«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter

«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα

0

O Andrew Krivine, δημιουργός της μνημειώδους αυτής έκδοσης με τίτλο "Too Fast To Live Too Young To Die: Punk And Post Punk Graphics 1976-1986", η οποία κυκλοφόρησε πριν λίγο καιρό, ήταν πιτσιρικάς όταν ξεκίνησε μα συλλέγει πανκ «σουβενίρ» (αφίσες, αποκόμματα εισιτηρίων, κονκάρδες, φανζίν κλπ.) το 1977 και σήμερα είναι ίσως ο μεγαλύτερος συλλέκτης του πανκ και μετα-πανκ γραφιστικού σχεδιασμού στον κόσμο.

Το εξώφυλλο του τόμου έχουν επιμεληθεί δύο από τους πιο σημαντικούς και επιδραστικούς εκπροσώπους της πανκ και μετα-πανκ αισθητικής αντίληψης στη Βρετανία, οι διάσημοι σχεδιαστές Peter Saville και Malcolm Garret, μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές δουλειές των οποίων εκείνης την περιόδου, περιλαμβάνονται φυσικά στις 350 σελίδες του λευκώματος όπου παρελαύνουν θριαμβευτικά όλοι οι επιφανείς εκπρόσωποι του πανκ, του post-punk και του new wave – από τους Sex Pistols, τους Clash και τους Ramones μέχρι τους Buzzcocks, τους Blondie, τους Joy Division και τόσα άλλα σχήματα που συνέβαλαν στην απεριόριστη ανανέωση ενός μουσικού ιδιώματος που στα μέσα της δεκαετίας του '70 έμοιαζε να έχει πλαδαρέψει και βαλτώσει ανεπανόρθωτα.

Το έργο που παρουσιάζεται σ΄ αυτό το βιβλίο είναι συγχρόνως φρέσκο και αντιδραστικό, υπό την έννοια ότι αποτελεί είτε απόρριψη είτε απόκριση, αρνητική ή θετική, σε οτιδήποτε προηγήθηκε. Σε κάθε περίπτωση, η επιρροή είναι πάντα αναπόφευκτη.

Όσον αφορά στις εκλεκτικές επιδράσεις των πανκ σχεδιαστών και στις αναφορές τους στον μοντερνισμό, τον κυβισμό, τον φουτουρισμό, την ρωσική πρωτοπορία, το Dada, την Καταστασιακή Διεθνή, αλλά και την αισθητική του ολοκληρωτισμού (φασιστικού ή σοσιαλιστικού), γράφει ο Malcolm Garret σε ένα κεφάλαιο του βιβλίου που έχει τίτλο "All Art is Theft" («Η τέχνη συνολικά αποτελεί κλοπή»):

«Τίποτα από όσα βλέπετε εδώ δεν ήταν τυχαίο. Τίποτα όμως επίσης δεν ήταν πραγματικά καινούριο. Το έργο που παρουσιάζεται σ΄ αυτό το βιβλίο είναι συγχρόνως φρέσκο και αντιδραστικό, υπό την έννοια ότι αποτελεί είτε απόρριψη είτε απόκριση, αρνητική ή θετική, σε οτιδήποτε προηγήθηκε. Σε κάθε περίπτωση, η επιρροή είναι πάντα αναπόφευκτη».

«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Joy Division: Still Australian poster, 1981 (βασισμένο στο εξώφυλλο του δίσκου που είχε σχεδιάσει ο Peter Saville)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Clash: Get Out Of Control tour posters, Νοέμβριος 1977
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
New York Dolls: Gig flyer, Φεβρουάριος-Μάρτιος 1975
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Ramones: Punk Magazine #3, 1977, με αυτόγραφα της μπάντας
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Cabaret Voltaire / Kleenex / The Raincoats: Rough Trade Records tour flyer, 1979
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Blondie: Plastic Letters poster, 1978
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Slits: Return Of The Giant Slits poster, 1981 (σχεδιασμένο από τον Neville Brody)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Sex Pistols: poster, 1976
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
New Order: 1981-1982 poster, 1982 (σχεδιασμένο από τον Peter Saville)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Jam: ‘A Bomb In Wardour Street’/‘David Watts’ poster, 1978
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Sex Pistols: flyer, 1976 (σχεδιασμένο από τον Jamie Reid)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Cramps: Flyer, 24 May 1977 (design by The Cramps)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Public Image Ltd: ‘Death Disco’ poster, 1979 (artwork by John Lydon)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Generation X: ‘Ready, Steady, Go’ poster, 1978
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
'Ανοιγμα του βιβλίου
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Skids: Days In Europa poster, 1979 (εικονογράφηση: Mick Brownfield, design: Pearce Marchbanks)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Clash: Clash City Rockers single original artwork, 1978

Επιμέλεια: Δ. Πολιτάκης

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Το τέλος πλησιάζει»: Ανέκδοτες φωτογραφίες από την τελευταία εμφάνιση των Sex Pistols στην Βρετανία

Μουσική / «Το τέλος πλησιάζει»: Ανέκδοτες φωτογραφίες από την τελευταία εμφάνιση των Sex Pistols στην Βρετανία

Ο διάσημος ροκ φωτογράφος Kevin Cummins συγκέντρωσε σε ένα νέο λεύκωμα τις εικόνες που είχε τραβήξει από την τελευταία συναυλία της μυθικής πανκ μπάντας στην πατρίδα τους, στα τέλη του 1977.
Απομόνωση, απόσταση, απουσία επαφής: 40 χρόνια από την αυτοκτονία του Ian Curtis

Μουσική / Απομόνωση, απόσταση, απουσία επαφής: 41 χρόνια από την αυτοκτονία του Ian Curtis

Πολλά από τα κύρια θέματα των στίχων του μοιάζουν να αντικατοπτρίζονται στις δυσοίωνες παραμέτρους αυτής της πανδημίας, όπως συμβαίνει και με κάποιους από τους αγαπημένους του συγγραφείς: Κάφκα, Μπάλαρντ, Καμύ, Μπάροουζ…
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM
Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Μουσική / Μυρτώ Βασιλείου: «Μου έχουν πει υποτιμητικά "πες κανένα λαϊκό, αυτό τραβάει"»

Η νέα φωνή της ελληνικής μουσικής είναι, όπως λέει, «λίγο καθαρίστρια, λίγο ιδιωτική υπάλληλος, λίγο τραγουδίστρια». Μόλις έκλεισε τα τριάντα, ετοιμάζεται να ανέβει ξανά στη σκηνή με τη Νατάσσα Μποφίλιου και δείχνει πως έχει πολλά να προσφέρει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Σαίξπηρ, η Αθήνα και ένα Καλοκαιρινό Όνειρο

Η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στο «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φέλιξ Μέντελσον που εμπνέεται από τον Σαίξπηρ και θα ζωντανέψει, όπως και στο κείμενο, «στην Αθήνα, μια καλοκαιρινή νύχτα».
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Στέφανος Αθανασίου

Μουσική / Στέφανος Αθανασίου: «Γράφω για τον έρωτα, ο οποίος δεν έχει φύλο, δεν έχει καταγωγή»

Ο νεαρός τραγουδοποιός από τα Γιάννενα δεν είχε σκοπό να πει δημοτικά, αλλά συνόδεψε τη θεία του, Παγώνα Αθανασίου, σε δύο νεο-παραδοσιακά τραγούδια της Ηπείρου που του προκάλεσαν ανατριχίλα.
M. HULOT
Voltnoi & Quetempo (STEGI.RADIO), Άκης Χοντάσης Επιμέλεια Μουσικού Προγράμματος «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Plāsmata 3 / Voltnoi & Quetempo, Άκης Χοντάσης: «Μια ανοιχτή πρόσκληση σε μια μουσική και ιστορική περιπλάνηση»

Το STEGI.RADIO γίνεται για τρεις εβδομάδες το σημείο συνάντησης στα Plāsmata 3 στο Πεδίον του Άρεως, με αμέτρητες ώρες μουσικής απ' όλο τον πλανήτη και συζητήσεις που αφηγούνται ιστορίες του κόσμου.
M. HULOT
H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Μουσική / «Φθηνά Tricks 3»: H τριλογία του Bloody Hawk κλείνει με τον καλύτερο τρόπο

Με το «Φθηνά Tricks 3» ολοκληρώνεται η τριλογία του Έλληνα ράπερ, με τη θεαματικότερη ίσως άνοδο που έχει δει η ελληνική σκηνή – ένα άλμπουμ που δεν αφήνει πολλά περιθώρια σε όποιον ακούει ραπ να ισχυριστεί πως δεν του αρέσει.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ