Elisabeth Schwarzkopf: Ναζίστρια κι εγωπαθής μεν, συγκλονιστική φωνή δε

Elisabeth Schwarzkopf: Ναζίστρια κι εγωπαθής μεν, συγκλονιστική φωνή δε Facebook Twitter
Με τη Μαρία Κάλλας στο Λονδίνο, 1957.
0

 Όσοι δεν την άκουσαν ποτέ να τραγουδά ζωντανά ή δεν είναι συλλέκτες ηχογραφήσεων κλασικής μουσικής γνωρίζουν κατά πάσα πιθανότητα μόνο δύο πράγματα για εκείνη και κανένα εκ των δύο δεν την κολακεύει. Μάλιστα κάποιοι θα αναρωτηθούν εάν ο θαυμασμός για την μουσική της προσφορά είναι δικαιολογημένος.

  

Η ευρύτερα γνωστή πληροφορία που την αφορά είναι φυσικά η ιδιότητα της ως μέλους του Ναζιστικού κόμματος. Είναι βέβαιο ότι ήταν μέλος το 1940 αλλά πιθανολογείται ότι είχε εγγραφεί στο κόμμα πολύ νωρίτερα. Μέχρι που αποδείχθηκε το 1981 ότι κατείχε την κάρτα μέλους με αριθμό μητρώου 7.548.960, η ίδια αρνούνταν ότι είχε υπάρξει Ναζί. Όταν η πληροφορία αυτή αποκαλύφθηκε η Schwarzkopf ισχυρίστηκε ότι είχε προσχωρήσει λόγω επαγγελματικής αναγκαιότητας. Ωστόσο είναι σαφές πλέον ότι το ναζιστικό παρελθόν της δεν ήταν μια μη ηθελημένη κίνηση κι ότι συμμετείχε ενεργά. Όταν πέθανε το 2006 στην ηλικία των 90, η φήμη της είχε κηλιδωθεί ανεπανόρθωτα.

Elisabeth Schwarzkopf: Ναζίστρια κι εγωπαθής μεν, συγκλονιστική φωνή δε Facebook Twitter
Μέχρι που αποδείχθηκε το 1981 ότι κατείχε την κάρτα μέλους με αριθμό μητρώου 7.548.960, η ίδια αρνούνταν ότι είχε υπάρξει Ναζί.... Φωτ.: ΕΜΙ

Η Kirsten Flagstad οταν την άκουσε να τραγουδα στο Fidelio είπε "Δεν νομίζω να έχω ακούσει ωραιότερη φωνή να βγαίνει από ανθρώπινο στόμα."

Το δεύτερο πιο γνωστό στοιχείο από την ζωή και την καριέρα της έχει μεν μικρότερη βαρύτητα αλλά είναι λίαν αποκαλυπτικό του χαρακτήρα της. Το 1958 ως καλεσμένη από την Desert Island Discs της ζητήθηκε να επιλέξει τις αγαπημένες της ηχογραφήσεις κι εκείνη διάλεξε επτά δικές της ηχογραφήσεις συν ένα πρελούδιο ηχογράφησης στην οποία πρωταγωνιστούσε. Πρόκειται για μια σαφώς εγωκεντρική επιλογή την οποία ξεπέρασε μόνο ο σκηνοθέτης Otto Preminger 22 χρόνια αργότερα επιλέγοντας οκτώ μουσικά θέματα από αποκλειστικά δικές του ταινίες.

Συνδυασμένες οι δύο αυτές ιστορίες παρουσιάζουν μια αντιπαθή και εγωμανή ντίβα. Οι μη μουσικές επιλογές της στην συνέντευξη της Desert Island Discs ήταν ένα βιβλίο Γαλλικής μαγειρικής και ως αγαπημένη "πολυτέλεια" ανέφερε το αντιηλιακό λάδι, αντικείμενα που αποκαλύπτουν ότι αν μη τι άλλο είχε και μια ανθρώπινη πλευρά. Ωστόσο η Elisabeth Schwarzkopf παραμένει μια προσωπικότητα που δεν πουλάει την σήμερον ημέρα.

Elisabeth Schwarzkopf: Ναζίστρια κι εγωπαθής μεν, συγκλονιστική φωνή δε Facebook Twitter
Βερολίνο, 1970.

Αν ακούσουμε όμως τι λένε οι γνώστες συνθέτουμε μια πιο ολοκληρωμένη αξία για εκείνη. Το 1946 ο Χερμπερτ φον Κάραγιαν, μιλώντας στον Walter Legge, μέλλοντα σύζυγο της και παραγωγό που έχτισε την καριέρα της, είχε πει πως είναι "ίσως η καλύτερη τραγουδίστρια στην κεντρική Ευρώπη." Η Kirsten Flagstad οταν την άκουσε να τραγουδα στο Fidelio είπε "Δεν νομίζω να έχω ακούσει ωραιότερη φωνή να βγαίνει από ανθρώπινο στόμα." Ο ιδιαίτερα αυστηρός Sviatoslav Richter είχε δηλώσει "Όποτε τραγουδά αυτή η σπουδαία καλλιτέχνις δίνει τον βέλτιστο υπερθετικό εαυτό της." Έπειτα από ένα ρεσιταλ της στο Δημαρχείο του St Pancras το 1972, ο μουσικοκριτικός της Guardian είχε γράψει "Ούτε ένα λάθος, ετούτη η Marchallin δεν είναι πια νέα αλλά καθόλη την διάρκεια της νύχτας το μόνο που σκεφτόταν κανείς ήταν πως αν είσαι μεγάλος καλλιτέχνης αυτό δεν έχει καμία σημασία."

Elisabeth Schwarzkopf: Ναζίστρια κι εγωπαθής μεν, συγκλονιστική φωνή δε Facebook Twitter
Tα μαθηματα που παρέδιδε σε προχωρημένη ηλικία...

Εκείνο που δεν αμφισβητήθηκε ποτέ ήταν οι κοπιώδεις προσπάθειες της και τα εξαιρετικά υψηλά στάνταρ που έθετε. Ο σταθερός συνεργάτης της Gerald Moore έλεγε "Δεν έχω συναντήσει άλλον καλλιτέχνη με την ικανότητα της Elisabeth για τόσο σκληρή δουλειά." Ήταν τελειομανής σε τρομακτικό βαθμό "Με την Schwarzkopf δεν υπάρχουν δικαιολογίες."

Η επιρροή του συζύγου της ήταν πάντα αντικείμενο συζητήσεων και πειραγμάτων, με ευνοϊκότερο το "Her Master's Voice" το οποίο μάλιστα έλεγε η ίδια αναφερόμενη σε εκείνον. Κάποιοι έλεγαν ότι "δεν ακούει την μουσική αλλά την ερμηνεία". Άδικο σχόλιο μεν αλλά εύστοχο, καθώς ο Legge ήταν εκείνος που την μετέτρεψε, μαζί με την δασκάλα της Maria Ivogun, από μια συμπαθητική σοπράνο όπως τόσες άλλες σε μια σπουδαία ερμηνεύτρια του Μότσαρτ και του Στράους αλλά και του Hugo Wolf και της βιεννέζικης οπερέττας.

Επί σκηνής, κατόπιν εντολής του συζύγου της ερμήνευε συγκεκριμένους μόνο ρόλους όπως την Fiordiligi, Donna Elvira και την Κόμησσα Almaviva του Μότσαρτ και την Marschallin του Στράους, αλλά στις ηχογραφήσεις και σε ρεσιτάλ είχε ένα σαφώς ευρύτερο ρεπερτόριο με έργα πολλών συνθετών. Η ερμηνεία της στο έργο του Wolf είναι σαφώς η κορυφαίακαι η ικανότητα της να αποδίδει την διάθεση, λεπτομέρειες, βάρος φωνής και αλλαγές τονικότητας παραμένει ακόμα και σήμερα αξεπέραστη.

 

 

Der Rosenkavalier Final Trio - Schwarzkopf, Jurinac, Rothenberger

............................................................................................

 

Η κριτική του Steane για την ηχογράφηση του Κοιμώμενου Ιησού με τον Wilhelm Furtwängler στο πιάνο περιγραφει την τέχνη της με ακρίβεια: "Εκείνο που ακούει κανείς είναι το ωραιότερο λεγκάτο, σαν μια υπέροχη αστραπή με την λιγότερο κοπιώδη και υψίστης ευαισθησίας ερμηνεία. Η σκέψη και η τέχνη είναι τόσο υπέροχα ακριβείς που θα ήθελε κανείς να τις αποκαλέσει προϊόν υπολογισμού όμως αυτό εξυπονοεί κάτι ανειλικρινές και άνευ συναισθήματος, κάτι που προφανώς είναι αβάσιμο γιατί η ανειλικρίνεια, όπως και η συναισθηματικότητα, προδίδονται από την ανακρίβεια και τις παραμορφώσεις. Στην Schwarzkopf ανακαλύπτει κανείς έναν υψηλό βαθμό ενσυναίσθησης χρωματικών και στυλ, και την ύπαρξη συνειδητής επιλογής."

 

Τρία χρόνια πριν τον θάνατο του Legge έδωσαν μαζί μια σειρά masterclasses στην Νέα Υόρκη έπειτα από τα οποία ο Andrew Porter του New Yorker είπε πως "όταν ο Legge παντρεύτηκε την Schwarzkopf συνασπίστηκαν δύο τελειομανείς."

 

Κάτι που είναι εμφανές σε κάθε δίσκο της. Ότι άλλο κι αν υπήρξε, η Schwarzkopf παραμένει αδιαμφισβήτητα μία από τις σημαντικότερες σοπράνο του 20ου αιώνα.

 

 

 

 

 Τα στοιχεία από την Guardian

 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 10.12.2015

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Φεύγει σαν σήμερα από τη ζωή η Edith Piaf. «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ