Το σημαδιακό πνεύμα του μελισσιού και η Κυψέλη

Το σημαδιακό πνεύμα του μελισσιού και η Κυψέλη Facebook Twitter
Φωτό: Tolis Elefantis
2

#quote#

Ολα αυτά που ήρθαν στη ζωή της Σάρας τα τελευταία δύο χρόνια ήταν, και είναι, το όνειρο κάθε τραγουδίστριας σε ποπ σχήμα: δημοσιότητα σε διεθνή και αξιόλογα μέσα, εξαντλημένοι δίσκοι και κασέτες που έγιναν collector's item, περιοδείες στο εξωτερικό, δυο εμφανίσεις στο πιο μεγάλο μουσικό φεστιβάλ της Αμερικής, το Coachella, κι ένα ντεμπούτο άλμπουμ που μόλις κυκλοφόρησε και συζητιέται παντού. Η Σάρα, παρόλη την ξαφνική επιτυχία και όλες τις δυσκολίες που αυτή σέρνει πίσω της, παραμένει παιδί. Ένα μεγάλο παιδί που έχει περάσει από πολλά στάδια για να φτάσει εδώ που βρίσκεται σήμερα. «Έβλεπα τον εαυτό μου μία ως Νάνσυ Σινάτρα, μία ως κτηνίατρο, μία ως δασκάλα σε παιδιά με ειδικές ανάγκες. Αυτά ήταν τα κύρια. Τώρα, το πώς κατέληξα να δηλώσω πολυτεχνικές σχολές είναι μια άλλη ιστορία» λέει. «Ούτως ή άλλως, ηθοποιός σπούδασα. Με αυτή την ιδιότητα μπορείς να είσαι πολλά διαφορετικά πράγματα. Κατά περίσταση, βέβαια».

Αυτές τις μέρες οι Keep Shelly in Athens ετοιμάζονται για την τρίτη τους περιοδεία στην Αμερική. Πρόβες, προετοιμασίες, πολλή και σκληρή δουλειά, η εμπειρία που φέρνει ο χρόνος και η χημεία μεταξύ τους έχουν σίγουρα αποδώσει. Το σχήμα απέχει αρκετά από αυτό που ήταν στην αρχή, έχουν γίνει πλέον ένα δεμένο γκρουπ που μπορεί να σταθεί ζωντανά σε οποιαδήποτε σκηνή του κόσμου. Μαζί με αυτό, όμως, έχουν μεγαλώσει και οι προσδοκίες του κοινού τους, όσων τους παρακολουθούν σε κάθε γωνιά της Γης, έτσι το άγχος έχει χτυπήσει τιλτ. Το πρώτο άλμπουμ τους που κυκλοφόρησε από την αμερικανική εταιρεία Cascine είναι μια πολύ ελπιδοφόρα δουλειά και η πιο ολοκληρωμένη μέχρι τώρα. «Είμαστε ομάδα και προετοιμασμένοι για όλα. Οι κριτικές είναι μέρος του παιχνιδιού» λέει. «Τα ακούς όλα, τα διαβάζεις όλα κι έπειτα φιλτράρεις. Πρέπει να έχεις τη διαύγεια να φιλτράρεις. Ο καλλιτέχνης είναι ευαίσθητος. Ναι, έχουμε στενοχωρηθεί κάποιες φορές από κριτικές. Πάντα, όμως, έχουμε στο μυαλό μας πως είναι μία άποψη ενός ανθρώπου. Προβληματίζεσαι όταν όλοι θα σου κάνουν μία συγκεκριμένη παρατήρηση. Αυτό είναι κάτι άλλο. Πιστεύω πως χάρη στις κριτικές, και κυρίως χάρη στη σκληρή αυτοκριτική μας, εξελιχθήκαμε. Επίσης, είμαστε τελειομανείς. Δεν υπάρχει περίπτωση να κυκλοφορήσουμε, να παρουσιάσουμε κάτι το οποίο δεν πιστεύουμε. Για να φύγει από τα χέρια μας πρέπει να νιώθουμε πως είναι καλό και αξιοπρεπές. Αυτό είναι κανόνας. Δεν γίνεται να αρέσουν όλα σε όλους».

«Είμαι πολύ πεισματάρα, και μη μου πεις πως δεν μπορώ να καταφέρω κάτι. Παρ' όλα αυτά, έχω και μια ανασφάλεια, κάπου στην επιφάνεια. Στην πραγματικότητα, μάλλον αυτή είναι η ευκολία μου. Να δείχνω ότι είμαι ανασφαλής. Κι αυτό το συνειδητοποίησα καλύτερα στη σχολή. Στη Δήμητρα Χατούπη. Είχα εξαιρετικούς καθηγητές και συμφοιτητές. Ήμασταν από εκείνα τα έτη που ίσως και να καίγονται στο ζέσταμα. Πολλή δουλειά, πολλές απαιτήσεις και η φιλοδοξία του "τέλειου" – που φυσικά ποτέ δεν θα έφτανες. Ήταν πολύ σπουδαίο σχολείο η Δραματική. Φτάνεις στα όριά σου και, αν είσαι ειλικρινής και τίμιος εργάτης, τα ξεπερνάς.
Η μουσική ήταν πάντα μέσα στη ζωή μου. Οι γονείς μου φρόντισαν γι' αυτό. Δεν νομίζω ότι έχει περάσει μέρα της ζωής μου που να μην έχω ακούσει μουσική. Ξεκίνησα αρμόνιο-πιάνο στο δημοτικό. Νομίζω γύρω στα 14 με 15, όσο ήμουν στην Ελληνογαλλική Σχολή Saint Joseph, ήξερα πλέον με τι ήθελα να ασχοληθώ. Χορωδία και θέατρο ήταν οι δραστηριότητες που γέμιζαν την εφηβική ζωή μου. Κοιτώντας πίσω, ναι, εκείνα ήταν τα πιο ωραία χρόνια.

Την ημέρα που με πήραν τηλέφωνο για να μου προτείνουν να τραγουδήσω σε ένα συγκρότημα που θα ταξίδευε συχνά στο εξωτερικό πήγαινα στα Παναθήναια να παρακολουθήσω το Πνεύμα του Μελισσιού. Το θεώρησα καλό σημάδι. Αν μη τι άλλο, ήταν σίγουρα συγχρονισμένο. Η κυψέλη μού άλλαξε τη ζωή και με έφερε πιο κοντά σε αυτά που επιθυμούσα. Η κυψέλη απαιτεί δουλειά και αφοσίωση. Της τα διέθεσα.

Φοβάμαι ότι θα ξυπνήσω μια μέρα και όλα θα έχουν καταρρεύσει για κάποιον λόγο. Δεν με φοβίζει μια νέα αρχή, δεν με τρομάζει η αλλαγή. Με τρομάζει να αποκοπώ από αυτό που αγαπώ. Με τρομάζει το να μην μπορώ να συνεχίσω να δουλεύω. Οτιδήποτε θα μπορούσε να το προκαλέσει αυτό με φοβίζει.

Με εκνευρίζει που, αντί να επιδιώκουμε να βελτιωνόμαστε, κάνουμε τα πράγματα χειρότερα, γιατί είναι πιο εύκολη η βία, το να πληγώσεις τους γύρω σου, να κάνεις κακό, από το να κοιτάξεις τον εαυτό σου στον καθρέφτη και να παραδεχτείς πως σίγουρα μπορείς και καλύτερα. Πόση υποκρισία, πλέον, προκειμένου να μην αντιμετωπίσουμε την αλήθεια! Ξεφτίζουν τα στερεότυπα και οι δικαιολογίες λιγοστεύουν. Μέχρι πότε θα κάνουμε σαν να μη συμβαίνει τίποτα; Η Ελλάδα έχει τρυπήσει από παντού. Μπάζει! Οι περισσότεροι Έλληνες έπαψαν να την αγαπούν γιατί, για κάποιον λόγο που ποτέ δεν κατάλαβα, η αγάπη για τη χώρα συνυφαίνεται με κάποιον ακραίο εθνικισμό.

Με τους "Κυψέλη" έχουμε την τύχη να ταξιδεύουμε πολύ. Θα είναι η τρίτη φορά που πηγαίνουμε στην Αμερική τον Οκτώβρη. Στην Ευρώπη έχουμε παίξει κυρίως βόρεια. Είναι υπέροχο να ταξιδεύεις και να παίζεις μουσική. Μπορεί τις περισσότερες φορές να βλέπουμε μόνο τα κλαμπ στα οποία παίζουμε και τα ξενοδοχεία. Μπορεί η μόνη μυρωδιά που θα πάρουμε από την πόλη να είναι μέσα από το βαν. Ακόμα κι αυτό, όμως, έχει μια ιδιαίτερη μαγεία. Δεν μένεις πολύ στο ίδιο μέρος, μόνο για ένα-δυο βράδια. Τόσο, όσο χρειάζεται για να δώσεις τον καλύτερο εαυτό σου στην παράστασή σου και να υποσχεθείς πως θα ξαναγυρίσεις. Όταν είσαι στον δρόμο για αρκετό καιρό, μαθαίνεις να προσαρμόζεσαι. Ανεξάρτητα από συνθήκες, διαμονή, φαγητό, κρύο, ζέστη, κούραση, εσύ έχεις μια αποστολή. Πρέπει να ευχαριστήσεις τον κόσμο που ήρθε να σε δει. Θέλει πειθαρχία, φυσικά. Θέλει δύναμη και συντονισμό. Δεν είναι εύκολο.

Ως συγκρότημα, μάθαμε να το κάνουμε αυτό. Δεν ξέραμε πώς. Περάσαμε από πολλά στάδια μέχρι να συντονιστούμε. Στην αρχή, για παράδειγμα, ήμασταν πολύ φοβισμένοι. Πιστεύω πως αυτήν τη φορά έχουμε πιάσει το νόημα, τη βρήκαμε τη χρυσή τομή. Ισορροπία μεταξύ του κάνω τη δουλειά μου, αλλά την ευχαριστιέμαι κιόλας. Νομίζω πως φέτος τον Οκτώβρη θα περάσουμε πολύ καλά».

Μουσική
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tso: η βυζαντινή μουσική, το τραπ και η σύγχρονη electronica όπως δεν τα έχεις ξανακούσει

Μουσική / Tso: «Δεν με έχωσε η μάνα μου κάπου, ούτε ήταν διάσημη η γιαγιά μου»

Από τη συνεργασία του με τη Μαρίνα Σάττι κατάλαβε πως, για να πας μπροστά, πρέπει να σπάσεις κανόνες. Δεν αποδέχεται την ταμπέλα της queer ποπ για τη μουσική του ενώ προσπάθησε να κάνει τραπ που να είναι respectful προς τις γυναίκες. Ο Tso είναι, σαφώς, μια κατηγορία από μόνος του, δημιουργώντας ένα χαρμάνι με στοιχεία που δύσκολα θα τολμούσε να συνδυάσει κάποιος άλλος. Το πρώτο του single, «ZOMETSO», δίνει μια γεύση από όσα θα ακολουθήσουν.
M. HULOT
Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ