12 ωραία, μικρά αποσπάσματα από βραβευμένα βιβλία

12 ωραία, μικρά αποσπάσματα από βραβευμένα βιβλία Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Ατελιέ/ LIFO
0

1.

Αλεξανδράκη, Ι. «Και για να επανέλθουμε στο Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης. Η διάσπαση της ιεραρχικής δόμησης της αφήγησης, αν και δεν επιτρέπει την αφηγηματική συνέχεια, διαθέτει, ωστόσο, την αφήγηση σε αυτό τον εκτός χρόνου εκρηκτικό δυναμισμό του παρόντος. Όταν, αντί για ένα ιεραρχημένο και δομημένο σύμπαν, έχουμε συνεχείς διασπάσεις της σειράς και της τάξης, όταν, αντί για τη συνέχεια της ιστορίας που κατευθύνεται ομαλά προς το τέλος της, έχουμε τις συνεχείς ανατροπές και ματαιώσεις της και αντί για τη συγκρότηση ενός νοήματος, τη συνεχή διάχυση και διασπορά και τους αλλεπάλληλους μετασχηματισμούς, είναι αυτός ο εκτός χρόνου εκρηκτικός δυναμισμός του παρόντος».


2.

Δερτιλής, Ι. «Δεν ήταν πολλές οι ωραίες αναμνήσεις. Ήδη από την πρώτη μέρα, οι κομματικοί παράγοντες είχαν αρχίσει να με αξιολογούν. Οι πρώτοι που με απέκλεισαν αμέσως ως "μαρξιστή" ήταν οι νεοδημοκράτες – δεν ήξεραν καν ότι υπήρχαν πολλοί μαρξισμοί και νεομαρξισμοί. Δεύτεροι ήταν οι κνίτες».


3.

Πάνος Κυπαρίσσης, I. «Βρες ένα ψέμα / απ' το μικρό του δάχτυλο να κρατηθείς / καθώς βυζαίνεις άδειο / κι ο πόνος σε βουβαίνει / Περνά ένα γαλάζιο πότε-πότε / μ' ένα χάδι / στη στροφή / ας λιγοστεύει η ζωή / καταργώντας τα κτητικά / κι άλλες του νου νυχτωδίες / Σ' αυτό το λίγο βυθίζεται η ελπίδα / κι απ' αυτό αναδύεται να σε γελάσει πάλι».


4.

Ελευθερία Κυρίτση, Ι. «Μικρή πελώρια ασίγαστη / Απεραντοσύνη στα πλάνα / Όταν έμπαινα στο βλέμμα σου / Τίποτα δε χανόταν / Ας μη μακρηγορούμε άλλο πάνω στη νύχτα / Υπάρχει για να την πιεις ή για να τη σωπάσεις».


5.

Νόλλας, Ι. «Κι όταν φάνηκε πως ήταν αδύνατον στον ρήτορα να απαντήσει σ' ένα τόσο εξόχως αντιεπιστημονικό ερώτημα, εκείνος ο αγριάνθρωπος συνέχισε με απόλυτη σιγουριά, εγώ ένα ξέρω. Το συκώτι στον άνθρωπο αντέχει όσο τίποτε άλλο».


6.

Στεφανίδης, Ι. «Ξάπλωσε βαρύς, επαναλαμβάνοντας την κίνηση με το πανωφόρι και τα στρωσίδια. Έμεινε για ώρα ξύπνιος κοιτάζοντας το ταβάνι, ώσπου λίγο πριν ξημερώσει τον πήρε ο ύπνος».


7.

Αλεξανδράκη, ΙΙ. «Ένα κείμενο πολύ διαφορετικό από τις προσδοκίες που έχουμε διαμορφώσει ως αναγνώστες άλλων κειμένων, το Μυθιστόρημα της κυρίας Έρσης δεν εισάγει σε έναν κόσμο, δεν διαμορφώνει ένα σχέδιο, ένα νόημα. Αντί γι' αυτό, το σύμπαν του διαμορφώνεται και αναδιαμορφώνεται ανά πάσα στιγμή, είναι μονίμως ανοικτό στην εισροή νέων στοιχείων ή σταματάει σε αιφνίδιες διαπιστώσεις».


8.

Δερτιλής, ΙΙ. «Έρχονταν και πολλοί αναρχικοί. Με αυτούς είχα ευρύτατο φάσμα σχέσεων. Οι ηπιότεροι που γνώρισα έπαιζαν μια μέρα ποδόσφαιρο στην αυλή πλάι στο ισόγειο αμφιθέατρο όπου έκανα μάθημα. Διαμαρτυρήθηκα και τους προσκάλεσα να έλθουν στο μάθημα να ξεκουραστούν. Μπήκαν στο αμφιθέατρο παίζοντας μπάλα ομαδόν. Εκεί σταμάτησαν και συνεχίσαμε συγκρίνοντας το ατελές Κράτος Δικαίου με την τέλεια Αναρχία».


9.

Πάνος Κυπαρίσσης, II. «Δεν ήξερε ο Οιδίπους / τι δρόμους τού άνοιγε η Σφίγγα / με τη λύση / Τι θ' αντίκριζε, της τύχης γιος / στης δόξας το στεφάνι που του 'ταξε η μοίρα / Ποια ποτάμια μαύρα θα περνούσε / τι μαύρο τα μάτια του θα ζούσαν / Αν στον τρόμο του μπροστά της / λύση δεν είχε / ίσως η ζωή του ως εκεί / δίχως Κολωνούς και Θήβες να ευτυχούσε».


10.

Ελευθερία Κυρίτση, ΙΙ. «Πάει καιρός που καταπίνουμε πολέμους / Απ' τα αρχαία σανδάλια περπατάμε προς την / Αιματοχυσία./ Εξευγενίσαμε τα βέλη / Τα βάζουμε και κάτω απ' το μαξιλάρι μας / Σε κάποια αίθουσα τέχνης / Ή σε γυάλινα τετράγωνα σαν πεταλούδες».


11.

Νόλλας, ΙΙ. «Το σπίτι είχε βυθιστεί στο σκοτάδι και μόνο η χλωμή ανταύγεια του τζακιού και το φως ενός καντηλιού από την κουζίνα άφηναν τις σκιές να παίρνουν όγκο και να διαχέονται στο ημίφως. Και η Χρυσάνθη πουθενά».


12.

Στεφανίδης, ΙΙ. «Ήταν τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης και η πολιτικοποίηση των πάντων ήταν διάχυτη. Κοντά του ήρθε σ' επαφή με τις έννοιες: δικαιοσύνη, επανάσταση, μαρξισμός, υπεραξία».

Τα βιβλία της εικόνας:

1.Δημήτρης Νόλλας, Το ταξίδι στην Ελλάδα, Εκδόσεις Ίκαρος,Σελίδες: 184

2.Πάνος Κυπαρίσσης, Τα τιμαλφή, Εκδόσεις Μελάνι, Σελίδες: 78

3.Αλέξανδρος Στεφανίδης, Το χάδι, Εκδόσεις Άγρα, Σελίδες: 62

radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM