Νεοψυχεδελική ποπ

Νεοψυχεδελική ποπ Facebook Twitter
0

«Μεγάλωσα σε διάφορα μέρη του Καναδά - κυρίως στην εξοχή, σε μια μικρή πόλη που λέγεται Dundas», λέει oDan Snaith, ο οποίος μπορεί να είναι ένας από τους πιο ξεχωριστούς μουσικούς που έχουν ξεπηδήσει από την καναδέζικη σκηνή την τελευταία δεκαετία, αλλά η κύρια ιδιότητά του δεν είναι μουσικός. Είναι καθηγητής μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο του Σέφιλντ, στην Αγγλία. Ζει εκεί από το 2001 που πήγε να κάνει το διδακτορικό του στο Imperial College. «Όλες μου οι αναμνήσεις είναι απ' τον Καναδά», προσθέτει, «με θυμάμαι πιτσιρικά να τρέχω γύρω από το σπίτι με μια τσίγκινη σφυρίχτρα στο στόμα κι έπειτα να κουτρουβαλιάζομαι απ' τη σκάλα, τη σφυρίχτρα να μου καρφώνεται στον ουρανίσκο -σχεδόν μέχρι την κοιλότητα της μύτης- και μετά να με τρέχουν στο νοσοκομείο».

Την πρώτη φορά που άκουσα τη μουσική του ο Daniel Victor Snaith υπόγραφε ως Manitobaκαι είχε μόλις κυκλοφορήσει το ντεμπούτο άλμπουμ του Start Breaking My Heart. Ήταν 2000, η folktronica άνθιζε και όλοι προσπαθούσαν να μοιάσουν στους Boards Of Canada. Στο μυαλό μου ακόμα έχω έναν αχταρμά από τον ήχο των Dntel, Four Tet, του Manitoba που ήταν και υπερεκτιμημένος και χωρίς ταυτότητα, όσο κι αν ήταν big thing εκείνη την εποχή.

«Πάντα μου άρεσε πολύ να γράφω μουσική και αυτό ακριβώς ονειρευόμουν: να γίνω μουσικός» εξηγεί. «Άρχισα να παίζω πιάνο όταν ήμουν πέντε ή έξι, αλλά έπρεπε να γίνω 13 ή 14 για να μπορέσω να πείσω τους γονείς μου να μου αγοράσουν συνθεσάιζερ. Στη συνέχεια, χρησιμοποίησα το κομπιούτερ του πατέρα μου για να φτιάξω κομμάτια. Ακόμα και τώρα κάνω κάτι παρόμοιο. Η πιο μεγάλη μου επιρροή ήταν ο δάσκαλός μου του πιάνου, που με δίδασκε πώς να γράφω ποπ τραγούδια. Το ίδιο κι ο φίλος μου οKoushik, ο οποίος μου σύστησε τους ήχους που με έκαναν να θέλω να φτιάξω ηλεκτρονική μουσική. Από τότε, καλλιτέχνες όπως ο Four Tet, ο Pharoah Sanders, ο Albert Ayler, ο Madlib, ο Timbaland, οι Animal Collective, οι Can, οι Daft Punk, οι Neutral Milk Hotel επίδρασαν πάνω μου κατά πολλούς τρόπους».

Ο Manitoba, ευτυχώς, προχώρησε. Η electronica των δυο πρώτων άλμπουμ του (ακολούθησε το Up In Flames) έδωσε τη θέση της στους «γαλλικούς» progressive ήχους των μέσων της δεκαετίας του ‘70 με στοιχεία kraut rock του The Milk of Human Kindness, ενός άλμπουμ που τον βρήκε και με διαφορετικό όνομα. To Manitoba έγινε Caribou, εξαιτίας μιας διαμάχης: «Με μήνυσε ένας ηλικιωμένος punk rocker, ο οποίος ονόμαζε τον εαυτό του Handsome ‘Dick' Manitoba» μου λέει. «Ακόμα δεν έχω καταλάβει γιατί αποφάσισε να το κάνει, αλλά ήμουν ανήμπορος, δεν είχα και όρεξη να το κυνηγήσω δικαστικά, έτσι το άλλαξα σε Caribou. Και τα δύο ονόματα πάντως αντιπροσωπεύουν τις ρίζες μου, την αγροτική και καναδέζικη φύση τους».

Το τελευταίο άλμπουμ του που κυκλοφόρησε πέρσι με τίτλο Andorraαπέχει πολύ από τις πρώτες ηλεκτρονικές μέρες του και είναι ο καλύτερος δίσκος που έχει κυκλοφορήσει μέχρι τώρα. Με πλήρες συγκρότημα με διπλά φωνητικά, με ποπ κομμάτια που δανείζονται στοιχεία από τα ‘60s, χαρούμενα και ρυθμικά, με κομμάτια που νομίζεις ότι ξεπήδησαν από άλμπουμ τωνZombies, όπως τα εξαιρετικά «Melody Day» και «Sandy». Το παραδέχεται και ο ίδιος. «Το Αndorra είναι διαφορετικό από τις προηγούμενες δουλειές μου. Στο παρελθόν οι δίσκοι μου φτιάχνονταν με λούπες, το ένα στρώμα πάνω στο άλλο, αλλά αυτή τη φορά έκανα μια πραγματικά συνειδητή προσπάθεια να γράψω ποπ τραγούδια - με μελωδίες, αρμονίες, αλλαγές φωνών. Έφτιαξα ένα βασικό μοτίβο, πριν αρχίσω να ηχογραφώ οτιδήποτε. Ήθελα να μετατρέψω τις ιδέες μου σε ποπ τραγούδια, όσο πιο συγκινητικά ήταν δυνατόν. Κάποια απ' αυτά είναι πολύ χαρούμενα, ακριβώς επειδή η διαδικασία της δημιουργίας τους ήταν πολύ συναρπαστική για μένα. Ήταν διασκεδαστικό, κι ας υπάρχουν νότες μελαγχολίας σε κάποια κομμάτια».

«Τα σχέδιά μου; Θα περιοδεύουμε μέχρι το καλοκαίρι, αλλά έχει αρχίσει ήδη να με "τρώει" η επιστροφή για να φτιάξω ένα καινούργιο άλμπουμ. Υπάρχουν πάντα τόσες πολλές ιδέες που περιμένω να ηχογραφήσω...».

Χίλαρι ή Ομπάμα; «Ομπάμα, αλλά ως ρεαλιστής νομίζω ότι κανείς απ' τους δυο τους δεν είναι κατάλληλος. Για τα πιο πολλά θέματα».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ