Οι GusGus είναι ένα από τα πολυαναμενόμενα acts του φετινού Reworks

Οι GusGus είναι ένα από τα πολυαναμενόμενα acts του φετινού Reworks Facebook Twitter
Οι ανυπότακτοι Ισλανδοί όλα αυτά τα χρόνια αντιστέκονται με πείσμα στις επιταγές της ηχητικής μόδας και τολμούν να κυκλοφορούν από techno μέχρι trip hop και από house μέχρι trance και ποπ.
0

Αν θεωρήσουμε πως η Björk άνοιξε τον δρόμο σε όλα αυτά τα acts που ξεπετάχτηκαν από την Ισλανδία, οι GusGus ήταν αυτοί που έστρεψαν με δύναμη τα φώτα στη μουσική που έβγαινε από αυτόν τον παραμυθένιο τόπο του πλανήτη. Που, τελικά, μάλλον ήταν πολύ ξεχωριστή, αφού διοχέτευε την ενέργεια της γης τους μέσα από συχνότητες και κυρίως ηλεκτρικούς ήχους.

Οι GusGus δημιουργήθηκαν το 1995 ως μια μουσική/καλλιτεχνική/κινηματογραφική κολεκτίβα. Το 1996 υπογράφουν συμβόλαιο με τη δισκογραφική εταιρεία-θρύλο 4AD και η κυκλοφορία του πρώτου τους άλμπουμ που ακολούθησε σχετικά άμεσα σκάει με τεράστιο θόρυβο στη μουσική βιομηχανία.

Από τους «λίγους και καλούς» ψαγμένους της εποχής που μοιράστηκαν με θέρμη τη νέα τους ανακάλυψη, λίγο η δουλειά τους, λίγο η παρουσία τους, λίγο η ποιότητά τους, οι GusGus περνούν και στο mainstream. Και όταν λέμε mainstream, δεν εννοούμε τη μουσική μαζικής κατανάλωσης με ημερομηνία λήξης αλλά αυτή της συνολικής αποδοχής. Μέσα στα χρόνια παρέλασαν πολλές ξεχωριστές παρουσίες από τους κόλπους τους, για να καταλήξουν σήμερα να διαχειρίζονται το βαρύ αυτό όνομα δύο από τους ιδρυτές της μπάντας, οι Biggi Veira και Daníel Ágúst.

Οι ανυπότακτοι Ισλανδοί όλα αυτά τα χρόνια αντιστέκονται με πείσμα στις επιταγές της ηχητικής μόδας και τολμούν να κυκλοφορούν από techno μέχρι trip hop και από house μέχρι trance και ποπ, κομμάτια και άλμπουμ που έγιναν κλασικά. Λίγο πριν από την εμφάνισή τους στο φετινό Reworks, οι GusGus αποκωδικοποιούν τους λόγους της επιτυχημένης πορείας τους.

Δεν ξέρουμε ποιο ακριβώς συναίσθημα παραμένει ίδιο με την πρώτη μέρα, θα λέγαμε μάλλον εκείνη η έξαψη που νιώθεις όταν μπαίνεις στο στούντιο και θα σε κάνει να ανατριχιάσεις κατά τη διάρκεια της δημιουργίας.

— Εδώ είμαστε, λοιπόν, 20+ χρόνια μετά το ξεκίνημα αυτή την εντυπωσιακή καριέρα. Πώς ήταν η διαδρομή, πώς νιώθετε, ποια συναισθήματα παραμένουν ακριβώς ίδια με την πρώτη μέρα;

Νιώθουμε καλά, λίγο μεγαλύτεροι ηλικιακά και μάλλον με περισσότερη εμπειρία. Τουλάχιστον αντιμετωπίζουμε τη μουσική που κάνουμε με έναν διαφορετικό τρόπο. Είναι πιο σημαντικό για μας σήμερα να έχουμε συγκεκριμένες ιδέες, τις οποίες ακολουθούμε. Καθώς ανατρέχουμε για έμπνευση στον τεράστιο κατάλογο με κυκλοφορίες ηλεκτρονικής μουσικής που υπάρχει εκεί έξω όλα αυτά τα χρόνια, συνήθως καταλήγουμε να εστιάζουμε σε ένα συγκεκριμένο ύφος κάθε φορά.

Αυτή την εποχή δουλεύουμε με πιο deep ατμόσφαιρες, αλλά και με ήχους που έχουν τη βάση τους στις synth wave κυκλοφορίες του 1979-80. Ακολουθούμε την ίδια γραμμή που είχαμε στο τελευταίο μας άλμπουμ «Lies are more flexible», αλλά το αποτέλεσμα είναι λίγο πιο ροκ. Και όταν λέμε ροκ, δεν εννοούμε έμφαση στα ντραμς και στις κιθάρες αλλά μια indie rock ενορχήστρωση και βάση στα φωνητικά. Δεν ξέρουμε ποιο ακριβώς συναίσθημα παραμένει ίδιο με την πρώτη μέρα, θα λέγαμε μάλλον εκείνη η έξαψη που νιώθεις όταν μπαίνεις στο στούντιο και θα σε κάνει να ανατριχιάσεις κατά τη διάρκεια της δημιουργίας.

Οι GusGus είναι ένα από τα πολυαναμενόμενα acts του φετινού Reworks Facebook Twitter
Ποτέ δεν νιώσαμε πως έπρεπε οπωσδήποτε να ακολουθήσουμε την εκάστοτε καινούργια μόδα. Φωτο: Anna Maggy

— Κατά τη διάρκεια της καριέρας σας πολλοί άνθρωποι συμμετείχαν σε αυτό το πρότζεκτ, αλλά σήμερα εσείς είστε τα δύο τα βασικά μέλη της μπάντας. Επηρέασε αυτή η διαδικασία την καλλιτεχνική σας έκφραση;

Ναι, πάντα. Κάθε ερμηνευτής/ερμηνεύτρια χαρακτηρίζεται από μια πολύ διαφορετική αύρα που απαιτεί να σκεφτείς σοβαρά το πώς θα διαχειριστείς τον συνολικό ήχο, τη φύση της δουλειάς, τα συναισθήματα που θα εκφραστούν. Η Earth με αυτήν τη Northern Soul αγάπη της και έμπνευση «τράβηξε» τους GusGus σε ένα πρώιμο, κοριτσίστικο punk-house πάρτι, αντιπροσωπευτικά δείγματα του οποίου ήταν τα «Attention» και «Forever». Ο Daniel είναι βαθύς και πιο rock/folk, άρα η techno του ταίριαξε γάντι. Ο Högni ήταν μια πολύ ειδική περίπτωση, πιστεύουμε πως το «Within You» ήταν τέλειο για εκείνον, αυτή η ευρεία και περίεργη ηλεκτρονική διάσταση που είχε το τραγούδι.

— Όταν υπάρχεις τόσα χρόνια στη δικογραφία, το λογικό είναι πως δεν έχεις, πια, να αποδείξεις κάτι, απλώς πορεύεσαι με τα δεδομένα και τα πρότυπα που έχεις θέσει. Ισχύει αυτό και αν ναι, πώς έχετε σκοπό να κινηθείτε στο άμεσο μέλλον;

Κοίτα, πάντα νιώθουμε πως πρέπει να αποδείξουμε κάτι στον εαυτό μας, αλλά, ναι, όντως δεν νιώθουμε πως πρέπει να ανταποκριθούμε σε κάποιες προσδοκίες κι έτσι κάνουμε αυτό που μας ευχαριστεί τη συγκεκριμένη στιγμή. Πώς θα κινηθούμε στο άμεσο μέλλον; Techno rock. Breaks μαζί με κάτι άλλο. Το ψάχνουμε, καταλαβαίνεις τι λέω. Για παράδειγμα, αυτήν τη στιγμή φτιάχνουμε ένα black electro soul κομμάτι που ακούγεται λες και βγήκε το 1983.

 

GusGus - Fireworks (Official Video)

— Στην ιστορία της ηλεκτρονικής μουσικής λίγα σχήματα έχουν επιτύχει τη μακροβιότητα. Σε τι αποδίδετε τη δική σας;

Πραγματικά δεν ξέρω τι να σου απαντήσω. Ίσως στην πολύ έντονη επιθυμία μας να εξερευνήσουμε νέους συνδυασμούς συναισθημάτων και έμπνευσης, τα οποία μας κρατούν σε εγρήγορση και οδηγούν σε νέους ήχους. Μάλλον το να κάνεις συνεχώς καινούργια πράγματα είναι αυτό που σε κρατάει ζωντανό.

— Έχετε πει σε μια συνέντευξη ότι δεν σας ενδιαφέρει αυτό που είναι «της μόδας», αυτό που πουλάει σήμερα. Σε μια εποχή με απόλυτο χαρακτηριστικό τη μόδα και τα trends, πώς μπορεί ένας καλλιτέχνης να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων με συνέπεια;

Απλώς αποφασίζεις πως δεν σε ενδιαφέρει να είσαι cool ή επίκαιρος. Τώρα που το σκέφτομαι, ίσως αυτό να είναι ο λόγος της μακροβιότητάς μας. Ποτέ δεν νιώσαμε πως έπρεπε οπωσδήποτε να ακολουθήσουμε την εκάστοτε καινούργια μόδα.

Οι GusGus είναι ένα από τα πολυαναμενόμενα acts του φετινού Reworks Facebook Twitter
Έχουμε σκοπό να παρουσιάσουμε πολλά καινούργια κομμάτια στο κοινό μας, άρα καλό θα ήταν να μην το χάσετε. Φωτο: Anna Maggy

— Η μουσική βιομηχανία έχει υποστεί συντριπτικές αλλαγές τα τελευταία 20 χρόνια. Ποια είναι η γνώμη σας για τα νέα δεδομένα;

Το ότι αποδυνάμωσαν τις δισκογραφικές εταιρείες ήταν το χειρότερο. Έτσι όπως συρρικνώθηκαν, δεν έχουν τα χρήματα να επενδύσουν σε καλλιτέχνες που πιστεύουν, εκτός κι αν τσιμπήσουν ένα ποσό από κάπου. Επίσης, η ευκολία με την οποία μπορεί κάποιος να κάνει μουσική σήμερα, λόγω της διαθέσιμης τεχνολογίας, έχει ως αποτέλεσμα να γεμίσουν όλα κανάλια με πολύ μέτριο υλικό, του οποίου μοναδικός στόχος είναι να συμπεριληφθεί σε μια λίστα του Spotify. Όμως, η ευκολία με την οποία έχεις πρόσβαση σε οποιαδήποτε νέα ή παλιότερη μουσική, σε άπειρα είδη και τεράστιους καταλόγους από το τηλέφωνό σου πραγματικά άλλαξε τα πάντα.

— Στους περίεργους καιρούς που ζούμε και με όλες αυτές τις οικονομικο-κοινωνικές αλλαγές που συμβαίνουν παγκοσμίως, βλέπουμε καθημερινά καλλιτέχνες να συμμετέχουν στη δημόσια συζήτηση και να χρησιμοποιούν τις πλατφόρμες τους για καλό σκοπό. Ποια είναι η δική σας θέση πάνω σ' αυτό;

Κοίτα, έχουμε πάρα πολύ δυνατή και σοβαρή άποψη για τα παγκόσμια θέματα και για την πολιτική, αλλά όλο αυτό δεν έχει σχέση με τους GusGus. Αγγίζουμε κάποια ζητήματα με τους στίχους των τραγουδιών μας και το κάνουμε με τέτοιο τρόπο, που το θέμα μπορεί να έχει πολλαπλές αναγνώσεις εντός και εκτός της ανθρώπινης υπόστασης. Τραγούδια όπως τα «Fuel» και «CO2» είναι ο δικός μας τρόπος να υποδείξουμε το πώς θα θέλαμε να σκεφτεί για κάτι ο ακροατής, όμως δεν θέλουμε να ανοίξουμε άμεσο διάλογο. Υπάρχουν άλλοι άνθρωποι εκεί έξω που μπορούν να το κάνουν πολύ καλύτερα από εμάς.

— Τι έχετε ετοιμάσει για το κοινό του Reworks 2019;

Έχουμε έρθει στην Ελλάδα αρκετές φορές και πάντα περνάμε θαυμάσια. Δεν περιμένουμε τίποτα λιγότερο αυτήν τη φορά. Έχουμε σκοπό να παρουσιάσουμε πολλά καινούργια κομμάτια στο κοινό μας, άρα καλό θα ήταν να μην το χάσετε.

 

GusGus - Fuel

Οι GusGus θα βρίσκονται στο Reworks Atrium Stage το Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Φεύγει σαν σήμερα από τη ζωή η Edith Piaf. «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ