Ολλανδία: Πώς ο κορωνοϊός απειλεί τον μεγαλύτερο στόλο ιστορικών ιστιοφόρων του κόσμου

Ολλανδία: Πώς ο κορωνοϊός απειλεί τον μεγαλύτερο στόλο ιστορικών ιστιοφόρων του κόσμου Facebook Twitter
ΕΡΑ
0

Στα διαλυτήρια κινδυνεύει να οδηγηθεί μεγάλο μέρος του στόλου των θρυλικών ολλανδικών ιστιοφόρων που λόγω κορωνοϊού έχουν καθηλωθεί στα λιμάνια της χώρας. 

Αν δεν είχε ξεσπάσει η πανδημία του κορωνοϊού ο Sven Timmann θα ταξίδευε στα σχετικά ήρεμα εσωτερικά ύδατα της Ολλανδίας μαζί με ομάδες μαθητών, οικογένειες και επιχειρηματίες. Όμως το AMBIENCE, το σκάφος του, ένα κλίπερ 112 ετών με τρία κατάρτια και έξι πανιά παραμένει δεμένο από τον Οκτώβριο και υπάρχουν πολλές πιθανότητες να μην ταξιδέψει ξανά. Ο Sven Timmann «ένας ρωμαλέος άνδρας με γένι και ναυτικό τατουάζ» όπως τον περιγράφει ο Guardian, αγόρασε το AMBIENCE, μήκους 39 μέτρων, μετά την εγκατάστασή του στην Ολλανδία.

Ολλανδία: Πώς ο κορωνοϊός απειλεί τον μεγαλύτερο στόλο ιστορικών ιστιοφόρων του κόσμου Facebook Twitter
ΕΡΑ
Ολλανδία: Πώς ο κορωνοϊός απειλεί τον μεγαλύτερο στόλο ιστορικών ιστιοφόρων του κόσμου Facebook Twitter
ΕΡΑ

Ο ίδιος, προερχόμενος από τη Γερμανία, παρακολούθησε μαθήματα σε ναυτικό κολέγιο. Πλέον βλέπει τα έσοδά του να έχουν μειωθεί κατά 90% και προβλέπει ότι θα έχει πτωχεύσει έως το τέλος της χρονιάς. «Το σκάφος πέρασε μέσα από πολέμους και καταιγίδες», αναφέρει. «Πώς γίνεται ένας μικροσκοπικός ιός να απειλεί έναν ολόκληρο στόλο;» 

Η Ολλανδία φιλοξενεί τον μεγαλύτερο στόλο ιστορικών ιστιοφόρων στον κόσμο. Παραδοσιακά, τα αιωνόβια αυτά σκάφη μετέφεραν εμπορεύματα. Μοιάζουν με αυτά των Πειρατών της Καραϊβικής, με το πλήρωμα να κρέμεται από τα ξάρτια για να ξεδιπλώσει τα πανιά. Είναι αναπόσπαστο κομμάτι ενός τρόπου ζωής. Από το 2007 ο Timmann ζει στο σκάφος, με τις αναμνήσεις χιλιάδων ωρών βάρδιας, πλοήγησης κάτω από τα αστέρια και τριμαρίσματος σκοινιών με ματωμένα χέρια. 

Σε άλλες χώρες, σκάφη όπως αυτά αποτελούν μέρος των συλλογών των ναυτικών μουσείων και πραγματοποιούν πλεύσεις μόνο σε ειδικές περιπτώσεις. Στην Ολλανδία ωστόσο, τέτοια σκάφη ταξιδεύουν κανονικά συνδέοντας το «σήμερα» και το «χθες» της ολλανδικής ναυτιλίας παραδίδοντας μαθήματα ιστορίας. Τα περισσότερα από αυτά εκτελούν εβδομαδιαίες κρουαζιέρες, ενώ ένας μικρός αριθμός πραγματοποιεί ημερήσιες εκδρομές. 

Ολλανδία: Πώς ο κορωνοϊός απειλεί τον μεγαλύτερο στόλο ιστορικών ιστιοφόρων του κόσμου Facebook Twitter
ΕΡΑ

Ο κορωνοϊός ωστόσο απειλεί την πλειονότητα του ιστορικού αυτού στόλου που αγγίζει τα 400 σκάφη. Τα μέτρα για την αποφυγή διασποράς του ιού κάνουν το ταξίδι αδύνατο.

Τα σκάφη δεν μπορούν να μεταφέρουν τουρίστες. Η ιστιοπλοΐα άλλωστε αποτελεί ομαδική εργασία, που είναι απλά αδύνατη με τους κανόνες για κοινωνική απόσταση. «Χρειαζόμαστε πέντε άτομα να βιράρουν το σκοινί που θα σηκώσει το πανί», λέει ο Timmann. «Δεν μπορεί να γίνει μόνο του» προσθέτει, ενώ και στις καμπίνες, που βρίσκονται κάτω από το κατάστρωμα, είναι επίσης αδύνατο να τηρηθούν οι αποστάσεις. 

Ολλανδία: Πώς ο κορωνοϊός απειλεί τον μεγαλύτερο στόλο ιστορικών ιστιοφόρων του κόσμου Facebook Twitter
ΕΡΑ

Όλα τα προγραμματισμένα ταξίδια, ο Timmann χρεώνει έως 300 ευρώ ανά άτομο την ημέρα - αλλά πολύ λιγότερα για τους μαθητές, έχουν ακυρωθεί και πρέπει να επιστρέψει τα χρήματα. Στις 10 Ιουλίου η κυβέρνηση Ρούτε προχώρησε στην κατάργηση του κανόνα για το 1,5 μέτρο για τα σκάφη, αλλά μόνο για τις ημερήσιες εκδρομές «οι οποίες αντιπροσωπεύουν μόλις το 10% του συνόλου των ταξιδιών» σύμφωνα με τον Paul van Ommen, που εκπροσωπεί την ένωση των πλοιοκτητών. «Αυτό δεν είναι αρκεί για να σώσει τον στόλο», αναφέρει. 

Για τον Timmann, που η επιχείρησή του «χτίστηκε» χάρη σε ταξίδια με διανυκτερεύσεις στο σκάφος, δεν αλλάζει κάτι. Έχοντας χάσει τέσσερις μήνες εσόδων, ταξίδια όπως αυτά που πάντα έκανε είναι πιο απαραίτητα από ποτέ. 

Ολλανδία: Πώς ο κορωνοϊός απειλεί τον μεγαλύτερο στόλο ιστορικών ιστιοφόρων του κόσμου Facebook Twitter
ΕΡΑ

Επιπλέον κόστη 

Παράλληλα τα πιστοποιητικά ιστορικών σκαφών πρέπει να ανανεώνονται κάθε πέντε χρόνια με κόστος αρκετών χιλιάδων ευρώ. Σύμφωνα με τον Paul van Ommen ο στόλος αυτών των σκαφών χρειάζεται 20 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο για να συνεχίσει να ταξιδεύει. Τα ιστορικά σκάφη «ζητούν» συνεχή συντήρηση. Εάν ένα πιστοποιητικό λήξει, το πλοίο πρέπει να επισκευαστεί σύμφωνα με τα σύγχρονα πρότυπα, απαγορευτική επένδυση για πολλούς πλοιοκτήτες.

«Μια μέρα ιστιοπλοΐας συνεπάγεται με δύο ημέρες συντήρησης», λέει. Το μισό από το ετήσιο εισόδημα ενός πλοιάρχου - πλοιοκτήτη πηγαίνει στη συντήρηση.

Η επισκευή ενός πανιού κυμαίνεται από 5.000 έως 8.000 ευρώ. Το βάψιμο κοστίζει 3.000 ευρώ ανά σεζόν. Όσο περισσότερο τα πλοία είναι αδρανή, τόσο περισσότερο κινδυνεύουν από την έλλειψη συντήρησης. Ο Timmann ανησυχεί ότι οι πιστωτές θα μπορούσαν τελικά να κατασχέσουν το σκάφος του, αλλά ο χειρότερος εφιάλτης του είναι ότι θα αναγκαστεί να το διαλύσει. 

Το AMBIENCE, όπως και πολλά ακόμη ολλανδικά σκάφη, έχει συμπληρώσει πάνω από έναν αιώνα ζωής. Σύμφωνα με τον Timmann, αν η δραστηριότητα αυτή παύσει θα υπάρξουν συνέπειες και για άλλες παραναυτιλιακές επιχειρήσεις. Η κυβέρνηση έδωσε ένα επίδομα, αλλά μικρό. Κάθε σκάφος, συχνά επιχείρηση του ενός ατόμου, έλαβε 4.000 ευρώ τον Απρίλιο. Τα έξοδα του Timmann φτάνουν τα 165.000 ευρώ. Ένα δεύτερο πακέτο βοήθειας αναμένεται να δοθεί ανάλογα με το μέγεθος των εταιρειών και οι ιδιοκτήτες των ιστορικών σκαφών φοβούνται πως τα χρήματα θα απέχουν πολύ από αυτά που χρειάζονται. 

Ολλανδία: Πώς ο κορωνοϊός απειλεί τον μεγαλύτερο στόλο ιστορικών ιστιοφόρων του κόσμου Facebook Twitter
ΕΡΑ
Ολλανδία: Πώς ο κορωνοϊός απειλεί τον μεγαλύτερο στόλο ιστορικών ιστιοφόρων του κόσμου Facebook Twitter
ΕΡΑ

Ορατός ο κίνδυνος διάλυσης 

 

Από την πλευρά της, η Mona Keijzer, γραμματέας οικονομικών υποθέσεων της Ολλανδίας, επισκέφτηκε πρόσφατα τους ιστιοπλόους στο λιμάνι του Kampen, στις όχθες του ποταμού IJssel. Η ίδια παραδέχεται ότι η βοήθεια που δόθηκε είναι μικρή. 

«Είναι κρίμα να βλέπουμε αυτούς τους επιχειρηματίες να χάνουν τις δουλείες τους, αλλά πρέπει επίσης να θυμόμαστε ότι η οικονομική βοήθεια προέρχεται από τον φορολογούμενο και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στην κατανομή της», δήλωσε. Σύμφωνα με την κυβέρνηση η πρόσθετη βοήθεια δεν θα καταβληθεί έως τον Αύγουστο. Ήδη θα είναι πολύ αργά για ορισμένα σκάφη.

Σύμφωνα με τον Paul van Ommen ένα σκάφος έχει ήδη χρεοκοπήσει ενώ πολλοί πλοιοκτήτες δεν έχουν πάνω από 2.000 ευρώ στους λογαριασμούς τους. «Εάν οι πιστωτές κατασχέσουν τα πλοία και δεν μπορούν να βρουν αγοραστές, τότε η διάλυση των πλοίων είναι η φθηνότερη επιλογή».

«Άλλοι κλάδοι μπορούν να ανοικοδομηθούν ή να αρχίσουν ξανά. Αλλά τα ολλανδικά σκάφη, η ιστιοπλοϊκή κληρονομιά, είναι αναντικατάστατα », λέει ο Van Ommen. Για αυτούς, που ζουν ακόμα αυτή την κληρονομιά, όπως ο Timmann, το χτύπημα θα ήταν και σε προσωπικό επίπεδο. «Αυτή είναι η ζωή μας», λέει ο Timmann. «Αν πρέπει να σταματήσω την ιστιοπλοΐα, δεν θα ξέρω τι άλλο μπορώ να κάνω.»

Με πληροφορίες από Guardian 

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.