Πού 'σαι, Θανάση;

Πού 'σαι, Θανάση; Facebook Twitter
Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου είναι ένα καλλιτεχνικό σύμβολο για την κοινωνία του σήμερα, παρότι είναι κόντρα σε αυτό που εκείνος ζητάει από τον κόσμο που τον ακούει, τον στηρίζει και τον ακολουθεί. Φωτ.: Γιάννης Μαργετουσάκης
0

ΑΥΤΟ ΤΟ ΡΗΤΟΡΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ που Χαράλαμπου Βασιλειάδη (Τσάντα) που έχει τραγουδήσει ο Γιώργος Ζαμπέτας από το 1971 φαίνεται πως θα ακουστεί αρκετές φορές από δω και πέρα. Όχι για τον Θανάση, που κάποιοι υποστηρίζουν ότι ήταν ένας φανατικός θαυμαστής του Ζαμπέτα που τον επισκεπτόταν σχεδόν κάθε βράδυ στο μαγαζί, ούτε για τον «Θανάση», που κάποιοι άλλοι υποστηρίζουν ότι πρόκειται για τον ναργιλέ με «βοτανολογικές» ουσίες στην αργκό του μάγκα.

Η απορία της (αγίας) νοσταλγίας θα αφορά τον Θανάση Παπακωνσταντίνου, που αποχαιρέτησε γνωστούς, φίλους και λοιπούς κοινωνικούς συνδαιτυμόνες κλείνοντας τα μεγάλα φώτα της σκηνής και ανάβοντας τα μικρά φώτα της κονσόλας για την παραγωγή τραγουδιών. «Το επόμενο διάστημα θα συναντιόμαστε δισκογραφικά – τουλάχιστον», είπε μεταξύ άλλων στο λιτό αποχαιρετιστήριο υστερόγραφό του.

Έστω και μια δεκαετία πριν να γυρίσει κανείς τον χρόνο πίσω, μπορεί να θυμηθεί ότι μια δεύτερη συναυλία που είχε ανακοινώσει στο Θέατρο Βράχων με το ζόρι είχε μαζέψει 2.000 άτομα. Μέσα σε αυτά τα δέκα χρόνια η δημοφιλία του εκτοξεύτηκε, γεμίζοντας πέρυσι ένα γήπεδο με 25 χιλιάδες θεατές στην Αθήνα και φτάνοντας φέτος να κάνει 15 sold out συναυλίες μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη λίγο αφού άνοιξε η προπώληση.

Ο συναυλιακός αποχαιρετισμός –για όσο κρατήσει– του Θανάση Παπακωνσταντίνου είναι δύσκολος όχι γιατί θα σκουριάσουν στα αυτιά μας τα τραγούδια του χωρίς τη ζωντανή εικόνα του, αλλά γιατί θα λείψει η παρουσία του. Έχουμε μπερδευτεί πολύ στη μετα-αναλογική εποχή, αλλά άλλο εικόνα, άλλο παρουσία.

Δεν απογειώθηκε γιατί ακολούθησε επιτυχημένες συμβουλές προώθησης (sic), ούτε γιατί τον στήριξαν τα ραδιόφωνα (πιο sic), ούτε γιατί κάνει καθημερινά stories στο Instagram και διαφημιστικά βίντεο στο TikTok ως καλλιτεχνικός άρπαγας της προσοχής μας (εντελώς sic).

Πού 'σαι, Θανάση; Facebook Twitter
Η ευγένεια του Θανάση και η αφοπλιστικά πηγαία αντιβερμπαλιστική του στάση είναι το ήλιον στο αερόστατο της τέχνης του.

Μιλάμε για έναν καλλιτέχνη που εδώ και πολλά χρόνια δεν έχει εμφανιστεί σε νυχτερινά κέντρα παντός είδους, απέχοντας από τη «μαγαζίλα» και τους όρους της. Κι αν αυτό ακούγεται απλό, σκεφτείτε ποιοι και πόσοι άλλοι το έχουν καταφέρει συνειδητά στο καλλιτεχνικό τους ζενίθ και όχι αναγκαστικά επειδή «έσπασε» ο κόσμος και δεν γεμίζουν πια το μαγαζί… Ελάχιστοι τα τελευταία 60 χρόνια, από όλους τους αισθητικούς χώρους.

Θα μπορούσε κανείς να κάνει ατελείωτα σχήματα λόγου με τους στίχους των τραγουδιών του. Στίχους που εκκινούν από τον λόγο μεγάλων ποιητών αλλά και τη λαϊκή μας παράδοση. Να κάνει μουσικολογικές, κοινωνιολογικές, δημοσιογραφικές, σοσιαλμιντιακές αναλύσεις για το φαινόμενο Θανάσης Παπακωνσταντίνου. Πολλά από αυτά έχουν ήδη γίνει, αλλά και πάλι ο δημιουργός θα είναι πάντα ένα βήμα πέρα από αυτό. Όχι ως κάτι απλησίαστο, άπιαστο και μακρινό, αλλά ως αδιάσπαστο νουκλεόνιο του ατομικού του πυρήνα.

Στην περίπτωσή μας δεν θα λείψει απλώς ένας ακόμη τραγουδοποιός που, εντάξει, τα έλεγε ωραία. Θα λείψει ένα στήριγμα που κρατούσε εσωτερικές δομές πέρα από εκείνες που υποστυλώνει το τραγούδι.

Διαχρονικά, τα γήπεδα τα γεμίζουν οι καλλιτέχνες που όχι μόνο αρέσουν στον κόσμο ή τους συμπαθεί, αλλά εκείνοι με τους οποίους το κοινό ταυτίζεται και στο τέλος τους αγαπάει. Και αυτό συμβαίνει για πολλούς λόγους, που ξεπερνούν τη σφαίρα του έργου καθαυτού. Η γενικότερη στάση απέναντι στα πράγματα, οι δεκάδες συναυλίες αλληλεγγύης και υποστήριξης, οι πολιτικές τοποθετήσεις, οι δημόσια εκφρασμένες θέσεις σε σχέση με γεγονότα που απασχολούν την κοινή γνώμη, ο σεβασμός στην απεύθυνση, η αίσθηση συμπόρευσης, η επιλογή συνεργατών και συνοδοιπόρων και πολλά άλλα δημιούργησαν με τα χρόνια ένα κλίμα συμπαράστασης σε ένα κοινό που αναζητά κάτι διαφορετικό από την κυρίαρχη μαζική κουλτούρα.

Ένα κλίμα εμπιστοσύνης, αλληλεγγύης και στοργής. Έτσι συγκροτήθηκε ένα κοινό που ταυτίζεται με το αποτέλεσμα της εγωιστικής –όπως τη χαρακτηρίζει ο ίδιος– διαδικασίας της δημιουργίας.

Που 'σαι Θανάση; Facebook Twitter
Διαχρονικά, τα γήπεδα τα γεμίζουν οι καλλιτέχνες που όχι μόνο αρέσουν στον κόσμο ή τους συμπαθεί, αλλά εκείνοι με τους οποίους το κοινό ταυτίζεται και στο τέλος τους αγαπάει. Φωτ.: Ρωμανός Λιούτας/ SOOC

Ο συναυλιακός αποχαιρετισμός –για όσο κρατήσει– του Θανάση Παπακωνσταντίνου είναι δύσκολος όχι γιατί θα σκουριάσουν στα αυτιά μας τα τραγούδια του χωρίς τη ζωντανή εικόνα του, αλλά γιατί θα λείψει η παρουσία του. Έχουμε μπερδευτεί πολύ στη μετα-αναλογική εποχή, αλλά άλλο εικόνα, άλλο παρουσία.

Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου είναι ένα καλλιτεχνικό σύμβολο για την κοινωνία του σήμερα, παρότι είναι κόντρα σε αυτό που εκείνος ζητάει από τον κόσμο που τον ακούει, τον στηρίζει και τον ακολουθεί. Είναι και κόντρα στον τίτλο που έδωσε στο πολύ σύντομο αποχαιρετιστήριό του στην τελευταία του αθηναϊκή συναυλία στο Θέατρο Βράχων, που έγινε viral σε λίγες ώρες: «Κρατήστε τα τραγούδια κι εμένα ξεχάστε με!», είπε.

Δεν έχω και την καλύτερη μνήμη, αλλά δεν θυμάμαι ποτέ άλλοτε έναν καλλιτέχνη του νεοελληνικού τραγουδιού να ζητάει κάτι τέτοιο από το κοινό του και αυτή η ταπεινότητα –επειδή εκλείπει– είναι που δίνει στην αποχώρηση ακόμα εντονότερα τα στοιχεία της έλλειψης. Του κενού.

Η ευγένεια του Θανάση και η αφοπλιστικά πηγαία αντιβερμπαλιστική του στάση είναι το ήλιον στο αερόστατο της τέχνης του.

Θανάσης Παπακωνσταντίνου - San Michele

Πέρα από τον νέο δίσκο που έχει ήδη ανακοινώσει από πέρυσι, με τραγούδια σε στίχους του που είχε δώσει στον Μάνο Λοΐζο, φήμες λένε ότι κατέχει πλέον το υλικό του, που επί χρόνια διαχειριζόταν η πάλαι ποτέ σπουδαία δισκογραφική εταιρεία Lyra, και θα το επανεκδώσει με τον δικό του τρόπο και τον πλήρη έλεγχο.

Και αν είστε από εκείνους που δεν πρόλαβαν κάποιο εισιτήριο από τα τριήμερα sold out, θα κάνετε λίγη υπομονή καθώς –όπως λέει το ρεπορτάζ– (που λένε και οι δημοσιογράφοι) θα δώσει δύο μεγάλες συναυλίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη στις αρχές Οκτωβρίου για την ενίσχυση του Συλλόγου Συγγενών Θυμάτων Τεμπών 2023, όπου καταλαβαίνετε τι έχει να γίνει…

Από εκεί και ύστερα, θα περιμένουμε να ακούσουμε ξανά να ανοίγει τις συναυλίες του με το «San Michele», τραγουδώντας «Δεν με αναγνωρίζετε, γιατί έλειπα καιρό…»

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο νέος δίσκος του Θανάση Παπακωνσταντίνου είναι η κραυγή του λύκου στο δάσος

Μουσική / Ο νέος δίσκος του Θανάση Παπακωνσταντίνου είναι η κραυγή του λύκου στο δάσος

Στα 12 νέα κομμάτια του Θανάση Παπακωνσταντίνου μοιάζει να αποτυπώνεται η ανάγκη του για να πάρει «ανάσα» πέρα από τις φόρμες που επιτάσσει το τραγούδι και η διαδρομή του σε αυτό. Μοιάζει να είναι η πιο άναρχη δουλειά του, σαν την κραυγή του λύκου μέσα στο έρημο δάσος την ώρα που καραδοκεί της μανιέρας ο κυνηγός.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
«Είμαι ο Μάνος Λοΐζος και θα ήθελα να μιλήσω με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου»

Μουσική / «Είμαι ο Μάνος Λοΐζος και θα ήθελα να μιλήσω με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου»

Ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου μιλά για τη συνεργασία του με τον Μάνο Λοΐζο και αναζητά τους στιχουργούς των ανέκδοτων τραγουδιών του συνθέτη που βρέθηκαν στις τελευταίες του κασέτες.
ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΤΡΟΥΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT