Τεράστιο ποσό για το σκίτσο του Ρούμπενς που δίχασε την Ολλανδία

Τεράστιο ποσό για το σκίτσο του Ρούμπενς που δίχασε την Ολλανδία Facebook Twitter
0

Ένα σκίτσο που φιλοτέχνησε ο φλαμανδός δάσκαλος του μπαρόκ Ρούμπενς πουλήθηκε αντί 8,2 εκατομμυρίων δολαρίων στη Νέα Υόρκη κατά τη διάρκεια μιας δημοπρασίας που όμως θεωρήθηκε αμφιλεγόμενη και διχαστική.

Το έργο μεγέθους 49 εκατοστά επί 31, που παρουσιάζει έναν νέο άνδρα με τα χέρια υψωμένα και προοριζόταν για την προετοιμασία του τρίπτυχου «Η Ανύψωση του σταυρού» (γύρω στο 1610), είχε περιέλθει το 1838 στην κατοχή του πρίγκιπα Γουλιέλμου της Οράγγης, και μελλοντικού βασιλιά της Ολλανδίας Γουλιέλμου Β'.

Την Τετάρτη το βράδυ στον οίκο Sotheby's, δύο αγοραστές «μονομάχησαν» για την απόκτηση του έργου και τελικά το σκίτσο πουλήθηκε αντί 7 εκατ. δολαρίων. Το ποσό αυτό με τα έξοδα και τις προμήθειες ανήλθε σε 8,2 εκατ. δολάρια, ξεπερνώντας κατά πολύ τις εκτιμήσεις του οίκου που  υπολόγιζαν πως θα φέρει από 2,5 έως 3,5 εκατ. δολάρια.

Το προηγούμενο ρεκόρ για σκίτσο του Ρούμπενς (1577-1640) είχε καταγραφεί σε δημοπρασία του Christie's το 2014 στο Λονδίνο, με 3,2 εκατ. στερλίνες (5,5 εκατ. δολάρια) για το «Σαμψών και Δαλιδά».

Τεράστιο ποσό για το σκίτσο του Ρούμπενς που δίχασε την Ολλανδία Facebook Twitter

Η διαμάχη για το έργο

 

Αρκετοί είχαν υποστηρίξει ότι η βασιλική οικογένεια, ιδιοκτήτρια του έργου, θα έπρεπε να είχε προτείνει σε ολλανδικά μουσεία την αγορά του και όχι να επιτρέψει σε ξένο αγοραστή να το αγοράσει.

Σε αντίθεση με τις περισσότερες μοναρχίες, στην Ολλανδία υπάρχει ένας διαχωρισμός μεταξύ της εθνικής κληρονομιάς και αυτής των μοναρχών της χώρας, που προέρχονται από τη δυναστεία Οράγγης-Νασσάου.

Η βασιλική περιουσία είχε εκτιμηθεί το 2011 σε 220 εκατομμύρια δολάρια από το περιοδικό Forbes.

Τις τελευταίες εβδομάδες, η ανακοίνωση της διάθεσης σε δημοπρασία αρκετών έργων τέχνης της συλλογής του βασιλικού οίκου προκάλεσε τις επικρίσεις των ολλανδικών μουσείων.

Σύμφωνα με τους οργανισμούς αυτούς, η πριγκίπισσα Χριστίνα που είχε το συγκεκριμένο σκίτσο θα έπρεπε αρχικά να τους είχε προτείνει να το αγοράσουν πριν αυτό βγει στο σφυρί στο εξωτερικό. Είναι ένα ηθικό καθήκον, υποστηρίζουν τα μουσεία που εκτιμούν ότι το σκίτσο του Ρούμπενς ανήκει στην πολιτιστική κληρονομιά της Ολλανδίας.

Βουλευτές του σοσιαλδημοκρατικού κόμματος D66, το οποίο μετέχει στην κυβέρνηση συνασπισμού, είχε επίσης εκφράσει επιφυλάξεις, προτού η υπουργός Πολιτισμού, που προέρχεται από το ίδιο πολιτικό κόμμα, βάλει τέλος στη συζήτηση δηλώνοντας ότι η απόφαση πώλησης ενός έργου ανήκει στον κάτοχό του. Ο πρωθυπουργός Μαρκ Ρούτε είχε επίσης πει ότι αυτό ήταν ιδιωτικό θέμα.

«Υπάρχει μια σημαντική διάκριση δεδομένου ότι το σκίτσο ανήκει σε ιδιωτική συλλογή και σε ιδιώτη», εξηγεί ο Γκρεγκ Ρούμπενσταϊν, υπεύθυνος για τα σκίτσα παλαιών ζωγράφων στον οίκο Sotheby's που οργάνωσε την πώληση. «Ο ιδιοκτήτης μπορεί να το κάνει ό,τι θέλει, ακόμη και να το πουλήσει».

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.