Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter

Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ

0

Είναι αδύνατο να περιγράψουμε το έργο του φωτογράφου Μπίλι Μονκ, χωρίς να μιλήσουμε για τον ίδιο τον άνθρωπο. Πολλά έχουν ειπωθεί και γραφτεί για τη μυστηριώδη και συναρπαστική ζωή του: οι αδυσώπητες σχέσεις του, οι περίεργες ευκαιριακές δουλειές του, ο ευγενικός του χαρακτήρας και η καλή του εμφάνισή είναι εξίσου σημαντικές με την απεριόριστη ομορφιά των ασπρόμαυρων φωτογραφιών του που απεικόνιζαν την underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ στη Νότια Αφρική.


Ο Μπίλι Μoνκ ήταν καιροσκόπος. Υπήρξε εστιάτορας, μοντέλο, παράνομος αλιευτής καραβίδων, λαθρέμπορος, κακοποιός, δύτης διαμαντιών και, για λίγο, μπράβος στο διαβόητο υπόγειο νυχτερινό κέντρο διασκέδασης του Κέιπ Τάουν «The Catacombs» (Οι κατακόμβες). Ήταν ένας άνθρωπος που όλοι γνώριζαν ή είχαν μια καλή ιστορία να πουν γι 'αυτόν. Ήταν επίσης άνθρωπος που έλεγε κι ο ίδιος πολλές ιστορίες, αιχμαλωτίζοντας το ακροατήριό του με γοητευτικές αφηγήσεις και ποιητικά ανέκδοτα. Ήταν ο άνθρωπος που κάποιος είτε αγαπούσε είτε μισούσε, κι ακόμη και η πραγματική ημερομηνία γέννησής του δεν επιβεβαιώνεται, καθώς απέφευγε να μιλάει για την παιδική του ηλικία.

Είναι σαφές ότι ο Μoνκ ήταν μέρος κάθε φωτογραφίας που τράβηξε και όχι απλώς ένας ξένος. Οι άνθρωποι που φωτογραφήθηκαν από εκείνον φαίνονται άνετοι και χαρούμενοι, μοιάζουν ευτυχείς που φωτογραφίζονται και συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία.

Η καριέρα του ως φωτογράφου, όπως και όλα τα υπόλοιπα στη ζωή του, ήταν απλώς τυχαία. Έχοντας βαρεθεί τη δουλειά του ως μπράβος στις «Κατακόμβες», ο Μoνκ πήρε μια φωτογραφική μηχανή Pentax και με τη μικρή εμπειρία που είχε από τότε που είχε εργαστεί ως βοηθός φωτογράφου άρχισε να φωτογραφίζει τους θαμώνες στο νυχτερινό κέντρο διασκέδασης, ώστε να μπορεί να πουλήσει τις φωτογραφίες ως αναμνηστικά. Αλλά τίποτα δεν είναι πραγματικά σύμπτωση – ο Μoνκ είχε μια αδιαμφισβήτητη ικανότητα να αποτυπώνει την οικειότητα και τη γοητεία των ανθρώπων, δημιουργώντας εικόνες γεμάτες γοητεία.

Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
The Catacombs, 1967. Courtesy of Billy Monk Collection.

Οι τεχνικές δεξιότητες του Μονκ αποδείχτηκαν αρκετά εντυπωσιακές. Παρόλο που οι συνθήκες κάτω από τις οποίες τραβούσε τις φωτογραφίες δεν ήταν καθόλου ιδανικές κατάφερνε να βγάζει υπέροχες φωτογραφίες και το κυριότερο ήταν πως φαινόταν μέσα από αυτές η οικειότητα που είχε δημιουργήσει με τα υποκείμενα του. Είναι σαφές ότι ο Μoνκ ήταν μέρος κάθε φωτογραφίας που τράβηξε και όχι απλώς ένας ξένος. Οι άνθρωποι που φωτογραφήθηκαν από εκείνον φαίνονται άνετοι και χαρούμενοι, μοιάζουν ευτυχείς που φωτογραφίζονται και συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία.

Παρόλο που ο Μoνκ δεν παρουσιαζόταν ως επαγγελματίας φωτογράφος ή ως καλλιτέχνης, γνώριζε την ποιότητα και την ακεραιότητα των φωτογραφιών του. «Θα δείτε,» είπε κάποτε σε έναν φίλο του, «θα τα καταφέρω στη φωτογραφία. Θα μιλούν για τις φωτογραφίες μου πολύ καιρό αφού πεθάνω». Και δεν έπεσε έξω αλλά πήρε μια δεκαετία ακόμα μέχρι να ανακαλυφθούν οι φωτογραφίες του από τον φωτογράφο Jac de Villiers, ο οποίος μετακόμισε σε ένα στούντιο που ο Μoνκ είχε αφήσει τις φωτογραφίες του, τα αρνητικά και τις σημειώσεις του. Μέχρι τότε, οι φιλοδοξίες του Μπίλι Μoνκ για τη φωτογραφία είχαν ξεχαστεί και ο ίδιος είχε ήδη προχωρήσει στη ζωή του καταφέρνοντας να δημιουργήσει μια σχετικά επιτυχημένη και κερδοφόρα καριέρα ως δύτης διαμαντιών.

Με τη βοήθεια των Νοτιοαφρικανών φωτογράφων Andrew Meintjes και David Goldblatt, ο Jac de Villiers πραγματοποίησε την πρώτη έκθεση φωτογραφιών του Billy Monk στην Πινακοθήκη του Γιοχάνεσμπουργκ το 1982. Η έκθεση έγινε δεκτή τόσο από τους κριτικούς όσο και από το κοινό. Ο Μoνκ, αγνοώντας τη φήμη που απέκτησαν οι φωτογραφίες του, αλλά ενθουσιασμένος για την παρουσίαση τους, δεν κατάφερε να είναι στα εγκαίνια της έκθεσης, αλλά αγόρασε ένα καινούργιο κοστούμι και πήγε στο Γιοχάνεσμπουργκ δύο εβδομάδες αργότερα για να δει την έκθεση. Ωστόσο, η ζωή του Μoνκ ήταν πάντα γεμάτη εκπλήξεις και ανατροπές και, δυστυχώς, στον δρόμο του προς την Πινακοθήκη είχε μια διαμάχη με έναν άντρα, προσπαθώντας να προστατεύσει έναν φίλο του, και πυροβολήθηκε. Πέθανε την ίδια στιγμή και έτσι δεν κατάφερε ποτέ να φτάσει στην έκθεση.

Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
© Billy Monk
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
‘The Catacombs’, 13 Οκτωβρίου 1967. © Billy Monk
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
© Billy Monk
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
‘The Catacombs’, 20 Οκτωβρίου 1967. © Billy Monk
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
9 Οκτωβρίου 1968. © Billy Monk
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
‘The Catacombs’, 29 Νοεμβρίου 1968. © Billy Monk
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
© Billy Monk
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
28 Φεβρουαρίου 1967. © Billy Monk
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
‘The Catacombs’, 11 Οκτωβρίου 1968. © Billy Monk
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
‘The Catacombs’, 23 Δεκεμβρίου 1967. © Billy Monk
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
11 Νοεμβρίου 1967. © Billy Monk
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
‘The Catacombs’, 20 Οκτωβρίου 1967. © Billy Monk
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
‘The Catacombs’, 29 Νοεμβρίου 1968. © Billy Monk
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
'The Catacombs', Aύγουστος 1967. © Billy Monk
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
© Billy Monk
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
Ο Billy Monk και η underground σκηνή του Κέιπ Τάουν, στο αποκορύφωμα του Απαρτχάιντ Facebook Twitter
|article_no_max_width| |article_no_max_width|
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποθέωσε την ατέλεια 

Φωτογραφία / Juergen Teller, ο φωτογράφος που αποδόμησε το glamour έρχεται στην Αθήνα

Στις εικόνες του ξεδιπλώνει με θάρρος, ωμότητα και χιούμορ την ανθρώπινη ιστορία. Διέλυσε τη γυαλιστερή όψη των περιοδικών και έβαλε, μέσω αυτών, σε κάθε σπίτι τις αντιθέσεις ενός ολόκληρου κόσμου. Σύντομα θα εγκαινιάσει το Onassis Ready με την έκθεση «you are invited».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ