Η Άννα Νετρέμπκο επιστρέφει, ώριμη και μεγαλειώδης, με ένα καινοτόμο άλμπουμ

Λάτρης του σκοταδιού (Amata dalle tenebre) Facebook Twitter
H μεγαλύτερη καινοτομία εμφανίζεται στο εξώφυλλο. Αυτή η υπερμοντέρνα και “alternative”  εμφάνιση της ντίβας δείχνει τόσο τον καλλιτεχνικό όσο και τον δυναμικό χαρακτήρα της.
0

Αυτό είναι το όνομα του καινούργιου άλμπουμ της μεγαλύτερης σταρ της όπερας της εποχής μας, της Άννα Νετρέμπκο, που κυκλοφόρησε πρόσφατα από την Deutsche Grammophon. Έπειτα από σχεδόν πέντε χρόνια αναμoνής από την κυκλοφορία του τελευταίου άλμπουμ της, η Νετρέμπκο επιστρέφει με το τελευταίο της ενδεχομένως, που αποτελείται από ένα δυναμικό και παράλληλα τολμηρό ρεπερτόριο, το οποίο απαρτίζεται από επίσης τολμηρούς συνδυασμούς.

Ως προς το όνομα, νομίζει κανείς ότι είναι τίτλος άλμπουμ κάποιου ξεχασμένου ιταλικού συγκροτήματος, ωστόσο η μουσική αποκλίνει αρκετά. Όπως έχει αναφέρει και η ίδια η τραγουδίστρια σε μια δημοσίευσή της στο Ιnstagram, το όνομα το σκέφτηκε μια φίλη της και της άρεσαν η μοναδικότητα και η διαφορετικότητα του συγκεκριμένου τίτλου σε σχέση με αυτούς των προηγούμενων άλμπουμ της. 

Η τραγουδίστρια νόσησε από κορωνοϊό και νοσηλεύτηκε στην εντατική πέρσι τον Σεπτέμβριο. Ενδεχομένως να είναι λίγο αντιφατικό, αλλά μετά την ανάρρωσή της η φωνή της απέκτησε ωριμότητα και μεγαλείο, γεγονός που αντανακλάται δυναμικά στις χαμηλότερες νότες, που απέκτησαν ένα βάθος το οποίο θυμίζει αυτό της Μονσερά Καμπαγιέ

H μεγαλύτερη, όμως, καινοτομία εμφανίζεται στο εξώφυλλο. Αυτή η υπερμοντέρνα και «alternative» εμφάνιση της ντίβας δείχνει τόσο τον καλλιτεχνικό όσο και τον δυναμικό της χαρακτήρα. Φαντάζει σαν ψέμα το γεγονός ότι κυκλοφόρησε τέτοιο εξώφυλλο από την Deutsche Grammophon, μια εταιρεία ανέκαθεν συντηρητική με τα εξώφυλλά της. Συγκρίνοντάς το με το ασπρόμαυρο και ενδεχομένως μουντό εξώφυλλο του άλμπουμ της μέτζο σοπράνο Elina Garanca («Schumman and Brahms Lieder»), είναι εμφανής η καινοτομία αλλά και η επιμονή της Νετρέμπκο, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα, ώστε να καταφέρει να πείσει την Deutsche Grammophon να κάνει το συγκεκριμένο εξώφυλλο που εμπνέεται από τα περίτεχνα σχέδια του body painting, παρ’ όλο που το περιεχόμενο δεν έχει άμεση σχέση με αυτό.

Λάτρης του σκοταδιού (Amata dalle tenebre) Facebook Twitter
Φαντάζει σαν ψέμα το γεγονός ότι κυκλοφόρησε τέτοιο εξώφυλλο από τη Deutsche Grammophon, μια εταιρεία ανέκαθεν συντηρητική στα εξώφυλλά της.

Θα αναρωτιόταν κανείς πώς μπορεί μια σταρ που σταδιακά οδεύει προς το τέλος της καριέρας της να καινοτομήσει, δεδομένου ότι δεν έχει τις φωνητικές δυνατότητες που είχε στα νιάτα της. Η εύλογη αυτή ερώτηση απαντάται εύκολα, εάν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι η τραγουδίστρια νόσησε από κορωνοϊό και νοσηλεύτηκε στην εντατική πέρσι τον Σεπτέμβριο. Ενδεχομένως να είναι λίγο αντιφατικό, αλλά μετά την ανάρρωσή της η φωνή της απέκτησε ωριμότητα και μεγαλείο, γεγονός που αντανακλάται δυναμικά στις χαμηλότερες νότες, που απέκτησαν ένα βάθος το οποίο θυμίζει αυτό της Μονσερά Καμπαγιέ, όσο και στις γλυκύτερες ψηλές νότες. Αποτέλεσμα αυτών ήταν να της δοθεί η δυνατότητα να επανερμηνεύσει κάποια σημαντικά κομμάτια του ιταλικού ρεπερτορίου αλλά και να το διευρύνει με επιλογές από το γερμανικό, το αγγλικό και, όπως το συνηθίζει, από το ρωσικό. Υπ’ αυτή την έννοια το άλμπουμ χωρίζεται σε τέσσερα μέρη.

Το ιταλικό και το γερμανικό ρεπερτόριο, ωστόσο, είναι αυτά που ξεχωρίζουν ιδιαίτερα. Θα ήθελα να αναφερθώ στην καταπληκτική ερμηνεία του «Tu che le vaina» από την όπερα «Don Carlos» του Giuseppe Verdi, την oποία είχε συμπεριλάβει και σε παλαιότερο άλμπουμ («Verdi», 2013), και πρόκειται για μια προσευχή της πρωταγωνίστριας πάνω από τον τάφο του βασιλιά της Ισπανίας. Η Νετρέμπκο, με απίστευτη σταθερότητα και συναισθηματισμό, αποτυπώνει τον πόνο της ηρωίδας που υποχρεωτικά συναίνεσε σε έναν γάμο πολιτικών συμφερόντων, κυρίως προς το τέλος της άριας, οπότε ξεστομίζει τις χαρακτηριστικές φράσεις: «Se ancor si piange, si piange in cielo, piangi sul mio dolore, il pianto mio reca appie del Signor» («εάν ακόμα θρηνείς, θρηνείς στον ουρανό, θρηνείς για τον πόνο μου, ας φτάσουν τα δάκρυά σου στα πόδια του Θεού»). Σε αυτές είναι αισθητή η βελτίωση συγκριτικά με την προηγούμενη ερμηνεία της, ιδίως στις τέσσερις τελευταίες νότες. Επιπλέον, αξιοσημείωτη είναι η ερμηνεία της πρώτης άριας της «Αΐντα» («Ritorna vincitor… numi pieta»), ρόλο που έχει αναλάβει ήδη δύο φορές στο παρελθόν, στη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης και στην Κρατική Όπερα της Βιέννης. Σε αυτήν τη συναισθηματική άρια όπου η πρωταγωνίστρια προσπαθεί να περιγράψει τη σύγχυση που επικρατεί στον νου της, η Νετρέμπκο εξαπολύει όλο της το συναίσθημα. Ιδίως στην ήρεμη μελωδική γραμμή του «numi pieta» βρίσκει καθείς τη μορφή προσευχής που παίρνει τελικά αυτή η άρια. Άλλες ιταλικές άριες είναι το «Un bel di vedremo» από τη «Madama Butterfly» του Giacomo Puccini, που παρουσιάζει σημαντικές ομοιότητες με την ερμηνεία της ίδια άριας στο προηγούμενο άλμπουμ της («Verismo», 2016), καθώς και η «Poveri fiori» από την «Andriana Lecouvreur» του Francesco Cilea.

Η καινοτομία ωστόσο απαντά κατά κύριο λόγο στο γερμανικό κομμάτι του άλμπουμ, που η Νετρέμπκο κατάφερε να εντάξει στο άλμπουμ έπειτα από πολλές προσπάθειες και αρκετές αναβολές. Η ίδια, ήδη από την αρχή της καριέρα της, ειδικεύτηκε στο ιταλικό bel canto και στο ρωσικό ρεπερτόριο και έγινε διάσημη γι' αυτά. Σήμερα, ωστόσο, με αυτό το άλμπουμ φαίνεται να έχει ανοίξει ένα νέο μονοπάτι στον κόσμο της όπερας, αυτό της γερμανικής όπερας και συγκεκριμένα του Wagner. 

Anna Netrebko - Wagner: «Tristan und Isolde: Mild und Leise» (Liebestod)

Ο Wagner, γράφοντας «τρομακτικές» όπερες των τεσσάρων ή πέντε ωρών, θα μπορούσε να θεωρηθεί ένας από τους πιο δύσκολους συνθέτες όπερας κυρίως για τις σοπράνο, οι οποίες είναι υποχρεωμένες να καλύψουν χωρίς μικρόφωνο, με τη φωνή τους, τον ήχο της ορχήστρας, που εν προκειμένω αποτελείται από τουλάχιστον τριάντα χάλκινα πνευστά, των οποίων ο ήχος είναι ικανός να επιβληθεί σε ολόκληρη αίθουσα. Συνεπώς, η στροφή από τη Λεονόρα του μπελ κάντο στην Ιζόλδη του Wagner φαντάζει αδύνατη, κι όμως αληθινή. Παρ’ όλο που η Νετρέμπκο έχει ακόμα περιθώριο βελτίωσης στο ρεπερτόριο αυτό, η πρώτη εντύπωση, η «εναρκτήρια τελετή» σε έναν καινό μουσικό χώρο, είναι αρκετά ικανοποιητική και σε κάποια κομμάτια, π.χ. στον θρήνο της Ιζόλδης πάνω από το νεκρό σώμα του αγαπημένου της, άκρως απολαυστική. Ίσως το μόνο μειονέκτημα αυτής της στροφής είναι η ερμηνεία του «Es gibt ein reich» από την «Αριάδνη στη Νάξο» του Richard Strauss. Η φωνή της Νετρέμπκο φαίνεται πολύ «μεγάλη» και λίγο ασταθής στο κομμάτι αυτό, που απαιτεί μια σταθερότητα και ερμηνεύεται από ήδη προπονημένες στο γερμανικό ρεπερτόριο σοπράνο.

Όμως οι καινοτομίες δεν σταματούν εκεί. Αντιθέτως, επεκτείνονται και στο μπαρόκ, την τελείως αντίθετη όψη του Wagner. Οι μπαρόκ όπερες, αφού προορίζονταν για τα μικρά θέατρα της Ευρώπης του 1600, απαιτούν από τον τραγουδιστή το εντελώς αντίθετο από αυτό που χρειάζεται ο Wagner, να «μικρύνει» τη φωνή, δίνοντας τη δυνατότητα στη μικρότερη σε μέγεθος ορχήστρα, εκτός από το να συνοδεύσει, και να «τραγουδήσει» μαζί με τον/τη σολίστ. Εν προκειμένω, η Νετρέμπκο επέλεξε την άρια του Purcell «Thy hand Belinda… When I am laid in the earth» από την όπερά του «Dido and Aeneas» ως χαρακτηριστικό παράδειγμα της μετα-αναγεννησιακής μουσικής. Σε αυτή την άρια, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ο πρόγονο της άριας της Ιζόλδης, στο ίδιο άλμπουμ η Νετρέμπκο δίνει μια διαφορετική και μοναδική στα χρονικά χροιά στις φράσεις συγκριτικά με άλλες σπουδαίες ερμηνείες, όπως αυτές της Jessey Norman ή της Leintyne Price, αποδίδοντας ορθά την ψευδαίσθηση της οικειότητας που έχει με το ρεπερτόριο αυτού του είδους, ενώ στην πραγματικότητα έχει ασχοληθεί με αυτό μόνο μία φορά και πριν από σχεδόν έντεκα χρόνια, ερμηνεύοντας το «Stabat Mater» του Giovanni Battista Pergolesi με τη συνοδεία της Maria Pizzolato το 2011.

Anna Netrebko – Purcell: «Dido and Aeneas», Z. 626: «When I am laid in earth»

Σε γενικές γραμμές, πιστεύω πως η προσπάθεια της Νετρέμπκο στο άλμπουμ αυτό είναι ιδιαίτερα επιτυχημένη. Ενδεχομένως ορισμένα κομμάτια να μην ταιριάζουν ακόμα πλήρως στη φωνή της, που ήταν ανέκαθεν γνωστή για το μεγάλο της εύρος και το χαρακτηριστικό της ηχόχρωμα, ωστόσο δεν είναι απόλυτα σωστό να τα απορρίψουμε, κάνοντας συγκρίσεις με άλλους ερμηνευτές. Αντιθέτως, θα πρέπει να αναλογιστούμε τι σημαίνει αυτό το άλμπουμ για τη μουσική εξέλιξη της τραγουδίστριας. Πιθανόν να έχει «πλήξει» τα τελευταία οκτώ χρόνια, αναλαμβάνοντας συνεχόμενα τον ρόλο της λαίδης Μάκβεθ, της Λεονόρας και της Τουραντότ. Ίσως ακόμα να ψάχνει κάτι καινούργιο να εντάξει στο ρεπερτόριό της, λαμβάνοντας υπόψη την απομάκρυνσή της από ρόλους του bel canto τους οποίους ανέλαβε επανειλημμένως στο απόγειο της δόξας της (2006-2008).

Το σίγουρο είναι, πάντως, πως η προσπάθειά της θα πρέπει να επικροτηθεί για τη συμβολή της τόσο στην οπερατική κοινότητα όσο και στη διάδοση της τέχνης αυτής που συχνά απορρίπτεται με ελιτίστικα επιχειρήματα, που δεν την αντιπροσωπεύουν. Το τελευταίο το καταφέρνει με το περίτεχνο και ριζοσπαστικό της εξώφυλλο, σε συνδυασμό με τα τέσσερα βιντεοκλίπ ορισμένων κομματιών του άλμπουμ που, εκτός της διαφημιστικής και καθαρά υλιστικής φύσης τους, εμμέσως προωθούν και αυτή την παρεξηγημένη τέχνη στο ευρύτερο κοινό.

Anna Netrebko - Verdi: «Ritorna vincitor... Numi pietà», από την «Aida»

Ο Φίλιππος Δρόλιας είναι ο δημιουργός του δημοφιλούς λογαριασμού @operafanatic στο Instagram.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άννα Νετρέμπκο

Μουσική / Άννα Νετρέμπκο: Η απόλυτη σταρ της όπερας έρχεται στην Αθήνα

Η one and only Άννα Νετρέμπκο έρχεται για να τραγουδήσει για πρώτη φορά στην Αθήνα σε ένα γκαλά που διοργανώνει η Εθνική Λυρική Σκηνή στο Παναθηναϊκό Στάδιο στις 10 Ιουλίου. Πλάι στην απόλυτη ντίβα της όπερας, σε αυτό το all-star γκαλά Βέρντι, θα βρεθούν η κορυφαία μέτζο της εποχής μας Ανίτα Ρατσβελισβίλι, που πέρσι μας μάγεψε στη Ρωμαϊκή Αγορά, ο τενόρος Γιουσίφ Εϊβάζοφ και ο κορυφαίος Έλληνας βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ανίτα Ρατσβελισβίλι: Από τη Μετροπόλιταν στη Ρωμαϊκή Αγορά

The Diva / Ανίτα Ρατσβελισβίλι: Από τη Μετροπόλιταν στη Ρωμαϊκή Αγορά

Η επόμενη μεγάλη σταρ της όπερας, η Γεωργιανή Ανίτα Ρατσβελισβίλι, που έχει χαρακτηριστεί ως η καλύτερη μέτζο του πλανήτη στις μέρες μας, ανοίγει πανηγυρικά αυτό το Σάββατο τον θεσμό του ΥΠΟΑ «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» με ένα ρεσιτάλ της Λυρικής στη Ρωμαϊκή Αγορά.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT