LIVE!

Usurum Band: Τα παιδιά του Θανάση, του Γκοντάρ και της Κόκα-Κόλα

Usurum Band: Τα παιδιά του Θανάση, του Γκοντάρ και της Κόκα-Κόλα Facebook Twitter
0

 

Το άλμπουμ των Usurum δεν είναι καινούργιο. Δεν είναι και τόσο παλιό, όμως, ώστε νά'χουν ξεθωριάσει οι μνήμες της πρώτης ακρόασης του. Ένα άλμπουμ που ίσως επειδή δεν ήταν αγγλόφωνο, δεν ακολουθούσε κάπου τα σημεία των καιρών δηλαδή, πέρασε σχεδόν απαρατήρητο. Και όμως, οι πιτσιρικάδες που αποτελούν τους Usurum - για πιτσιρικάδες εικοσάρηδες πρόκειται - κατάφεραν να φτιάξουν κατάσταση, υπηρετώντας μια μουσική σκηνή που, αν θες, τη λες ''αντεργκράουντ'', δε θες, τη λες απλά ''ανεξάρτητη'' κι είσαι πάλι ''μέσα''!

''Άμα μπορείς να εκφραστείς καλά στα αγγλικά, είναι ωραίο το αποτέλεσμα. Eμείς ωστόσο προτιμήσαμε τον ελληνικό λόγο, δεδομένης και της ελληνικότητας της μουσικής μας. Ας είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα μουσικά ρεύματα, ερεθίσματα κι ακούσματα, ας μην υπάρχουν στεγανά αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς από καλλιτεχνικής άποψης''

Τα τραγούδια των Usurum δεν είναι ούτε αμιγώς ροκ, ούτε μπαλάντες, ούτε ηλεκτρικές δημοτικοφανείς συνθέσεις. Είναι ένα συνονθύλευμα όλων αυτών, στα χνάρια του δρόμου που άνοιξε ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου την τελευταία 20ετία στο ελληνικό τραγούδι, για να μην πάμε ακόμη πιο πίσω με την Balkan - rock ''σχολή'' του Σαββόπουλου. Στην ίδια ''οικογένεια'' νέων μουσικών, θα τοποθετούσαμε άνετα τον Θοδωρή Κοτονιά με τα Μακρινά Ξαδέρφια, τον Νίκο Χαλβατζή από την Κοζάνη και τους Δάρνακες από τις Σέρρες, καλλιτέχνες που δεν γύρισαν την πλάτη στη μητρική τους γλώσσα, ασχολούμενοι με τη διεθνοποιημένη γλώσσα της μουσικής, το ροκ, όπως θά'λεγε και ο Ηρακλής Τριανταφυλλίδης των DNA και της Λερναίας Ύδρας.

 

Usurum Band: Τα παιδιά του Θανάση, του Γκοντάρ και της Κόκα-Κόλα Facebook Twitter
Φωτο: Eleftheria Anthi Photography

Δεν είναι τυχαίο ότι μαζί με τις ηλεκτρικές κιθάρες, το πιάνο, τα ντραμς και τα electronics, οι Usurum παίζουν ακόμη με ντέφια, νταούλια, μπεντίρ, νέι, duduk, cajon, φαγκότο και στάμνες. Κινητήρια δύναμη τους είναι το ντουέτο των Σταύρου Ρουμελιώτη (κιθάρες, φωνητικά) - Κοσμά Λαμπίδη (τραγούδι, νέι), 23 ετών αμφότεροι, υπεύθυνοι για όλες τις συνθέσεις του γκρουπ. Δύο ακόμη μουσικοί τους πλαισιώνουν, ο Γιώργος Σταυρίδης (τύμπανα, νταούλι, djembe, cajon, πιάτα, μπεντίρ, παιχνιδάκια) και ο Λάμπρος Λαπίνας (φαγκότο, duduk). Από κει και πέρα, στο ντεμπούτο άλμπουμ τους είχαν και τη Σοφία Γιαννίτσιου στο τραγούδι, τα πλήκτρα και το πιάνο, ενώ στο επικείμενο live τους στον Σταυρό του Νότου θα συμπράξουν μαζί τους ο Νίκος Αντωνόπουλος (κιθάρες) και ο Κώστας Σηφάκης (κοντραμπάσο, ηλεκτρικό μπάσο).

Μου είχε κάνει εντύπωση όχι τόσο η πρόθεση τους να μελοποιήσουν τα ''Παράθυρα'' του Κωνσταντίνου Καβάφη, όσο η έλλειψη κάθε περισπούδαστου ύφους εκ μέρους τους. Είναι κι αυτός ο ήχος του νέι που δίνει στο κομμάτι μιαν αίσθηση αγοραία, φερμένη από παζάρι της Αλεξάνδρειας, δικαιώνοντας κάπου και το όνομα της μπάντας. Διότι, ναι μεν το όνομα Usurum προέκυψε από το τραγούδι του Νικόλα Άσιμου, στην πορεία όμως σηματοδότησε την ανταλλαγή αγαθών μεταξύ των μουσικών και του κοινού τους.

 

Τι ώθησε δύο νέα παιδιά να μελοποιήσουν Καβάφη και, μάλιστα, δύο ποιήματα του, τα ''Παράθυρα'' και το ''Αιμιλιανός Μονάη, Αλεξανδρεύς, 628-655 μ.Χ.''; ''Με τον Κοσμά είμαστε μαζί από τα 7 μας χρόνια'' λέει ο Σταύρος, ''και στα 16 μας διαβάζαμε Καβάφη. Όχι ότι τα καταλαβαίναμε όλα, αλλά μας γεννούσαν τη μουσική. Τότε μελοποιήσαμε και τα δύο αυτά ποιήματα, όπως κι άλλο ένα του Ομάρ Καγιάμ. Τι να σου πω, μάλλον δεν είχαμε επιτυχία στα κορίτσια και το ρίξαμε στη βαριά κουλτούρα''...Ο Κοσμάς απ' την άλλη είναι πιο σταράτος στο λόγο του: ''Η αδυναμία μας να γράψουμε καλό στίχο τότε, μας οδήγησε στους ποιητές. Σκεφτήκαμε Άσε να βάλουμε εμείς τις μουσικούλες μας κι ας τα πουν οι Δάσκαλοι μια χαρά''. Τελευταία, επίσης, μελοποίησαν και ένα απόσπασμα από το ''Μονόγραμμα'' του Οδυσσέα Ελύτη, για το οποίο - όπως μάλλον ήταν αναμενόμενο - δεν κατόρθωσαν να πάρουν την άδεια της Ιουλίτας Ηλιοπούλου.

Οι Usurum χωρίζονται ενίοτε σε δύο μπάντες: Η δεύτερη ονομάζεται Usurum Light, αποτελούμενη μόνο από τον Ρουμελιώτη και τον Λαμπίδη. ''Είναι η χειμωνιάτικη δομή των Usurum'' λέει ο Σταύρος, ''όταν οι υπόλοιποι μουσικοί σπουδάζουν στα πανεπιστήμια εκτός Αθήνας''. ''Και όχι μόνο'' συνεχίζει ο Κοσμάς, εξηγώντας πως η Σοφία Γιαννίτσιου δεν είναι πια κοντά τους, εφόσον σπουδάζει στο Λονδίνο. Η αλήθεια είναι, πάντως, πως ως Usurum Light έχουν εμφανιστεί σε αρκετές μουσικές σκηνές της πρωτεύουσας την τελευταία διετία.

Usurum Band: Τα παιδιά του Θανάση, του Γκοντάρ και της Κόκα-Κόλα Facebook Twitter
Φωτο: Eleftheria Anthi Photography

 

Όσο για την αγγλόφωνη σκηνή που ακόμη καλά κρατεί, οι Usurum θεωρούν ''συγγενείς'' τους τούς σύγχρονους τους, Night On Earth και Modrec, ενώ από το παρελθόν, τους θρυλικούς Aphrodite's Child και το ντουέτο In trance 95 των Νίκου Βελιώτη - Άλεξ Μαχαίρα από τα 80s. ''Άμα μπορείς να εκφραστείς καλά στα αγγλικά, είναι ωραίο το αποτέλεσμα'' λέει επ'αυτού ο Ρουμελιώτης, ''εμείς ωστόσο προτιμήσαμε τον ελληνικό λόγο, δεδομένης και της ελληνικότητας της μουσικής μας. Ας είμαστε ανοιχτοί σε όλα τα μουσικά ρεύματα, ερεθίσματα κι ακούσματα, ας μην υπάρχουν στεγανά αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς από καλλιτεχνικής άποψης''.

Τους πιστεύω. Άλλωστε, την Κυριακή στον Σταυρό του Νότου, εκτός των κομματιών του ομότιτλου πρώτου άλμπουμ τους και πολλών καινούργιων από το επερχόμενο δεύτερο, θα παίξουν διασκευές σε αρκετά παραδοσιακά, καθώς και στο τραγούδι ''Με την πρώτη σταγόνα της βροχής'' από τον ''Μεγάλο Ερωτικό'' του Μάνου Χατζιδάκι. ''Μη μας ξενίζει η διασκευή στον Χατζιδάκι'' εξηγεί ο Κοσμάς, ''πρόκειται για τον απόλυτα νεανικό συνθέτη με τις απόλυτα διαχρονικές μελοποιήσεις του, είτε στον Γκάτσο, είτε στον Lorca και σ' άλλους ποιητές. Πιστεύω πως η πλειοψηφία των νέων μουσικών πάντα θα τον προσεγγίζει, ανακαλύπτοντας συνεχώς καινούργια πράγματα, από τη Μυθολογία και το Ελλάς, η χώρα των Ονείρων μέχρι τον Μεγάλο Ερωτικό και τις Μπαλάντες της οδού Αθηνάς''.

Λεπτομέρεια: Τους Usurum είχα πρωτοσυναντήσει σε μια προβολή ταινίας του Γκοντάρ στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος. ''Πως σας φαίνεται που προτίθεμαι να ονομάσω το άρθρο Τα παιδιά του Θανάση, του Γκοντάρ και της Κόκα-Κόλα;'' τους ρώτησα, για να λάβω την εξής απάντηση: ''Κανένα θέμα. Μουσικά επηρεαστήκαμε από τον Θανάση Παπακωνσταντίνου, από κινηματογράφο βλέπουμε συχνά ταινίες μεγάλων δημιουργών ή και ακραίες αμερικανιές, και Κόκα-Κόλα, ναι, πίνουμε, δεν τη σνομπάρουμε''.

Usurum Band: Τα παιδιά του Θανάση, του Γκοντάρ και της Κόκα-Κόλα Facebook Twitter
Οι Usurum Light (Κοσμάς Λαμπίδης - Σταύρος Ρουμελιώτης)

 

Μουσική
0

LIVE!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ