Tyler the Creator: το ταλαντούχο τρολ του αμερικανικού χιπ-χοπ επέστρεψε με ένα υπέροχο άλμπουμ

Tyler the Creator: το ταλαντούχο τρολ του αμερικανικού χιπ-χοπ επέστρεψε με ένα υπέροχο άλμπουμ Facebook Twitter
Στο εκπληκτικό κομμάτι «I ain't got time» ραπάρει ακομπλεξάριστα «I been kissing white boys since 2004». Προσωπικά, με αυτό το άλμπουμ έκανα ανακωχή μαζί του ως ακροάτρια, συγχωρώντας του τις παλιές χοντροκοπιές του.
1

Όταν ο Tyler the Creator σχημάτιζε τους Odd Future το 2007 στο Λος Άντζελες κανείς δεν περίμενε ότι αυτή η κολεκτίβα θα έβγαζε τους πιο σημαντικούς queer καλλιτέχνες της επόμενης δεκαετίας ‒ queer και κυριολεκτικά, ως προς τη σεξουαλικότητά τους, αλλά και μεταφορικά, ως προς τη μουσική που κυκλοφορούν.


Ακούγεται ειρωνικό, και είναι με έναν τρόπο, επειδή μπορούσες να τους χαρακτηρίσεις οτιδήποτε άλλο παρά αυτό όταν πρωτοξεκίνησαν. Το «Bastard», το πρώτο mixtape που έβγαλε ο Tyler, ήταν βουτηγμένο στον μισογυνισμό και την ομοφοβία. Το ίδιο και το «Goblin», στο οποίο χρησιμοποιεί 213 φορές τη λέξη «faggot», πέρα από τους βιασμούς γυναικών και τη βία που φαντασιωνόταν ως ασθενής ενός alter-ego ψυχιάτρου. Ήταν κατάμαυροι, ακραίοι, οργισμένοι δίσκοι από έναν 18χρονο που δεν είχε τίποτα να χάσει και έκανε την πρόκληση δεύτερη φύση του.


Προσωπικά, αυτός ήταν ο κυριότερος λόγος που με έκανε να απομακρυνθώ από τη μουσική του, παρά τον ενθουσιασμό των φίλων γύρω μου. Υποθέτω ότι ήταν cool να ακούς Tyler επειδή ήταν τόσο αντισυμβατικός που τον φωτογράφιζε ο Terry Richardson. Εν έτει 2019 και επιστρέφοντας στο «Goblin» και στο «Bastard», οι στίχοι του ακόμα σου προκαλούν ανατριχίλα και σε κάνουν να νιώθεις παράξενα, αλλά δεν γίνεται να μην εντυπωσιαστείς από τη δυναμική της παραγωγής του.

Μέχρι σήμερα ο Tyler παραμένει η προσωποποίηση του ζωντανού τρολ, μια ταμπέλα που δεν μπορεί να πετάξει από πάνω του ό,τι και να κάνει.


Αν καταφέρεις να τα προσπεράσεις αυτά, είναι, αν μη τι άλλο, τολμηρές δουλειές, γεμάτες φρέσκες ιδέες που πηγαίνουν το χιπ-χοπ ηχητικά ένα βήμα παραπέρα. Η φιγούρα του στο «Yonkers», το βίντεο όπου τρώει και ξερνάει μια κατσαρίδα, προκαλούσε δικαιολογημένα σοκ και δέος ταυτόχρονα σε μια γενιά φανατικών πιτσιρικάδων που γαλουχήθηκε με τη μουσική και το image του.

 

Tyler The Creator - Yonkers


Σίγουρα δεν ήταν δημόσιος κίνδυνος, όπως τον κατακευραύνωσε η τότε υπουργός της βρετανικής κυβέρνησης –σήμερα τέως πρωθυπουργός– Theresa May, απαγορεύοντάς του την είσοδο στη Βρετανία το 2015. Οι Βρετανοί πολιτικοί, βέβαια, φημίζονται για την υστερία τους σε σχέση με τη μουσική. Το εμπάργκο έληξε φέτος και πλέον στη Βρετανία μπορούν να τον απολαύσουν και από κοντά – δεν γνωρίζω αν αυτό έχει σχέση και με την παραίτηση της.


Οι Οdd Future, ή οι Οdd Future Wolf Gang Kill Them All, ή OFWGFKTA δεν έμοιαζαν με τίποτα απ' ό,τι έβγαινε στη μουσική εκείνη την περίοδο. Ο Tyler άνοιγε το «Bastard» με τη δήλωση ότι τους δημιούργησε «επειδή αισθάνομαι ότι είμαστε πιο ταλαντούχοι από τους 40χρονους ράπερ που μιλάνε μόνο για Gucci». Ήταν μια εποχή που οι μόνοι ράπερ που κονταροχτυπιόντουσαν στα τσαρτ ήταν ο Kanye West και ο 50 Cent.


Τα μουσικό τοπίο ήταν εντελώς διαφορετικό και κάπως απαισιόδοξο τότε. Η μουσική δεν φαινόταν να πηγαίνει κάπου. Υπήρχε το dubstep, το hauntology με τη ρετρολαγνεία του, το indie στα πιο βαρετά του και η άνοδος των ποπ ειδώλων, όπως η Lady Gaga, η Beyonce, η Rihanna, η Katy Perry κ.λπ. Την ίδια περίοδο άρχισε να εμφανίζεται και η ASAP Mob στη Νέα Υόρκη που είχε μια πιο artsy αντίληψη και ήταν περισσότερο μοντέρνα ‒ αργότερα ο Tyler the Creator διέπρεψε και σε αυτό τον τομέα.

Tyler the Creator: το ταλαντούχο τρολ του αμερικανικού χιπ-χοπ επέστρεψε με ένα υπέροχο άλμπουμ Facebook Twitter
Οι Οdd Future, ή οι Οdd Future Wolf Gang Kill Them All, ή OFWGFKTA δεν έμοιαζαν με τίποτα απ' ό,τι έβγαινε στη μουσική εκείνη την περίοδο.


Στον αντίποδα, η κολεκτίβα του Λος Άντζελες είχε μια γενικότερα άναρχη προσέγγιση, που πήγαινε όμως βαθύτερα μέχρι και τον ήχο τους, πέρα από τη δημόσια εικόνα τους. Οι ζωντανές τους εμφανίσεις έφερναν περισσότερο σε μίνι εξεγέρσεις που θύμιζαν πανκ συναυλίες – αρκετά χρόνια προτού το mosh pit γίνει απαραίτητο στοιχείο κάθε trap συναυλίας που σέβεται τον εαυτό της. Δεν τους συνέκριναν τότε τυχαία με τους Wu-Tang Clan.


Η ωρίμανση ήρθε κάπως απροσδόκητα, όταν ο Frank Ocean έκανε δημόσια coming out το 2012 και αυτόματα έγινε ένας από τους μεγαλύτερους r&b μουσικούς της γενιάς του. Αντίθετα με άλλους, δεν μπήκε ποτέ στη διαδικασία να θυσιάσει το ιδιαίτερο μουσικό του όραμα χάριν της φήμης.

Ένας ακόμη καινοτόμος ράπερ που ξεπετάχτηκε από την κολεκτίβα και γνωρίζει τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική αναγνώριση είναι ο Earl Sweatshirt. Το χιπ-χοπ του είναι ό,τι πιο πειραματικό έχεις ακούσει στον χώρο τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον, ένα από τα πιο queer neo soul σχήματα, οι Internet της Syd και του Matt Martians, έχει τις ρίζες του στους Odd Future – και οι δύο ήταν μέλη, ο Martians μάλιστα ιδρυτικό.

Για να επιστρέψουμε, όμως, στον Tyler, σήμερα αποτελεί τη βασική επιρροή καλλιτεχνών όπως η αλτέρνατιβ ποπ σταρ Billie Eillish ή ο Kevin Abstract των Brockhampton και ένας από τους πιο προβεβλημένους ανοιχτά γκέι ράπερ.


Πριν από λίγες εβδομάδες κυκλοφόρησε το «Ιgor», το πέμπτο του κατά σειρά άλμπουμ, που ανέβηκε επιτέλους στην κορυφή των τσαρτ. Το κατάφερε αφήνοντας πίσω του καταϊδρωμένο και στη δεύτερη θέση το «Father of Asahd» του DJ Khaled. Η εμπορική επιτυχία του «Igor» είναι σημαντική για διάφορους λόγους. Για τον 28χρονο Tyler Okonma, που μεγάλωσε χωρίς πατέρα και κατάφερε να ξεφύγει από τα στενά όρια του Hawthorne στην Καλιφόρνια με μόνο εφόδιο το ταλέντο του και τη σκληρή δουλειά, είναι τεράστια ηθική ικανοποίηση. Είναι αξιοσημείωτο το ότι δεν καπνίζει, δεν πίνει και δεν κάνει ναρκωτικά ‒ ποτέ δεν έκανε.


Σύμφωνα με τον Khaled, που ακόμα δεν μπορεί να το χωνέψει, το «Igor» είναι ένας αρκετά «παράξενος» δίσκος. Δεν έχει εύκολα hits, οι πωλήσεις του είναι καθαρές, χωρίς bundle merch (τα ίδια κατήγγειλε η Nicki Minaj για τον Travis Scott πριν από έναν χρόνο γι' αυτή την ιστορία, αλλά την χλεύασαν ‒ ευτυχώς, κατάλαβαν το λάθος τους στη συγκεκριμένη περίπτωση) και δεν είναι καν mainstream με την έννοια της τρέχουσας δεκαετίας.


Το «Ιgor» είναι ίσως η καλύτερη δουλειά του μέχρι τώρα και έχει πάρα πολλές ηχητικές αναφορές στο φετινό «Flamagra» του Flying Lotus. Ουσιαστικά, όμως, είναι ένα αυτοβιογραφικό άλμπουμ για το τέλος μιας σχέσης με έναν άντρα. Το είχε παραδεχτεί κάπως σε μια συνέντευξή του στο «Fantastic Man», όπου εξέφρασε ουκ ολίγες φορές τον θαυμασμό του για τα ξανθά αγόρια που έβλεπε στον δρόμο. Προς το τέλος, ο δημοσιογράφος τον ρώτησε αν έχει ερωτευτεί ποτέ και ενώ αρχικά αρνήθηκε να του πει λεπτομέρειες, του ξέφυγε ότι γι' αυτόν τον έρωτα θα ήταν ο επόμενος δίσκος του.

 

Tyler, The Creator - Ain't Got Time (Audio)


Για τη σεξουαλικότητά του είχε αφήσει υπόνοιες με το επίσης εξαιρετικό και αρκετά jazzy άλμπουμ του «Scum fuck flower boy». Στο εκπληκτικό κομμάτι «I ain't got time» ραπάρει ακομπλεξάριστα «I been kissing white boys since 2004». Προσωπικά, με αυτό το άλμπουμ έκανα ανακωχή μαζί του ως ακροάτρια, συγχωρώντας του τις παλιές χοντροκοπιές του.


Μέχρι σήμερα, βέβαια, ο Tyler παραμένει η προσωποποίηση του ζωντανού τρολ, μια ταμπέλα που δεν μπορεί να πετάξει από πάνω του ό,τι και να κάνει. Η μόνη φορά που πραγματικά φάνηκε να μιλάει με ειλικρίνεια ήταν πριν από μερικά χρόνια, όταν απάντησε με ένα κατεβατό στα social media σε έναν φαν που δεν πολυπειθόταν με το νέο του, πιο «φωτεινό» υλικό.


«Γιατί δεν μπορώ να μοιραστώ τη χαρά μου με τον κόσμο; Ήταν κουλ όταν στους δίσκους μου βίαζα κορίτσια και σας έλεγα πόσο δυστυχισμένος ήμουν, τώρα όμως που τα πράγματα αλλάζουν και αισθάνομαι καλά και ασχολούμαι με τον εαυτό μου δεν μπορείτε να το δεχτείτε; Επειδή δεν μπορείτε να ταυτιστείτε; Γι' αυτό; Είναι τρελό, το μόνο που κάνω είναι να μοιράζομαι την καλή ενέργεια που αισθάνομαι, προσπαθώντας να δώσω κουράγιο στον κόσμο και να ενδυναμώσω την αυτοπεποίθησή του. Μερικές φορές, όταν προσφέρεις λίγη ελπίδα, μπορείς πραγματικά να ωθήσεις τους ανθρώπους σε σπουδαία πράγματα».

 

EARFQUAKE

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια