100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού

100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού Facebook Twitter
Σοφά οι πέντε γυναίκες δεν έμειναν μόνο σε αφορμές, στίχους και δράσεις, που να προκαλούν την ικανότητα μας (ναι, για ικανότητα πρόκειται, που δεν είναι δεδομένη) να νιώσουμε ευφορία μόνο και μόνο που είμαστε ζωντανοί.
0

Σαν αεράκι που δροσίζει κλειστό για καιρό δωμάτιο ήταν αυτό το απρόσμενο «Διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού». Η Άντζελα Δεληχάτσιου σκέφτηκε έναν περίπατο σε μια γωνιά απείραχτης φύσης μέσα στο κέντρο της πόλης, που καταλήγει, ελεύθερα και ‘οργανικά’ ως προς τη στιγμή (6.30 μ.μ) και το φυσικό περιβάλλον, σε μικρές δραματικές εικόνες που ερμηνεύουν η Κατερίνα Κλειτσιώτη, η Νατάσα Νταϊλιάνη, η Δήμητρα Σκέμπη και Δέσποινα Χατζηπαυλίδου.

Το δρομάκι που παίρνουμε για να φτάσουμε στο φαράγγι ξεκινά δίπλα στον χώρο στάθμευσης του θεάτρου του Λυκαβηττού -τι κρίμα να παραμένει αναξιοποίητο, καταδικασμένο από την έλλειψη χρημάτων και βούλησης κρατικών ή ιδιωτικών φορέων να οικοδομήσουν, επιτέλους, την «αχιβάδα» του Τάκη Ζενέτου… Η ολιγόλεπτη κάθοδος μέσα στα πεύκα και τις ελιές λειτουργεί άμεσα και λυτρωτικά: ο θόρυβος της πόλης εξαφανίζεται, ακούς τα πουλιά και τους ήχους των βημάτων στο χώμα, κοιτάς ψηλά και το θάμβος του γαλανού αττικού ουρανού καθαρίζει το βλέμμα.

Εδώ τέσσερις νεαρές γυναίκες ντυμένες στα άσπρα οδηγούν το βλέμμα μας στην κορυφογραμμή του φαραγγιού και με κουδούνες μας οδηγούν σ' ένα άνοιγμα. Θάμνοι και δέντρα, φυσικές μυρωδιές και ήχοι, ανακαλούν εκείνες τις γραμμές που έγραψε ο Έμερσον στο έξοχο «Η φύση».

Πήρα ανάσα και σκέφτηκα πόσο ακριβά πληρώνουμε την απομάκρυνση από τη φύση και την αφοσίωση στη μυθολογία του κλειστού χώρου (του γραφείου, της βιβλιοθήκης, του θεάτρου) ως προνομιακό χώρο των όμορφων και υψηλών της σκέψης και της τέχνης. Μου ’ρχονται στο νου εκείνοι οι στίχοι του Ελύτη:

Γεια σου θλίψη / καλημέρα θλίψη / έχεις εγκατασταθεί  μονίμως μέσα μας / είσαι χειρότερη από τους ιούς και τους βακίλους / οι φιλόσοφοι σ’ εξετάζουν στο φασματοσκόπιο / έχεις δώσει λαβή σε μιαν εξαίρετη λογοτεχνία / τη διαβάζουμε και «βρίσκουμε τον εαυτό μας» / πιπιλάμε τη μαύρη καραμέλα μας / Α τε να χαθούμε / παλιοτόμαρα μιας ευτυχίας πέμπτου ή έκτου ορόφου

 

100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού Facebook Twitter
Στο μικρό ξέφωτο οι ερμηνεύτριες πλησιάζουν και οδηγούν το μικρό εικοσαμελή θίασο των θεατών στα σημεία που ολιγόλεπτες δράσεις θα ‘συνοδεύσουν’ ελεύθερα τους στίχους.

 

Αυτό ακριβώς! Όχι όμως εδώ, εδώ τέσσερις νεαρές γυναίκες ντυμένες στα άσπρα οδηγούν το βλέμμα μας στην κορυφογραμμή του φαραγγιού και με κουδούνες μας οδηγούν σ’ ένα άνοιγμα. Θάμνοι και δέντρα, φυσικές μυρωδιές και ήχοι, ανακαλούν εκείνες τις γραμμές που έγραψε ο Έμερσον στο έξοχο «Η φύση» (1836): «Όταν είναι μέσα στη φύση ο άνθρωπος αγαλλιάζει ανεξέλεγκτα, παρά τις πραγματικές λύπες… Διασχίζοντας ένα άλσος, στη χιονισμένη λάσπη, στο λυκόφως, κάτω από τον συννεφιασμένο ουρανό, χωρίς να έχω σκεφτεί κάτι ιδιαίτερα καλό, ένιωσα στιγμές μεγάλης χαράς».

Ο Αμερικανός  Έμερσον (1803-1882) ήταν περίπου  συνομήλικος και ‘συνομιλητής’ του γεννήτορα της αμερικανικής ποίησης, Ουώλτ Ούιτμαν (1819-1892). Αυτός πρώτος είπε για τον Ουίτμαν «Εγεννήθη ημίν ποιητής!». Κι ήταν πραγματικά εμπνευσμένη η ιδέα που αυτό το «Διάλειμμα χαράς» βασίζεται σε στίχους του Ουίτμαν, από το έξοχο «Τραγούδι του εαυτού μου» και από τα «Φύλλα Χλόης». Γιατί ο Ουίτμαν λάτρεψε τη φύση και τον άνθρωπο, είδε τα πράγματα σε μια ολική σύνδεση και σύνθεση, μεγάλυνε το ελάχιστο και του ’δωσε θέση στο άπειρο του σύμπαντος και ανέδειξε τη λατρεία του Εαυτού σαν την πιο ασφαλή οδό για τη συνάντηση με τον Άλλο. Ο Ουίτμαν ήταν ένας από τους εκλεκτούς που κάποιος Θεός προίκισε με το χάρισμα της ενόρασης και της δύναμης να εμπνέει, να μυεί και να φωτίζει τους υπόλοιπους, συνηθισμένους ανθρώπους με τους στίχους του.  

100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού Facebook Twitter
Θα ακολουθήσουν στιγμές δοκιμασίας, σωματικής κυρίως (πώς αλλιώς να είναι αληθινή;) που οι ηθοποιοί θα αναμετρηθούν με τον εαυτό τους, με τη σκληρότητα της φύσης (το βράχο, το δέντρο, τη λάσπη), με τους άλλους.

Στο μικρό ξέφωτο οι ερμηνεύτριες πλησιάζουν και οδηγούν το μικρό εικοσαμελή θίασο των θεατών στα σημεία που ολιγόλεπτες δράσεις θα ‘συνοδεύσουν’  ελεύθερα τους στίχους. Θα μοιράσουν πετρούλες που κάθε μια τους γράφει λέξεις από στίχο του Ουίτμαν: «Γιορτάζω τον εαυτό μου, και υμνώ τον εαυτό μου / και αυτό που σκέφτομαι θα σκεφτείς,/ Γιατί κάθε μόριο που μου ανήκει, ανήκει και σε σένα».  Όλοι μαζί οι θεατές θα διαβάσουν δυνατά τις λέξεις του δυο –τρεις φορές κι ο στίχος θα ακουστεί σαν ύμνος στο θαύμα της ύπαρξης.

Σοφά οι πέντε γυναίκες δεν έμειναν μόνο σε αφορμές, στίχους και δράσεις, που να προκαλούν την ικανότητα μας (ναι, για ικανότητα πρόκειται, που δεν είναι δεδομένη)  να νιώσουμε ευφορία μόνο και μόνο που είμαστε ζωντανοί. Θα ακολουθήσουν στιγμές δοκιμασίας, σωματικής κυρίως (πώς αλλιώς να είναι αληθινή;) που οι ηθοποιοί θα αναμετρηθούν με τον εαυτό τους, με τη σκληρότητα της φύσης (το βράχο, το δέντρο, τη λάσπη), με τους άλλους.

Κρατώ μερικές εικόνες: μια γυναίκα που ανεβοκατεβαίνει στο δέντρο και λέει «Η γλώσσα μου, κάθε μόριο από το αίμα μου, φτιαγμένο από αυτό το χώμα, αυτόν τον αέρα / Γεννημένος εδώ από γονείς γεννημένους εδώ από γονείς το ίδιο, και οι γονείς τους το ίδιο, / Εγώ, τώρα, τριάντα εφτά χρονών απόλυτα υγιής ξεκινώ, / ελπίζοντας να μη σταματήσω μέχρι το θάνατο». Την άλλη που έρπει στο βράχο ή που αγκαλιάζει το βράχο και γίνεται ένα μαζί του, ή τη νεράιδα με τα μακριά ξανθά μαλλιά και το κόκκινο νήμα που κάποια στιγμή θα σκαρφαλώσει γυμνόστηθη σχεδόν  ως την κορυφή του βράχου. Στίχοι του Σεφέρη από το Ημερολόγιο Καταστρώματος, το Τετράδιο Γυμνασμάτων και το Μυθιστόρημα, αν και διαφορετικού ήθους και ύφους από την ποίηση του Ουίτμαν, δένουν καλά με τη συνολική σύλληψη και τη σωματική ερμηνεία των γυναικών. 

100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού Facebook Twitter
Στίχοι του Σεφέρη από το Ημερολόγιο Καταστρώματος, το Τετράδιο Γυμνασμάτων και το Μυθιστόρημα, αν και διαφορετικού ήθους και ύφους από την ποίηση του Ουίτμαν, δένουν καλά με τη συνολική σύλληψη και τη σωματική ερμηνεία των γυναικών.

Η κατάληξη, όμως, που, εκκινώντας από τα καταπράσινο ξέφωτο, ανεβαίνει το ξανθοκάστανο του βράχου και φτάνει ως το γαλάζιο του ουρανού, ανήκει δικαιωματικά στον Ουίτμαν:

Το πιο μικρό βλαστάρι δείχνει πως αλήθεια δεν υπάρχει θάνατος,

Κι αν ποτέ υπήρξε οδήγησε μπροστά τη ζωή, και δεν περίμενε το τέλος για να τη σταματήσει,

Κι έπαψε τη στιγμή που η ζωή φάνηκε.

Όλα προχωρούν μπροστά και φανερώνονται, τίποτα δεν συντρίβεται,

Και το να πεθαίνεις είναι διαφορετικό από ό,τι καθένας πίστεψε, και πιο τυχερό.

100 λεπτά διάλειμμα Χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού Facebook Twitter

Το Διάλειμμα χαράς στο φαράγγι του Λυκαβηττού κρατάει περίπου 100 λεπτά.  Η συμμετοχή δεν απαιτεί εισιτήριο, αλλά υπάρχει ένα κουτί στο τέλος για ελεύθερη συνεισφορά. Οι κρατήσεις είναι απαραίτητες στο 6946102862. Δύο ακόμη ημερομηνίες έχουν μείνει, 25 και 26 Ιουνίου (αν δεν πάρει παράταση).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ