Ο Μπαχ του Καβάκου στην Επίδαυρο, χθες: μια ιαματική εμπειρία

Ο Μπαχ του Καβάκου στην Επίδαυρο, χθες: μια ιαματική εμπειρία Facebook Twitter
Φωτ.: Ματούλα Κουστένη/ LIFO
0

«Ο Μπαχ μοιάζει με αστρονόμο ο οποίος, με τη βοήθεια των μαθηματικών κωδικών, βρίσκει τα πλέον μεγαλειώδη άστρα». Με αυτή τη φράση ο Φρεντερίκ Σοπέν περιέγραφε την εντύπωση που του δημιουργούσε η μουσική του Γιόχαν Σεμπαστιάν Μπαχ. Oι "Σονάτες και Παρτίτες για σόλο βιολί" του 1720 είναι από τα βασικά έργα ρεπερτορίου που τοποθετούν το βιολί στο επίκεντρο. Μάλιστα θέλοντας να καταδείξει την αυτάρκεια του βιολιού ως σολιστικό όργανο, ο Μπαχ αρχικά είχε αποφασίσει πως το όνομα αυτών των κομματιών θα είναι "Εξι σόλο έργα για βιολί χωρίς συνοδεία". 

       
Όλα, λοιπόν, στην Επίδαυρο χθες το βράδυ έμοιαζαν σαν να τα έχει ενορχηστρώσει ο ίδιος ο Μπαχ. Το βιολί ήταν στο επίκεντρο του μεγαλύτερου θεραπευτηρίου του αρχαίου κόσμου. Ο Λεωνίδας Καβάκος ακριβώς επάνω στην θυμέλη σαν να ισορροπεί στον άξονα της γης. Τα κεριά αναμμένα και παραταγμένα στην ορχήστρα του θεάτρου έτοιμα για την προσευχή. Ο ήχος φυσικός, ανόθευτος, έξοχος έστελνε τις νότες που έβγαιναν από το βιολί ως τα αστέρια. Τα τέσσερα μικρόφωνα τοποθετημένα στο χώρο ώστε η μοναδική αυτή στιγμή να καταγραφεί. Οι φωτισμοί της Ελευθερίας Ντεκώ δημιουργούσαν σκιές με πολλαπλά είδωλα του κορυφαίου σολίστ στην ορχήστρα. Και το κοινό διψασμένο για Τέχνη από την έλλειψη μηνών και το "art distancing" έμοιαζε, με το που χαμήλωσαν τα φώτα, να κρατά την ανάσα του. 
       
Με μια ανατριχιαστική σιωπή περίμενε τον Λεωνίδα Καβάκο να ανέβει στην σκηνή, ακούγοντας τον νυκτόβιο γκιώνη να αντηχεί με τη χαρακτηριστική φωνή του από τα βάθη του δάσους σαν να έχει αναλάβει την αντίστροφη μέτρηση για την αρχή της μυσταγωγίας. Κανείς από τους 2.500 που αμήχανα κι αραιά -αραιά καθίσαμε στις θέσεις μας, δεν έβγαλε κιχ τα 70 λεπτά που ο Έλληνας βιολιστής ξεκινούσε με την «Παρτίτα αρ.3» με το γρήγορο και θυελλώδες φινάλε, περνούσε στην «Σονάτα αρ.1» με το αργό πρώτο μέρος της που περιγράφει έναν κόσμο ευαισθησίας και εσωτερικής ηρεμίας κι ολοκλήρωνε το θαύμα με τη δεύτερη «Παρτίτα».
Ο Μπαχ του Καβάκου στην Επίδαυρο, χθες: μια ιαματική εμπειρία Facebook Twitter
Φωτ.: Ματούλα Κουστένη/ LIFO
     
Τα φετινά Επιδαύρια ξεκίνησαν χθες γιορτάζοντας 65 χρόνια αδιάλειπτης ιστορίας του Φεστιβάλ Αθηνών με ένα γεγονός διεθνούς ακτινοβολίας, μια σπάνια στιγμή ανάτασης και πρωταγωνιστή ένα μουσικό που είχε αποφασίσει να στείλει το δικό του μήνυμα ίασης κι ανακούφισης αμέσως μετά την πανδημία.
       
Τελικά έγιναν όλα έτσι όπως τα είχε σχεδιάσει ο Μπαχ; Ή μήπως ούτε αυτός μπορούσε να φανταστεί πως το 2020 σε ένα θέατρο που μετρά αιώνες παρουσίας, υπό το βλέμμα του Ασκληπιού και το άγγιγμα του Λεωνίδα Καβάκου θα μπορούσαν οι μουσικές του φράσεις να βρουν έναν τέτοιο αστέρα για εκφραστή;
   
Απόλυτα δοσμένος στη στιγμή, πιο μαλακός από κάθε άλλη φορά, ξεκάθαρα συγκινημένος (πόσο μαγική κίνηση να υποκλιθεί στην ιστορία που γραφόταν αγγίζοντας τη θυμέλη όταν το θέατρο τον αποθέωνε) ο Καβάκος όσο περνούσε η ώρα τόσο απολάμβανε σε κάθε παύση το χειροκρότημα που γινόταν θερμότερο, χαμογελώντας, σαν να μας προδιαθέτει για το τέλος που μας επιφύλασσε.

       

Σε ένα διονυσιακό τρίτο μέρος ερμήνευσε και έκλεισε τη βραδιά με την Παρτίτα αρ. 2, όπου το τελευταίο της κομμάτι είναι η περίφημη κι ιδιαιτέρως αγαπητή Chakonne για την οποία ο Γεχούντι Μενουχίν είπε κάποτε ότι αποτελεί την σπουδαιότερη κατασκευή για σόλο βιολί. Προκαλώντας το κοινό με μια δαιμονισμένη non stop ερμηνεία να συμμετέχει σ’ αυτή την μέθεξη, ο διεθνώς αναγνωρισμένος  βιολονίστας έμοιαζε να αναμετριέται με τον εαυτό του, την ιστορία και το πολυδαίδαλο αριστούργημα του Μπαχ. Και στο φινάλε που όλοι μαζί πια τρέχαμε πίσω από τις νότες παρακαλώντας να μην τελειώσει η τελετή, εκείνος έκλεισε τη βραδιά, «σβήνοντας» το βιολί με ένα συγκλονιστικό τρόπο, αργά, συγκινητικά, σαν να χαράζει με το δοξάρι του μέσα μας τη στιγμή για πάντα...

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT