«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Frank, in the Shower, 2015

Wolfgang Tillmans: Το έργο του ποτέ δεν έμοιαζε πιο συγκινητικό και ελεγειακό

0

Το Centre Pompidou στο Παρίσι κλείνει αυτό το καλοκαίρι για την ανακαίνισή του, διαδικασία που υπολογίζεται να διαρκέσει μια πενταετία, ενώ η μόνιμη συλλογή του έχει ήδη μεταφερθεί. Οικοδεσπότης της τελευταίας μεγάλης έκθεσης του μουσείου, η οποία απλώνεται στην Βιβλιοθήκη του ιδρύματος και θα διαρκέσει μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου, είναι ο 56χρονος σήμερα Wolfgang Tillmans, ο Γερμανός φωτογράφος που έγινε διάσημος φωτογραφίζοντας τη rave κουλτούρα και την γκέι νυχτερινή ζωή της δεκαετίας του 1990, και κέρδισε το βραβείο Turner το 2000. Με τίτλο «Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει», η έκθεσή του συνδυάζει στιγμιότυπα από εκείνες τις μεθυστικές ημέρες με εικόνες που επιχειρούν να δουν μέσα από το σκοτεινό γυαλί των τελευταίων ετών. Πρόκειται για την καλύτερη έκθεση της καριέρας του.

Πολύ πριν τα smartphones ξεκινήσουν να τραβάνε δισεκατομμύρια φωτογραφίες καθημερινά, ο Tillmans πόνταρε την τέχνη του στην απεικόνιση, με την απλή συσσώρευση και την φαινομενικά τυχαία προβολή, ενός κόσμου υπερφόρτωσης εικόνων. Οι φαινομενικά περιστασιακές φωτογραφίες του, που στην πραγματικότητα ήταν σχολαστικά χορογραφημένες, λανσαρίστηκαν σε περιοδικά μόδας και μουσικής όπως το i-D. Αναμνηστικά αυτού που το Pompidou αποκαλεί «μετασχηματιστικό πνεύμα» της δεκαετίας του 1990, δίνουν στην έκθεση μια νοσταλγική, σεξουαλική φόρτιση.

«Ό,τι κάνω έχει να κάνει με την επιλογή δειγμάτων, γιατί δεν μπορείς φυσικά να απεικονίσεις όλο τον κόσμο», λέει. «Πρέπει πάντα να βρίσκεις το όλον σε ακραίες λεπτομέρειες».

Απεικονίζοντας ανθρώπους χαλαρούς που διασκεδάζουν, ο Tillmans ήθελε να μεταδώσει «ένα είδος ελευθερίας που δεν εκφράζεται με ειλικρίνεια αλλού». Στην πραγματικότητα, τέτοιες εικόνες, με τον επιτηδευμένο αυθορμητισμό τους, είναι τελειοποιημένες εκδοχές των ανεπίσημων φωτογραφιών που όλοι μας ήδη τραβούσαμε. Το καινούργιο ήταν ότι ο Tillmans τις τοποθέτησε σε μουσεία και σε φρέσκα, αέρινα σενάρια: χωρίς πλαίσιο, καρφιτσωμένες ή κολλημένες στον τοίχο, από καρτ ποστάλ μέχρι κάδρα επικής κλίμακας, θέματα, άνθρωποι, τόποι ανακατεμένοι, ιεραρχίες εγκαταλειμμένες.

«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Lagos Still Life II, 2022

Οι ίδιες οι εικόνες, ακόμη και οι αφηρημένες, δεν φιλοδοξούν να φτάσουν το εντυπωσιακό μεγαλείο άλλων Γερμανών συναδέλφων του όπως ο Andreas Gursky, ο Thomas Struth ή η Candida Höfer. Αλλά είναι εξίσου φιλόδοξες: η μνημειώδης τους ποιότητα προέρχεται από τις εκτεταμένες εγκαταστάσεις του, από την ιδέα ότι το ποικίλο, διάσπαρτο σύνολο –που σηματοδοτεί τον εκδημοκρατισμό, την ανεκτικότητα, το άνοιγμα– είναι σημαντικότερο από το άθροισμα των μερών. «Ό,τι κάνω έχει να κάνει με την επιλογή δειγμάτων, γιατί δεν μπορείς φυσικά να απεικονίσεις όλο τον κόσμο», λέει. «Πρέπει πάντα να βρίσκεις το όλον σε ακραίες λεπτομέρειες». Ο ίδιος είχε ονομάσει την αναδρομική του έκθεση στην Tate Britain το 2003, «Αν κάτι έχει σημασία, όλα έχουν σημασία».

Ο Tillmans είχε πάντα μια ακτιβιστική προδιάθεση, αλλά μέσα στον 21ο αιώνα αυτή εντάθηκε και έγινε επιβλητική. Το συνεχιζόμενο πρότζεκτ του με τίτλο «Κέντρο Μελέτης της Αλήθειας» ενσωματώνει ψευδείς ειδήσεις (όπλα μαζικής καταστροφής στο Ιράκ, ψευδείς διακηρύξεις για το AIDS στη Νότια Αφρική) την ώρα που η φιλελεύθερη γεωπολιτική τάξη κατέρρεε. «Ό,τι χάνεται, χάνεται για πάντα», προειδοποιούσαν οι αφίσες του κατά του Brexit. Αισθάνεται όμως κανείς ότι χάθηκε για πάντα και κάτι άλλο: η ιδιαιτερότητα του ίδιου του μέσου του Tillmans. Σήμερα όλοι αναρτούν εικόνες και κανείς δεν δίνει ιδιαίτερη σημασία. Η ποικιλομορφία μετατρέπεται σε ομοιομορφία. Η ψηφιακή χειραγώγηση και η τεχνητή νοημοσύνη έχουν συντρίψει την αξίωση της κάμερας να λέει την αλήθεια.

«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, The Glove that Fits, 2024
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Tongues and Ears, 2001
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Playing Cards, Hong Kong, 2018

Η τέχνη του Tillmans βάλλεται τόσο από την τεχνολογία –«η ιδέα ότι η φωτογραφία μπορεί να μην είναι ποτέ ξανά απόδειξη αυτού που έγινε ή αυτού που γίνεται, αλλά κάτι εντελώς διαφορετικό»– όσο και από την πολιτική: «ο πολιτισμός είναι πάντα το πρώτο πράγμα που οι αυταρχικοί ηγέτες προσπαθούν να ελέγξουν». Ο ίδιος δηλώνει σήμερα για τις σκηνές στα κλαμπ στις παλιές του φωτογραφίες: «Ήθελα να τεκμηριώσω για το μέλλον ότι αυτό που έδειχνα υπήρξε, ότι δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένο και ότι υπάρχουν πολύ λίγα μέρη στον κόσμο όπου είναι δυνατός ένας τόσο έντονος τρόπος συνύπαρξης, τόσο ρευστά και τόσο ελεύθερα». Το έργο του ποτέ δεν έμοιαζε πιο συγκινητικό ή πιο ελεγειακό από ό,τι εδώ, στην άδεια βιβλιοθήκη του Pompidou.

«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Power Station (Low Clouds), 2023
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Suzanne & Lutz, White Dress, Army Skirt, 1993
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Argonaut, 2017
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Anders Stretching on the Carpet, 2022
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Lagos Night Drive, 2022
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, In Flight Astro (II), 2010
«Τίποτα δεν μας είχε προετοιμάσει – Όλα μας είχαν προετοιμάσει»: Η πιο σημαντική έκθεση στην καριέρα του Wolfgang Tillmans Facebook Twitter
Wolfgang Tillmans, Army, Moscow 2005

Με στοιχεία από The Financial Times

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM