Η δύναμις και η δόξα των Beastie Boys

Η δύναμις και η δόξα των Beastie Boys Facebook Twitter
Η επιμνημόσυνη λιτανεία για ένα πολύ σημαντικό συγκρότημα, έρχεται με τη μορφή ενός ογκώδους τόμου 571 σελίδων αναμενόμενα άψογης αισθητικής και εντυπωσιακού ντιζάιν, γεμάτου εικόνες, κόμικς, αφηγήσεις, βινιέτες και, όπως θα ήταν αναμενόμενο, μικρές ελεγείες για έναν χαμένο φίλο.
1

Χρειάζεται μια βαθιά ανάσα πριν ξεκινήσει κάποιος να καταθέσει έστω και μια σύντομη σύνοψη από τα έργα και τις ημέρες των Beastie Boys στο πεδίο της σύγχρονης ποπ κούλτουρας και την τεράστια και διαρκώς πρωτοποριακή συνεισφορά τους στη μουσική (από το πανκ στο hip-hop, στην μετα-ποπ και σε δεκάδες άλλα ενδιάμεσα υβρίδια, κάποια από τα οποία οι ίδιοι άλλωστε εφηύραν) αλλά και στο βίντεο, τα media, τη μόδα, την εικόνα και την αισθητική γενικώς.

Και βέβαια, υπήρξαν οι πρώτοι που εκμεταλλεύτηκαν τόσο δημιουργικά και αποτελεσματικά τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας και οι πρώτοι που επέκτειναν το brand τους σε τόσα διαφορετικά επίπεδα και πάντα υπό τον απόλυτο έλεγχο των ίδιων.

Με αφετηρία - και μόνιμη αναφορά - στην μακρόχρονη καριέρα τους το εγκαταλελειμμένο τότε από τις Αρχές αποκαλυπτικό περιβάλλον (αλλά συγχρόνως και λούνα παρκ DIY δημιουργικής έκφρασης οριοθετημένο μόνο με τους κανόνες απόλυτης ελευθερίας που είχε θέσει το πανκ) downtown της Νέας Υόρκης στην αυγή της δεκαετίας του '80, ο Michael ("Mike D") Diamond, ο Adam ("MCA") Yauch και ο Adam ("Ad-Rock") Horovitz, ξεκίνησαν όπως τόσα άλλα γκρουπ για να εκτονώσουν νεανικές ορμές και λαχτάρες και τελικά κατέκτησαν τον κόσμο.

Η δύναμις και η δόξα των Beastie Boys Facebook Twitter
Ο Mike D και ο Adam Yauch (MCA) στις πανκ μέρες του γκρουπ, Νέα Υόρκη, 1983

Ξεκίνησαν όπως τόσα άλλα γκρουπ για να εκτονώσουν νεανικές ορμές και λαχτάρες και τελικά κατέκτησαν τον κόσμο.

Πάνω από τριάντα χρόνια (και πάνω από πενήντα εκατομμύρια πωλήσεις των δίσκων τους) κράτησε η θριαμβευτική και αδιάκοπα καινοτόμος πορεία τους στο στερέωμα της σύγχρονης μουσικής, μια πορεία που διακόπηκε απότομα στις 4 Μαΐου του 2012 όταν κόπηκε το νήμα της ζωής του Adam Yauch εξαιτίας καλπάζουσας μορφής καρκίνου του παρωτιδικού σιελογόνου αδένα. Ήταν 47 χρονών.

Μετά από μια περίοδο πένθους και περισυλλογής που ακολούθησε για τα δύο εναπομείναντα μέλη, τον Ιούνιο του 2014 ο Mike D ανακοίνωσε ότι δεν πρόκειται να συνεχίσουν με το όνομα Beastie Boys από στοιχειώδη σεβασμό στη μνήμη του ανθρώπου που υπήρξε η «ψυχή» στις αρχές και αργότερα – με τις εισηγήσεις του υπέρ της βουδιστικής σκέψης και της φεμινιστικής αντίληψης - η «συνείδηση» του γκρουπ.

Τέσσερα χρόνια μετά, φτάνει η επιμνημόσυνη λιτανεία για ένα πολύ σημαντικό συγκρότημα με τη μορφή ενός ογκώδους τόμου 571 σελίδων αναμενόμενα άψογης αισθητικής και εντυπωσιακού ντιζάιν, γεμάτου εικόνες, κόμικς, αφηγήσεις, βινιέτες και, όπως θα ήταν αναμενόμενο, μικρές ελεγείες για έναν χαμένο φίλο.

Στην έκδοση που ονομάζεται απλώς «Beastie Boys Book», συμμετέχουν πολλοί επώνυμοι γνωστοί και φίλοι, καλλιτέχνες και συγγραφείς, όπως ο Τζόναθαν Λέδεμ, ο οποίος γράφει υπομειδιώντας για το ημι-χουλιγκανικό ντεμπούτο τους «Licensed to Ill»: «Αν ορίζουμε το gangsta rap με θεματικά συστατικά όπως την "παραβατική" αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο, τον μισογυνισμό, την αποθέωση της εκτεταμένης χρήσης αλκοόλ και ναρκωτικών και την μηδενιστική βία, τότε σίγουρα αυτοί έκαναν το πρώτο gangsta rap άλμπουμ στην ιστορία».

 

Η δύναμις και η δόξα των Beastie Boys Facebook Twitter
1987, οι εποχές της αγορίστικης καφρίλας

Μαθαίνουμε επίσης από το λεύκωμα ότι αρχικά το πρώτο συνθετικό του ονόματος αποτελούσε ακρωνύμιο των λέξεων "Boys Entering Anarchistic States Toward Internal Excellence" (!). «Μην τα ρωτάτε, δεν θυμάμαι πώς και γιατί», λέει ο Mike D στο βιβλίο, καθώς παραδέχεται ότι δεν έχει ιδέα πώς προέκυψε και ότι προφανώς δεν βγάζει σοβαρό νόημα, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι η λέξη «Boys» υπάρχει και στο δεύτερο συνθετικό και επίσης ότι στην πρώιμη (hardcore punk) εκδοχή του γκρουπ υπήρχε στις τάξεις του κι ένα κορίτσι στα ντραμς, η Kate Schellenbach

Οι Beastie Boys αγαπήθηκαν (και αγαπιούνται ακόμα, φυσικά) πολύ από μια ευρύτατη γκάμα κοινού παγκοσμίως – ειδικά από όσους είναι λίγο πάνω ή λίγο κάτω από τα πενήντα και το γκρουπ υπήρχε πάντα στη ζωή τους από την εφηβεία και μετά - και φυσικά και στη χώρα μας.

Γι΄ αυτό είχε υπάρξει και ιδιαιτέρως τραυματική εκείνη η πολυαναμενόμενη εμφάνισή τους τον Ιούνιο του 2007 στο γήπεδο του μπέιζμπολ στο Ελληνικό, εμφάνιση που διακόπηκε άδοξα από τις μολότωφ, τις φωτιές και την ακραία μπαχαλοκατάσταση που προέκυψε ξαφνικά και κατέστησε μη ασφαλή τη συνέχιση της συναυλίας τόσο για το γκρουπ όσο και για χιλιάδες κόσμου που είχε έρθει αδημονώντας να τους δει.

Η δύναμις και η δόξα των Beastie Boys Facebook Twitter
Στο γύρισμα του βίντεο για το "Intergalactic" (1998)

Πριν από μερικές μέρες και εξ αφορμής της επίσημης κυκλοφορίας του βιβλίου τους, ο Μάικλ Ντάιμοντ και ο Άνταμ Χόροβιτζ συναντήθηκαν κατόπιν πρόσκλησης των New York Times με τον εξαίρετο κριτικό της εφημερίδας A.O.Scott με τον οποίον είχαν και μια μικρή κουβέντα, κατά την οποία είπαν μεταξύ άλλων και τα εξής...

 

Για την ιδέα πίσω από τη δημιουργία του βιβλίου...

MICHAEL DIAMOND: Νομίζω είναι καλύτερο από το να επιχειρούσαμε να ανεβάσουμε μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ με θέμα το γκρουπ... Σίγουρα δεν θέλαμε με τίποτα να είναι μια τυπική ροκ αυτοβιογραφία του στυλ 'μια μέρα μπήκα μικρός στο λεωφορείο και ήταν μέσα ένα αγόρι με μια κιθάρα και τελικά αποδείχτηκε ότι ήταν ο Τζον Λένον'. Ή του τύπου 'πάρε 20 σελίδες από όταν μεγαλώναμε, πάρε κι άλλες 20 από τότε που γίναμε επιτέλους διάσημοι, πάρε τέλος κι άλλες 20 από τότε που δεν αντέχαμε ο ένας τον άλλον και τώρα γράφω ένα συκοφαντικό επιμύθιο εναντίον ανθρώπων με τους οποίους κάποτε ήμασταν αχώριστοι.

ADAM HOROVITZ: Έχουμε 2018 και μπορεί κανείς να βρει ό,τι θέλει στο Google και να γράψει το δικό του βιβλίο. Δεν θέλαμε να το γεμίσουμε με προσωπικές ιστορίες ή εξωφρενικές ακρότητες ή μαλακίες που κάναμε και δεν είναι δουλειά κανενός άλλου.

Για τις πρώτες μέρες του γκρουπ στην πανκ σκηνή του «Κάτω» Μανχάταν...

HOROVITZ: Ήμασταν 15 χρονών και τρέχαμε διαρκώς να δούμε hard –core μπάντες. Πήρα λοιπόν κι εγώ μια κιθάρα, έμαθα καναδυό ακόρντα και συνειδητοποίησα με έκπληξη και συγκίνηση ότι μπορούσα να παίξω κομμάτια των Ramones.

 

Η δύναμις και η δόξα των Beastie Boys Facebook Twitter
Ο Adam Yauch το 1988 στο Λος Άντζελες, όπου ηχογραφήθηκε το άλμπουμ "Paul's Boutique"

DIAMOND: Έμοιαζε να έχει καταργηθεί το όριο ανάμεσα στο κοινό και την μπάντα, ειδικά σε χώρους όπως το κλαμπ Α7 που όλο το μαγαζί ήταν μεγέθους δωματίου ξενοδοχείου μ΄ έναν καναπέ στην άκρη της σκηνής. Όταν αρχίσαμε ως έφηβοι να πηγαίνουμε σε κλαμπ όπως το Mudd Club ή η Danceteria, συναντήσαμε αυτή την κουλτούρα όπου όλοι έκαναν κάτι. Μπάντες, φανζίν, ποίηση, εικαστικά... Όλοι μετέφεραν κάποια δημιουργική ορμή.

Για την μετάβαση στον κόσμο του hip-hop...

HOROVITZ: Ήμασταν οι μόνοι στο downtown που προσπαθούσαμε να ραπάρουμε. Δεν κάναμε πλάκα, το αγαπούσαμε και θέλαμε να γίνουμε ένα μικρό έστω τμήμα αυτής της κουλτούρας. Φορέσαμε λοιπόν ίδιες Puma φόρμες και διάφορα σχετικά αξεσουάρ και παίξαμε σ' ένα κλαμπ στο Κουίνς, ως σαπόρτ στον Kurtis Blow.


DIAMOND: Το κοινό γελούσε κι εμείς καταλάβαμε με οδυνηρό τρόπο ότι αν πράγματι ήμασταν αποφασισμένοι να σταθούμε σ' αυτήν την πίστα θα πρέπει να παρουσιάσουμε τη δική μας, προσωπική και αυθεντική εκδοχή του είδους.

 

Η δύναμις και η δόξα των Beastie Boys Facebook Twitter
Μια "αρχαία" συλλογή από mixtapes του Adam Horowitz

Για τον αείμνηστο Adam Yauch...

DIAMOND: Αυτό που άνοιξε διάπλατα την πόρτα και μας απελευθέρωσε σε σημείο που να μην ντρεπόμαστε πια για εκείνες τις πρώτες επιτυχίες με τις «καφρίλες» στους στίχους και στην πόζα ήταν ο στίχος του Yauch, τέλη των '90s, στο "Sure Shot" που δηλώνει εμφατικά ότι «η έλλειψη σεβασμού στις γυναίκες πρέπει να λήξει τώρα». Ήταν μια γλυκιά ευλογία όλη αυτή η διαδικασία του βιβλίου και η αναμόχλευση ιστοριών στις οποίες ήταν ο πρωταγωνιστής. Η θλίψη και η αίσθηση της απώλειας προσέδωσε μια ειλικρίνεια και μια εντιμότητα στις μνήμες μας.

HOROVITZ: Τι να λέμε τώρα... Εκείνος ξεκίνησε την μπάντα. Τελεία και παύλα.

Η δύναμις και η δόξα των Beastie Boys Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του ογκώδους τόμου με τίτλο "Beastie Boys Book" που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες
Μουσική
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ

σχόλια

1 σχόλια
Υπέροχοι Beastie Boys! Πολύ σέβομαι την απόφαση τους να μην συνεχίσουν με αυτό το όνομα μετά το θάνατο του MCA. Όχι σαν κάτι άλλους, ονόματα δε λέμε, που δεν χαμπάριασαν τίποτα...