Aύριο μεγάλο αφιέρωμα της LifO στον Κορνήλιο Καστοριάδη

Aύριο μεγάλο αφιέρωμα της LifO στον Κορνήλιο Καστοριάδη Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Dreyk the Pirate/ LIFO
0

Δεν χώρεσε πουθενά: ούτε σε επιστημονικά καλούπια, ούτε σε αστραφτερά έδρανα. Ο Κορνήλιος Καστοριάδης αναγνωρίστηκε ως κορυφαίος στοχαστής της γενιάς του αλλά δεν υποτάχθηκε στις επιταγές μιας δεδομένης φιλοσοφικής σκέψης που μέχρι τότε ήταν, όπως κι ο ίδιος έλεγε, «περίκλειστη» και «κληρονομημένη». Εκείνος ήθελε τις έννοιες και τις θεωρίες, την ψυχή και τη σκέψη ανοιχτές στην εξέταση και την επισκόπηση. Πρέσβευε ότι η ανοιχτοσύνη θα φέρει την πραγματική δημοκρατία και οραματιζόταν ένα μέλλον χωρίς τον διχασμό των ιδεών που έζησε-όσο κανείς άλλος-στο πετσί του. Τουλάχιστον όλα αυτά επικαλείται η βιογραφία του που μόλις εξέδωσε ο βαθύς γνώστης της σκέψης του 68 Φρανσουά Ντος θυμίζοντας μας γιατί ο Καστοριάδης είναι ο φιλόσοφος που άντεξε στις «μόδες», τις νέες θεωρίες και τον πιο ανηλεή μεταμοντερνισμό. Σήμερα που οι μεγάλες πολιτικές θεωρίες-νεοφιλελευθερισμού και κομμουνισμού-έχουν πλέον καταρρεύσει και η αντιπροσωπευτική δημοκρατία δείχνει εμφανώς τις αδυναμίες της, το μεγάλο ερώτημα της άμεσης δημοκρατίας που καθορίζεται απευθείας από τον πολίτη και τις ανάγκες του επανέρχεται δυναμικότερο από ποτέ. Με την ίδια δριμύτητα επανέρχονται όσα έχει πει ο Καστοριάδης για τη βία, την παιδεία, την αυτονομία, την ανάγκη οριοθέτησης ενός καινούργιου κόσμου χωρίς προκαταλήψεις αλλά με τη στοιχειώδη αιδώ. Γιατί το λόγον διδόναι του Καστοριάδη είναι το μόνο που οφείλει να προσφέρει ο πολίτης μαζί με την αγάπη του στην Αγορά και την κοινωνία που τον έθρεψαν.

Η Lifo ζήτησε από ανθρώπους που έχουν αφιερώσει τα κείμενα και τη ζωή τους στο έργο του να εξηγήσουν γιατί ο Καστοριάδης είναι σημαντικότερος σήμερα περισσότερο από ποτέ και γιατί οι ιδέες του δείχνουν να είναι βγαλμένες όχι από ένα απόμακρο παρελθόν, αλλά από το πιο απρόβλεπτο μέλλον. Γιατί σίγουρα ο Καστοριάδης είναι ο πιο μοντέρνος από τους φιλοσόφους του μέλλοντος και αυτός που δεν πρόκειται να ξεπεράσουμε ποτέ.

Από τις πρωϊνές ώρες του Σαββάτου, το αφιέρωμά μας θα είναι διαθέσιμο για τους αναγνώστες του LIFO.gr

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντον Ντελίλο: «Άνθρωπος σε πτώση»

Το πίσω ράφι / «Άνθρωπος σε πτώση»: Το ρεαλιστικό έργο ενός από τους σπουδαιότερους εξερευνητές της μοντέρνας εποχής

Ο πολυβραβευμένος Ντον Ντελίλο γράφει για την ανάγκη των ανθρώπων να ανήκουν κάπου και να επικοινωνήσουν, όταν εισπράττουν από την Ιστορία οδύνη, απώλειες και χιλιάδες ερωτηματικά.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Αντώνης Καραμπατζός: Με έλκει ο μυθιστορηματικός κόσμος του Καραγάτση

The Book Lovers / Αντώνης Καραμπατζός: «Με έλκει ο μυθιστορηματικός κόσμος του Καραγάτση»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον καθηγητή Αστικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Αντώνη Καραμπατζό για το πώς το έργο του Τζότζεφ Κόνραντ, του Φίλιπ Ρόθ ή η ποίηση του Κ.Π. Καβάφη ανοίγουν δρόμους στο συναίσθημα, στις ανθρώπινες σχέσεις και στην ιστορία.
THE LIFO TEAM
Ο θάνατος τής πήγαινε πολύ

Βιβλίο / Κάντι Ντάρλινγκ: Η συγκινητική ιστορία του τρανς ειδώλου και μούσας του Άντι Γουόρχολ

Η Κάντι Ντάρλινγκ προκαλούσε ανέκαθεν συμπάθεια και θαυμασμό, όχι τόσο για τα επιτεύγματά της στη σκηνή και τη μεγάλη οθόνη, όσο για την ομορφιά και την εύθραυστη αύρα της.
THE LIFO TEAM
Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

The Happy Reader / Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

Η Γενιά Ζ γράφει και διαβάζει, καταρρίπτοντας τα στερεότυπα. Βιογραφίες, ταξιδιωτικοί οδηγοί και υγεία οδηγούν τους Ευρωπαίους στα βιβλιοπωλεία. Οι γιοι του Μάρκες, Ροδρίγκο και Γκονζάλες, απολογούνται για το δικαίωμά τους στο έργο του πατέρα τους. Εκδοτικό γεγονός, η μετάφραση του πρώτου μυθιστορήματος του Τζέιμς Μπόλντουιν.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
«Teatro Grottesco»: Η γοτθική σκηνή της ζοφερής απελπισίας

Βιβλίο / «Teatro Grottesco»: Mια συλλογή σκοτεινών διηγημάτων από έναν μετρ του τρόμου

Κάποιοι ίσως τον γνωρίζουν από την πρώτη (και καλύτερη) σεζόν του «True Detective». Η βουτιά στις πλέον σκοτεινές πτυχές της υπαρξιακής φιλοσοφίας, η άκρως ζοφερή ατμόσφαιρα, η εικονοποιία που φλερτάρει με τη γοτθική αισθητική είναι χαρακτηριστικά του έργου του Τόμας Λιγκότι, η απουσία του οποίου από την ελληνική αγορά είναι τρανταχτή.
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΤΣΑΠΡΑΪ́ΛΗΣ
Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις ποτέ τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

The Book Lovers / Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Ακύλλα Καραζήση για την αναγνωστική διαδρομή του, που ξεκινάει από τον «Τομ Σόγερ» και τη Θεσσαλονίκη, περνάει από τον ρομαντικό κόσμο της Χαϊδελβέργης και φτάνει στην Αθήνα του θεάτρου και των κειμένων.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Βιβλίο / Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Η συγγραφέας και ομότιμη καθηγήτρια Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου μιλά για την εποχή μας, τον χώρο της εκπαίδευσης και την ταυτότητα του νεοέλληνα.   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Βιβλίο / «Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Ο Ντόναλντ Σασούν, ομότιμος καθηγητής Συγκριτικής Ευρωπαϊκής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου και άλλοτε στενός φίλος, συνεργάτης και επιμελητής των βιβλίων του Έρικ Χoμπσμπάουμ, μιλά στη LiFO.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Βιβλίο / Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Η συγγραφέας του βιβλίου “Diva”, Ντέζι Γκούντγουιν, τονίζει με άρθρο της στον Guardian ότι το να χαρακτηρίζει κανείς τη ζωή της κορυφαίας τραγουδίστριας τραγική, σημαίνει ότι την αδικεί κατάφωρα.
THE LIFO TEAM
Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Βιβλίο / Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Ο Βρετανός ιστορικός Πολ Κάρτλετζ αποκαθιστά την ιστορική πόλη της αρχαιότητας που αντιμετώπιζαν υπεροπτικά οι Αθηναίοι. Δείχνει πώς τα θηβαϊκά θέματα επιβιώνουν στη σύγχρονη τέχνη, γράφει για τον Επαμεινώνδα που είχε έναν μόνο τραχύ μανδύα, παρουσιάζει την κοινωνία που δημιουργεί τον Ιερό Λόχο, ένα στρατιωτικό σώμα που αποτελείται αποκλειστικά από εραστές και ερώμενους.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ