Ο Γιάννης Χουβαρδάς σκηνοθετεί Γιον Φόσσε.

Ο Γιάννης Χουβαρδάς σκηνοθετεί Γιον Φόσσε. Facebook Twitter
0

Ανήκω σε αυτούς που πιστεύουν στην επίδραση του φυσικού χώρου στη διαμόρφωση των ειδικών πολιτισμικών χαρακτηριστικών χωρών κι ανθρώπων – και δη στην κατά Φερνάν Μπρωντέλ «mentalité», και στο φαντασιακό, της Μεσογείου. Γι’ αυτό το έργο του Νορβηγού Γιον Φόσσε Παραλλαγές Θανάτου με άφησε παγερά αδιάφορη.

Ο Γιον Φόσσε είναι ο δεύτερος πιο γνωστός Νορβηγός συγγραφέας μετά τον Ίψεν. Κατά περίεργο τρόπο (για μένα και για αρκετούς άλλους στους οποίους το θέατρό του δεν μπορεί να «μιλήσει»), το θέατρό του ενδιαφέρει κι έχει μεταφραστεί και παρουσιαστεί σε πολλές χώρες του κόσμου. Στην Ελλάδα έχουμε δει ουκ ολίγα έργα του: Το Παιδί, Χειμώνας, Κοιμήσου, γλυκό μου παιδάκι, Είμαι ο άνεμος, Κάποιος θα ’ρθει, Σουζάνα και πιθανόν και άλλα που μου διαφεύγουν. Τώρα στο θέατρο Πορεία παρουσιάζονται οι Παραλλαγές Θανάτου (2001) σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, έργο το οποίο λειτουργεί ως απόδειξη αυτού που ο ίδιος ο συγγραφέας έχει πει: «Η γραφή μου έχει περισσότερη σχέση με τη νύχτα παρά με τη μέρα. Ιδίως με το φως της νύχτας». Προφανώς εννοεί το αρρωστημένο φως του ήλιου του μεσονυχτίου που επικρατεί στη Νορβηγία για μια μεγάλη περίοδο του χρόνου.

Στις Παραλλαγές Θανάτου επανέρχονται οι βασικές θεματικές εμμονές του Φόσσε: ο θάνατος στις διαφορετικές του μορφές, η απώλεια, το εγγενές έλλειμμα στις σχέσεις και στην επικοινωνία. Τα έξι πρόσωπα είναι στην πραγματικότητα τέσσερα: ένα ζευγάρι (που «διπλασιάζεται» για να καλύψει διαφορετικές εποχές της σχέσης), η κόρη τους κι ένας «φίλος» της, κάτι σαν προσωποποίηση του Θανάτου-ως-διαφθορέα. Η κόρη, γυναίκα πια, αυτοκτονεί, ξαναφέρνοντας για λίγο κοντά τους χωρισμένους γονείς της. Το μοιραίο γεγονός φωτίζεται από τρεις χονδρικά φάσεις του ζευγαριού: την πρώτη, όταν ο έρωτας είναι ζωντανός (αλλά η εγκυμοσύνη ανεπιθύμητη), τη δεύτερη, όταν το ζευγάρι χωρίζει και την τρίτη, που αφορά την πολύ μεγαλύτερη διάρκεια της πλήρους αποξένωσης των τριών προσώπων. Κατά τη δεύτερη και τρίτη φάση διαμορφώνεται και τελειούται το αυτοκτονικό προφίλ του παιδιού: μοναχικό και αδύναμο να βρει χαρά στις σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους, σταδιακά γοητεύεται και εν τέλει παραδίδεται στην «ηδονή του μεγάλου ύπνου».

 

Ο Γιάννης Χουβαρδάς σκηνοθετεί Γιον Φόσσε. Facebook Twitter

Η υπόθεση είναι σχηματική, υποτυπώδης, το λεξιλόγιο των διαλόγων απολύτως περιορισμένο, ο λόγος ελλειπτικός, με μικρές προτάσεις που επαναλαμβάνονται. Η επανάληψη είναι βασικό στοιχείο του ρυθμού και πράγματι η σύνθεση του έργου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί μουσική, αν ο συγγραφέας δεν κατέφευγε τόσο επίμονα στην άρνηση και την αντίθεση, ακόμα και στην κοινοτοπία, για να δείξει την επικοινωνιακή αδυνατότητα. Ακούμε π.χ.: «Στεκόμαστε εκεί πάντα / Και δεν στεκόμαστε εκεί ποτέ / Κι αυτό είναι λίγο καλό / Και λίγο κακό» ή «Δεν έχει καμιά σημασία τι κάνουμε και τι δεν κάνουμε». Άρνηση του λεκτικού νοήματος, ταυτολογίες και κοινοτοπίες (όπως όταν η γυναίκα λέει «Είναι πολύ αργά» κι ο άνδρας της απαντά «Για όλα είναι πολύ αργά» ή όταν το ένα πρόσωπο σχολιάζει «Όλαείναιτόσοαβέβαια» και το άλλο συμπληρώνει «Έτσι είναι όμως η ζωή») συνιστούν την κατά Φόσσε «ποιητικότητα» της δραματουργίας.

Το στυλ αυτό το υιοθετεί και στις συνεντεύξεις του, όταν δηλώνει: «Γράφοντας για τη ζωή, την ίδια στιγμή γράφεις για τον θάνατο» ή «Ως άνθρωπος δεν είμαι ούτε αισιόδοξος ούτε απαισιόδοξος» (από συνέντευξη στην Ι. Κλεφτόγιαννη, «Ελευθεροτυπία», 14.10.2009). Δεν κρύβει, άλλωστε, την πρόθεσή του: «Όταν γράφω αισθάνομαι πως γράφω για τις σχέσεις ανάμεσα στους ανθρώπους, κυρίως για τα κενά ανάμεσά τους. Κατά κάποιον τρόπο αυτό που κάνω είναι να καταγράφω αυτά τα κενά διαστήματα και ό,τι περιέχουν. Και περισσότερο από το να καταγράφω τα κενά, νιώθω ότι καταγράφω αυτό που υπάρχει στο κενό και δεν του ανήκει από καμιά άποψη, ούτε ορατή ούτε συγκεκριμένη. Η λέξη “παύση” είναι, νομίζω, η πιο σημαντική λέξη στα έργα μου» (από το πρόγραμμα της παράστασης Το Παιδί, Πειραματική Σκηνή Τέχνης, 2003). Εντάξει, ζούμε την εποχή που η συμβατική Λογική έχει αναιρεθεί από τις κβαντικές θεωρίες, αλλά, όπως και να το κάνεις, το κενό δεν καταγράφεται και η παύση είναι τρόπος, όχι λόγος. Θέατρο με τέτοιες φιλοδοξίες υφίσταται μόνο ως… χορός.

 

Εκτός του ότι πρέπει να είναι το έργο με τις περισσότερες αρνητικές προτάσεις που έχω δει ποτέ, οι Παραλλαγές Θανάτου μου προκάλεσαν δυσανεξία και για δύο ακόμα λόγους. Πρώτα για τη συσχέτιση του χωρισμού των γονιών με την αυτοκτονία του παιδιού. Αλλά ένα στα τρία ζευγάρια χωρίζει – τα παιδιά ενίοτε παρουσιάζουν ψυχολογικές εμπλοκές, πάντως δεν αυτοκτονούν.

Κατά δεύτερον, για την πεισιθάνατη «ωραιοποίηση» της αυτοχειρίας που παρουσιάζεται σχεδόν σαν σεξουαλική αποπλάνηση! Η κοπέλα λέει: «Κι εκεί μέσα / στονμεγάλο φωτεινόύπνο / στο σκοτάδι εκεί / στοφωτεινό σκοτάδι εκεί / βρήκαμε (σύντομηπαύση) / βρήκαμετη μεγάληηδονή / τηνηδονήτουμεγάλου ύπνου». Προτιμώ τον στίχο του Ελύτη (από τη «Μαρία Νεφέλη») που λέει: «Είναι αγένεια να κάνεις του Χάρου χειροφιλήματα».

Στην παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά η παγερότητα του κειμένου (στην οποία εγώ τουλάχιστον διακρίνω τη φυσική και ψυχολογική δυστοπία των ανθρώπων του Βορρά) επιτείνεται με το παγωμένο σκηνικό της Μάρως Μιχαλακάκου, ένα παγοδρόμιο: όλα τα πρόσωπα (το ζευγάρι στις διαφορετικές ηλικιακές φάσεις του, ήτοι η Λυδία Φωτοπούλου και ο Νίκος Καραθάνος, η Μαρία Πρωτόπαππα και ο Γιάννος Περλέγκας), ντυμένα στα λευκά (!), κινδυνεύουν να σωριαστούν, εκτός από την κοπέλα και τον Θάνατο (Χρήστο Λούλη) που ρολάρουν με άνεση στη λευκή επιφάνεια. Όμορφη, με τη σέξι στολή μιας αθλήτριας του καλλιτεχνικού πατινάζ, η Άλκηστις Πουλοπούλου δεν ήταν αρκετά πειστική στον ρόλο της νεαρής που αυτοκτονεί, παραδομένη στη γοητεία του θανάτου. Η ίδια η κίνηση του ρολαρίσματος έχει άνοιγμα, χαρά, επιθυμία αποδέσμευσης απ’ ό,τι καθηλώνει. Η όψη και κίνησή της φώναζε πόθο ζωής, όχι θάνατο.

Κατά τ’ άλλα, τα χαρακτηριστικά του λόγου δεν επέτρεψαν καμιά σπουδαία ερμηνεία από τους καλούς ηθοποιούς της διανομής. Άλλωστε, ο συγγραφέας, που είναι και μουσικός, το έχει πει: «Οι ήρωές μου είναι περισσότερο “ήχοι” παρά “ψυχές”». Μάλιστα.

 

Γιον Φόσσε, Παραλλαγές Θανάτου

Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς

Πρωταγωνιστούν: Νίκος Καραθάνος, Χρήστος Λούλης, Γιάννος Περλέγκας, Άλκηστις Πουλοπούλου, Μαρία Πρωτόπαππα, Λυδία Φωτοπούλου

ΠΟΡΕΙΑ, Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69, Πλ. Βικτωρίας, 210 8210 991

Έως 02/03

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ