Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο

 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
0

 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
Κοιμητήριο Pere Lachaise Παρίσι, Αβελάρδος και Ελοΐζα

Στο κοιμητήριο Περ Λασέζ στο Παρίσι, δυο εραστές  μοιράζονται τον ίδιο τάφο από το 1817. Ο Αβελάρδος και η Ελοΐζα ενώθηκαν στη ζωή οκτώ αιώνες νωρίτερα. Η συνάντηση και ο έρωτάς τους απέκτησαν διαστάσεις μύθου. Η ερωτική της ιστορία τα περιείχε όλα. Πάθος, απαγορεύσεις, ένα παιδί –καρπό του έρωτά τους-, σκάνδαλο. Ο θρύλος λέει ότι η Ιωσηφίνα Βοναπάρτη συγκινημένη από την ιστορία τους μετέφερε τα οστά τους στο Παρίσι και ανέθεσε στον Αλεξάντρ-Μαρί Λενουάρ να φτιάξει τον τάφο τους.

Η παράσταση αυτή δεν είχε ως στόχο τη βιογραφική εξιστόρηση της πορείας του ζευγαριού ή την παρουσίαση των φιλοσοφικών και θεολογικών συγκρούσεων που προκάλεσε η διδασκαλία του Αβελάρδου, αλλά την υπενθύμιση πως οι μεγάλοι έρωτες βρίσκονται πάντα κοντά μας, έτοιμοι να μας χτυπήσουν

 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
Κοιμητήριο Pere Lachaise Παρίσι, Αβελάρδος και Ελοΐζα
 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
Κοιμητήριο Pere Lachaise Παρίσι, Αβελάρδος και Ελοΐζα

Πίσω στον 12ο αιώνα, στο Παρίσι, ανατέλλει το άστρο ενός από τους σημαντικότερους φιλοσόφους και θεολόγους της εποχής, του Πέτρου Αβελάρδου. Σε ένα περιβάλλον στο οποίο η ελεύθερη διαλεκτική, και η εξέταση παντός φιλοσοφικού ζητήματος συγκρούονταν έντονα με τον «μυστικισμό» και δυσκόλευαν πολύ την ισορροπία μεταξύ πίστης και λογικής. Ο Αβελάρδος, πνεύμα ανήσυχο της εποχής του, μαχητής των ελεύθερων ιδεών θιασώτης της κριτικής, αγωνίζεται να σπάσει τους φιλοσοφικούς κανόνες, μέσα στο αυστηρό κλίμα που επέβαλε σε όλους να δηλώνουν πίστη στο κράτος και την Εκκλησία.

  

 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
Γιώργος Γλάστρας, Αβελάρδος και Ελοΐζα. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

 

Ήδη στα 25 του χρόνια η φήμη του είναι τεράστια. Ο πατέρας του είναι οπλουργός, αλλά ο Αβελάρδος αν και πρωτότοκος παραχωρεί τα κληρονομικά δικαιώματα στα αδέρφια του για να αφοσιωθεί στη φιλοσοφία. Ο ίδιος υποστηρίζει: «...και καθώς προτιμούσα την πανοπλία των διαλεκτικών επιχειρημάτων και τα κληροδοτήματα της φιλοσοφίας, αντάλλαξα άλλα όπλα αντ’ αυτών, τρέφοντας μεγαλύτερο σεβασμό για την ακαδημαϊκή διαμάχη, παρά για τα τρόπαια του πολέμου».

 

Στο Παρίσι όσο ταχύτερα εξαπλώνεται η φήμη του άλλο τόσο πολλαπλασιάζονται οι εχθροί τους. Ο δάσκαλος του Γουλιέλμος ντε Σαμπώ, τον μάχεται ανοιχτά. Πολύ σύντομα ο Αβελάρδος αποκτά πλήθος μαθητών και δική του σχολή. Διδάσκει διαλεκτική με πάθος σε ένα περιβάλλον πιστών μαθητών, σχεδόν οπαδών των απόψεών του.

 

 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
Χριστίνα Μαξούρη-Γιώργος Γλάστρας, Αβελάρδος και Ελοΐζα Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

  

Το 1118 γνωρίζει την δεκαπεντάχρονη τότε Ελοΐζα. Ο Αβελάρδος είναι διάσημος και 40 ετών. Ορφανή, ζει με τον θείο της εφημέριο Φιλμπέρ και είναι γνωστή σε όλη τη Γαλλία για τη μόρφωσή της. Ο Φιλμπέρ εμπιστεύεται την πνευματική καλλιέργεια της ανηψιάς του στον Αβελάρδο ο οποίος προσλαμβάνεται ως εσωτερικός δάσκαλος. Η πνευματική τους επαφή δεν αργεί να ανάψει τη σπίθα του έρωτα. Οι δυο εραστές ενώνονται κρυφά κάτω από την ίδια στέγη. Ο έρωτας θριαμβεύει. Η ευτυχία τους διαρκεί λίγο. Η Ελοΐζα μένει έγκυος και η ζωή των δυο εραστών αρχίζει να μπαίνει στην τραγική της διάσταση. Ένας Γολγοθάς ο οποίος θα κρατήσει μια ολόκληρη ζωή αρχίζει. Ο Αβελάρδος μεταφέρει την Ελοΐζα στη Βρετάνη όπου γεννά το παιδί τους Πέτρο-Αστρολάβο. Ο Αβελάρδος επιθυμεί να παντρευτεί την Ελοΐζα, εκείνη αρνείται. Πιστεύει πως αυτός πρέπει να εγκαταλείψει την ιδέα του γάμου, για να μην χαλάσει η πνευματική σταδιοδρομία του: ο γάμος θα σταθεί ανυπέρβλητο εμπόδιο στην καριέρα του. Του γράφει ανάμεσα στα άλλα: Ένας καθηγητής φιλοσοφίας δε μπορεί να είναι παντρεμένος. Δε μπορεί να αποσπάται από τα κλάματα ενός μικρού παιδιού. Η οικογενειακή ζωή δεν επιτρέπει συγκέντρωση στους φιλοσοφικούς στοχασμούς. Οι διανοούμενοι με υποχρεώσεις δεν είναι σαν τους πλούσιους που ζουν σε ένα μεγάλο σπίτι και μπορούν να απομονωθούν. Δε μπορούν να αφοσιωθούν στο έργο του θεολόγου ή του φιλοσόφου μέσα σε αυτές τις συνθήκες.

 

 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
Χριστίνα Μαξούρη-Γιώργος Γλάστρας, Αβελάρδος και Ελοΐζα Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

 

Ο Αβελάρδος αρνείται τη θυσία της Ελοΐζας και επιμένει να την παντρευτεί. Συμφωνούν να γίνει ο γάμος κρυφά, αλλά ο οργισμένος θείος της Ελοΐζας, ετοιμάζει την εκδίκησή του, αρνούμενος να τον συγχωρήσει.

Ενώ η Ελοΐζα μπαίνει στο μοναστήρι του Αρζαντέιγ, μέχρι να κοπάσει το σκάνδαλο, ο Αβελάρδος επιστρέφει στις διδασκαλίες του και στη σχολή του. Ο Φιλμπέρ στέλνει τους μπράβους του για να εκδικηθούν τον Αβελάρδο και τον ευνουχίζει. Τον σέρνουν ακρωτηριασμένο και τον ταπεινώνουν μπροστά στον συγκεντρωμένο κόσμο. Ο Αβελάρδος καταφέρνει και επιβιώνει, ενώ οι μαθητές του τον παρακαλούν να συνεχίσει τη διδασκαλία. Όταν αρνείται το προπατορικό αμάρτημα και κηρύσσει ότι η αμφιβολία είναι η αφετηρία που οδηγεί στην έρευνα, θεωρείται αιρετικός, όπως αιρετική θεωρείται και η «Θεολογία» του για την Αγία Τριάδα. Υποβάλλεται σε διώξεις και βασανιστήρια. Διατάσσεται να κάψει ο ίδιος δημοσίως τα βιβλία του. Από το 1133 μέχρι το 1138 επικοινωνούν με επιστολές. Θα ξαναειδωθούν μόνο μια φορά. Ο φιλόσοφος, ψυχικό ράκος, καταφεύγει στο μοναστήρι του Αγίου Μάρκελου όπου αφήνει την τελευταία του πνοή. Η Ελοίζα ζητά να μεταφερθεί το σώμα του στον παράκλητο, το μοναστήρι στο οποίο βρίσκεται και να ταφεί εκεί. Η ίδια πεθαίνει 20 χρόνια αργότερα. Πριν κλείσει τα μάτια της ζήτησε να ταφεί δίπλα στον άντρα που λάτρεψε.

 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
Ελένη Κοκκίδου-Χριστίνα Μαξούρη-Γιώργος Γλάστρας, Αβελάρδος και Ελοΐζα. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

Στην ιστορία, οι ιστορίες αγάπης και πάθους δεν εμπνέουν μόνο τους ποιητές, αλλά συγκινούν τους αναγνώστες και τους θεατές. Ο Γιάννης Καλαβριανός, ανέβασε τον Αβελάρδο και την Ελοΐζα στη σκηνή με ένα πυκνό και καλογραμμένο κείμενο. « Η παράσταση αυτή δεν είχε ως στόχο τη βιογραφική εξιστόρηση της πορείας του ζευγαριού ή την παρουσίαση των φιλοσοφικών και θεολογικών συγκρούσεων που προκάλεσε η διδασκαλία του Αβελάρδου, αλλά την υπενθύμιση πως οι μεγάλοι έρωτες βρίσκονται πάντα κοντά μας, έτοιμοι να μας χτυπήσουν»,  επισημαίνει ο σκηνοθέτης. «Η αλληλογραφία τους που έχει διασωθεί, μεταφραστεί από τα λατινικά και εκδοθεί, αποτελεί ένα πολύ ενδιαφέρον κείμενο, που αξίζει κανείς να το ανακαλύψει». Επί σκηνής οι τρεις ηθοποιοί, αφηγητές της ιστορίας και πρωταγωνιστές μοιράζονται όλους τους ρόλους των προσώπων που έπαιξαν ρόλο στην ιστορία του Αβελάρδου και της Ελοΐζας, αλλά και στην ιστορία της εποχής, στην οποία διαδραματίστηκε.

 

H ταυτότητα της παράστασης:

"Αβελάρδος και Ελοΐζα"

Θέατρο του Νέου Κόσμου 

Κείμενο-Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλαβριανός

Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης

Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου

Κίνηση: Χρήστος Παπαδόπουλος

Παίζουν: Γιώργος Γλάστρας, Ελένη Κοκκίδου, Χριστίνα Μαξούρη 

 

8 Διάσημες Ιστορίες Αγάπης

Με αφορμή την παράσταση Αβελάρδος και Ελοΐζα, μερικές δημοφιλείς, σπουδαίες και διάσημες ιστορίες αγάπης και μερικά σπουδαία έργα τέχνης που τις απεικονίζουν

 

 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
James Northcote, Ρωμαίος και Ιουλιέτα

Συνώνυμο της αγάπης ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα είναι ένα από τα πιο διάσημα ζευγάρια εραστών που γνώρισε η ανθρωπότητα. Η ιστορία του Σαίξπηρ, δεν είναι μόνο η ιστορία δυο εφήβων από αντιμαχόμενες οικογένειες που αγαπήθηκαν. Είναι η ιστορία που μέσα από το τραγικό τέλος των δυο εραστών σφραγίζει τον έρωτα με την αιωνιότητα.

 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
Lawrence Alma-Tadema, Αντώνιος και Κλεοπάτρα

Η αληθινή ιστορία αγάπης του Αντώνιου και της Κλεοπάτρας είναι μία από τις πιο αξέχαστες, ερωτικές ιστορίες που κάνουν το γύρο του κόσμου ακόμα και σήμερα στο θέατρο και τον κινηματογράφο. Η σχέση του Αντώνιου και της Κλεοπάτρας είναι μια αληθινή δοκιμασία της αγάπης. Ερωτεύθηκαν με την πρώτη ματιά. Εξόργισαν τους Ρωμαίους που έβλεπαν την Αίγυπτο και τη βασίλισσά της να αποκτά δύναμη. Αψήφησαν κάθε κίνδυνο. Λέγεται ότι ο Αντώνιος πήρε την ψευδή είδηση του θανάτου της Κλεοπάτρας σε μια μάχη και έπεσε πάνω στο σπαθί του. Η Κλεοπάτρα, με την είδηση του θανάτου του αυτοκτόνησε.

 

 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
Dante Gabriel Rossetti, Λάνσελοτ και Γκουίνεβιρ

Η τραγική ιστορία αγάπης του Λάνσελοτ και της βασίλισσας Γκουίνεβιρ είναι πιθανότατα μία από τις πιο γνωστές ιστορίες της εποχής του Αρθούρου. Ο αρχηγός των ιπποτών του Αρθούρου Λάνσελοτ και η Γκουίνεβιρ, γυναίκα του Αρθούρου αγαπήθηκαν παράφορα. Η προδοσία τους απέναντι στον Αρθούρο  σηματοδοτεί την αρχή της πτώσης του βασιλείου. Ο Αρθούρος  την  καταδικάζει να καεί στην πυρά. Ο Λάνσελοτ τη σώζει. Συναντιούνται για μια τελευταία φορά και εκείνη περνάει το υπόλοιπο της ζωής της σε μοναστήρι.

 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
Herbert Draper, Τριστάνος και Ιζόλδη

Στον ποιητικό θρύλο του μεσαίωνα Τριστάνος και Ιζόλδη ο Τριστάνος την γνωρίζει όταν ως απεσταλμένος του θείου του Βασιλιά της Κορνουάλης, ζητά για λογαριασμό του θείου του Βασιλέως το χέρι της. Επιστρέφοντας με την Ιζόλδη στη Κορνουάλη από μοιραίο λάθος πίνουν και οι δύο κάποιο μαγικό φίλτρο, που ήταν προορισμένο να προκαλεί ακατανίκητο και αιώνιο έρωτα σε όποιους το γεύονταν. Έρμαια του πάθους τους απατούν τον βασιλιά. Για να ξεπεράσει το πάθος του ο  Τριστάνος παντρεύεται μια άλλη Ιζόλδη, τη Λευκώλενο. Όταν τραυματίζεται καλεί την Ιζόλδη που έχει το αντίδοτο. Από ζηλοτυπία η γυναίκα του του αναγγέλλει ότι το πλοίο φτάνει με μαύρα πανιά και όχι λευκά πανιά όπως της είχε ζητήσει. Κατάκοιτος και απελπισμένος, έχοντας πάρει το θλιβερό μήνυμα, ο Τριστάνος εκπνέει. Στο νεκρικό του κρεβάτι, εκπνέει μετά από λίγο και η Ιζόλδη που μόλις έχει φτάσει.

 

 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
George Frederic Watts, Ορφέας και Ευριδίκη

Ο Ορφέας ήταν ο γιός της Καλλιόπης, μούσας της επικής ποίησης. Διάσημος για την λύρα του και τη μουσική του. Κάποτε ο Ορφέας γνώρισε την Ευρυδίκη. Και την αγάπησε πάρα πολύ και εκείνη αγάπησε εκείνον. Εκείνη πέθανε από το δάγκωμα ενός φιδιού. Η απόγνωση και ο πόνος του Ορφέα ήταν μεγάλη. Ξεκίνησε να πάει στον Κάτω Κόσμο, στο βασίλειο του Άδη και της Περσεφόνης για να τη βρει. Έφτασε στον κάτω κόσμο, κατάφερε και έπεισε τους θεούς για να την πάρει πίσω με τον όρο μέχρι να φτάσουν στον πάνω κόσμο να μη γυρίσει να την κοιτάξει. Μα δεν τα κατάφερε. Δεν άντεξε και στράφηκε. Μα πριν προλάβει να την αγγίξει και να της μιλήσει, η Ευρυδίκη εξαφανίστηκε από μπροστά του. Από τότε λένε ότι ο Ορφέας έμεινε μόνος και τριγυρνούσε τις ερημιές και έπαιζε τη μουσική του για τα ζώα που πάντα τον πλησίαζαν για να τον ακούσουν.

 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
Alexandre Cabanel, Φρανσέσκα και Πάολο

Ο Πάολο και η Φρανσέσκα έγιναν διάσημοι από το αριστούργημα του Δάντη “Θεία κωμωδία”. Πρόκειται για μια αληθινή ιστορία. Η Φρανσέσκα του Ρίμινι ήταν παντρεμένη με τον Τζιάντσιότο Μαλατέστα, έναν απαίσιο τύπο. Ερωτεύτηκε παράφορα τον αδερφό του Πάολο Μαλατέστα. Αγαπήθηκαν πολύ αλλά όταν αποκαλύφθηκε η σχέση τους ο Τζιαντσιότο τους σκότωσε.

 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
Σαλίμ και Αναρκαλί

 

Η ιστορία αγάπης του Σαλίμ και της και Αναρκαλί είναι μια μεγάλη ιστορία αγάπης και αφοσίωσης.. Ο γιος του μεγάλου αυτοκράτορα Μουγκάλ Ακμπάρ, Σαλίμ, ερωτεύτηκε με απλούς την εταίρα Αναρκαλί. Ο πατέρας του κάνει τα πάντα προκειμένου να τους χωρίσει. Οργανώνει στρατό και κηρύσσει πόλεμο κατά του πατέρα του, αλλά νικιέται και καταδικάζεται σε θάνατο. Η Αναρκαλί για να τον σώσει παραιτείται από την αγάπη της και δέχεται την τιμωρία να ενταφιαστεί ζωντανή σε ένα τούβλινο τοίχο μπροστά στα μάτια του εραστή της.

 Η μεγάλη ιστορία αγάπης του Αβελάρδου και Ελοΐζας στο θέατρο Facebook Twitter
Alexandre Cabanel, Πύραμος και Θίσβη

Όπως διηγείται ο Οβίδιος «ο Πύραμος ήταν το πιο γοητευτικό παλληκάρι απ' όλους τους άνδρες και η Θίσβη η ωραιότερη νέα της Ανατολής». Οι δύο νέοι ζούσαν στη Βαβυλώνα και ήταν γείτονες. Αγαπούσαν τρυφερά ο ένας τον άλλο, αλλά, επειδή κατάγονταν από αντίπαλες οικογένειες, κρατούσαν την αγάπη τους κρυφή. Για να επικοινωνούν, χρησιμοποιούσαν μια σχισμή του τοίχου που χώριζε τα σπίτια τους. Συμφώνησαν να συναντηθούν μια νύχτα έξω από τα τείχη της πόλης. Η Θίσβη είχε κρυμένο το πρόσωπό της με ένα πέπλο. Ξαφνικά εμφανίζεται μια λέαινα. Η Θίσβη κατατρομαγμένη έτρεξε να κρυφτεί σε μια κοντινή σπηλιά. Το πέπλο της πέφτει και η λέαινα το αρπάζει στο στόμα της. Όταν ο Πύραμος πλησίασε τον τόπο της συνάντησης, πρόσεξε τ'αχνάρια της λέαινας και βλέποντας το ματωμένο πέπλο, νομίζει τη Θίσβη νεκρή. Τραβά το σπαθί και το καρφώνει στο πλευρό του. Όταν η Θίσβη βγαίνει από την κρυψώνα της, βλέπει νεκρό τον αγαπημένο της αυτοκτονεί. Πεθαίνοντας, παρακάλεσε τους θεούς να φροντίσουν ώστε τα σώματα τους να ταφούν στον ίδιο τάφο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ