Οι U2 μόλις κυκλοφόρησαν τον χειρότερο δίσκο της καριέρας τους

Οι U2 μόλις κυκλοφόρησαν τον χειρότερο δίσκο της καριέρας τους Facebook Twitter
Τους πήρε πάνω από δύο χρόνια να ολοκληρώσουν το «Songs οf Experience» και μέσα σε αυτό το διάστημα συνεργάστηκαν με εννέα διαφορετικούς παραγωγούς και δεκαπέντε ηχολήπτες για να συλλάβουν τον ήχο που επιθυμούσαν. Φωτογραφία: Olaf Heine.
4

Από την 1η Δεκεμβρίου ζούμε σε έναν κόσμο όπου οι U2 έχουν κυκλοφορήσει τον 14ο και χειρότερο δίσκο της μακρόχρονης, σπουδαίας καριέρας τους.

Οι προθέσεις των Ιρλανδών ήταν πράγματι τίμιες. Τους πήρε πάνω από δύο χρόνια να ολοκληρώσουν το «Songs οf Experience» και μέσα σε αυτό το διάστημα συνεργάστηκαν με εννέα διαφορετικούς παραγωγούς και δεκαπέντε ηχολήπτες για να συλλάβουν τον ήχο που επιθυμούσαν.

Επιπλέον, οι στίχοι γράφτηκαν με μεράκι: πολλοί από αυτούς προέρχονται από μια συλλογή επιστολών του Bono για ανθρώπους και μέρη που αγαπούσε, άλλοι γεννήθηκαν από μια σχεδόν θανάσιμη εμπειρία που είχε ο Ιρλανδός frontman πέρσι τα Χριστούγεννα, ενώ τέλος φρόντισαν να καθυστερήσουν την κυκλοφορία μέχρι να σκεφτούν αν ο δίσκος θα έχει θέση στη νέα πραγματικότητα του Tραμπ, αποκτώντας κοινωνικοπολιτική του διάσταση.

Το ιστορικό υπόβαθρο της δημιουργίας του άλμπουμ υποδηλώνει πως δεν πρόκειται για μια εύκολη ξεπέτα ενός ροκ γκρουπ που κοστίζει αμύθητα ποσά ως brand, βγάζει δισεκατομμύρια με κάθε νέο του tour και θα μπορούσε άνετα να ξεμπερδεύει με την όλη διαδικασία πολύ πιο αβασάνιστα.

Το ιστορικό υπόβαθρο της δημιουργίας του άλμπουμ υποδηλώνει πως δεν πρόκειται για μια εύκολη ξεπέτα ενός ροκ γκρουπ που κοστίζει αμύθητα ποσά ως brand, βγάζει δισεκατομμύρια με κάθε νέο του tour και θα μπορούσε άνετα να ξεμπερδεύει με την όλη διαδικασία πολύ πιο αβασάνιστα.

Το ότι στην πράξη ακούγεται ακριβώς ως μια τέτοια ξεπέτα είναι μια άλλη ιστορία, αλλά δυστυχώς ή ευτυχώς αυτή είναι που θα πρέπει να μας ενδιαφέρει. Όπως έγραψε πολύ εύστοχα ο Calum Marsh στο «Pitchfork», ο δίσκος διακατέχεται από τον φόβο μην ακουστεί άσχετος με ό,τι συμβαίνει στην «εδώ και τώρα» μουσική πραγματικότητα.

Από τις ημέρες που ο Bono κόλλαγε αφίσες του Ian Curtis στο εφηβικό του δωμάτιο στο Δουβλίνο και την κατάθεση του «Boy» ως της πιο ισχυρής απόδειξης ότι οι U2 ήθελαν να γίνουν οι νέοι Joy Division, μέχρι την εποχή που θεωρούνταν η μεγαλύτερη ροκ μπάντα του πλανήτη και τις '90s αμφιβολίες σχετικά με το αν έχουν μετατραπεί σε ένα greatest hits συγκρότημα, οι U2 έχουν αξιοποιήσει αυτή την έμφυτη καλλιτεχνική ανησυχία τους για να προχωρούν τον ήχο τους και να γίνονται απαραίτητοι με κάθε νέα τους δουλειά.

Ωστόσο, η μουσική του «Songs οf Experience» έχει γεννηθεί από μια λογική του τύπου «κάτσε να δούμε τι ακούει η νεολαία σήμερα», χωρίς βέβαια να αποφεύγει τα γνωστά U2 κλισέ, ενώ από την άλλη μεριά οι στίχοι είναι ένα ξεχωριστό δράμα από μόνοι τους, ενδεδειγμένο μόνο για υπομονετικούς ακροατές.

 

U2 - Get Out Of Your Own Way – MTV EMA Performance

Η συχνή χρήση autotune αλά Kanye, η αχρείαστη συμμετοχή του Kendrick Lamar, οι ηλεκτρονικές τσαχπινιές στο στυλ του τελευταίου δίσκου του Bon Iver και οι κιθάρες που στην καλύτερη των περιπτώσεων θυμίζουν ΧΧ παραπέμπουν σε μια μπάντα που παλεύει με το ζόρι να ακουστεί νεανική, να υιοθετήσει άγαρμπα μουσικά είδη που δεν τα κατέχει και να συλλάβει μάταια το zeitgeist των ημερών που ζούμε.

Από την άλλη, βέβαια, υπάρχουν και κομμάτια που δεν κάνουν τίποτε από τα παραπάνω και είναι απλώς απαράδεκτα (το «American Soul» είναι το πρώτο που μου έρχεται αβίαστα στο μυαλό), ενώ δεν λείπουν και τραγούδια που οι U2 τα έχουν ξαναγράψει ακριβώς ίδια και καλύτερα, άλλες 30 φορές περίπου (ναι, «Love is bigger than anything in its way», σε σένα αναφέρομαι).

Όσον αφορά τις θεματικές, συναντάμε στίχους που μοιάζουν σαν να έχουν κοπεί από σελίδες βιβλίων αυτοβελτίωσης («Free yourself to be yourself / If only you could see yourself»), κλισέ ροκ συγκροτημάτων της δεκαετίας του 1970 («You are rock'n'roll!») και τη γνωστή εμμονή του Bono για τον σχεδόν προσβλητικό, κοινωνικοπολιτικό σχολιασμό και εύκολο ακτιβισμό που αν είχε συμβεί από Έλληνα μουσικό θα είχε χωριστεί πάλι όλο το Facebook σε στρατόπεδα, με στίχους όπως το «Baby let's get in the water, so many lost in the sea last night», με σαφή αναφορά στο προσφυγικό. OΚ, Bono, μια βουτιά στα κρυστάλλινα νερά της Μεσογείου θα λύσει τα πάντα.

Όλα τα παραπάνω κάνουν τον δίσκο να μοιάζει λες κι έχει γραφτεί από έναν 60άρη που βάφει τα μαλλιά του για να κρύψει την ηλικία του και εμπιστεύεται την ενημέρωσή του αποκλειστικά στις ειδήσεις των 8. Τώρα που το σκέφτομαι, βέβαια, αυτό το σενάριο δεν απέχει και τόσο πολύ από την ωμή πραγματικότητα.

Οι U2 μόλις κυκλοφόρησαν τον χειρότερο δίσκο της καριέρας τους Facebook Twitter
H μουσική του «Songs οf Experience» έχει γεννηθεί από μια λογική του τύπου «κάτσε να δούμε τι ακούει η νεολαία σήμερα», χωρίς βέβαια να αποφεύγει τα γνωστά U2 κλισέ, ενώ από την άλλη μεριά οι στίχοι είναι ένα ξεχωριστό δράμα από μόνοι τους, ενδεδειγμένο μόνο για υπομονετικούς ακροατές.

Ωστόσο ζούμε και στον ίδιο κόσμο όπου οι U2 σε λίγες μέρες θα είναι Νο 1 σε Βρετανία και Αμερική, με το «Rolling Stone» να τους αποθεώνει, ανακηρύσσοντας μάλιστα τον δίσκο τον τρίτο καλύτερο της χρονιάς. Σίγουρα, ελάχιστος μουσικόφιλος κόσμος παίρνει πια στα σοβαρά το εν λόγω περιοδικό, αλλά όσο κι αν έχει χάσει το status του στην κριτική, παραμένει ένα από τα μέσα με την υψηλότερη επιδραστικότητα σε παράλογα μεγάλη μερίδα κοινού.

Η μεγαλύτερη ειρωνεία, όμως, βρίσκεται στα λόγια του ίδιου του Bono, στην προσπάθειά του να διαγνώσει την παθογένεια του σύγχρονου ροκ. «Το πρόβλημα με το ροκ σήμερα είναι ότι προσπαθεί πολύ να ακούγεται cool. Όμως οι καθαρές σκέψεις και οι μεγάλες μελωδίες, όταν είναι αυθεντικές, όχι μόνο συλλαμβάνουν το παρόν αλλά κατά κάποιον τρόπο γίνονται αιώνιες» αποφάνθηκε η εμβληματική προσωπικότητα.

Σύμφωνοι, ύμνοι όπως το «With οr without you» ή το«Pride (In the name of love)» έχουν επηρεάσει βαθιά ανθρώπους που μυήθηκαν στην αυθεντική, συναισθηματική τραγουδοποιία του ροκ ήχου. Δίσκοι, όμως, όπως ο «Songs οf Innocence» ή ο τελευταίος τους, αποδεικνύουν πως ακριβώς μπάντες-γερόλυκοι όπως οι U2 και οι απόγονοί τους κουβαλάνε πια όλη την παθογένεια του ροκ. 

Μουσική
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT

σχόλια

4 σχόλια
εγω δε θα μακρυγορησω σαν τον censora που με καλυψε επαρκως ..διοτι η λογικη μου ειναι πιο απλη εφοσον ειδα το αρθρο σας και ειπα ακριβως ¨¨τι λεει ο ανθρωπος"? " και πως μπορει να απαξιωνει κριτικες ιερων τερατων πχ rolling stones "..ειδα το βιογραφικο σας οτι εχετε σπουδασει μαρκετινγκ και τοτε μου λυθηκε η απορια..προσωπικα το αλμπουμ ειναι κορυφη..και τα μαλια του bono βαμενα το κανουν πιο καλο..δε ξερω αν δε τα εβαφε αν θα εβγαζε τοσο καλο αλμπουμ..ευχαριστω
Αφήνω ασχολίαστο τον καταλογισμό πρόθεσης στο Boy να ακουστεί ως το νέο Unknown Pleasures ή το νέο Closer. Ούτως ή άλλως, κάθε μουσικοκριτικός που σέβεται τον εαυτό του και την άγνοιά του σε βασικά ζητήματα κριτικής έχει το δικαίωμα να πέσει και αυτός θύμα της ''προθετικής πλάνης''. Θα αφήσω, επίσης, ασχολίαστες και επιμέρους αντιφάσεις. Από τη μια μεριά, δηλαδή, δηλώνεται πως ''οι στίχοι γράφτηκαν με μεράκι'' και από την άλλη πως ''στίχοι είναι ένα ξεχωριστό δράμα από μόνοι τους, ενδεδειγμένο μόνο για υπομονετικούς ακροατές''. Κατά τα λοιπά, ομολογώ πως με εντυπωσίασε η φράση ''οι κιθάρες που στην καλύτερη των περιπτώσεων θυμίζουν ΧΧ''. Πέραν του ότι έπρεπε να τεθεί εντός εισαγωγικών, μιας και μεταφράζει/παραφράζει ένα χωρίο της κριτικής του pitchfork ( and there are flourishes that conspicuously recall the xx), θα ήθελα να ρωτήσω ειλικρινά τον συντάκτη πότε ακριβώς οι xx έφτασαν στο σημείο να διαθέτουν ένα δικό τους κιθαριστικό σήμα κατατεθέν που να τους καθιστά μάλιστα και πρότυπο των U2. Νομίζω μια ακρόαση των b-sides των U2 της δεκαετίας του 1980 αρκεί για να αποδειχθεί το ανόητο του ''επιχειρήματος''. Επιπλέον, μένω με την απορία ποια τέλος πάντων είναι αυτά τα μουσικά είδη που η μπάντα υιοθετεί ''άγαρμπα'', και ''που δεν τα κατέχει'' για ''να συλλάβει μάταια το zeitgeist των ημερών που ζούμε''. Πέραν της ασαφούς χρήσης του όρου ''μουσικού είδους'' -μάλλον κάτι άλλο θα εννοούσε ο συντάκτης, αλλά δεν μπορούσε να το διατυπώσει ακριβόλογα- πιθανολογώ αναφέρεται σε κομμάτια όπως το The Showman, το Summer of Love ή το The Best Thing About Me. Όντως, τα συγκεκριμένα τραγούδια παραπέμπουν σε πολύ σύγχρονα μουσικά είδη...Εκτός πάλι και αν ο συντάκτης εννοεί το εισαγωγικό Love is All We Have Left με τη ''συχνή χρήση autotune αλά Kanye'' (η οποία συχνή χρήση περιορίζεται σε ένα μόνο κουπλέ) και τις ''ηλεκτρονικές τσαχπινιές στο στυλ του τελευταίου δίσκου του Bon Iver''. Σε αυτή την περίπτωση θα μπορούσε να αντιτείνει κανείς πως αυτές οι ηλεκτρονικές ''τσαχπινιές'' (σικ) δεν παραπέμπουν στον Bon Iver αλλά στους ίδιους τους U2 της δεκαετίας του 1990. Και μιας και μιλάμε για αυτοαναφορικότητα, ας κλείσω με μια επισήμανση στη θεματολογίας του δίσκου όπου ''συναντάμε στίχους που μοιάζουν σαν να έχουν κοπεί από σελίδες βιβλίων αυτοβελτίωσης («Free yourself to be yourself / If only you could see yourself»), κλισέ ροκ συγκροτημάτων της δεκαετίας του 1970 («You are rock'n'roll!»)''. Αν ήταν πιο προσεχτικός ο συντάκτης του άρθρου και δεν περιοριζόταν στη λογοκλοπή της κριτικής του pitchfork (moony cliche (“Free yourself to be yourself/If only you could see yourself”), and arena-rock patois (“You! Are! Rock’n’roll!”—the “you” there is America, naturally), θα μπορούσε να αντιληφθεί πως πρόκειται για στίχους που ο ακροατής άκουσε ήδη στον προηγούμενο δίσκο των U2, το Songs of Innocence, και θα μπορούσε, ενδεχομένως, να μιλήσει για αναστοχασμό και ενδο-μουσικότητα (κατά τον όρο ενδοκειμενικότητα της σύγχρονης θεωρίας της λογοτεχνίας). Αυτά, όμως, είναι ''ψιλά'' γράμματα για τον συντάκτη. Το pitchfork να είναι καλά, καθώς και η κριτική στο αναξιόπιστο Rolling Stone. Αν δεν βιαζόταν, μάλιστα, να αναρτήσει την κριτική του σήμερα το πρωί θα μπορούσε να στρέψει τα ''πυρά'' του και στον δικό μας τον Πετρίδη που τόλμησε και αυτός να το τοποθετήσει στο νούμερο 3 της λίστας του με τα καλύτερα άλμπουμ της χρονιάς τον ''χειρότερο δίσκο της καριέρας τους''. Αναξιόπιστος και αυτός να υποθέσω και σίγουρα ''ελάχιστος μουσικόφιλος κόσμος παίρνει πια στα σοβαρά'' τον εν λόγω παραγωγό. Άλλωστε ποιος είναι ο Πετρίδης μπροστά στον Calum Marsh του pitchfork. Θα μπορούσα να κλείσω λέγοντας πως πρόκειται για τη χειρότερη κριτική της καριέρας του συντάκτη, αλλά δεν είμαι και τόσο σίγουρος πως δεν θα ακολουθήσουν και ακόμη χειρότερες.