Το τραγούδι μιας γκέισας που δημιούργησε ολόκληρη τάση στο γιαπωνέζικο σινεμά των '30s

Το τραγούδι μιας γκέισας που δημιούργησε ολόκληρη τάση στο γιαπωνέζικο σινεμά των '30s Facebook Twitter
Η Katsutaro ερχόταν από τη Yoshicho, μία από τις «συνοικίες αναψυχής» του Τόκιο, όπου εργαζόταν ως γκέισα, τραγουδώντας παραδοσιακά είδη με τη συνοδεία shamisen, την τρίχορδη γιαπωνέζικη κιθάρα.
0

Είναι απίστευτο το πόσο δυτικό είναι το τέμπο στο «Shima no musume», ένα από τα τραγούδια-θρύλους της μουσικής της Ιαπωνίας που σημάδεψαν το πρώτο μισό του προηγούμενου αιώνα. Μετά μπαίνει το φλάουτο και η φωνή της Kouta Katsutaro (που είναι επίσης σαν πνευστό όργανο, ανατριχιαστική) και το τραγούδι βουτάει στο μελόδραμα, γίνεται τόσο λιγωτικό και θλιμμένο που έκανε εκατομμύρια μάτια να «τρέχουν» ασταμάτητα κάθε φορά που ακουγόταν το 1932 που πρωτοβγήκε.

Το «Shima no musume» δεν είναι ένα οποιοδήποτε τραγούδι, όπως και η ταινία που βασίστηκε –ως τίτλος και ως θέμα στο κομμάτι– δεν είναι μια απλή Shochiku ταινία (τα μελοδράματα της εποχής με κεντρικά πρόσωπα χτυπημένα από τη μοίρα).


Το «Shima no musume» είναι ένα χαρακτηριστικό δείγμα του σινεμά της δεκαετίας του '30 που έγινε ολόκληρη τάση για αρκετά χρόνια με το όνομα saundo-ban: τραγούδια πού ήταν μέγα-χιτ, δηλαδή, γίνονταν η αφορμή να γυριστούν ολόκληρες ταινίες και οι στίχοι τους ήταν η βασική υπόθεσή τους. Όπως και άλλες δύο πολύ δημοφιλείς ταινίες της ίδιας περιόδου, το «Tokyo ondo» και το «Sakura ondo», το «Shima no musume» γυρίστηκε βασισμένο σε μια τεράστια επιτυχία της πιο διάσημης τραγουδίστριας της δεκαετίας του '30, της Kouta Katsutaro.

Αυτά τα τραγούδια ήταν αδιανόητες εμπορικές επιτυχίες, αλλά και πολύ σημαντικά από καλλιτεχνική άποψη, γιατί έγραψαν μεγάλο μέρος της ιστορίας της γιαπωνέζικης δημοφιλούς μουσικής.

Η Katsutaro (1904-1947) ερχόταν από τη Yoshicho, μία από τις «συνοικίες αναψυχής» του Τόκιο, όπου εργαζόταν ως γκέισα, τραγουδώντας παραδοσιακά είδη με τη συνοδεία shamisen, της τρίχορδης γιαπωνέζικης κιθάρας, πριν την ανακαλύψει ένα στέλεχος της δισκογραφικής εταιρείας Victor και ξεκινήσει να κάνει επιτυχίες (το πρώτο της μεγάλο χιτ ήρθε το 1931 με το Sado Okesa).


Αυτά τα τραγούδια ήταν αδιανόητες εμπορικές επιτυχίες, αλλά και πολύ σημαντικά από καλλιτεχνική άποψη, γιατί έγραψαν μεγάλο μέρος της ιστορίας της γιαπωνέζικης δημοφιλούς μουσικής. Έδιναν τον τίτλο στην ταινία, το θέμα της, αλλά ακούγονταν και ολόκληρα στο ξεκίνημά της, όσο έπαιζαν τα credit της αρχής.

 


Τα «τραγούδια των τίτλων» ήταν μία ολόκληρη κατηγορία τραγουδιών που συνέδεαν το σινεμά με τη μουσική και ήταν πολύ συνηθισμένα στις πρώιμες βουβές ταινίες kouta eiga (τις «ταινίες της μικρής μπαλάντας») που περιλάμβαναν μια εκτέλεση του κομματιού, ζωντανή ή ηχογραφημένη, με τους στίχους να εμφανίζονται, τις πιο πολλές φορές, με μεγάλα γράμματα στην οθόνη.


Τα τραγούδια αυτά έπαιζαν πολύ σημαντικό ρόλο στην καμπάνια προώθησης της ταινίας, κι η επιτυχία τους ήταν αλληλεξαρτώμενη. Βάσει ενός καλοσχεδιασμένου επιχειρηματικού πλάνου που ήταν αρκετά πρωτοπόρο για την εποχή, όταν κυκλοφορούσε το κομμάτι, είχε ξεκινήσει ήδη και το γύρισμα της ταινίας. Έτσι, το κοινό της ταινίας δεν γνώριζε απλά το κομμάτι πριν πάει στο σινεμά, του είχε γίνει «πλύση» εγκεφάλου επειδή το άκουγε στο ραδιόφωνο, σε δημόσια μέρη ή στο σπίτι, είτε το ήθελε είτε όχι. Όταν έβγαινε στις αίθουσες η ταινία, το κοινό συνέρρεε μαζικά και την έκανε κι αυτή επιτυχία. Και πήγαινε κυρίως να κλάψει (ούτε ένα τραγούδι της Kouta Katsutaro δεν είναι χαρούμενο).


Η περίπτωση του «Shima no musume» (που μεταφράζεται ως «το κορίτσι του νησιού») είναι πολύ ξεχωριστή, γιατί η επιτυχία του κομματιού ήταν ξαφνική και απρόσμενη, δεν υπήρχε, δηλαδή, προγραμματισμός να γυριστεί ταινία. Ο δίσκος όμως πούλησε τόσα πολλά αντίτυπα (πάνω από 350 χιλιάδες σε τρεις μήνες, κάτι πρωτοφανές για την εποχή, και συνολικά πάνω από 600 χιλιάδες), ώστε γυρίστηκαν άρον-άρον τέσσερις ταινίες με τον ίδιο τίτλο και παρόμοιο θέμα – τρεις βουβές και μία saundo-ban.

Το τραγούδι μιας γκέισας που δημιούργησε ολόκληρη τάση στο γιαπωνέζικο σινεμά των '30s Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία «Shima no musume». Φωτο: Shin’ichi Nagai.

Η πιο δημοφιλής και καλύτερη απ' όλες ήταν αυτή που σκηνοθέτησε ο Hotei Nomura, με ηρωίδα την Okinu, ένα φτωχό κορίτσι σε ένα μικρό νησί της Ιαπωνίας που ερωτεύτηκε δύο άντρες, τον ναύτη Ichiro και έναν φοιτητή απ' το Τόκιο, τον Okawa, κάτι που ήταν σκανδαλώδες για τα ήθη της εποχής. Η ταινία, όπως και το κομμάτι που είχε προηγηθεί, εξόργισαν κάποια από τα μέλη του Home Ministry (κάτι αντίστοιχο του Υπουργικού Συμβουλίου που ασχολούνταν με την παρακολούθηση και αστυνόμευση των πολιτών) επειδή περιέγραφαν «αθέμιτες σεξουαλικές σχέσεις». Η αγάπη του κόσμου, ωστόσο, για το τραγούδι και για την ταινία, ήταν τόσο μεγάλη που δεν τόλμησαν να τα λογοκρίνουν.


Ο σκηνοθέτης Hotei Nomura (1880-1934) ασχολήθηκε με το σινεμά από πολύ μικρός, ως βοηθός στον Katsutaro Inahata, που έφερε τον κινηματογράφο των αδελφών Λυμιέρ στην Ιαπωνία. Το έργο του περιλαμβάνει πολλά είδη, από κομεντί και ταινίες εποχής, μέχρι μελοδράματα των θρυλικών στούντιο Shochiku με κεντρικά πρόσωπα γυναίκες χτυπημένες από τη μοίρα, που ήταν και οι μεγαλύτερες επιτυχίες του. Δυστυχώς, πέθανε λίγα χρόνια μετά την δημιουργία του «Shima no musume», τη στιγμή που γνώριζε τεράστια επιτυχία εμπορική και καλλιτεχνική. Ο γιος του, Yoshitaro Nomura (1919-2005), έγινε επίσης πολύ γνωστός σκηνοθέτης θρίλερ και μελοδραμάτων.


Η Kouta Katsutaro ήταν η πιο διάσημη τραγουδίστρια που είχε η Ιαπωνία μέχρι και τη δεκαετία του '60 και μαζί με μία άλλη διάσημη γκέισα τραγουδίστρια, την Ichimaru, χαρακτήρισαν μία ολόκληρη περίοδο, την «περίοδο Katsu-Ichi». Πέθανε το 1974 στα 69 της από καρκίνο του πνεύμονα.


Αυτή είναι άλλη μια τεράστια επιτυχία της που μοιάζει με αμανέ:

 
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ