Η avant-pop της Elles the Doll μοιάζει με ένα προσωπικό ημερολόγιο

Elles the Doll Facebook Twitter
Μέσα από τα άτομα που είχα δίπλα μου αντιλήφθηκα διαφορετικά τη δουλειά μου και απέκτησα περισσότερη πίστη σε αυτή. Φωτ.: @konstantinosbar
0

«Exuviae» ονομάζεται το πρώτο άλμπουμ της Elles the Doll που πρόκειται να κυκλοφορήσει σε λίγες ημέρες. Στα λατινικά η λέξη σημαίνει «έκδυμα» και μπορεί να αναφέρεται στο δέρμα που αποβάλλουν τα ερπετά ή γενικότερα σε ό,τι απορρίπτεται από το σώμα. Είναι ο ιδανικός τίτλος για την ηλεκτρονική μουσική που κάνει, μια μείξη deconstructed club και avant-pop.

Τα οκτώ κομμάτια του άλμπουμ χαρακτηρίζονται στην πλειοψηφία τους από πειραγμένα φωνητικά πάνω σε μινιμαλιστικούς glitch ηλεκτρονικούς ήχους που απλώνονται στο διάστημα, δημιουργώντας μια σχεδόν μυστικιστική εμπειρία αν τα παίξεις δυνατά σε ένα σκοτεινό δωμάτιο. To μοναδικό κομμάτι το οποίο ακούς πιο καθαρά τη φωνή της, χωρίς να είναι εντελώς παραμορφωμένη, χωρίς ψιθύρους και παιχνιδίσματα, είναι η διασκευή της στο «All is full of love» της Björk – κλείνει συγκλονιστικά τον δίσκο.

Η Έλλης ασχολείται κυρίως με τη μουσική παραγωγή και τα τελευταία χρόνια ζει στο Βερολίνο. Ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή με τη μουσική της σε ένα live της στην Αθήνα – το όνομά της στο δελτίο Τύπου του event τράβηξε την προσοχή μου. Τότε είχε κυκλοφορήσει μόνο δύο κομμάτια ως πρόγευση από τον δίσκο. Βρήκα ενδιαφέρον το γεγονός ότι έκανε ένα πειραματικό είδος μουσικής, όχι τόσο διαδεδομένο στην Ελλάδα, που συνδέεται περισσότερο με τη ΛΟΑΤΚΙ+ νεολαία, τουλάχιστον στο εξωτερικό, με καλλιτέχνες όπως η Arca και η Sophie.

«Η λέξη “doll” θεωρείται slang term στη queer κουλτούρα· χρησιμοποιείται ως κομπλιμέντο για τα τρανς άτομα και σκέφτηκα πως θα ήθελα να λειτουργεί ως ένα μάντρα για μένα».

Η Έλλης είναι τρανς άτομο και αυτή η μουσική είναι άρρητα συνδεδεμένη με το βίωμά της. Μου χαρακτηρίζει το άλμπουμ της ως σελίδες από ένα προσωπικό ημερολόγιο που νιώθει επιτέλους έτοιμη να μοιραστεί με το κόσμο. «Εκπλήσσομαι με τη σιγουριά και το θάρρος μου να το κάνω», μου αναφέρει.

Elles the Doll Facebook Twitter
Ξεκίνησα να γράφω το άλμπουμ λίγο μετά το coming out μου. Για κάποιους μήνες δούλευα πάνω σε ιδέες, αλλά ούτε τα κοντινά μου άτομα δεν ήξεραν ότι αποφάσισα να ξαναγράψω μουσική. Φωτ.: @konstantinosbar

Τη ρωτώ πώς αισθάνεται με αυτή την κυκλοφορία και αρχίζει να μου εξιστορεί την πορεία της. «Επιλόχεια ευφορία νιώθω, είμαι τόσο περήφανη για το άλμπουμ. Ανυπομονώ ο κόσμος να το ακούσει, ανυπομονώ για περισσότερα live, όλα τα συναισθήματά μου είναι εμποτισμένα με αδρεναλίνη. Νιώθω ότι δούλεψα το άλμπουμ όσο του άξιζε και δεν φοβήθηκα ούτε στιγμή να είμαι αυθεντική και ευάλωτη στην αφήγησή μου. Και τώρα ήρθε η στιγμή να το αφήσω να φύγει από μένα. Αυτή είναι μια συναισθηματική διαδικασία που μου είναι εντελώς καινούργια.

Μουσική άρχισα να παίζω στα 13. Ξεκίνησα με κιθάρα, συνέχισα με πλήκτρα και μπάσο. Είχα εμμονή με εφέ και πετάλια κιθάρας, τα οποία άρχισα να συνδέω στο μικρόφωνο για να παραμορφώνουν τη φωνή μου. Ήμουν σε διάφορα συγκροτήματα, κυρίως παίζοντας κιθάρα. Σε όλα είναι αυτοδίδακτη – μόνο μαθήματα φωνητικής που έκανα στα 18. Μεγαλώνοντας στην επαρχία η μουσική ήταν η μόνη διέξοδος, δεν με ενδιέφερε τίποτε άλλο εκτός από αυτό. Στη συνέχεια αποφάσισα να σπουδάσω οπτικοακουστικές τέχνες και εκεί άρχισαν να υλοποιούνται πιο πειραματικές ιδέες που είχα. Πήρα ερεθίσματα που δεν ανήκουν στην ποπ κουλτούρα και κατάλαβα ότι με ενδιέφερε αυτή η εργαλειοθήκη και αυτοί οι τρόποι αφήγησης.

Προτού φύγω για Βερολίνο, έμενα Αθήνα. Είχα ολοκληρώσει δύο άλμπουμ που άκουσαν μόνο οι φίλοι και οι φίλες μου και δούλεψα αρκετά ως dj. Το ψευδώνυμό μου τότε ήταν Lámia (Λάμια, στην αρχή ήταν Λαμέ Λάμια). Είχα την ευκαιρία να παίξω σε κάποια θρυλικά πάρτι, όπως το πρώτο Schenkens στη Ρώσικη Ντίσκο.

Λίγο πριν φύγω ξεκίνησα και τα δικά μου πάρτι, τα Queertroniqa, όπου είχα και την ευκαιρία να καλέσω τη θρυλική Saeleen Bouvar. Η μουσική ήταν πάντοτε για μένα κάτι τόσο οικείο, μια γλώσσα που μπορούσα να καταλάβω και να αποκωδικοποιήσω, μια τέχνη στην οποία δόθηκα και θα συνεχίσω να εξερευνώ.

Αποφάσισα να μετακομίσω στο Βερολίνο τη χρονιά που σκότωσαν τη Zackie. Φοβήθηκα πάρα πολύ με αυτό. Γενικά, ήταν μια σκοτεινή περίοδος. Την ίδια χρονιά με απέλυσαν από το creative agency στο οποίο δούλευα με τη δικαιολογία πως είμαι overqualified, επειδή ζήτησα να πληρώνομαι τις ακραίες υπερωρίες που έκανα. Είπα “οk, πάω Βερολίνο να καθαρίζω σπίτια και να πληρώνομαι καλύτερα, όπου θα είμαι και πιο ασφαλής”. Δεν υπήρχε κάτι άλλο στην Ελλάδα για μένα. Έκανα ένα διάλειμμα από τη μουσική.

Elles the Doll Facebook Twitter
Όσον αφορά το τρανς βίωμα, δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάποιο μέρος που να είναι ιδανικό για εμάς. Παντού βιώνουμε τον κίνδυνο, υπάρχει ένα φίλτρο φόβου που χρωματίζει την καθημερινότητά μας και αυτό μεταφράζεται διαφορετικά ανά χώρα, περιοχή κ.λπ. Φωτ.: @konstantinosbar

Πέρασα πολύ δύσκολα, και όχι μόνο λόγω της μετακόμισης. Κοιτώντας πίσω, πιστεύω πως ήταν ένα διάστημα προετοιμασίας για το τι θα ακολουθούσε, τη φυλομετάβαση και την Elles The Doll, το hard reset που έπρεπε να γίνει. Η λέξη “doll” θεωρείται slang term στη queer κουλτούρα· χρησιμοποιείται ως κομπλιμέντο για τα τρανς άτομα και σκέφτηκα πως θα ήθελα να λειτουργεί ως ένα μάντρα για μένα. Στο Βερολίνο σίγουρα εκτιμήθηκαν περισσότερο οι ικανότητές μου όσον αφορά το επαγγελματικό κομμάτι. Την ίδια στιγμή είχα να αντιμετωπίσω τον ρατσισμό και τις καθημερινές διακρίσεις.

Η βερολινέζικη μουσική σκηνή, ειδικά η τέκνο, είναι κορεσμένη και αρκετά στοχευμένη όσον αφορά το κοινό της. Σίγουρα υπάρχουν και χώροι που στηρίζουν πιο αντισυμβατικά events, αλλά είναι και κάπως δύσκολο να παρακολουθείς τα πάντα, καθώς είναι μια τεράστια πόλη. Η μουσική βιομηχανία απευθύνεται σε άτομα που είναι εύπορα και αν δεν έχεις το προνόμιο να έχεις μια σταθερή πηγή εσόδων, δεν μπορείς να αφιερωθείς σε οποιαδήποτε μορφή τέχνης, πόσο μάλιστα να χρηματοδοτήσεις το έργο σου. Ένας από τους λόγους που μου πήρε τόσο να φτάσω και στη δική μου αφήγηση είναι επειδή πάντα μου έλειπε ο χρόνος ή τα μέσα για να ασχοληθώ πραγματικά με αυτό που ήθελα να κάνω.

Μέχρι και πρόσφατα είχα full time δουλειές σε corporate πλαίσιο που αφορούσαν art direction, branding, ui/ux. Το καλοκαίρι αποφάσισα να αφήσω τη full time δουλειά που είχα και να αλλάξω το εργασιακό μου μοντέλο σε freelance με σκοπό να αφιερωθώ αποκλειστικά στη μουσική. Έχω αποδεχτεί ότι οικονομικά θα δυσκολευτώ, αλλά επίσης έχω αποδεχτεί ότι αυτό είναι που αγαπώ και αυτό θα κάνω.

cover
Το «Exuviae» κυκλοφορεί επίσημα στις 13/11. To εξώφυλλο είναι βασισμένο σε ένα σχέδιο του Teo Louk και έχει αναπαριστεί σε 3d μορφή από τον Alvo Tucano.

Ξεκίνησα να γράφω το άλμπουμ λίγο μετά το coming out μου. Για κάποιους μήνες δούλευα πάνω σε ιδέες, αλλά ούτε τα κοντινά μου άτομα δεν ήξεραν ότι αποφάσισα να ξαναγράψω μουσική. Ξόδεψα πάρα πολλές ώρες κάνοντας πειράματα πάνω σε δομές και υφές, θέλοντας να καταλήξω σε μια αυθεντική συνταγή. Στην αρχή ήμουν πολύ μακριά από την ιδέα του να κυκλοφορήσω κάτι. Η διαδικασία τότε ήταν καθαρά θεραπευτικού χαρακτήρα για μένα, δεν σκεφτόμουν τίποτε άλλο εκτός από το να χαρτογραφήσω όλο αυτό το συναισθηματικό ταξίδι.

Λίγο μετά, όταν είχα το πρώτο κομμάτι έτοιμο, το “Nipple Play”, το έδειξα σε φίλους και φίλες και εκεί κατάλαβα πραγματικά την αξία του έργου μου. Ξέρεις πώς είναι με τους καλλιτέχνες, χάνονται στις σπηλιές τους και δεν έχουν πάντα επαφή με το πώς αλληλεπιδρά το έργο τους με το έξω κόσμο. Μέσα από τα άτομα που είχα δίπλα μου αντιλήφθηκα διαφορετικά τη δουλειά μου και απέκτησα περισσότερη πίστη σε αυτή.

Nipple Play

Η αυτοβιογραφική φύση των κομματιών σίγουρα με κόμπλαρε στην αρχή. Κάθε κομμάτι του άλμπουμ αποτελεί ένα ξεχωριστό κεφάλαιο/περιβάλλον, αν μη τι άλλο αντιλαμβανόμουν πως ήθελα να γράψω μια αφαιρετική και σύγχρονη αυτοβιογραφία. Σκέφτηκα πολύ πάνω σε θέματα που αφορούσαν το σώμα μου, τις αλλαγές λόγω της ορμονοθεραπείας, την έννοια του τραύματος και της πληγής αλλά και θέματα όπως η ευφορία και η σεξουαλικότητα. Συνδέθηκα ξανά με την πνευματικότητά μου, την πίστη μου στον εσωτερισμό και πολύ συνειδητά μετέφρασα όλα αυτά τα στοιχεία σε μουσική. Κάθε κομμάτι λέει μια δική του ιστορία και ελπίζω ο κόσμος να καταφέρει να χαθεί μέσα σε αυτές.

Το “All is full of love” είναι το τελευταίο κομμάτι του άλμπουμ και μέχρι πρόσφατα δεν είχα σκεφτεί να κάνω κάποια διασκευή. Όσο δούλευα τα κομμάτια, σκέφτηκα ότι κάτι έλειπε. Άρχισα να σκέφτομαι πως θέλω να προσθέσω ένα κομμάτι που θα αφορούσε το healing process μου, την αποδοχή της μικρής Έλλης, αν το θες. Σχεδόν αυτόματα, μετά από αυτήν τη συνειδητοποίηση, σκέφτηκα να κάνω μια διασκευή του “All is full of love”.

Elles the Doll Facebook Twitter
Κοιτώντας πίσω, πιστεύω πως ήταν ένα διάστημα προετοιμασίας για το τι θα ακολουθούσε, τη φυλομετάβαση και την Elles The Doll, το hard reset που έπρεπε να γίνει. Φωτ.: @konstantinosbar

Το κομμάτι αυτό έχει τη δύναμη να με πάει πάντα πίσω, λειτουργεί ως σκουληκότρυπα: με πάει στην εποχή που ήμουν 10, κάθομαι σε ένα oriental χαλί, με δάκρυα στα μάτια και το βίντεο του κομματιού παίζει στο MTV. Νιώθω πως στο ταξίδι μου μέχρι τώρα έχω αποκτήσει τη δύναμη να αποδεχτώ το παρελθόν μου, όσο δύσκολο κι αν είναι, ελπίζοντας ότι αυτό θα ενθαρρύνει όσους έχουν παρόμοια βιώματα. Αυτήν τη διασκευή την έκανα κυρίως για όλα τα τρανς παιδιά που μεγαλώνουν σε δυσλειτουργικές οικογένειες και για τους τρανς ενήλικες που είναι στη διαδικασία να αποδεχτούν ότι τους άξιζε ένα διαφορετικό παρελθόν, το οποίο όμως δεν έζησαν.

Όσον αφορά το τρανς βίωμα, δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάποιο μέρος που να είναι ιδανικό για εμάς. Παντού βιώνουμε τον κίνδυνο, υπάρχει ένα φίλτρο φόβου που χρωματίζει την καθημερινότητά μας και αυτό μεταφράζεται διαφορετικά ανά χώρα, περιοχή κ.λπ. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει ένα μέρος όπου έχουμε ανάλογα προνόμια με τον υπόλοιπο κόσμο, ακόμα βιώνουμε τη διάκριση σε όλες τις μορφές που μπορεί να έχει, πολιτική, κοινωνική, ψυχολογική.

Σκέφτομαι συχνά τα τρανς και queer παιδιά που μεγαλώνουν στην ελληνική επαρχία, γιατί υπάρχει τεράστιο πρόβλημα εκεί. Ξεχνάμε ότι η Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα και πιστεύω πως λείπει ο ακτιβισμός στην επαρχία. Εκτός Ελλάδας, τα πράγματα είναι σίγουρα κάπως καλύτερα για εμάς. Για παράδειγμα, οι πιθανότητες να σου επιτεθούν είναι λιγότερες, αλλά όχι μηδαμινές».

Dream server

To εξώφυλλο είναι βασισμένο σε ένα σχέδιο του Teo Louk και έχει αναπαριστεί σε 3d μορφή από τον Alvo Tucano.

Το «Exuviae» κυκλοφορεί επίσημα στις 13/11 και θα παρουσιαστεί στις 18/11 στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων (ΚΕΤ) στην Κυψέλη.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT