Νεοψυχεδελική ποπ

Νεοψυχεδελική ποπ Facebook Twitter
0

«Μεγάλωσα σε διάφορα μέρη του Καναδά - κυρίως στην εξοχή, σε μια μικρή πόλη που λέγεται Dundas», λέει oDan Snaith, ο οποίος μπορεί να είναι ένας από τους πιο ξεχωριστούς μουσικούς που έχουν ξεπηδήσει από την καναδέζικη σκηνή την τελευταία δεκαετία, αλλά η κύρια ιδιότητά του δεν είναι μουσικός. Είναι καθηγητής μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο του Σέφιλντ, στην Αγγλία. Ζει εκεί από το 2001 που πήγε να κάνει το διδακτορικό του στο Imperial College. «Όλες μου οι αναμνήσεις είναι απ' τον Καναδά», προσθέτει, «με θυμάμαι πιτσιρικά να τρέχω γύρω από το σπίτι με μια τσίγκινη σφυρίχτρα στο στόμα κι έπειτα να κουτρουβαλιάζομαι απ' τη σκάλα, τη σφυρίχτρα να μου καρφώνεται στον ουρανίσκο -σχεδόν μέχρι την κοιλότητα της μύτης- και μετά να με τρέχουν στο νοσοκομείο».

Την πρώτη φορά που άκουσα τη μουσική του ο Daniel Victor Snaith υπόγραφε ως Manitobaκαι είχε μόλις κυκλοφορήσει το ντεμπούτο άλμπουμ του Start Breaking My Heart. Ήταν 2000, η folktronica άνθιζε και όλοι προσπαθούσαν να μοιάσουν στους Boards Of Canada. Στο μυαλό μου ακόμα έχω έναν αχταρμά από τον ήχο των Dntel, Four Tet, του Manitoba που ήταν και υπερεκτιμημένος και χωρίς ταυτότητα, όσο κι αν ήταν big thing εκείνη την εποχή.

«Πάντα μου άρεσε πολύ να γράφω μουσική και αυτό ακριβώς ονειρευόμουν: να γίνω μουσικός» εξηγεί. «Άρχισα να παίζω πιάνο όταν ήμουν πέντε ή έξι, αλλά έπρεπε να γίνω 13 ή 14 για να μπορέσω να πείσω τους γονείς μου να μου αγοράσουν συνθεσάιζερ. Στη συνέχεια, χρησιμοποίησα το κομπιούτερ του πατέρα μου για να φτιάξω κομμάτια. Ακόμα και τώρα κάνω κάτι παρόμοιο. Η πιο μεγάλη μου επιρροή ήταν ο δάσκαλός μου του πιάνου, που με δίδασκε πώς να γράφω ποπ τραγούδια. Το ίδιο κι ο φίλος μου οKoushik, ο οποίος μου σύστησε τους ήχους που με έκαναν να θέλω να φτιάξω ηλεκτρονική μουσική. Από τότε, καλλιτέχνες όπως ο Four Tet, ο Pharoah Sanders, ο Albert Ayler, ο Madlib, ο Timbaland, οι Animal Collective, οι Can, οι Daft Punk, οι Neutral Milk Hotel επίδρασαν πάνω μου κατά πολλούς τρόπους».

Ο Manitoba, ευτυχώς, προχώρησε. Η electronica των δυο πρώτων άλμπουμ του (ακολούθησε το Up In Flames) έδωσε τη θέση της στους «γαλλικούς» progressive ήχους των μέσων της δεκαετίας του ‘70 με στοιχεία kraut rock του The Milk of Human Kindness, ενός άλμπουμ που τον βρήκε και με διαφορετικό όνομα. To Manitoba έγινε Caribou, εξαιτίας μιας διαμάχης: «Με μήνυσε ένας ηλικιωμένος punk rocker, ο οποίος ονόμαζε τον εαυτό του Handsome ‘Dick' Manitoba» μου λέει. «Ακόμα δεν έχω καταλάβει γιατί αποφάσισε να το κάνει, αλλά ήμουν ανήμπορος, δεν είχα και όρεξη να το κυνηγήσω δικαστικά, έτσι το άλλαξα σε Caribou. Και τα δύο ονόματα πάντως αντιπροσωπεύουν τις ρίζες μου, την αγροτική και καναδέζικη φύση τους».

Το τελευταίο άλμπουμ του που κυκλοφόρησε πέρσι με τίτλο Andorraαπέχει πολύ από τις πρώτες ηλεκτρονικές μέρες του και είναι ο καλύτερος δίσκος που έχει κυκλοφορήσει μέχρι τώρα. Με πλήρες συγκρότημα με διπλά φωνητικά, με ποπ κομμάτια που δανείζονται στοιχεία από τα ‘60s, χαρούμενα και ρυθμικά, με κομμάτια που νομίζεις ότι ξεπήδησαν από άλμπουμ τωνZombies, όπως τα εξαιρετικά «Melody Day» και «Sandy». Το παραδέχεται και ο ίδιος. «Το Αndorra είναι διαφορετικό από τις προηγούμενες δουλειές μου. Στο παρελθόν οι δίσκοι μου φτιάχνονταν με λούπες, το ένα στρώμα πάνω στο άλλο, αλλά αυτή τη φορά έκανα μια πραγματικά συνειδητή προσπάθεια να γράψω ποπ τραγούδια - με μελωδίες, αρμονίες, αλλαγές φωνών. Έφτιαξα ένα βασικό μοτίβο, πριν αρχίσω να ηχογραφώ οτιδήποτε. Ήθελα να μετατρέψω τις ιδέες μου σε ποπ τραγούδια, όσο πιο συγκινητικά ήταν δυνατόν. Κάποια απ' αυτά είναι πολύ χαρούμενα, ακριβώς επειδή η διαδικασία της δημιουργίας τους ήταν πολύ συναρπαστική για μένα. Ήταν διασκεδαστικό, κι ας υπάρχουν νότες μελαγχολίας σε κάποια κομμάτια».

«Τα σχέδιά μου; Θα περιοδεύουμε μέχρι το καλοκαίρι, αλλά έχει αρχίσει ήδη να με "τρώει" η επιστροφή για να φτιάξω ένα καινούργιο άλμπουμ. Υπάρχουν πάντα τόσες πολλές ιδέες που περιμένω να ηχογραφήσω...».

Χίλαρι ή Ομπάμα; «Ομπάμα, αλλά ως ρεαλιστής νομίζω ότι κανείς απ' τους δυο τους δεν είναι κατάλληλος. Για τα πιο πολλά θέματα».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ