίου η μαύρη εμπειρία αποκτά φωνή, τότε έχει επιτευχθεί ο στόχος. Ό,τι ακολουθεί, οι κουβέντες, οι αναλύσεις, οι συσχετισμοί, οι συνδέσεις, είναι επίσης όμορφο».

Επιστρέφοντας στο παρόν, και ενώ έχουν μεσολαβήσει η θετικότατη υποδοχή κοινού και κριτικών που έλαβε η «Ανοιχτή Θάλασσα», ο Caleb δηλώνει ενθουσιασμένος με το νέο του συγγραφικό βήμα. «Η χαρά για μένα είναι η διαδικασία της συγγραφής, ότι μπόρεσα να το ξανακάνω. Αυτό που ήθελα ήταν να βελτιώσω την τεχνική μου, να δω πιο φιλόδοξα τη συνέχεια. Το “Small Worlds” τοποθετείται στο ίδιο σύμπαν. Δεν είναι σίκουελ, ακολουθεί έναν νεαρό μουσικό σε τρία συνεχόμενα καλοκαίρια, του 2010, του ’11 και του ’12, μια περίοδο που μαθαίνει τον εαυτό του και τον κόσμο και αποδέχεται την καταγωγή του».

Μέχρι να κυκλοφορήσει στα ελληνικά το follow-up του, τον ρωτώ αν η «Ανοιχτή Θάλασσα» είναι τελικά ένα μυθιστόρημα για τα συναισθήματα, για το blackness, ένα love story ή ένα γράμμα στις ρίζες του. «Είναι όλα αυτά μαζί. Όταν σκέφτομαι τον πυρήνα του, καταλήγω σε δύο πράγματα: στον θρήνο που βιώνεις όταν χάνεις κάποιον που έχεις αγαπήσει πολύ και στη χαρά των καθημερινών πραγμάτων. Στον θρήνο και τη χαρά τού να καταλαμβάνεις ένα μαύρο σώμα».

Προτού κλείσουμε την κουβέντα μας αναφέρω μια φράση από τον πρόλογο του βιβλίου («Love made you black» – του εξηγώ και πώς ακούγεται στα ελληνικά η μετάφραση, «Η αγάπη σε έκανε μαύρο»), την οποία βρήκα πανέμορφη, αυτή την εικόνα της μαύρης αγάπης. «Ήταν ένα από τα πρώτα πράγματα που έγραψα. Αν και ο πρόλογος άλλαξε στη συνέχεια, αυτή η πρόταση έπρεπε να παραμείνει. Είναι πολύ σημαντική. Δεν μπορώ να εξηγήσω γιατί».

Αγοράστε την Ανοιχτή Θάλασσα του Caleb Azumah Nelson από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, εδώ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΕΜΠΤΗ 15+1 «αλλιώτικα» βιβλία

Βιβλίο / 16 βιβλία που δεν θα βρεις σε καμία άλλη λίστα

Βιβλία από μικρούς εκδοτικούς οίκους, με μεγάλο ενδιαφέρον και ευρεία θεματολογία –από έρευνες και δοκίμια πάνω σε πολιτικά, φιλοσοφικά, ιστορικά, κινηματικά, έμφυλα και ΛΟΑΤΚΙ ζητήματα μέχρι έργα καταξιωμένων ή φερέλπιδων νέων λογοτεχνών–, τα οποία δύσκολα θα δεις να αναφέρονται σε mainstream βιβλιοκριτικές, λογοτεχνικές στήλες ή εκπομπές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
βιβλια

Βιβλίο / 10+1 βιβλία για τη Μεσόγειο

Από το θρυλικό ιστορικό βιβλίο του Μπρωντέλ μέχρι το «Αλεξανδρινό Κουαρτέτο» και την «Τριλογία της Μασσαλίας», η Μεσόγειος έχει σταθεί πηγή έμπνευσης και αντικείμενο μελέτης για μερικούς από τους σπουδαιότερους συγγραφείς και ιστορικούς.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Λορέιν Χάνσμπερι: Ένα άγαλμα στην Times Square για την πρώτη μαύρη γυναίκα στο Μπρόντγουέι

Πολιτισμός / Λορέιν Χάνσμπερι: Ένα άγαλμα στην Times Square για την πρώτη μαύρη συγγραφέα του Μπρόντγουεϊ

Το έργο της «A raisin in the sun», που ανέβηκε στο Μπρόντγουεϊ το 1959 με τον Σίντνεϊ Πουατιέ στο καστ, κέρδισε το βραβείο καλύτερου θεατρικού έργου του Κύκλου Κριτικών Θεάτρου της Νέας Υόρκης, καθιστώντας τη, στα 29 της χρόνια, τη νεότερη Αμερικανίδα και την πρώτη μαύρη αποδέκτη του βραβείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κολμ Τόιμπιν: “Είναι στοιχειωμένο σπίτι η φαντασία”

Βιβλίο / Κολμ Τόιμπιν: «Είναι σημαντικές οι σιωπές στο κείμενο και όχι οι κραυγές»

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ιρλανδό συγγραφέα στο Ωδείο Αθηνών ως επισκέπτη του Art Festival της Rolex και εκείνος μοιράστηκε μαζί μας συμβουλές για νέους συγγραφείς αλλά και σκέψεις γύρω από τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η γραφή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ