Το Tanztheater Wuppertal μετά την Πίνα Μπάους

Το Tanztheater Wuppertal μετά την Πίνα Μπάους Facebook Twitter
Η Πίνα Μπάους στο έργο της "Café Müller", Λισαβόνα, Πορτογαλία, 2008. Φωτό: Anna Wloch
0

Τι κάνει μια ομάδα χορού όταν η μοναδική χορογράφος και επικεφαλής της, μια φιγούρα τόσο έντονη και χαρισματική όσο η Πίνα Μπάους, πεθαίνει αφήνοντας τους χορευτές της χωρίς κάποιον σαφή προσανατολισμό για το μέλλον; Αυτή ήταν η κατάσταση στην οποία περιήλθαν τα μέλη του Tanztheater Wuppertal Pina Bausch το καλοκαίρι του 2009, όταν ελάχιστες ημέρες μετά την διάγνωση της, η Μπάους νικήθηκε από τον καρκίνο. 

Οι χορευτές, οι οποίοι περιόδευαν στην Πολωνία, αποφάσισαν να χορέψουν κανονικά εκείνο το βράδυ, και το επόμενο, και την επόμενη εβδομάδα, και το επόμενο έτος. Έπειτα από οκτώ χρόνια και τρεις καλλιτεχνικούς διευθυντές, θα παρουσιάσουν στην Brooklyn Academy of Music μια διπλή παράσταση των αρχετυπικών έργων της Μπάους από τη δεκαετία του '70, του «Café Müller» (1978) και της «Ιεροτελεστίας της Άνοιξης» (1975). Πρόκειται για τα έργα που είχαν συμπεριληφθεί στην πρώτη σεζόν της ομάδας στην Brooklyn Academy, όταν συστήθηκαν στο κοινό της Νέας Υόρκης, το 1984.

Όταν πέθανε, η αγάπη μας για το έργο της και η επιθυμία μας να διατηρηθεί ζωντανό ήταν τόσο έντονες, ώστε μας έδωσαν κίνητρο να συνεχίσουμε. Το να χορεύουμε τα κομμάτια της μας έκανε να νιώθουμε πως η Πίνα είναι ζωντανή, και ακόμα μαζί μας. Έτσι, συνεχίσαμε. 

Μέσα στα χρόνια που κύλησαν από τον θάνατο της ιδρύτριας της, το μέλλον της ομάδας χορού αποσαφηνίστηκε κάπως. Το σημαντικότερο είναι ότι φαίνεται πως το ενδιαφέρον για το χοροθέατρο της Μπάους, ένα αμάλγαμα ονειρικών εικόνων σε δραματικές συνθήκες, με επαχθείς, ακόμα και τιμωρητικές κινήσεις του σώματος που καθοδηγούνται από το συναίσθημα, παραμένει αμείωτο. Ενδεικτικό είναι πως οι παραστάσεις τους είναι sold out εβδομάδες πριν σηκωθεί η αυλαία. 

Εν μέρει, το μέλλον της εξαρτάται από τη συνέχεια. Δεν υπάρχουν πολλές ομάδες χορού στις οποίες οι ηλικίες των χορευτών να κυμαίνονται από τα 20 ως και τα 60, αλλά εδώ έτσι έχουν τα πράγματα. Πολλοί βετεράνοι χορεύουν ακόμα και μεταλαμπαδεύουν τη γνώση που έχει εμπεδωθεί στο σώμα και τη μνήμη τους. Υπάρχει όμως και μια νέα γενιά που έχει προστεθεί στην ομάδα: 15 από τους 36 χορευτές της δεν γνώρισαν ποτέ την Πίνα, όπως την αποκαλούν όλοι.

Επίσης, για πρώτη φορά η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια δεν είναι γέννημα-θρέμμα της ομάδας της Μπάους. Η Άντολφ Μπίντερ, τέως διευθύντρια της GöteborgsOperans Danskompani και του Berlin Ballet, ανέλαβε τα ηνία αρχές του έτους. Τα σχέδιά της δεν είναι μόνο να διατηρήσει το ρεπερτόριο της Μπάους ζωντανό -«το DNA της ομάδας» όπως είπε– αλλά και να το επεκτείνει με νέα έργα, ειδικά χορογραφημένα για τους χορευτές της από εξωτερικούς χορογράφους. 

Παραμονές της επίσκεψης της ομάδας στο Μπρούκλιν, τρεις χορευτές που ενσωματώθηκαν στην ομάδα χορού σε διαφορετικές φάσεις κατά τη διάρκεια των 44 χρόνων της ιστορίας της μίλησαν για τη σημερινή της κατάσταση.

Αγάπη για το έργο 

Το Tanztheater Wuppertal μετά την Πίνα Μπάους Facebook Twitter
ΝΑΖΑΡΕΤ ΠΑΝΑΔΕΡΟ, μέλος της ομάδας από το 1979. Φωτό: Claudia Kempf

Η Ναζαρέτ Παναδέρο, 62 έτων, ανήκει στην ομάδα από το 1979. Όπως εξομολογείται και η ίδια, αποφάσισε να συμμετάσχει από περιέργεια. Είχε ξεκινήσει σπουδές μπαλέτου στην Ισπανία, ύστερα μετακόμισε στο Παρίσι και εκεί ανακάλυψε τη σύγχρονη και πειραματική σκηνή χορού. Εκεί παρακολούθησε και την ομάδα της Πίνα Μπάους να χορεύει το  «Blaubart» (1977). Ένιωσε πως ήθελε να ανακαλύψει τη «γυναίκα που κρυβόταν πίσω από το έργο αυτό». Μπήκε στην ομάδα αβέβαιη για το αν θα παρέμενε και, εκτός από μια μικρή περίοδο απουσίας, αποτελεί μέλος της μέχρι και σήμερα. 

«Δεν είναι κάτι που συναντά κανείς σε άλλες ομάδες, οι χορευτές να μένουν τόσα χρόνια. Η Πίνα όμως επιθυμούσε να μας βλέπει να μεγαλώνουμε. Ήθελε να δει τι μπορεί να προσφέρει ένας χορευτής με εμπειρία μετά τα 40 και τα 50».

Στην Brooklyn Academy θα εμφανιστεί σε έναν ρόλο που παίζει πάνω από 30 χρόνια: μια νευρική γυναίκα στο «Café Müller» που περιφέρεται φορώντας ψηλά τακούνια σε μια αίθουσα γεμάτη καρέκλες και μοιάζει να έχει χάσει τα κλειδιά της. Κάποια στιγμή προσπαθεί, χωρίς αποτέλεσμα, να βοηθήσει ένα ζευγάρι που έχει παγιδευτεί σε μια βίαια διαμάχη. «Έχει κλειδώσει τα δικά της συναισθήματα», λέει η κ. Παναδέρο, «κι έτσι ζει λιγάκι μέσα από τις ζωές των άλλων. Ανησυχεί για εκείνους και κάνει προβολή του εαυτού της σε εκείνους». Πρόκειται για ένα ερώτημα που διατύπωνε διαρκώς η Μπάους: ποιοι είμαστε σε σχέση με τους άλλους; 

Για την κ. Παναδέρο δεν τέθηκε καν θέμα παραίτησης μετά τον θάνατο της Μπάους. «Όταν πέθανε, η αγάπη μας για το έργο της και η επιθυμία μας να διατηρηθεί ζωντανό ήταν τόσο έντονες, ώστε μας έδωσαν κίνητρο να συνεχίσουμε. Το να χορεύουμε τα κομμάτια της μας έκανε να νιώθουμε πως η Πίνα είναι ζωντανή, και ακόμα μαζί μας. Έτσι, συνεχίσαμε».

Η εσωτερική διαμάχη 

Το Tanztheater Wuppertal μετά την Πίνα Μπάους Facebook Twitter
ΤΣΑΙ-ΤΣΙ ΓΙΟΥ, ενσωματώθηκε στην ομάδα έναν μόλις χρόνο πριν τον θάνατο της ιδρύτριας της. Φωτό: Claudia Kempf

Η Τσάι-Τσιν Γιου, 37 ετών, μπήκε στην ομάδα μόλις έναν χρόνο πριν από τον θάνατο της Μπάους, παρ' ότι είχε υπάρξει επισκέπτρια επί δύο έτη, όσο σπούδαζε ακόμα στο Πανεπιστήμιο των Τεχνών Folkwang του Βούπερταλ. Είχε επιλέξει τη συγκεκριμένη σχολή ερχόμενη από την Ταϊβάν ακριβώς για να βρίσκεται κοντά στην ομάδα χορού, καθώς είχε μαγευτεί από ένα βίντεο της «Ιεροτελεστίας της Άνοιξης», ένα κομμάτι διάρκειας 35' γεμάτο ένταση, που παρουσιαζόταν σε μια σκηνή καλυμμένη από χώμα. «Η εικόνα αυτή με συνεπήρε», θυμάται η κ. Γιου, «και είπα στον εαυτό μου: θέλω να το χορέψω αυτό το κομμάτι».

Η «Ιεροτελεστία» ήταν τελικά το πρώτο κομμάτι που χόρεψε με την ομάδα και είναι και εκείνο με το οποίο θα συμμετάσχει στην παράσταση στο Μπρούκλιν. Κρατάει τον ρόλο μιας γυναίκας που έχει επιλεγεί για να θυσιαστεί με πυρπόληση από μια φυλή ημίγυμνων, τρομοκρατημένων και ενίοτε βίαιων ανθρώπων. Τα τελευταία λεπτά ξεσπά σε έναν επώδυνο χορό θανάτου, γεμάτο από βίαιες, σπασμωδικές κινήσεις. 

Πώς συντηρεί αυτή την ένταση; «Υπάρχει αυτή η εσωτερική διαμάχη» λέει. «Θέλεις να το κάνεις, αλλά θέλεις και να το αποφύγεις, γιατί γνωρίζεις πως θα πεθάνεις». Έπειτα από κάθε παράσταση πρέπει να επιστρέψει στο ξενοδοχείο, να προσπαθήσει να φάει κάτι και να της κάνουν μασάζ, «αλλιώς οι μύες της πλάτης θα διαλυθούν».

Ο θάνατος της Μπάους ήταν βαρύ χτύπημα. «Δεν ξέρω αν θα ξεπεράσω ποτέ αυτή την απώλεια» δηλώνει με εμφανή συγκίνηση. «Είναι σπάνιο να βρεις έναν χορογράφο με τον οποίο να αισθάνεσαι ότι έχεις μια σύνδεση, να νιώθεις ό,τι νιώθει κι εκείνος/εκείνη και αντίστροφα».

Παρακολουθώντας και μαθαίνοντας 

Το Tanztheater Wuppertal μετά την Πίνα Μπάους Facebook Twitter
ΜΠΡΙΑΝΑ Ο' ΜΑΡΑ, ένα από τα νεοεισαχθέντα μέλη της ομάδας που δεν πρόλαβε ποτέ να γνωρίσει την θρυλική Πίνα Μπάους. Φωτό: Claudia Kempf

Οι εμφανίσεις στην Brooklyn Academy θα είναι σημαντικές για την 28χρονη Μπριάνα Ο'Μάρα. Στις 19 και 20 Σεπτεμβρίου θα ερμηνεύσει τον ρόλο της Μπάους στο έργο «Café Müller», μια φασματική φιγούρα που κινείται στη σκηνή με μάτια κλειστά σε μια κατάσταση έντονης και μετέωρης θλίψης. Αυτή θα είναι η πρώτη φορά που ο ρόλος αυτός θα ερμηνευθεί από κάποιον που δεν είχε προσωπική σχέση με την Πίνα Μπάους. Η Ο'Μάρα διδάχτηκε τον ρόλο από την Έλενα Πικόν, μια Γαλλίδα χορεύτρια που ενσωματώθηκε στην ομάδα το 1978 και χορεύει ακόμα σε παραστάσεις. (Η Πικόν θα ερμηνεύσει τον ίδιο ρόλο στις υπόλοιπες ημερομηνίες των παραστάσεων.)

Η ψηλή, κοκκινομάλλα χορεύτρια, που αποφοίτησε από το Τζούλιαρντ το 2011, μεγάλωσε σε ένα προάστιο του Ντιτρόιτ και λέει πως είναι «απλώς ένα παιδί που πήγε σε δημόσιο σχολείο και στη σχολή χορού της γειτονιάς». Όταν έφτασε στη Νέα Υόρκη δεν είχε ούτε ακουστά την Πίνα Μπάους ή το Tanztheater. Τα ανακάλυψε όταν είδε μια παράσταση του «Bamboo Blues» το 2008 στην Brooklyn Academy.

«Δεν ήξερα ότι μπορούσες να κάνεις κάτι τέτοιο σε παράσταση» θυμάται. «Ένιωσα πως αυτό είναι θέατρο, κι αυτοί άνθρωποι. Υπήρχαν άνθρωποι στη σκηνή που ήταν ο εαυτός τους – κινούνταν, αστειεύονταν, ούρλιαζαν. Και καταλάβαινα τι έκαναν».

Όταν η Ο'Μάρα αποφοίτησε από το Τζούλιαρντ, το μέλλον της ομάδας έμοιαζε αβέβαιο. Ωστόσο μετακόμισε στη Γερμανία και πέρασε δύο χρόνια στο Staatstheater του Κάσελ πριν περάσει από ακρόαση για την ομάδα της Μπάους. Έγινε δεκτή το 2014. 

Η Μπάους ήταν μια λιγόλογη γυναίκα και η ομάδα της έχει εμποτιστεί με αυτήν της τη συνήθεια. «Η στάση της Πίνα δεν αποκάλυπτε πολλά» εξηγεί η Ο'Μάρα. «Τον πρώτο χρόνο μου μαζί τους δεν μιλούσα, παρατηρούσα». 

Ωστόσο, νιώθει πως σταδιακά τα πράγματα αλλάζουν και η ομάδα γίνεται πιο εξωστρεφής. Σύντομα θα υπάρξουν και νέα έργα. 

«Με ενθουσιάζει η προοπτική να δουλέψω νέα κομμάτια με τους συναδέλφους μου, πιστεύω πως είναι πραγματικά σημαντικό οι νέοι να έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν κάτι καινούργιο με εκείνους που συνεργάστηκαν με την Πίνα. Είμαστε δημιουργικοί άνθρωποι και το έχουμε ανάγκη».

Μετάφραση και επιμέλεια από άρθρο των New York Times

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ