Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter

Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν

0

O Ben Brady κατατάχτηκε στον αμερικανικό στρατό το 2002, σε ηλικία 22 ετών, όχι επειδή υποστήριζε την επικείμενη εισβολή στο Ιράκ – ακόμα και τότε ήταν «βαθιά σκεπτικιστής» όπως λέει – αλλά επειδή ήθελε να την φωτογραφήσει. Ως φωτογράφος μάχης, η εντολή που είχε ήταν «να φωτογραφίσει τον πόλεμο με τρόπο που θα δικαιολογούσε την στρατιωτική εμπλοκή και θα αναδείκνυε τα επιτεύγματά της». Ο Brady πέρασε είκοσι επτά μήνες στο Ιράκ και συμμετείχε σε κάποιες από τις πιο χαοτικές και βίαιες φάσεις του πολέμου.

«Μαθαίνεις γρήγορα ποιες φωτογραφίες σου θα δημοσιεύσει η Υπηρεσία Δημόσιων Σχέσεων του στρατού και ποιες όχι», εξηγεί σήμερα ο φωτογράφος. «Ναι στους φαντάρους που εμφανίζονται ήρεμοι και στωικοί. Όχι στους φαντάρους που εμφανίζονται θυμωμένοι ή φοβισμένοι ή σε σύγχυση ή χαμένοι με μάτια σαν τον βάθη του ωκεανού».

Μέχρι να αποστρατευτεί το 2008, ο σκεπτικισμός του είχε εξελιχθεί σε απέχθεια. Ολοκληρώνοντας την θητεία του, είχε φροντίσει να φυλάξει στον σκληρό του δίσκο γύρω στις 25.000 εικόνες από αυτά που βίωσε στο Ιράκ, πολλές από τις οποίες δεν θα μπορούσαν να εμφανιστούν ποτέ ούτε σε επίσημο μέσο προβολής του στρατού αλλά ούτε και στα αρχεία του, τα οποία θεωρούνται πεδίο «δημόσιας πρόσβασης».

Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter

Δέκα χρόνια παρέμενε ο σκληρός δίσκος στην ντουλάπα του, μέχρι που ως τελειόφοιτος φωτογραφίας πλέον στο Hartford Art School, αποφάσισε να τον ανοίξει και να επιχειρήσει μια επιλογή που θα αποτελούσε το συγκλονιστικό περιεχόμενο του φωτογραφικού του βιβλίου με τίτλο "Attention Servicemember" (Προσοχή οπλίτη) που κυκλοφόρησε πριν από λίγες μέρες.

Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter

Οι περισσότερες φωτογραφίες δεν συνοδεύονται από λεζάντες, ονόματα, ημερομηνίες. Η εμπειρία μοιάζει αρχικά αποπροσανατολιστική, αυτό όμως είναι ένα από τα κυρίαρχα θέματα του βιβλίου. Οι φωτογραφίες έχουν μια καλειδοσκοπική ένταση που μοιάζει συνειδητή, αντανακλώντας την φρενίτιδα της μάχης αλλά και την ασυνάφεια και το φιάσκο της κατοχής του Ιράκ από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Το "Attention Servicemember" δεν έχει αφήγηση, επειδή, υπό το πρίσμα ενός Αμερικανού οπλίτη στη Βαγδάτη, ούτε ο πόλεμος στο Ιράκ είχε. Ή μάλλον, ο πόλεμος είχε κάποιο επίσημο αφήγημα, η ανατροπή του οποίου αποτελεί έναν από τους στόχους του βιβλίου.

Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter

Αφότου εγκατέλειψε τον στρατό, ο Brody έγινε φωτορεπόρτερ και πολεμικός ανταποκριτής και επέστρεψε στο πεδίο της σύγκρουσης, αυτή τη φορά ως πολίτης, καλύπτοντας την περιπέτεια των δυνάμεων του αμερικανικού στρατού στο Αφγανιστάν. Κάποιες από τις εικόνες που τράβηξε εκεί, περιλαμβάνονται στο βιβλίο, επίσης χωρίς λεζάντες, ονόματα και ημερομηνίες. Ακόμα κι ως δημοσιογράφος, ο Brody ενδιαφέρεται κυρίως για την αισθητική εντύπωση παρά για την ακρίβεια των γεγονότων. Με άλλα λόγια, εστιάζει περισσότερο στην δική του σχέση με τον πόλεμο παρά στις ακριβείς περιστάσεις του ίδιου του πολέμου.

Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter
Ανένδοτος παραλογισμός: Οι απαγορευμένες εικόνες ενός φωτογράφου μάχης από το Ιράκ και το Αφγανιστάν Facebook Twitter

Με στοιχεία από το New Yorker

Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ