Η Κρητικοπούλα Facebook Twitter
Η Εθνική Λυρική Σκηνή άργησε να παρουσιάσει το έργο λόγω του πολιτικού και ιστορικού πλαισίου, καθώς το πρώτο ανέβασμα συνέπεσε με την έναρξη του Εθνικού Διχασμού.

«Η Κρητικοπούλα»: Η ιστορική κωμική όπερα επιστρέφει στο Ολύμπια

0

Για το αν θα τη χαρακτηρίζαμε οπερέτα ή κωμική όπερα (opéra comique) οι γνώμες διίστανται, αλλά όπως και να ονομάσεις την «Κρητικοπούλα» σημασία έχει ότι θεωρείται ένα αριστούργημα του Σπυρίδωνα Σαμάρα, του συνθέτη το όνομα του οποίου συνδέουμε συνήθως με τον Ολυμπιακό Ύμνο που ακούμε να τραγουδιέται στα ελληνικά κάθε τέσσερα χρόνια στις τελετές έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων.

Αποτέλεσε το κύκνειο άσμα του καθώς ο κοσμοπολίτης Κερκυραίος που διέπρεψε στο Παρίσι και στην Ιταλία –όπου τον τοποθετούν στους εμπνευστές του βερισμού– πέθανε μόλις έναν χρόνο μετά την πρώτη θριαμβευτική παρουσίαση του έργου στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών, στις 30 Μαρτίου του 1916, από τον Ελληνικό Μουσικό Θίασο του Απόστολου Κονταράτου, η γυναίκα του οποίου, η Έλσα Ένκελ, ερμήνευσε και τον κεντρικό ρόλο, σε σκηνοθεσία Μιλτιάδη Λιδωρίκη. 

Με κείμενο των Νικολάου Λάσκαρη και Πολύβιου Δημητρακόπουλου, η «Κρητικοπούλα» διαδραματίζεται στην ενετοκρατούμενη Κρήτη (1211-1715), αλλά τόσο για τον συνθέτη όσο και για τους λιμπρετίστες αφορμή και έμπνευση στάθηκαν οι κρητικές επαναστάσεις στα τέλη του 19ου αιώνα και η ίδρυση της Κρητικής Πολιτείας (1896-1913) που οδήγησαν στην ένωση της μεγαλονήσου με την Ελλάδα αμέσως μετά τους Βαλκανικούς πολέμους.

Διατρέχεται από έντονα συναισθήματα πατριωτισμού ενώ η πλοκή περιστρέφεται γύρω από μια τολμηρή νέα γυναίκα η οποία εισβάλλει στο παλάτι του Ενετού Δούκα διεκδικώντας και καταφέρνοντας να κερδίσει προνόμια για τους συμπατριώτες της.

Η Εθνική Λυρική Σκηνή άργησε να παρουσιάσει το έργο λόγω του πολιτικού και ιστορικού πλαισίου, καθώς το πρώτο ανέβασμα συνέπεσε με την έναρξη του Εθνικού Διχασμού, αλλά τα εμβατήρια του εκτελέστηκαν κατά τις εκδηλώσεις για την απελευθέρωση το 1944, όπως και στις επετείους του 1946 και του 1952.

Σαν να πρόκειται για σαιξπηρική κωμωδία όπου κυριαρχούν παρεξηγήσεις, ερωτικές ανατροπές, μπερδέματα, οι ήρωες και οι ηρωίδες εμπλέκονται σε κωμικές καταστάσεις απείρου κάλλους. Κεντρικό πρόσωπο λοιπόν της υπόθεσης του έργου είναι η Κρητικοπούλα Αρετή, η οποία μεταμφιέζεται σε νέο άντρα, τον Μανωλιό, για τις ανάγκες του αγώνα και με αρωγό τον έρωτα επιτυγχάνει να αποσπάσει όλα όσα διεκδικεί. 

Η Κρητικοπούλα Facebook Twitter
Ο Σαμάρας επιλέγει να αντιπαραβάλει δύο διαφορετικά μουσικά ιδιώματα, το «ελληνικό» με το «ευρωπαϊκό» ώστε να αναπαραστήσει μουσικά και να οριοθετήσει δραματουργικά την αντιπαράθεση των δύο διαφορετικών πλευρών.

Ο Σαμάρας επιλέγει να αντιπαραβάλει δύο διαφορετικά μουσικά ιδιώματα, το «ελληνικό» με το «ευρωπαϊκό» ώστε να αναπαραστήσει μουσικά και να οριοθετήσει δραματουργικά την αντιπαράθεση των δύο διαφορετικών πλευρών.

Στις αρχές του 20ού αι. η διένεξη μεταξύ ελληνικότητας και κοσμοπολιτισμού, εκτός από την πολιτική της διάσταση, πέρασε στη λογοτεχνία και σε όλες τις μορφές τέχνης. Ο ιδιοφυής συνθέτης κατάφερε να παντρέψει αρμονικά και τις δύο πλευρές, ξεκινώντας με χορωδιακά μέρη γραμμένα στον ρυθμό του πεντοζάλη, ένα ιδίωμα που αντανακλά κρητικές έννοιες όπως η λεβεντιά, ο ηρωισμός, ο πατριωτισμός, το πάθος για ελευθερία, ενώ το «ευρωπαϊκό» ιδίωμα χαρακτηρίζεται από εμβατήρια και μελωδίες όπως βαλς και πόλκες, βασικά στοιχεία της βιεννέζικης οπερέτας. Κι όλα αυτά διανθισμένα με πολύ χιούμορ, ηρωισμούς, παρανοήσεις, φλερτ και ίντριγκες.

Η Εθνική Λυρική Σκηνή άργησε να παρουσιάσει το έργο λόγω του πολιτικού και ιστορικού πλαισίου, καθώς το πρώτο ανέβασμα συνέπεσε με την έναρξη του Εθνικού Διχασμού, αλλά τα εμβατήρια του εκτελέστηκαν κατά τις εκδηλώσεις για την απελευθέρωση το 1944, όπως και στις επετείους του 1946 και του 1952. Σήμερα οφείλουμε την αποκατεστημένη μορφή της παρτιτούρας στον μουσικολόγο Γιάννη Τσελίκα (αδελφό του Ανδρέα Τσελίκα που διευθύνει την παράσταση) και το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής. 

Ο σκηνοθέτης Πέτρος Ζούλιας, ο οποίος ήταν εκείνος που υπέγραψε σκηνοθετικά την επαναφορά της «Κρητικοπούλας» στον 21ο αι. από την ΕΛΣ, πάλι στο θέατρο Ολύμπια, με μεγάλη μάλιστα επιτυχία, επαναλαμβάνει τώρα το εγχείρημά του δέκα χρόνια μετά και εξηγεί: «Το ενδιαφέρον είναι ότι πρόκειται για το πάντρεμα δύο κόσμων. Ο έρωτας πρωταγωνιστεί γιατί υπάρχει ένας απαγορευμένος έρωτας μεταξύ μιας κοντέσας και ενός νεαρού Κρητικού, κι από την άλλη η μεταμφιεσμένη Κρητικοπούλα που πυροδοτεί διάφορες παρεξηγήσεις.

Το παραμύθι και το ρομαντικό στοιχείο επικρατούν έναντι της πολιτικής διάστασης του έργου παρόλο που η πλοκή ξεκινάει με ένα επαναστατικό κίνημα κατά το οποίο πατριώτες ετοιμάζονται να πάρουν τα όπλα. Είναι συγκινητικό ότι το έργο παντρεύει την επανάσταση με τον έρωτα γιατί στην πορεία συνειδητοποιείς ότι ο έρωτας ως απαγορευμένη σχέση είναι μια μορφή επανάστασης. Κι έχει ένα χάπι έντ που φέρνει μια συμφιλίωση και ευνοϊκότερες συνθήκες στους Κρητικούς. Πολιτικά δεν έχει βάθος, απλώς τα επαναστατικά κινήματα της εποχής προσφέρουν το φόντο για την ερωτική ιστορία και την κωμωδία παρεξηγήσεων.

Η Κρητικοπούλα Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Πέτρος Ζούλιας, ο οποίος ήταν εκείνος που υπέγραψε σκηνοθετικά την επαναφορά της «Κρητικοπούλας» στον 21ο αι. από την ΕΛΣ, πάλι στο θέατρο Ολύμπια, με μεγάλη μάλιστα επιτυχία, επαναλαμβάνει τώρα το εγχείρημά του δέκα χρόνια μετά.

»Αγαπώ και είμαι στρατευμένος στο ελληνικό έργο κι εδώ έχουμε ένα είδος, την ελληνική οπερέτα, η οποία απαξιώθηκε για πολλά χρόνια και αισθητικά υποβαθμίστηκε. Μάλιστα την πρώτη φορά που μου έγινε κατόπιν πρότασης από τον Μύρωνα Μιχαηλίδη, τον τότε διευθυντή της Λυρικής, χάρηκα που θα βοηθούσα στην αποκατάσταση αυτού του υπέροχου υλικού που είναι η ελληνική οπερέτα. Το στοίχημα είναι η ελαφράδα του είδους που την έχουμε πολύ ανάγκη σε αυτήν τη δύσκολη και μαύρη εποχή που ζούμε. Πρόκειται για ένα παραμύθι ενηλίκων που όμως φέρνει φως κι ελπίδα.

Η γενιά μου αντιμετώπισε όλα αυτά τα έργα με μεγάλη προκατάληψη και επιφύλαξη και δυσπιστία ως προς της αξία τους. Επειδή το συγκεκριμένο έργο γεφύρωσε την Ανατολή με τη Δύση με ενδιέφερε πάρα πολύ. Με έναν τρόπο συνδέεται και με την εποχή μας, αντανακλά τις σύγχρονες ανάγκες, και του θεατή και του δημιουργού.

Βλέπω στις πρόβες ότι η χορωδία το απολαμβάνει, που δεν είναι σύνηθες κι αυτό λέει κάτι για το έργο. Είναι μια καλή αρχή να ξαναπαρουσιαστούν και να αποκατασταθούν οπερέτες που οι ίδιοι ευτελίσαμε για πολλά χρόνια. Η "Κρητικοπούλα" ήταν μια μεγάλη περιπέτεια, καθώς η πρόζα ήταν πάρα πολύ παλιά και χρειάστηκε να την προσαρμόσω εγώ σε μια σύγχρονη γλώσσα». 

Η Κρητικοπούλα Facebook Twitter
Με κείμενο των Νικολάου Λάσκαρη και Πολύβιου Δημητρακόπουλου, η «Κρητικοπούλα» διαδραματίζεται στην ενετοκρατούμενη Κρήτη.

Ο αρχιμουσικός Ανδρέας Τσελίκας με τη σειρά του μίλησε για το έργο που διευθύνει: «Από τη στιγμή που μπόρεσε να αποκατασταθεί πλήρως η παρτιτούρα –το λιμπρέτο ήταν χαμένο, οπότε το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής έκανε σπουδαία δουλειά, δίνοντάς του ζωή–, και μπορούμε να το απολαμβάνουμε σήμερα, η επιτυχία του ήταν δεδομένη.

Είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα του είδους, γραμμένο στο τέλος της ζωής του συνθέτη, η ποιότητα των ηχοχρωμάτων, ο τρόπος που αντιμετωπίζει τη δραματουργία, αλλά και τα όργανα μιας μικρής ορχήστρας, συνηθισμένος τα προηγούμενα χρόνια σε μεγάλα μουσικά σύνολα, συντελούν σε ένα αριστούργημα, ένα τέτοιο υπέροχο μωσαϊκό που πολύ λίγοι διάσημοι συνθέτες της εποχής διεθνώς θα μπορούσαν με τέτοια εργαλεία να συνθέσουν, ιδιαίτερα με τη χρήση πολύ εθνικών χρωμάτων, μουσικών ιδιωμάτων και μουσικής γλώσσας της λαϊκής παράδοσης.

Είναι από τις λίγες φορές που έχουμε πεντοζάλη, κρητικούς ρυθμούς και λαϊκές μελωδίες, χαρακτηριστικά ελληνικά μοτίβα που δίνουν ένα μοναδικό χαρακτηριστικό στο πλαίσιο που θα άκουγε κάθε κοσμοπολίτης της εποχής. Έχει να προσφέρει ακόμα και στο διεθνές ρεπερτόριο. Το αποτέλεσμα είναι επίκαιρο, οικείο και πολύ αστείο». 

Η Κρητικοπούλα Facebook Twitter
Σαν να πρόκειται για σαιξπηρική κωμωδία όπου κυριαρχούν παρεξηγήσεις, ερωτικές ανατροπές, μπερδέματα, οι ήρωες και οι ηρωίδες εμπλέκονται σε κωμικές καταστάσεις απείρου κάλλους.

Η Ελένη Βουδουράκη, η πρώτη διδάξασα της Κρητικοπούλας στο ανέβασμα της ΕΛΣ πριν από δέκα χρόνια, το επαναλαμβάνει προσεγγίζοντας τον ρόλο εκ νέου και διαθέτοντας καλλιτεχνική ωριμότητα, όπως ομολογεί και η ίδια: «Η Αρετούσα είναι ένα πολύ γενναίο κορίτσι γεμάτο φως. Θέλει να επαναστατήσει με τους υπόλοιπους Κρητικούς, να σώσει τη γενιά της καθώς απειλείται να αφανιστεί έτσι όπως βαδίζει η ενετοκρατούμενη Κρήτη.

Βρίσκω κάποια καινούργια πράγματα στον ρόλο, γιατί δεν είχα δουλέψει την πρόζα τόσο πολύ την πρώτη φορά. Μάλλον είναι ο χρόνος που έχει περάσει, η ωριμότητα, τότε την έβλεπα πιο φοβισμένη μπαίνοντας στο βενετσιάνικο παλάτι, ενώ τώρα τη βλέπω πιο ασφαλή μέσα από τον πατριωτισμό της. Θεωρεί ότι αυτό που θέλει να πετύχει είναι πάνω απ’ όλα ο μοναδικός της στόχος και θα τον πετύχει ό,τι και να γίνει. Δεν φοβάται τίποτα, αυτό θεωρώ κύριο χαρακτηριστικό της και μου δίνει μεγάλη χαρά.

Είναι και η εποχή που ζούμε, προσωπικά νιώθω ότι μας πατούν κάτω το κεφάλι, και έτσι με ανεβάζει ψυχολογικά. Γιατί έχει χιούμορ η Αρετούσα, μπαίνει μέσα στο παλάτι μεν με φόβο, αφού για πρώτη φορά βρίσκεται σε ανάλογο περιβάλλον, αλλά πέρα από τον στόχο της δεν χάνει τη φρεσκάδα της και την προσωπικότητα της. Είναι Ελληνίδα, έχει λεβεντιά, πατριωτισμό και ελεύθερο πνεύμα».

Η Κρητικοπούλα Facebook Twitter

Σπυρίδων-Φιλίσκος Σαμάρας / «H Κρητικοπούλα»

Κωμική Όπερα (σε τρεις πράξεις)

Μουσική διεύθυνση: Ανδρέας Τσελίκας

Σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας

Σκηνικά/Κοστούμια: Αναστασία Αρσένη

Κινησιολογία: Φώτης Διαμαντόπουλος

Σχεδιασμός φωτισμών: Κατερίνα Μαραγκουδάκη

Διεύθυνση Χορωδίας: Σταύρος Μπερής

Μουσική προετοιμασία: Δημήτρης Γιάκας 

Επιμέλεια μουσικού υλικού: Βύρων Φιδετζής

Βοηθός σκηνοθέτη: Κωνσταντίνα Στράνη

Ερμηνεύουν: Ελένη Βουδουράκη / Μιράντα Μακρυνιώτη, Μαριλένα Στριφτόμπολα / Άννυ Φασσέα, Διονύσης Τσαντίνης / Γιώργος Παπαδημητρίου, Τζουλια Σουγλάκου / Μαρία Βλαχοπούλου, Δημήτρης Πακσόγλου / Κωνσταντίνος Κληρονόμος, Γιάννης Φίλιας / Χρήστος Κεχρής, Μάριος Σαραντίδης / Γιώργος Ιατρού, Παύλος Πανταζόπουλος / Μαρίνος Ταρνανάς 

Με τη Συμφωνική Ορχήστρα και τη Χορωδία του Δήμου Αθηναίων

Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας»

18, 21, 23, 25, 27/12, 20:00

19/12, 18:30 

Θέατρο
0

Χρήστος Παρίδης

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασα στο Bard College της Νέας Υόρκης θέατρο και κινηματογράφο. Έχω γράψει για τα περιοδικά SL, Πρόσωπα, 01, Εικόνες του Κόσμου, Symbol του Επενδυτή, όπως και για τις σημαντικότερες ελληνικές εφημερίδες.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Eurolife FFH: αξία έχει να έχουμε όλοι πρόσβαση στον πολιτισμό

Οδηγός Θεάτρου / «Σιωπή, ο βασιλιάς ακούει»: Ένα μιούζικαλ για παιδιά από την Εθνική Λυρική Σκηνή και τη Eurolife FFH

Η Εθνική Λυρική Σκηνή και η Eurolife FFH παρουσιάζουν το μιούζικαλ για παιδιά και νέους του Νίκου Κυπουργού σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Καβάλα, Βέροια, Ιωάννινα & Πάτρα.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ