10 nonfiction βιβλία που ξεχώρισαν το 2022

10 nonfiction βιβλία που ξεχώρισαν το 2022 Facebook Twitter
Η Εύα Πάλμερ Σικελιανού στη βιογραφία της Αρτέμιδος Λεοντή, ο Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας και η Ιρένε Βαλιέχο: Κορυφαίες στιγμές της εγχώριας nonfiction εκδοτικής κίνησης του 2022.
0

Η ΑΝΤΟΧΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ στον χρόνο και η υλικότητα του. Η συντριβή της Μεγάλης Ιδέας στις ακτές της Ιωνίας. Το τένις ως θρησκεία. Η queer Εύα Πάλμερ-Σικελιανού. Η συγκρότηση της επιστήμης της Νεοελληνικής Φιλολογίας. Η κουλτούρα της Μεταπολίτευσης και η μετατόπιση από την πολιτική στις ταυτότητες. Ο κοσμοπολιτισμός του Τζώρτζ Στάινερ. Το γκέτο σεξεργασίας στα Βούρλα του Πειραιά. Πώς μπορείς να πεθάνεις αβοήθητος σε αμερικανικό νοσοκομείο. Ο Ωνάσης, η Ολυμπιακή και η μεταπολεμική Ελλάδα μέσα από τις αερομεταφορές.

Irene Vallejo

Πάπυρος, Η περιπέτεια του βιβλίου από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα

PAPYROS
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Irene Vallejo, Πάπυρος - Η περιπέτεια του βιβλίου από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, Μτφρ.: Κλεοπάτρα Ελαιοτριβιάρη, Εκδόσεις Μεταίχμιο, Σελ.: 544

Η Ισπανίδα Ιρένε Βαλιέχο ήταν από τους πρωταγωνιστές της φετινής Έκθεσης Βιβλίου της Φρανκφούρτης, όπου η Ισπανία ήταν η τιμώμενη χώρα. Τη θέση της πρωταγωνίστριας την εξασφάλισε με το βιβλίο της Πάπυρος που μέσα σε λίγους μήνες εξελίχθηκε σε παγκόσμιο μπεστ σελερ.

Η Βαλιέχο αφηγείται εδώ την ιστορία του βιβλίου με μυθιστορηματικό τρόπο, κάνοντάς μας να συνειδητοποιήσουμε γιατί αυτό το αντικείμενο βρίσκεται στο κέντρο των πολιτισμών εδώ και αιώνες και, επιπλέον, εξακολουθεί να αντιστέκεται με την παραδεδομένη, φυσική μορφή του στην ψηφιακή αλλαγή.

Δύο μεγάλα κεφάλαια βρίσκονται στο κέντρο αυτού του βιβλίου. Το ένα έχει τίτλο «Η Ελλάδα οραματίζεται το μέλλον» και το άλλο «Οι δρόμοι της Ρώμης». Η υλικότητα του βιβλίου είναι στο κέντρο της αφήγησης, όπως άλλωστε φαίνεται και από τον γενικό τίτλο. Οι Έλληνες χρησιμοποιούσαν κυρίως τον πάπυρο για τα βιβλία τους, πάνω στον οποίο έγραφαν με τον κάλαμο. Οι πάπυροι τυλίγονταν γύρω από τον ομφαλό και διατηρούνταν σε λάδι ζαφοράς ή κέδρου. Οι Ρωμαίοι χρησιμοποιούσαν τους κυλίνδρους παπύρου κατά το ελληνικό μοντέλο.

Εκτός από το βιβλίο, υπάρχουν και άλλοι ήρωες στην αφήγηση της Βαλιέχο. Ανάμεσά τους ο Δημήτριος ο Φαληρεύς, από τους ιδρυτές της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας.

Βενετία Αποστολίδου

Η λογοτεχνία στο πανεπιστήμιο - Η συγκρότηση της επιστήμης της Νεοελληνικής Φιλολογίας (1942-1982)

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Βενετία Αποστολίδου, Η λογοτεχνία στο πανεπιστήμιο - Η συγκρότηση της επιστήμης της Νεοελληνικής Φιλολογίας (1942-1982), Εκδόσεις Πόλις, Σελ. 554

Η Νεοελληνική Φιλολογία είναι μια επιστήμη που συγκροτείται μέσα στην Κατοχή, αναπτύσσεται αυτόνομα και αποκτά τους δικούς της ήρωες, καθηγητές κυρίως του πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης που σήμερα τους γνωρίζουμε ως συγγραφείς και δημόσιους διανοούμενους.

Η συγκρότηση αυτής της επιστήμης στο ελληνικό πανεπιστήμιο δεν ήταν εύκολη, καθώς μέχρι περίπου τα μέσα του εικοστού αιώνα η εθνική φιλολογία ήταν ταυτισμένη με την αρχαία ελληνική φιλολογία τόσο στο πανεπιστήμιο όσο και στα γυμνάσια, δηλαδή τα σχολεία της μέσης εκπαίδευσης.

Το γλωσσικό ζήτημα ήταν επίσης μια σημαντική τροχοπέδη. Επιπλέον, η νέα επιστήμη έπρεπε να αποδείξει ότι διαθέτει υψηλής αξίας μορφωτικό κεφάλαιο, όσο και η αρχαία φιλολογία, και ότι η διδασκαλία της σύγχρονης λογοτεχνίας μπορούσε να συμβάλει σε ένα είδος αισθητικού και «ηθικού προσανατολισμού» των νέων.

Η καθηγήτρια στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Βενετία Αποστολίδου δημιουργεί μια στέρεη αφήγηση για τη συγκρότηση αυτής της επιστήμης, επιλέγοντας ανθρωποκεντρική προσέγγιση. Τα κεφάλαιά της δεν είναι τάσεις ή πρακτικές αλλά ονόματα. Π.χ. Άλκης Αγγέλου, Γ.Π. Σαββίδης, Απόστολος Σαχίνης, Δ.Ν. Μαρωνίτης, Παν. Μουλλάς.

Έτσι, για τους γενικότερους αναγνώστες το βιβλίο της Βενετίας Αποστολίδου διαβάζεται με αμείωτο ενδιαφέρον που αγγίζει, θα έλεγα, το αστυνομικό σασπένς. Η ίντριγκα, οι συγκυριακές συμμαχίες, οι συγκρούσεις και οι ψηφοφορίες στις διαδικασίες εκλογής καθηγητών, οι αντιλήψεις για το τι θεωρείται επιστημονικό ή όχι δημιουργούν το αφηγηματικό ενδιαφέρον στο βιβλίο/έρευνα της Βενετίας Αποστολίδου.

Φυσικά πρόκειται για τεράστια συμβολή όχι μόνο στην ιστορία της επιστήμης της Νεοελληνικής Φιλολογίας αλλά και στη διανοητική ιστορία της Ελλάδας που ακόμη δεν έχει γραφεί.

Αχιλλέας Χεκίμογλου

Ο Ωνάσης και ο σμηναγός Χ - Η μεταπολεμική αναγέννηση της πολιτικής αεροπορίας - Από την ΤΑΕ στην Ολυμπιακή

ΩΝΑΣΗΣ ΚΑΙ ΣΜΗΝΑΓΟΣ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Αχιλλέας Χεκίμογλου, Ο Ωνάσης και ο σμηναγός Χ - Η μεταπολεμική αναγέννηση της πολιτικής αεροπορίας - Από την ΤΑΕ στην Ολυμπιακή, Εκδόσεις Παπαδόπουλος, Σελ. 376

Η πολιτική αεροπορία στη χώρα μας αναπτύχθηκε μέσα στον εμφύλιο πόλεμο. Μάλιστα, το καλοκαίρι του 1948 διέθετε ένα από τα τελειότερα εσωτερικά αεροπορικά δίκτυα του κόσμου. Στις αρχές της δεκαετίας του 1950 το αεροδρόμιο του Ελληνικού αναπτυσσόταν ραγδαία και βρισκόταν ανάμεσα στα δεκαπέντε πρώτα διεθνή αεροδρόμια του κόσμου, έχοντας μεγαλύτερη κίνηση από αυτό της Ρώμης.

Από τους πρωτοπόρους της ανάπτυξης των αεροπορικών συγκοινωνιών στην Ελλάδα ήταν ο σμηναγός Στέφανος Ζώτος που υπέγραφε άρθρα πολεμικής ως Σμηναγός Χ.

Έχοντας ως βασικό χαρακτήρα το πρόσωπο αυτό, ο συγγραφέας Αχιλλέας Χεκίμογλου ανασυστήνει την ιστορία της πολιτικής αεροπορίας που είναι ταυτόχρονα και η πολιτική ιστορία του τόπου στον Μεσοπόλεμο, στη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου και στις δεκαετίες 1950 και 1960, όταν ο Αριστοτέλης Ωνάσης γίνεται ο δημιουργός της Ολυμπιακής.

Ο Ωνάσης, ο Νιάρχος, ο Παπάγος, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ο βασιλιάς Παύλος, η Φρειδερίκη, ο Ζολώτας, ο Γουλανδρής, οι τραπεζίτες Πεσμαζόγλου και Κωστόπουλος είναι οι άλλοι ήρωες αυτού του συναρπαστικού αφηγήματος.

Δημήτρης Τζιόβας

Η Ελλάδα από τη χούντα στην κρίση - Η κουλτούρα της Μεταπολίτευσης

ΤΖΙΟΒΑΣ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Δημήτρης Τζιόβας, Η Ελλάδα από τη χούντα στην κρίση - Η κουλτούρα της Μεταπολίτευσης, Μτφρ.: Ζωή Μπέλλα-Αρμάου, Γιάννης Στάμος, Εκδόσεις Gutenberg, Σελ. 476

Η πρώτη πολιτισμική ιστορία της Μεταπολίτευσης υπογράφεται από τον καθηγητή Νεοελληνικών Σπουδών στο Μπέρμιγχαμ Δημήτρη Τζιόβα και μας δίνει νέα κλειδιά και νέους μεθοδολογικούς τρόπους για να καταλάβουμε αυτήν τη σχετικά μακρά περίοδο από τη χούντα μέχρι την οικονομική κρίση.

Το βασικό εύρημα του Τζιόβα είναι ότι μετά την πτώση της χούντας συντελείται η μετατόπιση από την πολιτική στην κουλτούρα, επομένως ο όρος «μεταπολίτευση» δεν είναι ικανοποιητικός για την προσέγγιση της περιόδου.

Το πιο χαρακτηριστικό γνώρισμα αυτής της κουλτούρας είναι η ταυτότητα, στις διάφορες μορφές της, και η αποσύνδεση των συλλογικών ταυτοτήτων από πολιτικές ταυτίσεις. Αυτήν τη δυναμική μετατόπιση από την πολιτική προς την κουλτούρα και την ταυτότητα ο Τζιόβας την εξετάζει και την καταγράφει στα ποικίλα πεδία της ιδεολογίας, του πολιτισμού και των μέσων.

Η σχέση με την Ευρώπη (φιλοευρωπαίοι - ευρωσκεπτικιστές), το έθνος σε σχέση με το παρελθόν του, η θρησκεία και η μετανάστευση, η γλωσσική ποικιλότητα, ο λογοτεχνικός κανόνας και η ανασύνθεσή του, οι νέοι, ο φεμινισμός, η σεξουαλικότητα, η απορρύθμιση των μίντια, είναι μερικά από τα θέματα που συζητούνται στο βιβλίο.

Η εκ νέου ανακάλυψη της Ελλάδας στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης της δεκαετίας του 2010 δίνει στον Τζιόβα την αφορμή να καταγράψει ένα νεο-αποικιακό βλέμμα στην Ελλάδα όπως η έκθεση Documenta ή η ποιητική ανθολογία Μέτρα Λιτότητας της Κάρεν βαν Ντάικ.

Σωτήρης Ριζάς

Το τέλος της Μεγάλης Ιδέας - Ο Βενιζέλος, ο αντιβενιζελισμός και η Μικρά Ασία

ΡΙΖΑΣ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Σωτήρης Ριζάς, Το τέλος της Μεγάλης Ιδέας - Ο Βενιζέλος, ο αντιβενιζελισμός και η Μικρά Ασία, Εκδόσεις Καστανιώτη, Σελ. 368

Η επαυξημένη νέα έκδοση του βιβλίου του ιστορικού Σωτήρη Ριζά, διευθυντή του Κέντρου Ερεύνης Νεώτερου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών, αποτελεί βιβλίο-κλειδί για να ξανασκεφτούμε, με την απόσταση ενός αιώνα, τα γεγονότα της εκστρατείας στη Μικρά Ασία, της ήττας και του ξεριζωμού χιλιάδων Ελλήνων και, φυσικά, τη συντριβή της Μεγάλης Ιδέας στα παράλια της Ιωνίας.

Ο Ριζάς τοποθετεί την εκστρατεία στο ευρύτερο πλαίσιο του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου, παρουσιάζει τις διεκδικήσεις της Ελλάδας και εξηγεί γιατί οι Σύμμαχοι, νικητές του Παγκόσμιου Πολέμου έδωσαν εντολή για απόβαση στη Σμύρνη.

Παρακολουθούμε επίσης το στρατηγικό αδιέξοδο στην εκστρατεία, την ήττα του Βενιζέλου και την άνοδο των αντιβενιζελικών και του αντιβενιζελισμού στην εξουσία, την κλιμάκωση με την πορεία του Ελληνικού Στρατού προς την Άγκυρα, την καταστροφή και, τέλος, την αναζήτηση των εξιλαστήριων θυμάτων.

Τζωρτζ Στάινερ (με τη Λωρ Αντλέρ)

Ένα μακρύ Σάββατο - Συζητήσεις

ΕΝΑ ΜΑΚΡΥ ΣΑΒΒΑΤΟ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Τζωρτζ Στάινερ (με τη Λωρ Αντλέρ), Ένα μακρύ Σάββατο - Συζητήσεις, Μτφρ. Θάνος Σαμαρτζής, Εκδόσεις Δώμα, Σελ. 152

Ο Τζωρτζ Στάινερ (1929-2020) υπήρξε ο αναγεννησιακός διανοούμενος του εικοστού αιώνα, δάσκαλος και γκουρού, που, ως εβραίος, είχε το βιβλίο στο κέντρο της ζωής του.

Πολύγλωσσος, κοσμοπολίτης, πίστευε πως η πατρίδα σου είναι εκεί όπου μπορείς να γράψεις και να διαβάσεις.

Οι συζητήσεις του με τη Γαλλίδα δημοσιογράφο και συγγραφέα Λωρ Αντλέρ αποτελούν ένα είδος υποθήκης, καθώς έγιναν τα τελευταία χρόνια της ζωής του.

Πρόκειται για έναν μεγάλο διάλογο όπου ο Στάινερ, με πολύ πάθος αλλά χωρίς κανένα φόβο, μιλάει για τα μείζονα αλλά και τα ελάσσονα θέματα που τον απασχόλησαν στη διάρκεια της πολύπλευρης και πολύπτυχης ζωής του. Βρίσκουμε εδώ τα κλασικά κείμενα, τη μετάφραση και την πολυγλωσσία, τον μαρξισμό, την εβραϊκότητα, τη μετακίνησή του από την Ευρώπη στις Ηνωμένες Πολιτείες και πάλι στην Ευρώπη, τη μετακίνηση από τη μια γλώσσα στην άλλη, την καθοριστική για τη διαμόρφωσή του μορφή της μητέρας του (μεγαλοαστή Εβραία της Βιέννης), τη λογοτεχνική κριτική, τη δύσκολη σχέση με το πανεπιστήμιο, καθώς δεν είχε το τυπικό academic προφίλ, και τόσα άλλα. Μου έκανε εντύπωση η άποψή του ότι η ίδρυση του κράτους του Ισραήλ έβαλε τέλος στην εβραϊκότητα ως μια οικουμενική αντίληψη.

Timothy Snyder

Η δική μας ασθένεια - Μαθήματα ελευθερίας από ένα ημερολόγιο νοσηλείας

Timothy Snyder Η δική μας ασθένεια - Μαθήματα ελευθερίας από ένα ημερολόγιο νοσηλείας Μτφρ.: Γιώργος Μπολιεράκης Εκδόσεις Στερέωμα Σελ. 152
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Timothy Snyder, Η δική μας ασθένεια - Μαθήματα ελευθερίας από ένα ημερολόγιο νοσηλείας, Μτφρ.: Γιώργος Μπολιεράκης, Εκδόσεις Στερέωμα, Σελ. 152

Το δοκίμιο του διάσημου Αμερικανού ιστορικού του Γέιλ Τίμοθι Σνάιντερ είναι βαθύτατα πολιτικό, με θέμα το δικαίωμα στην υγεία, που στηρίζεται όμως στο δικό του βίωμα ως ασθενούς στα αμερικανικά νοσοκομεία από τον Δεκέμβριο του 2019 έως και τον Μάρτιο του 2020, λίγο πριν από το χάος που έφερε, ειδικά στις ΗΠΑ, ο κορωνοϊός.

Στις 29 Δεκεμβρίου 2019 ο Σνάιντερ εισήχθη στο νοσοκομείο του Νιού Χέιβεν. Είχε ένα απόστημα μεγέθους μπάλας του μπέιζμπολ στο συκώτι του, η μόλυνση είχε διαχυθεί σε όλο του το αίμα, ο πυρετός του είχε χτυπήσει σαράντα και η αρτηριακή του πίεση είχε φτάσει στο 7/3. Η σηψαιμία κάλπαζε και βρισκόταν στα πρόθυρα του θανάτου. Μια διάτρηση της σκωληκοειδούς απόφυσης μόλυνε το ήπαρ του. Οι Αμερικανοί γιατροί παραμέλησαν το γεγονός.

Ο Σνάιντερ έδωσε μάχη για να μπει στα επείγοντα. Οι νοσηλευτές δεν τον έπαιρναν στα σοβαρά. Κι επειδή συνοδευόταν από φίλη του γιατρό που ήταν μαύρη περιφρονήθηκε ρατσιστικά. Πέρασαν οκτώ ώρες για να τον δει γιατρός, ειδικευόμενοι πειραματίζονταν πάνω στο σώμα του, κάνοντας πολλά λάθη, και όταν επιτέλους έγινε η επείγουσα παροχέτευση ήπατος, η απουσία μετεγχειρητικής φροντίδας τον οδήγησε και πάλι στο χειρουργείο για μια νέα επέμβαση στο συκώτι.

Ο Σνάιντερ, που ως καθηγητής στο Γέιλ ανήκει προφανώς στους ευνοημένους της αμερικανικής κοινωνίας, παρουσιάζει μια απόλυτα ζοφερή εικόνα του υγειονομικού συστήματος στις ΗΠΑ. Δεν είναι μόνο η πλήρης εμπορευματοποίηση. Αν δεν έχεις λεφτά, πεθαίνεις. Αλλά ακόμα κι αν έχεις λεφτά, πάλι πεθαίνεις.

Ο Σνάιντερ το λέει ξεκάθαρα: η υγειονομική περίθαλψη δεν θεωρείται δικαίωμα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Κι αυτό είναι ένα μεγάλο παράδοξο στη χώρα των δικαιωμάτων και του δικαιωματισμού, αφού, χωρίς την υγεία, δεν μπορεί να υπάρξει κανένα άλλο δικαίωμα. Το αυτοβιογραφικό ύφος και η βιωματική εμπειρία κάνουν αυτό το δοκίμιο του Σνάιντερ να διαβάζεται σαν έναν χρονικό μεταξύ ζωής και θανάτου.

Σπύρος Παπαϊωάννου, Κώστας Βλησίδης

Το φρικτόν τέμενος της αμαρτίας, τ. Α+Β

Σπύρος Παπαϊωάννου, Κώστας Βλησίδης Το φρικτόν τέμενος της αμαρτίας
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Σπύρος Παπαϊωάννου, Κώστας Βλησίδης, Το φρικτόν τέμενος της αμαρτίας, τ. Α+Β, Έκδοση Ινστιτούτου Μελέτης της Τοπικής Ιστορίας και της Ιστορίας των Επιχειρήσεων, Σελ. 360

Τα Βούρλα ήταν το γκέτο σεξεργασίας που λειτούργησε για εξήντα χρόνια στον Πειραιά, στην περιοχή της Δραπετσώνας. Περίκλειστο, σε μια έκταση επτάμισι στρεμμάτων, με κέντρο μια μεγάλη αυλή που ταυτίζεται με τη σημερινή πλατεία Βούρλων, στέγαζε περισσότερες από 150 σεξεργάτριες.

Ήταν ένας κανονικός οικισμός με καφενεία, εστιατόριο και αστυνομικό σταθμό. Λειτούργησε μετά από αίτημα του δήμου Πειραιά στα μέσα της δεκαετίας του 1870 προκειμένου να συγκεντρωθούν οι εκδιδόμενες γυναίκες σε ορισμένη περιοχή έξω από την πόλη, όπως ήταν τότε η Δραπετσώνα, ώστε να ελέγχονται κοινωνικά, υγειονομικά και αστυνομικά. Η περιοχή λεγόταν «Βούρλα» λόγω της ύπαρξης στάσιμων υδάτων, που την έκαναν ακατάλληλη για οικιστική επέκταση.

Τα Βούρλα, που απέκτησαν κανονισμό λειτουργίας το 1924, διέκοψαν οριστικά τη λειτουργία τους στη διάρκεια της γερμανοϊταλικής κατοχής. Αυτό το μοναδικό γκέτο συνδέθηκε με μεγάλη εκμετάλλευση των γυναικών, με εγκληματικότητα και βία, με ναρκωτικά, με το ρεμπέτικο, με κοινωνικές συγκρούσεις, ιδιαίτερα όταν μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή οι σεξεργάτριες εκδιώχτηκαν για να μείνουν στα δωμάτιά τους πρόσφυγες.

Το γκέτο είχε τόσο άσχημη φήμη που η Κοινωνία των Εθνών οργάνωσε αποστολή αυτοψίας στον Πειραιά στα μέσα της δεκαετίας του 1920. Χάρη σ’ αυτή την αποστολή έχουμε μοναδικές φωτογραφίας που διασώζουν την τοπογραφία και την ανθρωπογεωγραφία των Βούρλων.

Ο Σπύρος Παπαϊωάννου και ο Κώστας Βλησίδης, χρησιμοποιώντας εξαντλητικά τις πηγές, ανασυστήνουν για πρώτη φορά, επί τη βάσει των τεκμηρίων και με ιστορική μεθοδολογία, αυτή την «εποποιία» που μας οδηγεί στην καρδιά της τοπικής ιστορίας αλλά και της ιστορίας του περιθωρίου, του φύλου και της σεξουαλικότητας.

David Foster Wallace

Ο Ρότζερ Φέντερερ ως θρησκευτική εμπειρία - 5 κείμενα για το τένις

ΦΕΝΤΕΡΕΡ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: David Foster Wallace, Ο Ρότζερ Φέντερερ ως θρησκευτική εμπειρία - 5 κείμενα για το τένις, Μτφρ.: Κώστας Καλτσάς, Εκδόσεις Πλήθος, Σελ. 321

Η τελετουργία είναι συστατικό στοιχείο κάθε αθλήματος. Μέσα σ’ αυτή την τελετουργία και ιδιαίτερα στη σχέση αθλητών και κοινού, το άθλημα και ιδιαίτερα οι αθλητές αποκτούν διαστάσεις μεταφυσικές που αγγίζουν τις θρησκευτικές τελετουργίες και τη θρησκευτικότητα.

Πάρτε, για παράδειγμα, τον θρυλικό πλέον τενίστα Ρότζερ Φέντερερ. «Η μεταφυσική εξήγηση είναι πως ο Ρότζερ Φέντερερ είναι ένας από εκείνους τους σπάνιους, υπερφυσικούς αθλητές που μοιάζουν να μην υπόκεινται, τουλάχιστον εν μέρει, σε ορισμένους φυσικούς νόμους». Η φράση ανήκει στον μεγάλο Αμερικανό συγγραφέα Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας (1962-2008) και προέρχεται από το δοκίμιό του «Ο Ρότζερ Φέρεντερ ως θρησκευτική εμπειρία».

Πρόκειται για πολύ στοχαστικό δοκίμιο πάνω στο άθλημα, πάνω στο σώμα, πάνω στην εμπειρία, στην ισορροπία, στην ιδιοφυΐα, στη σβελτάδα, ακόμη και στη θεία ενσάρκωση. Είναι ένα από τα πέντε δοκίμια για το τένις που συγκεντρώνονται στο βιβλίο «Ο Ρότζερ Φέντερερ ως θρησκευτική εμπειρία».

Ο Γουάλας, που έπασχε από χρόνια κατάθλιψη και αυτοκτόνησε το 2008 ( τον βρήκε κρεμασμένο η γυναίκα του), ήταν και ο ίδιος τενίστας. Η αυτοβιογραφία βαραίνει, λοιπόν, πολύ σε αυτά τα δοκίμια που έχουν γραφτεί κυρίως στη δεκαετία του 1990.

Βρίσκουμε εδώ το στυλ Γουάλας, τη φιλοσοφική διάθεση, το χιούμορ, τον σαρκασμό αλλά και τη μελαγχολία. Είναι τα στοιχεία που βρίσκουμε και στο μείζον μυθιστόρημά του Infinite Jest που κυκλοφόρησε το 1996 και όπου το τένις έχει επίσης τον δικό του ρόλο.

Από τα πέντε δοκίμια, το πρώτο είναι η σχέση του Γουάλας με το τένις, ένα υπέροχο coming-of-age κείμενο. Τα άλλα τέσσερα είναι αφιερωμένα σε τενίστες (Τρέισι Όστιν, Μάικλ Τζόις, Ρότζερ Φέντερερ) και στο τουρνουά Αμέρικαν Όπεν, από τα αρχαιότερα και μεγαλύτερα στον κόσμο. Καλή μετάφραση και ένα γλωσσάρι όρων για όσους αγαπούν τον Γουάλας, αλλά δεν ξέρουν τι είναι το μπάκσπιν ή το ντροπ σοτ.

Άρτεμις Λεοντή

Εύα Πάλμερ-Σικελιανού: Υφαίνοντας τον μύθο μιας ζωής - Η βιογραφία

ΕΥΑ ΠΑΛΜΕΡ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Άρτεμις Λεοντή, Εύα Πάλμερ-Σικελιανού: Υφαίνοντας τον μύθο μιας ζωής - Η βιογραφία, Μτφρ. Κατερίνα Σχινά, Εκδόσεις Πατάκη, Σελ. 475

Η καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν Άρτεμις Λεοντή παρουσιάζει σ’ αυτήν τη βιογραφία μια εντελώς διαφορετική Εύα Πάλμερ-Σικελιανού (1874-1952), πολύ μακριά από την εξαγνισμένη εκδοχή της ζωής της.

Αυτή η εκδοχή, που ήταν κυρίαρχη μέχρι πριν από λίγα χρόνια, ανταποκρινόταν στα πολιτικά αιτήματα της εποχής, ιδιαίτερα στα πρώτα χρόνια του Ψυχρού Πολέμου και του Σχεδίου Μάρσαλ αλλά και στο αίτημα της ελληνικότητας. Η συγγραφέας παρουσιάζει τη μεταμόρφωση της Εύας Πάλμερ από μια πλούσια Νεοϋορκέζα ντεμπιτάντ, που ήταν έξυπνη και όμορφη, με κόκκινα μαλλιά που έφταναν ως το πάτωμα, σε ηρωίδα της αντικουλτούρας, της ανατροπής, του queer, στην αρχική έννοια του παράξενου αλλά και στη σύγχρονη εκδοχή του.

Μέσα από τα πέντε κεφάλαια του βιβλίου της η Λεοντή δείχνει τις πολλές εκδοχές της ταυτότητάς της ηρωίδας της: σαπφική ερμηνεύτρια, λεσβία υφάντρα, σκηνοθέτρια, συνθέτρια, συγγραφέας, σύζυγος, ερωμένη, περιθωριακή, πολιτικά ριζοσπαστικοποιημένη.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

Το νέο τεύχος της δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ