Ελληνοσουηδικά Χριστούγεννα στη Στοκχόλμη του ’80

Ελληνοσουηδικά Χριστούγεννα στη Στοκχόλμη του ’80 Facebook Twitter
2

 

Ελληνοσουηδικά Χριστούγεννα στη Στοκχόλμη του ’80 Facebook Twitter
Ο Καλλιφατίδης λέει πολλά για τον σουηδικό ρατσισμό και για τον τρόπο που τον βίωσαν εκείνοι οι Έλληνες του ’60.

 

Για το πώς βίωσαν τη ξενιτιά οι Έλληνες στη Σουηδία τη δεκαετία του ’60 μαρτυρά το θαυμάσιο, αλλά δυσεύρετο σήμερα βιβλίο του Θοδωρή Καλλιφατίδη «Με Λένε Στέλιο» [Πλειάς, Αθήνα 1974].

Το βιβλίο είχε κάνει τεράστια εντύπωση στη Σουηδία, όταν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά ως «Utlänningar» (Μετανάστες) το 1970 από τις εκδόσεις Bonniers, για να γίνει λίγο καιρό αργότερα (1972) και ωραία ταινία από τον Johan Bergenstråhle (“Jag Heter Stelios”) – μια ταινία την οποία είχαν συνδράμει διάφοροι συμπατριώτες μας, που ζούσαν τότε στη σκανδιναβική χώρα, όπως ο φωτογράφος-φωτιστής Ανδρέας Μπέλλης ή η ηθοποιός Δέσποινα Τομαζάνη.

Ο Καλλιφατίδης λέει πολλά για τον σουηδικό ρατσισμό και για τον τρόπο που τον βίωσαν εκείνοι οι Έλληνες του ’60. Μεταφέρω ένα μικρό δείγμα:

«(…) Πολλοί Σουηδοί καυχιούνται πως δεν έχουν κανένα λόγο οι ξένοι να διαμαρτύρονται. Κατά κάποιο τρόπο βέβαια έχουν και δίκιο: ο ξένος έχει πεινάσει, έχει κρυώσει, έχει καταδιωχτεί κ’ έχει μείνει χωρίς δουλειά στη χώρα του. Σ’ αυτό το επιχείρημα όμως κρύβεται κάτι που θα ’θελα να ονομάσω ‘ανομολόγητο ταξικό διαχωρισμό’: νομίζουν δηλαδή πως πρέπει να του αρκεί του ξένου που έχει εξασφαλίσει ένα υψηλότερο βιοτικό επίπεδο. Δεν εμπιστεύονται τη θέλησή του να μπει μέσα σ’ αυτή την καινούρια κοινωνία, και να δημιουργήσει, όχι μόνο καλλιτεχνικά, αλλά με μια ενεργό συμμετοχή σε όλους τους τομείς της σουηδικής ζωής. Ένας Σουηδός φίλος μού είπε κάποτε: ‘Μπορεί να γίνεις όσο καλός είναι δυνατόν, καλύτερος όμως από ένα Σουηδό δεν θα γίνεις ποτέ’. Έτσι αισθάνονται οι πιο πολλοί ξένοι. Φτουράνε μέχρι να βρεθεί κάποιος Σουηδός.(…)».

 

Ελληνοσουηδικά Χριστούγεννα στη Στοκχόλμη του ’80 Facebook Twitter

Ένας από τους πολλούς Έλληνες της Σκανδιναβίας της εποχής (Δανία στην αρχή, Σουηδία στη συνέχεια) ήταν και ο Πάνος Σαββόπουλος. Γνωστός, σήμερα, για τις εκπομπές του τις σχετικές με τα ρεμπέτικα σε τηλεόραση και ραδιόφωνο, τα ανάλογα βιβλία κ.λπ., τότε όμως (1973) απλώς ένας τραγουδοποιός (με πτυχίο πολιτικού μηχανικού), που αποφασίζει να αναζητήσει καλύτερη τύχη στον ευρωπαϊκό βορρά. Όπως μου είχε πει και ο ίδιος παλιότερα:

«Από τον πρώτο καιρό που βρίσκομαι στην Στοκχόλμη, μπλέκω με τα καλλιτεχνικά παίζοντας κιθάρα και πιάνο. Έμαθα πολύ γρήγορα τη γλώσσα και προσεγγίζω το σουηδικό ραδιόφωνο παρουσιάζοντας ελληνική μουσική. Παρότι δεν είχα μεγάλη δισκοθήκη προσπαθούσα να βγάλω μια ποικιλία μέσα απ’ αυτή. Είχα διαπιστώσει από πολύ νωρίς, σε σχέση με το ραδιόφωνο, ότι είχα την ικανότητα να στήνω το ‘παραμύθι’. Μάλιστα είχα πάρει πολύ καλές κριτικές ακόμη και από μια ρατσιστική (για τα σουηδικά δεδομένα) εφημερίδα, για μια εκπομπή που είχα κάνει τότε σε σχέση με τον καφέ, τους τελάληδες και τις ταφικές συνήθειες στην Ελλάδα. Ήταν ένα πολύ μικρό σημείωμα, αλλά ζουμερό. Ο Σουηδός δεν κάθεται να ‘λιβανίσει’. Γενικά, υπήρχε ελευθερία και έκανες ό,τι ήθελες. Πολλές φορές, μάλιστα, σε βοηθούσαν κιόλας. Άλλοτε λιγότερο, άλλοτε περισσότερο, πάντως σε βοηθούσαν. Είχα συμμετάσχει εκείνα τα χρόνια σε πολλές εκδηλώσεις, όμως εκείνο που με είχε τραβήξει περισσότερο ήταν το ραδιόφωνο και η τηλεόραση».

 

Ελληνοσουηδικά Χριστούγεννα στη Στοκχόλμη του ’80 Facebook Twitter

Tα Χριστούγεννα του 1980 στο δεύτερο κανάλι της σουηδικής τηλεόρασης, το TV2, ο Πάνος Σαββόπουλος μαζί με την Αντιγόνη Δήμου παρουσιάζουν ένα εορταστικό πρόγραμμα, διάρκειας περίπου 100 λεπτών με θέμα τα Χριστούγεννα. Τα Χριστούγεννα τα ελληνικά, όπως τα γιόρταζαν οι Έλληνες στη Σουηδία, αλλά και τα σουηδικά – όπως, επίσης, μπορεί να τα γιόρταζαν οι Έλληνες μαζί με τους Σουηδούς στις μεικτές οικογένειες ή τις παρέες.

Αυτό που είναι εντυπωσιακό και εντελώς «προχωρημένο», ακόμη και για τα σημερινά δεδομένα, είναι πως οι δύο παρουσιαστές μιλούσαν στη TV στην ελληνική – με τους σουηδούς θεατές να διαβάζουν μέσω υπότιτλων!

Φαντάζεστε, τώρα, εκπομπή με αλβανούς π.χ. παρουσιαστές στην ελληνική τηλεόραση (κρατική, δημόσια, ιδιωτική… πείτε την όπως θέλετε) να παρουσιάζουν δικά τους συγκροτήματα, να μιλούν στη γλώσσα τους, κι εμείς να διαβάζουμε από τα «γράμματα»; Δεν το φαντάζεστε ε; Ούτε κι εγώ. Δεν φταίμε εμείς, η φαντασία μας τα φταίει…

Ελληνοσουηδικά Χριστούγεννα στη Στοκχόλμη του ’80 Facebook Twitter

Ποιοι ήταν, λοιπόν, οι έλληνες καλλιτέχνες που θα πλαισίωναν τη σουηδική, χριστουγεννιάτικη εκπομπή και που θα δημιουργούσαν τον πιο ισχυρό πόλο μιας… εθιμικής τηλεοπτικής περιπέτειας, διανθισμένης με κάλαντα, χριστόψωμα και καλικαντζάρους;

Η Δόμνα Σαμίου με τον Πέτρο Καλύβα στο κλαρίνο, η Ευγενία Φακίνου με τη δική της Ντενεκεδούπολη και βεβαίως ο Διονύσης Σαββόπουλος με την Οπισθοδρομική Κομπανία (Ελευθερία Αρβανιτάκη τραγούδι, Γιάννης Εμμανουηλίδης μπουζούκι, Στράτος Στρατηγόπουλος κιθάρα, Άγγελος Σφακιανάκης μπαγλαμάς, Πέτρος Εξαρχάκος ακορντεόν), που εκείνη την εποχή (χειμώνας 1980-81) συνεργάζονταν στον Σκορπιό, στην Πλάκα, στην παράσταση «Γιγανταιώρημα»…

Ελληνοσουηδικά Χριστούγεννα στη Στοκχόλμη του ’80 Facebook Twitter

Η εκπομπή αξίζει σε όλη τη διάρκειά της, αποτελώντας ένα άψογο «χριστουγεννιάτικο πρόγραμμα», για να μη μιλήσω για ένα πρώτης τάξεως ντοκουμέντο. Αμφιβάλλω, δηλαδή, αν υπάρχει προγενέστερη καταγραφή τέτοιας τεχνικής αρτιότητας με τόσο παλιά… Οπισθοδρομική και τόσο ενθουσιώδη Σαββόπουλο.

Τα δέοντα στον Πάνο Σαββόπουλο, που φρόντισε να περάσει το VHS στο YouTube καλώντας όλους εμάς στο ίδιο τραπέζι…

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ! 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

2 σχόλια
Πανος Σαββοπουλος; "Το δωματιο"; Πω πω πω! Να περιμενουμε και αφιερωμα στο πολιτικο, αντιρατσιστικο τραγουδι; Ξερω οτι ο Τρουσας δεν συμπαθει folk political giants (i.e. δημητρης σκαμαγκας) αλλα ειναι ενας ενδιαφερων αρθρογραφος και blogger.