It Couldn’t Happen Here: H «χαμένη» ταινία των Pet Shop Boys επιστρέφει σαν παράξενο όνειρο από τα ‘80s

It Couldn’t Happen Here: H «χαμένη» ταινία των Pet Shop Boys επιστρέφει σαν παράξενο όνειρο από τα ‘80s Facebook Twitter
Ιt Couldn't Happen Here (1987): Ο Chris Lowe με δερμάτινο τζάκετ (με κουκούλα), σκούφο, τζιν με ρεβέρ και Timberland μπότες, και ο Neil Tennant με σμόκιν και λευκό scarf.
0



ΣTO ΠΑΤΑΡΙ ΤΟΥ αείμνηστου δισκάδικου Happening (όπου τότε μπορούσες να νοικιάσεις, όπως στο βίντεο κλαμπ της γειτονιάς σου, κάποιες «μουσικές» βιντεοκασέτες εισαγωγής, είτε επρόκειτο για ανθολογίες μουσικών βίντεο είτε για ντοκιμαντέρ ή ταινίες μυθοπλασίας με «ροκ» περιεχόμενο, τύπου Quadrophenia) ήταν που είχα πετύχει πρώτη φορά αυτήν την ταινία των – ή μάλλον με τους – Pet Shop Boys, αμέσως μόλις είχε κυκλοφορήσει σε VHS μορφή το 1988. Κάτι αόριστα επικριτικό είχα διαβάσει σχετικά (στο Face μάλλον) αλλά υπέθετα ότι ό,τι κι αν ήταν αυτό το περίεργο υβριδικό φιλμ, μια χαρά θα έκανε τη δουλειά του έστω και ως πρόωρο best of του γκρουπ, με «οπτικοποιημένες» τις πολλές ήδη επιτυχίες από τα δύο πρώτα τους άλμπουμ, τα οποία έμοιαζαν να αποτελούνται μόνο από σουξέ: "West End girls", "Opportunities", "Suburbia", "Always on my mind", "Rent", "It's a Sin" "What have I done to deserve this?" κλπ. Συν το απόκοσμα πανέμορφο ομώνυμο τραγούδι της ταινίας, το οποίο τότε δεν είχα ακούσει ακόμα.

Mετά το ξανανοίκιασα καναδυό φορές ακόμα (τουλάχιστον) για να το δείξω σε φίλους που δυστυχώς δεν έδειχναν διάθεση να μοιραστούν τον ενθουσιασμό μου γι' αυτήν την αποσπασματική και ψωνισμένη κουλαμάρα που έμοιαζε με ηθογραφικό καρναβάλι αγγλικής εκκεντρικότητας.

Έτρεφα τότε εξάλλου, και εξακολουθώ ακόμα να τρέφω, μεγάλη εκτίμηση και αγάπη στο ντουέτο, από την πρώτη φορά που είχα ακούσει να ξεκινά η αφήγηση στο "West End Girls". Επίσης πίστευα από τότε ότι ο Neil Tennant είναι ποιητής. Μια φορά, λίγα χρόνια αργότερα, σούρουπο στο Λονδίνο, τον είδα ξαφνικά απέναντί μου στο δρόμο, άστραψα από το δέος αλλά συγκρατήθηκα και δεν τον πλησίασα, παρά μόνο έκανα μια δειλή χειρονομία αναγνώρισης και σεβασμού, αποστρέφοντας δήθεν διακριτικά το βλέμμα. Υπέθεσα ότι εκτίμησε την ζαβή επίδειξη συστολής και το ότι δεν του την έπεσε ξαφνικά ένας άγνωστος φαν / τουρίστας αναζητώντας κουβέντα, από τη στιγμή που τον είδα πλαγίως να ανθυπομειδιά με τη σειρά του κουνώντας ελαφρά το κεφάλι. Cool.

It Couldn’t Happen Here: H «χαμένη» ταινία των Pet Shop Boys επιστρέφει σαν παράξενο όνειρο από τα ‘80s Facebook Twitter
Η VHS κασέτα της ταινίας που κυκλοφόρρησε το 1987.

Οπότε το νοίκιασα, εννοείται. Και μετά το ξανανοίκιασα καναδυό φορές ακόμα (τουλάχιστον) για να το δείξω σε φίλους που δυστυχώς δεν έδειχναν διάθεση να μοιραστούν τον ενθουσιασμό μου γι' αυτήν την αποσπασματική και ψωνισμένη κουλαμάρα που έμοιαζε με ηθογραφικό καρναβάλι αγγλικής εκκεντρικότητας. Αντίληψη που δεν διέφερε και πολύ από τις κριτικές που είχε πάρει η ταινία στην Βρετανία μερικούς μήνες πριν αλλά και από τις δηλώσεις που θα έκαναν οι ίδιοι οι Pet Shop Boys εκ των υστέρων για το εκκεντρικό αυτό πόνημα που τους είχε χρεωθεί ως πρότζεκτ ματαιοδοξίας, σα να επιθυμούσαν κι αυτοί κατά βάθος να σιγοσβήσει σαν αχνό όνειρο η ταινία, παραμένοντας εκτός κυκλοφορίας και εκτός ψηφιακού φορμάτ για τρεις δεκαετίες.

«Ο Chris ήθελε να βάλει ως υπότιτλο στις αφίσες την φράση "Μια Μαλακία Επικών Διαστάσεων"», θα έλεγε αργότερα ο Neil Tennant. «Ίσως θα έπρεπε να έχουμε μια πιο κανονική ιστορία στην ταινία. Το πρόβλημα όμως είναι ότι κανείς από τους δύο μας δεν ενοχλείται ιδιαίτερα από την απουσία πλοκής στα πράγματα». Ακόμα πιο μετά, θα δήλωνε ότι «τουλάχιστον μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι είναι καλύτερη ταινία από το Spiceworld».

Εντάξει, ούτε εγώ είχα πιστέψει ότι στεκόταν σοβαρά ως ταινία (μυθοπλασίας ή μη), αλλά τα περισσότερα από τα 88 λεπτά της διάρκειάς της ήταν απολαυστικά καθώς, εκτός από τα τραγούδια των PSB, περιείχαν μεταξύ άλλων και τα εξής:

Καταρχάς την υποβλητική μελαγχολία των παρηκμασμένων αγγλικών «λουτροπόλεων», εκεί όπου μια βροχερή μέρα τέλους σεζόν ξεκινά η ταινία με τον Neil Tennant να κάνει βόλτες στην έρημη παραλία του «θέρετρου» Clacton-on-Sea στο Έσεξ, σα να το έχει σκάσει από το «Επιστροφή στο Μπράιντσχεντ». Και ακολούθως, ένα γοητευτικό όργιο αισθητικών αναφορών βαθιάς «αγγλίλας» όπου ανακατεύονται με φόντο τα τραγούδια των PSB, σπαράγματα από την παράδοση του μιούζικ χολ, οι αιρετικές πιρουέτες του Κεν Ράσελ ή του Λίντσεϊ Άντερσον, η επίδραση της queer ποιητικής του Τζο Όρτον και του Ντέρεκ Τζάρμαν, οι λαϊκές βρετανικές κωμωδίες της σειράς Carry On, οι ταινίες των Beatles, ο Μπένι Χιλ, το ταξικό σύστημα εκπαίδευσης, ο διαβρωτικός θατσερισμός, αναφορές στον «Χαμένο Παράδεισο» του Τζον Μίλτον και στην «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» του Λιούις Κάρολ, ένας τυφλός παπάς που αναφωνεί «Μυρίζω νιάτα!», ένας εγγαστρίμυθος με μια μαριονέτα, παρέα με μια σειρά από αρχετυπικούς χαρακτήρες βρετανικής εκκεντρικότητας, φιλτραρισμένους μέσα από μια αλάθητα '80s αισθητική. Και βέβαια, κεντρικοί χαρακτήρες σ' αυτήν την σουρεάλ περιπλάνηση, ως παρατηρητές κυρίως παρά ως πρωταγωνιστές, οι δύο νεαροί ήρωές μας, ο Chris Lowe με δερμάτινο τζάκετ (με κουκούλα), σκούφο, τζιν με ρεβέρ και Timberland μπότες, και ο Neil Tennant με σμόκιν και λευκό scarf...

It Couldn’t Happen Here: H «χαμένη» ταινία των Pet Shop Boys επιστρέφει σαν παράξενο όνειρο από τα ‘80s Facebook Twitter
Neil Tennant

Μου ερχόταν κατά καιρούς στο μυαλό η ταινία, κυρίως όταν με έπιανε η επιθυμία να ακούσω το ομώνυμο τραγούδι. Αλλά ήταν σα να έχει σβηστεί από τη συλλογική μνήμη. Όλα όμως επανέρχονται και επαναπροσδιορίζονται στους καιρούς μας, και αυτό συνέβη τώρα και με το It Couldn't Happen Here που κυκλοφόρησε επιτέλους για πρώτη φορά σε DVD/Blu-Ray ενώ μπορεί να την παρακολουθήσει κανείς και από την πλατφόρμα BFI player (του British Film Institute που είναι υπεύθυνο για τη νέα, αποκατεστημένη και πολυτελή κόπια). Κάλλιο αργά παρά ποτέ. Τώρα που την ξαναείδα λοιπόν (μόλις πριν από λίγη ώρα) μου φάνηκε εξίσου γοητευτική κατά τόπους.

Μου φάνηκε επίσης αρκετά συντομότερη από όσο είναι αλλά και περιέργως αγέραστη ή μάλλον εκτός χρόνου – όχι ότι δεν είναι φανερά τα 80s πάνω της, ειδικά όταν η «πλοκή» μετακομίζει στο Λονδίνο. Είχα την ευκαιρία επίσης να προσέξω καλύτερα κάποια σημεία και κάποιες ατάκες, όπως αυτή που ακούγεται στην αρχή της ταινίας ως σκέψη του Neil Tennant:

«Από τότε που ήμουν παιδί, το κωμικό και το εχθρικό έμοιαζαν να βαδίζουν χέρι με χέρι».

 

Βέβαια, ο Neil Tennant (όπως και ο Chris Lowe) δεν είχε ουσιαστική ανάμιξη στο σενάριο της ταινίας, πέρα από κάποιες γενικές εισηγήσεις. Οι Pet Shop Boys απλά επέλεξαν τον σκηνοθέτη (Jack Bond) και στη συνέχεια ακολούθησαν τις οδηγίες του, οι οποίες τους φάνηκαν επαρκώς αφηρημένες και προς τη σωστή αισθητική κατεύθυνση.

Όπως λέει ο ίδιος ο σκηνοθέτης στη συνέντευξη που περιλαμβάνεται στη νέα έκδοση της ταινίας: «Αποφασίσαμε ότι το θέμα μας θα ήταν κάτι σαν μια σκαμπρόζικη καρτ-ποστάλ διακοπών η οποία ζωντάνεψε ξαφνικά και τρελάθηκε. Αυτό μας επέτρεψε να πάμε την ιστορία οπουδήποτε, αναμιγνύοντας σουρεαλισμό και αίσθηση παραλόγου – και όλα αυτά σα να τα αφηγείται μια εκτός ελέγχου μαριονέτα εγγαστρίμυθου...».

Μαθαίνουμε επίσης (εγώ πάντως δεν το γνώριζα τόσα χρόνια) ότι το ομώνυμο τραγούδι της ταινίας είναι μια μελαγχολική μπαλάντα για έναν φίλο του Neil Tennant που είχε διαγνωστεί εκείνα τα χρόνια με AIDS, όπως λέει ο ίδιος στη δική του συνέντευξη για την επανεμφάνιση της «χαμένης» ταινίας. Σε λίγες μέρες (την 1η Ιουλίου) θα τον βλέπαμε μαζί με το έτερο του ήμισυ στους Pet Shop Boys, επί σκηνής στην Πλατεία Νερού, ας όψεται όμως η πανδημία. Η συναυλία έχει μετατεθεί για την ίδια μέρα ακριβώς, του χρόνου. Να είμαστε καλά να συναντηθούμε εκεί.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Μουσική / Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του σπουδαίου μαέστρου Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, συνεχίστηκε στην Αίγινα με την υποστήριξη της METLEN Energy & Metals.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Colin Stetson: Από τις απαιτήσεις ενός αιωνόβιου μπάσου σαξοφώνου σε μουσική για ταινίες τρόμου όπως το «Hereditary»

Μουσική / Colin Stetson: Ένας από τους πιο καταξιωμένους σαξοφωνίστες έρχεται στην Αθήνα

Ο μουσικός που έχει παίξει πλάι στον Tom Waits, με τους Arcade Fire και τους Chemical Brothers και πλέον συνθέτει μουσική για δημοφιλείς ταινίες τρόμου, όπως το «Hereditary», θα εμφανιστεί το Σάββατο στο Gazarte.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

Διεθνή / Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

«Έχει ένα μπαλκόνι και φοβόμαστε ότι μπορεί να κάνει κάτι για να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του» είπε ο διευθυντής του ξενοδοχείου που τηλεφώνησε στην αστυνομία - Οι μαρτυρίες για περίεργη συμπεριφορά
LIFO NEWSROOM
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ενοχοποιητικά στοιχεία: Tραπ μουσική και βία

Μουσική / Tραπ μουσική και βία: Μπερδεύοντας τον στίχο με την πραγματικότητα

Με ρητορικές και νομικίστικες μανούβρες που αρνούνται την καλλιτεχνική της φύση, το κατηγορητήριο κατά της τραπ μετατρέπει ένα μουσικό είδος σε ενοχοποιητικό στοιχείο.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ & ΛΑΜΠΡΟΣ ΦΑΤΣΗΣ
Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Μουσική / Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Το boyband με την ονομασία as1one που αποτελείται από τέσσερις Ισραηλινούς και δύο Παλαιστίνιους σχηματίστηκε λίγο πριν από την 7η Οκτωβρίου και παρά τις επικρίσεις που έχει δεχτεί, τα μέλη του επιμένουν ότι έχουν επιλέξει τον σωστό δρόμο.
THE LIFO TEAM
«Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Βιβλίο / «Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Μια από τις πιο κουίρ και τολμηρές φωνές στην ελληνική μουσική κυκλοφόρησε ένα πρωτότυπο βιβλίο από τις εκδόσεις του βιβλιοπωλείο Arsenale που βρίσκεται στην Ανάφη.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Έτσι βγαίνουμε τώρα

Urban Culture / Έτσι βγαίνουμε τώρα

Άφθονη τέχνη για όλους, μεγάλα και niche πάρτι, ελληνικά και technο: Η Αθήνα έχει γίνει μια πόλη που μπορεί να προκαλέσει FOMO ακόμα και σ’ εκείνους που αρνούνται ότι το παθαίνουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, M.HULOT, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ, ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Τελικά, φταίει η τραπ για την αύξηση της βίας των ανηλίκων;

Radio Lifo / Τελικά, φταίει η τραπ για την αύξηση της βίας των ανηλίκων;

Δημιουργεί πρότυπα η τραπ μουσική; Έχει κάνει -έστω παραδόξως- κάτι καλό στην ελληνική κοινωνία; Πόσο επικίνδυνο είναι να ακούμε σήμερα έναν πολιτικό να ζητά την ποινικοποίηση ενός μουσικού είδους; Ο Τάσος Μπρεκουλάκης και η Βάνα Κράβαρη συζητούν για το αν και κατά πόσο η τραπ ευθύνεται για την αύξηση της βίας των ανηλίκων.
THE LIFO TEAM