Η Κρητικοπούλα Facebook Twitter
Η Εθνική Λυρική Σκηνή άργησε να παρουσιάσει το έργο λόγω του πολιτικού και ιστορικού πλαισίου, καθώς το πρώτο ανέβασμα συνέπεσε με την έναρξη του Εθνικού Διχασμού.

«Η Κρητικοπούλα»: Η ιστορική κωμική όπερα επιστρέφει στο Ολύμπια

0

Για το αν θα τη χαρακτηρίζαμε οπερέτα ή κωμική όπερα (opéra comique) οι γνώμες διίστανται, αλλά όπως και να ονομάσεις την «Κρητικοπούλα» σημασία έχει ότι θεωρείται ένα αριστούργημα του Σπυρίδωνα Σαμάρα, του συνθέτη το όνομα του οποίου συνδέουμε συνήθως με τον Ολυμπιακό Ύμνο που ακούμε να τραγουδιέται στα ελληνικά κάθε τέσσερα χρόνια στις τελετές έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων.

Αποτέλεσε το κύκνειο άσμα του καθώς ο κοσμοπολίτης Κερκυραίος που διέπρεψε στο Παρίσι και στην Ιταλία –όπου τον τοποθετούν στους εμπνευστές του βερισμού– πέθανε μόλις έναν χρόνο μετά την πρώτη θριαμβευτική παρουσίαση του έργου στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών, στις 30 Μαρτίου του 1916, από τον Ελληνικό Μουσικό Θίασο του Απόστολου Κονταράτου, η γυναίκα του οποίου, η Έλσα Ένκελ, ερμήνευσε και τον κεντρικό ρόλο, σε σκηνοθεσία Μιλτιάδη Λιδωρίκη. 

Με κείμενο των Νικολάου Λάσκαρη και Πολύβιου Δημητρακόπουλου, η «Κρητικοπούλα» διαδραματίζεται στην ενετοκρατούμενη Κρήτη (1211-1715), αλλά τόσο για τον συνθέτη όσο και για τους λιμπρετίστες αφορμή και έμπνευση στάθηκαν οι κρητικές επαναστάσεις στα τέλη του 19ου αιώνα και η ίδρυση της Κρητικής Πολιτείας (1896-1913) που οδήγησαν στην ένωση της μεγαλονήσου με την Ελλάδα αμέσως μετά τους Βαλκανικούς πολέμους.

Διατρέχεται από έντονα συναισθήματα πατριωτισμού ενώ η πλοκή περιστρέφεται γύρω από μια τολμηρή νέα γυναίκα η οποία εισβάλλει στο παλάτι του Ενετού Δούκα διεκδικώντας και καταφέρνοντας να κερδίσει προνόμια για τους συμπατριώτες της.

Η Εθνική Λυρική Σκηνή άργησε να παρουσιάσει το έργο λόγω του πολιτικού και ιστορικού πλαισίου, καθώς το πρώτο ανέβασμα συνέπεσε με την έναρξη του Εθνικού Διχασμού, αλλά τα εμβατήρια του εκτελέστηκαν κατά τις εκδηλώσεις για την απελευθέρωση το 1944, όπως και στις επετείους του 1946 και του 1952.

Σαν να πρόκειται για σαιξπηρική κωμωδία όπου κυριαρχούν παρεξηγήσεις, ερωτικές ανατροπές, μπερδέματα, οι ήρωες και οι ηρωίδες εμπλέκονται σε κωμικές καταστάσεις απείρου κάλλους. Κεντρικό πρόσωπο λοιπόν της υπόθεσης του έργου είναι η Κρητικοπούλα Αρετή, η οποία μεταμφιέζεται σε νέο άντρα, τον Μανωλιό, για τις ανάγκες του αγώνα και με αρωγό τον έρωτα επιτυγχάνει να αποσπάσει όλα όσα διεκδικεί. 

Η Κρητικοπούλα Facebook Twitter
Ο Σαμάρας επιλέγει να αντιπαραβάλει δύο διαφορετικά μουσικά ιδιώματα, το «ελληνικό» με το «ευρωπαϊκό» ώστε να αναπαραστήσει μουσικά και να οριοθετήσει δραματουργικά την αντιπαράθεση των δύο διαφορετικών πλευρών.

Ο Σαμάρας επιλέγει να αντιπαραβάλει δύο διαφορετικά μουσικά ιδιώματα, το «ελληνικό» με το «ευρωπαϊκό» ώστε να αναπαραστήσει μουσικά και να οριοθετήσει δραματουργικά την αντιπαράθεση των δύο διαφορετικών πλευρών.

Στις αρχές του 20ού αι. η διένεξη μεταξύ ελληνικότητας και κοσμοπολιτισμού, εκτός από την πολιτική της διάσταση, πέρασε στη λογοτεχνία και σε όλες τις μορφές τέχνης. Ο ιδιοφυής συνθέτης κατάφερε να παντρέψει αρμονικά και τις δύο πλευρές, ξεκινώντας με χορωδιακά μέρη γραμμένα στον ρυθμό του πεντοζάλη, ένα ιδίωμα που αντανακλά κρητικές έννοιες όπως η λεβεντιά, ο ηρωισμός, ο πατριωτισμός, το πάθος για ελευθερία, ενώ το «ευρωπαϊκό» ιδίωμα χαρακτηρίζεται από εμβατήρια και μελωδίες όπως βαλς και πόλκες, βασικά στοιχεία της βιεννέζικης οπερέτας. Κι όλα αυτά διανθισμένα με πολύ χιούμορ, ηρωισμούς, παρανοήσεις, φλερτ και ίντριγκες.

Η Εθνική Λυρική Σκηνή άργησε να παρουσιάσει το έργο λόγω του πολιτικού και ιστορικού πλαισίου, καθώς το πρώτο ανέβασμα συνέπεσε με την έναρξη του Εθνικού Διχασμού, αλλά τα εμβατήρια του εκτελέστηκαν κατά τις εκδηλώσεις για την απελευθέρωση το 1944, όπως και στις επετείους του 1946 και του 1952. Σήμερα οφείλουμε την αποκατεστημένη μορφή της παρτιτούρας στον μουσικολόγο Γιάννη Τσελίκα (αδελφό του Ανδρέα Τσελίκα που διευθύνει την παράσταση) και το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής. 

Ο σκηνοθέτης Πέτρος Ζούλιας, ο οποίος ήταν εκείνος που υπέγραψε σκηνοθετικά την επαναφορά της «Κρητικοπούλας» στον 21ο αι. από την ΕΛΣ, πάλι στο θέατρο Ολύμπια, με μεγάλη μάλιστα επιτυχία, επαναλαμβάνει τώρα το εγχείρημά του δέκα χρόνια μετά και εξηγεί: «Το ενδιαφέρον είναι ότι πρόκειται για το πάντρεμα δύο κόσμων. Ο έρωτας πρωταγωνιστεί γιατί υπάρχει ένας απαγορευμένος έρωτας μεταξύ μιας κοντέσας και ενός νεαρού Κρητικού, κι από την άλλη η μεταμφιεσμένη Κρητικοπούλα που πυροδοτεί διάφορες παρεξηγήσεις.

Το παραμύθι και το ρομαντικό στοιχείο επικρατούν έναντι της πολιτικής διάστασης του έργου παρόλο που η πλοκή ξεκινάει με ένα επαναστατικό κίνημα κατά το οποίο πατριώτες ετοιμάζονται να πάρουν τα όπλα. Είναι συγκινητικό ότι το έργο παντρεύει την επανάσταση με τον έρωτα γιατί στην πορεία συνειδητοποιείς ότι ο έρωτας ως απαγορευμένη σχέση είναι μια μορφή επανάστασης. Κι έχει ένα χάπι έντ που φέρνει μια συμφιλίωση και ευνοϊκότερες συνθήκες στους Κρητικούς. Πολιτικά δεν έχει βάθος, απλώς τα επαναστατικά κινήματα της εποχής προσφέρουν το φόντο για την ερωτική ιστορία και την κωμωδία παρεξηγήσεων.

Η Κρητικοπούλα Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Πέτρος Ζούλιας, ο οποίος ήταν εκείνος που υπέγραψε σκηνοθετικά την επαναφορά της «Κρητικοπούλας» στον 21ο αι. από την ΕΛΣ, πάλι στο θέατρο Ολύμπια, με μεγάλη μάλιστα επιτυχία, επαναλαμβάνει τώρα το εγχείρημά του δέκα χρόνια μετά.

»Αγαπώ και είμαι στρατευμένος στο ελληνικό έργο κι εδώ έχουμε ένα είδος, την ελληνική οπερέτα, η οποία απαξιώθηκε για πολλά χρόνια και αισθητικά υποβαθμίστηκε. Μάλιστα την πρώτη φορά που μου έγινε κατόπιν πρότασης από τον Μύρωνα Μιχαηλίδη, τον τότε διευθυντή της Λυρικής, χάρηκα που θα βοηθούσα στην αποκατάσταση αυτού του υπέροχου υλικού που είναι η ελληνική οπερέτα. Το στοίχημα είναι η ελαφράδα του είδους που την έχουμε πολύ ανάγκη σε αυτήν τη δύσκολη και μαύρη εποχή που ζούμε. Πρόκειται για ένα παραμύθι ενηλίκων που όμως φέρνει φως κι ελπίδα.

Η γενιά μου αντιμετώπισε όλα αυτά τα έργα με μεγάλη προκατάληψη και επιφύλαξη και δυσπιστία ως προς της αξία τους. Επειδή το συγκεκριμένο έργο γεφύρωσε την Ανατολή με τη Δύση με ενδιέφερε πάρα πολύ. Με έναν τρόπο συνδέεται και με την εποχή μας, αντανακλά τις σύγχρονες ανάγκες, και του θεατή και του δημιουργού.

Βλέπω στις πρόβες ότι η χορωδία το απολαμβάνει, που δεν είναι σύνηθες κι αυτό λέει κάτι για το έργο. Είναι μια καλή αρχή να ξαναπαρουσιαστούν και να αποκατασταθούν οπερέτες που οι ίδιοι ευτελίσαμε για πολλά χρόνια. Η "Κρητικοπούλα" ήταν μια μεγάλη περιπέτεια, καθώς η πρόζα ήταν πάρα πολύ παλιά και χρειάστηκε να την προσαρμόσω εγώ σε μια σύγχρονη γλώσσα». 

Η Κρητικοπούλα Facebook Twitter
Με κείμενο των Νικολάου Λάσκαρη και Πολύβιου Δημητρακόπουλου, η «Κρητικοπούλα» διαδραματίζεται στην ενετοκρατούμενη Κρήτη.

Ο αρχιμουσικός Ανδρέας Τσελίκας με τη σειρά του μίλησε για το έργο που διευθύνει: «Από τη στιγμή που μπόρεσε να αποκατασταθεί πλήρως η παρτιτούρα –το λιμπρέτο ήταν χαμένο, οπότε το Κέντρο Ελληνικής Μουσικής έκανε σπουδαία δουλειά, δίνοντάς του ζωή–, και μπορούμε να το απολαμβάνουμε σήμερα, η επιτυχία του ήταν δεδομένη.

Είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα του είδους, γραμμένο στο τέλος της ζωής του συνθέτη, η ποιότητα των ηχοχρωμάτων, ο τρόπος που αντιμετωπίζει τη δραματουργία, αλλά και τα όργανα μιας μικρής ορχήστρας, συνηθισμένος τα προηγούμενα χρόνια σε μεγάλα μουσικά σύνολα, συντελούν σε ένα αριστούργημα, ένα τέτοιο υπέροχο μωσαϊκό που πολύ λίγοι διάσημοι συνθέτες της εποχής διεθνώς θα μπορούσαν με τέτοια εργαλεία να συνθέσουν, ιδιαίτερα με τη χρήση πολύ εθνικών χρωμάτων, μουσικών ιδιωμάτων και μουσικής γλώσσας της λαϊκής παράδοσης.

Είναι από τις λίγες φορές που έχουμε πεντοζάλη, κρητικούς ρυθμούς και λαϊκές μελωδίες, χαρακτηριστικά ελληνικά μοτίβα που δίνουν ένα μοναδικό χαρακτηριστικό στο πλαίσιο που θα άκουγε κάθε κοσμοπολίτης της εποχής. Έχει να προσφέρει ακόμα και στο διεθνές ρεπερτόριο. Το αποτέλεσμα είναι επίκαιρο, οικείο και πολύ αστείο». 

Η Κρητικοπούλα Facebook Twitter
Σαν να πρόκειται για σαιξπηρική κωμωδία όπου κυριαρχούν παρεξηγήσεις, ερωτικές ανατροπές, μπερδέματα, οι ήρωες και οι ηρωίδες εμπλέκονται σε κωμικές καταστάσεις απείρου κάλλους.

Η Ελένη Βουδουράκη, η πρώτη διδάξασα της Κρητικοπούλας στο ανέβασμα της ΕΛΣ πριν από δέκα χρόνια, το επαναλαμβάνει προσεγγίζοντας τον ρόλο εκ νέου και διαθέτοντας καλλιτεχνική ωριμότητα, όπως ομολογεί και η ίδια: «Η Αρετούσα είναι ένα πολύ γενναίο κορίτσι γεμάτο φως. Θέλει να επαναστατήσει με τους υπόλοιπους Κρητικούς, να σώσει τη γενιά της καθώς απειλείται να αφανιστεί έτσι όπως βαδίζει η ενετοκρατούμενη Κρήτη.

Βρίσκω κάποια καινούργια πράγματα στον ρόλο, γιατί δεν είχα δουλέψει την πρόζα τόσο πολύ την πρώτη φορά. Μάλλον είναι ο χρόνος που έχει περάσει, η ωριμότητα, τότε την έβλεπα πιο φοβισμένη μπαίνοντας στο βενετσιάνικο παλάτι, ενώ τώρα τη βλέπω πιο ασφαλή μέσα από τον πατριωτισμό της. Θεωρεί ότι αυτό που θέλει να πετύχει είναι πάνω απ’ όλα ο μοναδικός της στόχος και θα τον πετύχει ό,τι και να γίνει. Δεν φοβάται τίποτα, αυτό θεωρώ κύριο χαρακτηριστικό της και μου δίνει μεγάλη χαρά.

Είναι και η εποχή που ζούμε, προσωπικά νιώθω ότι μας πατούν κάτω το κεφάλι, και έτσι με ανεβάζει ψυχολογικά. Γιατί έχει χιούμορ η Αρετούσα, μπαίνει μέσα στο παλάτι μεν με φόβο, αφού για πρώτη φορά βρίσκεται σε ανάλογο περιβάλλον, αλλά πέρα από τον στόχο της δεν χάνει τη φρεσκάδα της και την προσωπικότητα της. Είναι Ελληνίδα, έχει λεβεντιά, πατριωτισμό και ελεύθερο πνεύμα».

Η Κρητικοπούλα Facebook Twitter

Σπυρίδων-Φιλίσκος Σαμάρας / «H Κρητικοπούλα»

Κωμική Όπερα (σε τρεις πράξεις)

Μουσική διεύθυνση: Ανδρέας Τσελίκας

Σκηνοθεσία: Πέτρος Ζούλιας

Σκηνικά/Κοστούμια: Αναστασία Αρσένη

Κινησιολογία: Φώτης Διαμαντόπουλος

Σχεδιασμός φωτισμών: Κατερίνα Μαραγκουδάκη

Διεύθυνση Χορωδίας: Σταύρος Μπερής

Μουσική προετοιμασία: Δημήτρης Γιάκας 

Επιμέλεια μουσικού υλικού: Βύρων Φιδετζής

Βοηθός σκηνοθέτη: Κωνσταντίνα Στράνη

Ερμηνεύουν: Ελένη Βουδουράκη / Μιράντα Μακρυνιώτη, Μαριλένα Στριφτόμπολα / Άννυ Φασσέα, Διονύσης Τσαντίνης / Γιώργος Παπαδημητρίου, Τζουλια Σουγλάκου / Μαρία Βλαχοπούλου, Δημήτρης Πακσόγλου / Κωνσταντίνος Κληρονόμος, Γιάννης Φίλιας / Χρήστος Κεχρής, Μάριος Σαραντίδης / Γιώργος Ιατρού, Παύλος Πανταζόπουλος / Μαρίνος Ταρνανάς 

Με τη Συμφωνική Ορχήστρα και τη Χορωδία του Δήμου Αθηναίων

Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας»

18, 21, 23, 25, 27/12, 20:00

19/12, 18:30 

Θέατρο
0

Χρήστος Παρίδης

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασα στο Bard College της Νέας Υόρκης θέατρο και κινηματογράφο. Έχω γράψει για τα περιοδικά SL, Πρόσωπα, 01, Εικόνες του Κόσμου, Symbol του Επενδυτή, όπως και για τις σημαντικότερες ελληνικές εφημερίδες.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Eurolife FFH: αξία έχει να έχουμε όλοι πρόσβαση στον πολιτισμό

Οδηγός Θεάτρου / «Σιωπή, ο βασιλιάς ακούει»: Ένα μιούζικαλ για παιδιά από την Εθνική Λυρική Σκηνή και τη Eurolife FFH

Η Εθνική Λυρική Σκηνή και η Eurolife FFH παρουσιάζουν το μιούζικαλ για παιδιά και νέους του Νίκου Κυπουργού σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Καβάλα, Βέροια, Ιωάννινα & Πάτρα.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ