Το σάουντρακ της ελληνικής Μεγάλης Παρασκευής

Το σάουντρακ της ελληνικής Μεγάλης Παρασκευής Facebook Twitter
(φωτό: Κώστας Μπαλάφας)
0

Το σάουντρακ της ελληνικής Μεγάλης Παρασκευής Facebook Twitter

 

Ήρθα να σου πω τα μοιρολόγια που σου πρέπουνε να τ'ακούσεις, είπε η αδερφή στην αδερφή που ήταν άρρωστη. Είδα τ'όνειρο σου και θα πεθάνεις ή σήμερα ή αύριο. Πες τα, την παρακάλεσε η Ελένη. Έκλεισε την πόρτα και κανείς δεν άκουσε τι της είπε. Όμως την προετοίμασε με τα όμορφα λόγια. Το ίδιο βράδυ η Ελένη έφυγε ήρεμα...

 

Τραγούδια που αποδέχονται το θάνατο σα στοιχείο ζωής. Τα ιερά τραγούδια των ψυχών, ελεύθερα σαν τον ανοιξιάτικο άνεμο...

 

Το 1997 στην ''Πύλη της άμμου'', τον έκτο δίσκο του, ο Λουδοβίκος των Ανωγείων κάνει τραγούδι τον θρήνο του Μιχάλη και της Όλγας Δραμουντάνη για το χαμό της φτωχής πολυτυραννισμένης μάνας τους. Τόσο από μουσικής, όσο και από στιχουργικής άποψης, η ''Μάνα'' είναι ένα από τα πιο θλιβερά τραγούδια των τελευταίων χρόνων:

 

Μάνα μου, δύσκολο κενό/ αφήνει ο μισεμός σου/ άκουσ'το, μάνα, μια φορά/ απ'το μεγάλο γιο σου/ Μάνα μου υπερήφανη/ και ντροπαλή μου μάνα/ δεν το πιστεύω πως χτυπά/ για σένα η καμπάνα/ Φεγγάρι, παραγγέλνω σου/ και μην το λησμονήσεις/ τη μάνα μου στα σκοτεινά/ δε θέλω να αφήσεις

 

 

Το σάουντρακ της ελληνικής Μεγάλης Παρασκευής Facebook Twitter

 

Το 1977 κυκλοφορούν ''Τα Λυρικά'' του Μίκη Θεοδωράκη σε στίχους του Τάσου Λειβαδίτη. Ζωντανή ηχογράφηση από τον Λυκαβηττό με ερμηνευτή τον ίδιο τον συνθέτη και στα φωνητικά τους Πέτρο Πανδή, Μαργαρίτα Ζορμπαλά, Σοφία Μιχαηλίδου. Ένα από τα ωραιότερα τραγούδια του Θεοδωράκη με τους στίχους του Λειβαδίτη σκέτο βάλσαμο για όλους τους κυνηγημένους αυτού του κόσμου. Ένας άλλος Μυστικός Δείπνος με τον Χριστό περιτριγυρισμένο από πένητες, τυφλούς και ανέστιους μοναχικούς ανθρώπους. Το ''Την πόρτα ανοίγω το βράδυ'' ηχογραφήθηκε ξανά με τις φωνές της Άλκηστης Πρωτοψάλτη, της Μαρίας Φαραντούρη και άλλων τραγουδιστών, καμία όμως εκτέλεση δεν έφτασε την αισθητική πληρότητα της αρχικής με τον Μίκη Θεοδωράκη.

 

 

Το σάουντρακ της ελληνικής Μεγάλης Παρασκευής Facebook Twitter

 

Το 1975 κυκλοφορούν τα δύο πρώτα τραγούδια του Χάρη Κατσιμίχα, τότε που ο γνωστός τραγουδοποιός συνεργαζόταν με τους Αγάπανθος (Θοδωρής Τρύφωνας, Ντόριαν Κόκκας, Στέφανος Δεκεριάν). Η παραγωγή ήταν του Τέρενς Κουίκ, ο οποίος τον ίδιο καιρό έκανε επίσης την παραγωγή του θρυλικού άλμπουμ ''Σε άλλους κόσμους'' του Ηρακλή Τριανταφυλλίδη. Τα κομμάτια του σπανιότατου δίσκου 45 στροφών, ''Η μπαλάντα της Ελένης'' και το ''Σαν όνειρο'', ήταν δύο εντελώς χίπικες ακουστικές μπαλάντες, ένα χρόνο πριν την κυκλοφορία του πρώτου μεγάλου δίσκου των Αγάπανθος με τίτλο το όνομα τους. Στη ''Μπαλάντα της Ελένης'' με τη φωνή του Κατσιμίχα, ακούμε τη θλιβερή ιστορία της Ελένης, μιας φτωχής πλύστρας, που πέθανε πάνω στη γέννα του παιδιού της και το σπίτι της ''έκλεισε'' προτού να ''ανοίξει''...

 

 

Το σάουντρακ της ελληνικής Μεγάλης Παρασκευής Facebook Twitter

 

Η συμμετοχή της Δήμητρας Γαλάνη στο δίσκο ''Νίκος Καββαδίας S/S IONION 1934'' (1986) των Ξέμπαρκων (Νότης Χασάπης - Ηλίας Αριώτης) έγινε με ένα άκρως καταθλιπτικό τραγούδι σε ποίηση φυσικά του Καββαδία. Ο μελλοθάνατος που κρυφάκουσε και έμαθε για τον επικείμενο χαμό του, γράφει ένα σπαραξικάρδιο γράμμα στον φίλο του. Τα σχόλια περιττεύουν...

 

 

Το 1985 κυκλοφορούν από τον Σείριο τα ''Μοιρολόγια'', το ντεμπούτο άλμπουμ του Λουδοβίκου των Ανωγείων. Η ''Ριρίκα'' ήταν ένα από τα μοιρολόγια που συγκίνησε βαθύτατα τον Μάνο Χατζιδάκι, ακούγοντας το για πρώτη φορά να το τραγουδάει ο Λουδοβίκος με ένα μαντολίνο στους φίλους του. Επρόκειτο για τον θρήνο της Σοφίας Σαμόλη όταν έχασε τον άντρα της σε ατύχημα κι έμεινε με το δύο ετών κοριτσάκι τους. Λίγα χρόνια μετά, η Ριρίκα, μαθήτρια πρώτης δημοτικού, πεθαίνει ξαφνικά. Η χαροκαμένη μάνα και χήρα μοιρολογεί το διπλό καημό της στα όρια του παραληρήματος:

 

Σήκω, Ριρίκα, και έπαιξε, Ρηνιώ μου/ και του σκολειού η καμπάνα, ορφανό μου/ εσένα περιμένουνε, παιδί μου/ οι συμμαθήτριες σου, γιασεμί μου/ Σήκω να πας εις το σκολειό, Ρηνιώ μου/ να πεις εις τη δασκάλα, άμοιρο μου/ να πιάσει τον κατάλογο, παιδί μου/ να σβήσει το Ρηνιώ μου, γιασεμί μου/ Έγραψα και σημείωμα, χαρά μου/ και τό'βαλα στην τσάντα, έρωντα μου/ να το βαστάς εις τον μπαμπά, παιδί μου/ ίσως και σε γνωρίσει, άμοιρη μου/ να το βαστάς εις τον μπαμπά, παιδί μου/ ίσως και σε γνωρίσει, ορφανή μου...

 

 

Το ''Ήταν καμάρι της αυγής'' είναι ένα από τα πιο σπαρακτικά τραγούδια - μοιρολόγια του Μάνου Χατζιδάκι για τον ''Ματωμένο Γάμο'' του Federico Garcia Lorca στην απόδοση του Νίκου Γκάτσου. Ο χαμός του παλικαριού που τα μούσκλια τα νυχτιάτικα γίναν στεφάνι στα μαλλιά του παραπέμπει στον ιερό θρήνο της Ακολουθίας ''Ο ωραίος κάλλει παρά πάντας βροτούς''. Εκτός από τον Λάκη Παππά, το τραγούδησε συγκλονιστικά και η Φλέρυ Νταντωνάκη σε μία ηχογράφηση που εντάχθηκε στο άλμπουμ ''Οι Γειτονιές του φεγγαριού/ Χωρίον ο Πόθος'' (1977).

 

 

Το σάουντρακ της ελληνικής Μεγάλης Παρασκευής Facebook Twitter

 

Σαν χθες, 9 Απριλίου του 1991, έφυγε από τη ζωή ο συνθέτης Δημήτρης Λάγιος σε ηλικία μόλις 39 ετών. Ένα χρόνο αργότερα κυκλοφόρησε ο δίσκος ''Ρωγμές'' με λίγο παλαιότερες ηχογραφήσεις έργων του για την Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων του Δήμου Πατρών με τη συμμετοχή της Μαρίζας Κωχ, της Ηλέκτρας Βάργκα και της Άννας Παρλαπάνου. ''Η Θυσία'' που ερμήνευσε ο ίδιος ακούγεται σαν ''ήχος αλλιώτικος στη σιωπή'', πραγματικά σαν ο δημιουργός ''για τη Θυσία να βαδίζει''...

 

 

Ο δίσκος ''Τα Μανιάτικα'' του Μιχάλη Τερζή σε στίχους του λαογράφου ποιητή Κυριάκου Κάσση κυκλοφόρησε το 1980 και ήταν ένα αρκετά πρωτότυπο έργο για το πλαίσιο της εποχής, άμεσα συνδεδεμένο με τα λαϊκά έπη, τους θρήνους και τα μοιρολόγια της Μάνης. Τραγουδούσαν η Άλκηστις Πρωτοψάλτη και ο Νικόλας Μητσοβολέας. Το ''Μισεύγεις, Γιώργη'', ένα από τα ''Μανιάτικα'' ακούμε με τη φωνή της Πρωτοψάλτη και χορωδιακό σύνολο:

 

 

Ο θάνατος απασχόλησε και το ρεμπέτικο τραγούδι όχι μόνο ως συνέπεια της ανέχειας ή των ναρκωτικών ουσιών, αλλά και της φυματίωσης, του λεγόμενου ''χτικιού'', με το πρώτο αντιβιοτικό φάρμακο να κάνει την εμφάνιση του στις αρχές της δεκαετίας του 1940. ''Του πόνου το ποτήρι'', γνωστό και ως ''Σύρτε και φέρτε τον παπά'', που έγραψε ο Μανώλης Χιώτης και ηχογραφήθηκε το 1949 ή το ΄50 με ερμηνευτές τον Τάκη Μπίνη και τον ίδιο, ήταν ένα δραματικό ζεϊμπέκικο με τον ''χτικιάρη'' να αποζητά τον Χάρο σαν λυτρωτή από το μαρτύριο της αρρώστιας: Χάρε, με το δρεπάνι σου/ έμπα στο φτωχικό μου/ μόνο το μνήμα το βαθύ/ θα γιάνει το χτικιό μου...

 

 

 

Για το τέλος, ένα τραγούδι του Σπύρου Ζαγοραίου ντουέτο με τη γυναίκα του, Ζωή, σε στίχους του παλιού συνεργάτη του, Δημήτρη Γκούτη. Το ''Εκεί που μένουν οι νεκροί'' του 1975, αν παρακάμψουμε το ελαφρώς ''λούμπεν'' ύφος του, είναι ένα κοινωνικό μελοδραματικό άσμα σα να βγήκε από ταινία του Ξανθόπουλου. Η ιστορία θέλει το μικρό παιδί να ρωτάει τον πατέρα του, που το παίρνει κάθε μέρα και πάνε και κλαίνε πάνω από το μνήμα της μάνας, το εξής αυτονόητο μεσ'στην παιδική του αφέλεια: Τότε πατέρα μου γιατί/ δεν ανοίγουμε τον τάφο/ τη μανούλα να ξυπνήσω/ και να την σφιχταγκαλιάσω... Βράσε ρύζι, που λένε!

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ