«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter

«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα

0

O Andrew Krivine, δημιουργός της μνημειώδους αυτής έκδοσης με τίτλο "Too Fast To Live Too Young To Die: Punk And Post Punk Graphics 1976-1986", η οποία κυκλοφόρησε πριν λίγο καιρό, ήταν πιτσιρικάς όταν ξεκίνησε μα συλλέγει πανκ «σουβενίρ» (αφίσες, αποκόμματα εισιτηρίων, κονκάρδες, φανζίν κλπ.) το 1977 και σήμερα είναι ίσως ο μεγαλύτερος συλλέκτης του πανκ και μετα-πανκ γραφιστικού σχεδιασμού στον κόσμο.

Το εξώφυλλο του τόμου έχουν επιμεληθεί δύο από τους πιο σημαντικούς και επιδραστικούς εκπροσώπους της πανκ και μετα-πανκ αισθητικής αντίληψης στη Βρετανία, οι διάσημοι σχεδιαστές Peter Saville και Malcolm Garret, μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές δουλειές των οποίων εκείνης την περιόδου, περιλαμβάνονται φυσικά στις 350 σελίδες του λευκώματος όπου παρελαύνουν θριαμβευτικά όλοι οι επιφανείς εκπρόσωποι του πανκ, του post-punk και του new wave – από τους Sex Pistols, τους Clash και τους Ramones μέχρι τους Buzzcocks, τους Blondie, τους Joy Division και τόσα άλλα σχήματα που συνέβαλαν στην απεριόριστη ανανέωση ενός μουσικού ιδιώματος που στα μέσα της δεκαετίας του '70 έμοιαζε να έχει πλαδαρέψει και βαλτώσει ανεπανόρθωτα.

Το έργο που παρουσιάζεται σ΄ αυτό το βιβλίο είναι συγχρόνως φρέσκο και αντιδραστικό, υπό την έννοια ότι αποτελεί είτε απόρριψη είτε απόκριση, αρνητική ή θετική, σε οτιδήποτε προηγήθηκε. Σε κάθε περίπτωση, η επιρροή είναι πάντα αναπόφευκτη.

Όσον αφορά στις εκλεκτικές επιδράσεις των πανκ σχεδιαστών και στις αναφορές τους στον μοντερνισμό, τον κυβισμό, τον φουτουρισμό, την ρωσική πρωτοπορία, το Dada, την Καταστασιακή Διεθνή, αλλά και την αισθητική του ολοκληρωτισμού (φασιστικού ή σοσιαλιστικού), γράφει ο Malcolm Garret σε ένα κεφάλαιο του βιβλίου που έχει τίτλο "All Art is Theft" («Η τέχνη συνολικά αποτελεί κλοπή»):

«Τίποτα από όσα βλέπετε εδώ δεν ήταν τυχαίο. Τίποτα όμως επίσης δεν ήταν πραγματικά καινούριο. Το έργο που παρουσιάζεται σ΄ αυτό το βιβλίο είναι συγχρόνως φρέσκο και αντιδραστικό, υπό την έννοια ότι αποτελεί είτε απόρριψη είτε απόκριση, αρνητική ή θετική, σε οτιδήποτε προηγήθηκε. Σε κάθε περίπτωση, η επιρροή είναι πάντα αναπόφευκτη».

«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Joy Division: Still Australian poster, 1981 (βασισμένο στο εξώφυλλο του δίσκου που είχε σχεδιάσει ο Peter Saville)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Clash: Get Out Of Control tour posters, Νοέμβριος 1977
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
New York Dolls: Gig flyer, Φεβρουάριος-Μάρτιος 1975
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Ramones: Punk Magazine #3, 1977, με αυτόγραφα της μπάντας
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Cabaret Voltaire / Kleenex / The Raincoats: Rough Trade Records tour flyer, 1979
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Blondie: Plastic Letters poster, 1978
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Slits: Return Of The Giant Slits poster, 1981 (σχεδιασμένο από τον Neville Brody)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Sex Pistols: poster, 1976
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
New Order: 1981-1982 poster, 1982 (σχεδιασμένο από τον Peter Saville)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Jam: ‘A Bomb In Wardour Street’/‘David Watts’ poster, 1978
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Sex Pistols: flyer, 1976 (σχεδιασμένο από τον Jamie Reid)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Cramps: Flyer, 24 May 1977 (design by The Cramps)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Public Image Ltd: ‘Death Disco’ poster, 1979 (artwork by John Lydon)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
Generation X: ‘Ready, Steady, Go’ poster, 1978
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
'Ανοιγμα του βιβλίου
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Skids: Days In Europa poster, 1979 (εικονογράφηση: Mick Brownfield, design: Pearce Marchbanks)
«Η τέχνη είναι κλοπή»: Η πανκ και μετα-πανκ αισθητική σε ένα νέο εντυπωσιακό λεύκωμα Facebook Twitter
The Clash: Clash City Rockers single original artwork, 1978

Επιμέλεια: Δ. Πολιτάκης

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Το τέλος πλησιάζει»: Ανέκδοτες φωτογραφίες από την τελευταία εμφάνιση των Sex Pistols στην Βρετανία

Μουσική / «Το τέλος πλησιάζει»: Ανέκδοτες φωτογραφίες από την τελευταία εμφάνιση των Sex Pistols στην Βρετανία

Ο διάσημος ροκ φωτογράφος Kevin Cummins συγκέντρωσε σε ένα νέο λεύκωμα τις εικόνες που είχε τραβήξει από την τελευταία συναυλία της μυθικής πανκ μπάντας στην πατρίδα τους, στα τέλη του 1977.
Απομόνωση, απόσταση, απουσία επαφής: 40 χρόνια από την αυτοκτονία του Ian Curtis

Μουσική / Απομόνωση, απόσταση, απουσία επαφής: 41 χρόνια από την αυτοκτονία του Ian Curtis

Πολλά από τα κύρια θέματα των στίχων του μοιάζουν να αντικατοπτρίζονται στις δυσοίωνες παραμέτρους αυτής της πανδημίας, όπως συμβαίνει και με κάποιους από τους αγαπημένους του συγγραφείς: Κάφκα, Μπάλαρντ, Καμύ, Μπάροουζ…
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ