Τι έχει να προσφέρει ο 'Φόβος' του Στέφαν Τσβάιχ στην Αθήνα του σήμερα;

Τι έχει να προσφέρει ο 'Φόβος' του Στέφαν Τσβάιχ στην Αθήνα του σήμερα; Facebook Twitter
«Ο Τσβάιχ ήταν ονειροπόλος, σιχαινόταν τις ταμπέλες, ήταν πολύ αγαπητός συγγραφέας όταν ζούσε. Λάμβανε καθημερινά περισσότερα γράμματα από ό,τι ο Γκέτε... Ήταν φίλος του Φρόυντ, γνώριζε τις θεωρίες του και τον είχαν επηρεάσει.»
0

Το επίτευγμα της Έλενας Πέγκα, σκεφτόμουν καθώς έφευγα απ' το Θέατρο Αυλαία πριν λίγες ημέρες (ο Φόβος στη Θεσσαλονίκη ήταν sold-out και προστέθηκαν την τελευταία στιγμή και επιπλέον παραστάσεις), ήταν ότι κατάφερε να ζωντανέψει ένα κείμενο που σήμερα θεωρείται «παλιακό» και να το μεταφέρει στη σκηνή με τρόπο συναρπαστικό. 

Και το έκανε αυτό αβίαστα, χωρίς μεταμοντέρνα φτιασίδια, χωρίς να καταφύγει στην πρόκληση ή σε πειραματισμούς. Δεν ξέρω πώς τα κατάφερε, αλλά μια νουβέλα που στο χαρτί μοιάζει ξεπερασμένη και με συνεχείς μελοδραματικούς εσωτερικούς μονολόγους, η Πέγκα, συγγραφέας και σκηνοθέτις με σημαντική πορεία στον χώρο του πρωτοποριακού θεάτρου, την ζωντάνεψε χάρη με καλούς ηθοποιούς και με τρόπο εντυπωσιακό, κρατώντας αμείωτο το ενδιαφέρον μέχρι την ανατροπή του τελευταίου λεπτού. 

 

Το ό,τι δεν ήταν θεατρικό μου έδωσε μεγάλη ελευθερία. Το είδα μέσα από το σήμερα, ήθελα να αποδοθεί σκηνικά με σύγχρονο τρόπο χωρίς να αλλοιώσω ή να παρέμβω στις προθέσεις του Τσβάιχ.

Ο Φόβος, ένα κλασικό κείμενο γραμμένο την ίδια εποχή των σπουδαίων ψυχαναλυτικών κειμένων του Φρόυντ ανοίγει την πόρτα στον θεατή σε μια κατάσταση αμείωτης δραματικής έντασης όπου ο φόβος αλλάζει μορφές, αλλά παραμένει μπροστά του σε όλο το φάσμα των συναισθημάτων που τον συνοδεύουν. Ο έρωτας, ο γάμος, η πίστη, η ζήλια, η ίντριγκα, η απόρριψη, η αγωνία στροβιλίζονται στη σκηνή ανάμεσα στο γοητευτικό κουαρτέτο των εξαιρετικά χτισμένων χαρακτήρων του Τσβάιχ.

 

Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στην Καλαμάτα, ταξίδεψε στην Θεσσαλονίκη και έρχεται τώρα στην Αθήνα, απ' τις 22 Ιανουαρίου στο Νέο Θέατρο Βασιλάκου.

 

(Αξίζει να σημειώσουμε πως η Καλαμάτα, διεκδικώντας την υποψηφιότητά της για Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2021, έχει ξεκινήσει μια σειρά σημαντικών δράσεων στο χώρο του πολιτισμού. Το πρώτο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ της Ελλάδας ανέθεσε φέτος σε δύο καινοτόμους σκηνοθέτες τις δύο του παραγωγές. Εκτός απ' την κεντρική παραγωγή που είναι ο Φόβος, ετοιμάζεται και το παιδικό Η Ωραιότερη Ιστορία του Κόσμου, από τον Βασίλη Μαυρογεωργίου.)

 

Τι έχει να προσφέρει ο 'Φόβος' του Στέφαν Τσβάιχ στην Αθήνα του σήμερα; Facebook Twitter
«Με εμπνέουν τα σώματα των ανθρώπων, οι συμπεριφορές που έχουν προσωπικότητα, ποιητικότητα, χάρη, γενναιότητα, χιούμορ. Η μουσική. Τα ανοιχτά τοπία. Τα ανοιχτά μυαλά. Ο ορίζοντας. Ο ουρανός.» Φωτ.: Τάσσος Βρεττός

 

— Πώς αποφάσισες να αναμετρηθείς με το συγκεκριμένο έργο;

Η νουβέλα αυτή πραγματεύεται έντονα πάθη και συναισθήματα. Διαβάζοντας την με ενέπνευσε να δω πώς οι σχέσεις και οι καταστάσεις που περιγράφει θα μπορούσαν να αποδοθούν σήμερα με τα σώματα, με σωματικότητα και όχι μόνο με λέξεις. Δηλαδή να δούμε το δράμα να συμβαίνει, να δούμε τις σχέσεις των σωμάτων, τις δυναμικές τους, τα βλέμματα όταν οι ήρωες μιλάνε με ψέμματα, όταν αποκρύπτουν όσα νιώθουν, όταν πάσχουν και δεν επικοινωνούν, να δούμε τις κινήσεις τους, τις εκφράσεις τους.

 

— Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται στην Ελλάδα. Άλλωστε δεν ήταν θεατρικό μέχρι να το διασκευάσεις... 

Μου αρέσει το ό,τι πρόκειται για κλασικό κείμενο που θέτει ερωτήματα που απασχολούν τους ανθρώπους σήμερα και που τα ίδια θα τους απασχολούν και αύριο όπως τους απασχολούσαν εκατό χρόνια πριν όταν γράφτηκε. Το ό,τι δεν ήταν θεατρικό μου έδωσε μεγάλη ελευθερία. Το είδα μέσα από το σήμερα, ήθελα να αποδοθεί σκηνικά με σύγχρονο τρόπο χωρίς να αλλοιώσω ή να παρέμβω στις προθέσεις του Τσβάιχ. Ήταν μια τρομερά δημιουργική διαδικασία μέσα σε συγκεκριμένο πλαίσιο. Καμιά φορά όταν υπάρχει ένα περιορισμένο πλαίσιο γινόμαστε πιο δημιουργικοί, από το να μην υπάρχει πλαίσιο.

 

Ο Φόβος μιλάει για τους κατασκευασμένους φόβους, για μια κοινωνία που φοβάται και ζει συμβατικά. Αυτή η κοινωνία που περιγράφει ο Τσβάιχ της Βιέννης του μεσοπολέμου μοιάζει με την σημερινή της Αθήνας.

 

— Και πώς προσέγγισες τον Φόβο σκηνοθετικά;

Σαν ένα άχρονο κουαρτέτο, τέσσερις άνθρωποι σε ένα ρινγκ που χτυπιούνται, πέφτουν, ο ένας σηκώνει όρθιο τον άλλο, τον ξαναρίχνει, και όλο αυτό είναι και σαν ένας χορός.

 

Ήθελα να έχει μια αμεσότητα η παράσταση, να είναι λιτή. Ήθελα να έχει βάθος χωρίς να έχει βάρος. Να έχει ρυθμό και ένταση, αλλά και ανάπτυξη. Αυτό με δυσκόλεψε. Και γιαυτό έκανα πρόβες πολύ καιρό, πολλές πρόβες, ξανά και ξανά. Η μουσική με βοήθησε.

 

Τι έχει να προσφέρει ο 'Φόβος' του Στέφαν Τσβάιχ στην Αθήνα του σήμερα; Facebook Twitter
Φωτ.: Τάσσος Βρεττός

 

— Μίλησέ μας λίγο για τον Τσβάιχ και το έργο του. Τι πιστεύεις πως έχει να μας πει σήμερα;

Ο Τσβάιχ ήταν ονειροπόλος, σιχαινόταν τις ταμπέλες, ήταν πολύ αγαπητός συγγραφέας όταν ζούσε. Λάμβανε καθημερινά περισσότερα γράμματα από ό,τι ο Γκέτε, οι άνθρωποι σε πάρα πολλές χώρες περίμεναν να βγάλει βιβλίο για να το διαβάσουν. Ήταν φίλος του Φρόυντ, γνώριζε τις θεωρίες του και τον είχαν επηρεάσει.

Ο Φόβος μιλάει για τους κατασκευασμένους φόβους, για μια κοινωνία που φοβάται και ζει συμβατικά. Αυτή η κοινωνία που περιγράφει ο Τσβάιχ της Βιέννης του μεσοπολέμου μοιάζει με την σημερινή της Αθήνας. Μέσα σε αυτήν οι άνθρωποι υποφέρουν από τις συμβάσεις και τιμωρούνται επειδή φοβούνται να ζήσουν ελεύθεροι. Πόσο ελεύθεροι μπορούμε να είμαστε μαζί με τους άλλους, μαζί με τον άλλον; Είμαστε αληθινά αποδεκτοί; Υπάρχει συγχώρεση στις ανθρώπινες σχέσεις; Τι γεννάει την σκληρότητα;

— Οι ηθοποιοί που επέλεξες είναι όλοι της νεότερης γενιάς...

Ναι. Κράτησα τις ηλικίες που έχει ο Τσβάιχ στη νουβέλα. Είναι όλοι νέοι άνθρωποι, με αξιόλογη διαδρομή. Δουλέψαμε σαν ομάδα, χωρίς πρωταγωνιστές. Δεν ήμασταν ομάδα όταν ξεκινήσαμε, αλλά η καλή συνεννόηση μεταξύ μας και μεταξύ των τεσσάρων ηθοποιών έφτιαξε μια δεμένη ομάδα.

— Πώς θα περιέγραφες την αισθητική της παράστασης;

Υπάρχει μια αισθητική χοροθεάτρου, οι κινήσεις, τα σώματα, οι δυναμικές των σωμάτων στον χώρο και στον χρόνο φτιάχνουν μια χορογραφία παιγμένη από ηθοποιούς. Αλλά αυτή η χορογραφία, δεν είναι χορός, είναι συνομιλίες σωμάτων.

— Η πορεία σου στο πρωτοποριακό θέατρο είναι αρκετά γνωστή. Ποιες όμως απ' τις δουλειές σου ξεχωρίζεις εσύ. Και γιατί;

Don Surrealism, The Greek Alien, Η Καιτε Κολλβιτς Παρουσιάζει μια σύντομη ιστορία της μοντέρνας τέχνης, Τα Καινούργια Ρούχα Του Αυτοκράτορα, 3-0-1 Μεταφορές, Όταν Χορεύουν οι Go-Go Dancers, Οι Τυφλοί, Ποιοι είναι οι Καινούργιοι μας φίλοι, Το Χέρι. Αυτές με κάνουν να χαμογελώ όταν τις σκέφτομαι. Οι άλλες όχι και τόσο.

— Τι σε εμπνέει σήμερα;

Αυτά που με εμπνέουν πάντα. Τα σώματα των ανθρώπων, οι συμπεριφορές που έχουν προσωπικότητα, ποιητικότητα, χάρη, γενναιότητα, χιούμορ. Η μουσική. Τα ανοιχτά τοπία. Τα ανοιχτά μυαλά. Ο ορίζοντας. Ο ουρανός.

 

Τι έχει να προσφέρει ο 'Φόβος' του Στέφαν Τσβάιχ στην Αθήνα του σήμερα; Facebook Twitter
Φωτ.: Τάσσος Βρεττός

 

*Ο Φόβος είναι μια συμπαραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας και του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου.

 

Παίζουν: Διαμαντής Καραναστάσης, Κατερίνα Μισιχρόνη, Κατερίνα Μαούτσου, Παναγιώτης Σούλης.

Πρεμιέρα στην Αθήνα: Παρασκευή 22 Ιανουαρίου

 

ΝΕΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΑΣΙΛΑΚΟΥ
Προφήτου Δανιήλ 3 & Πλαταιών, Κεραμεικός
Τηλ. 2110132002-005

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ