4 γνωστοί Αθηναίοι θυμούνται την πρώτη φορά που άκουσαν Beatles

4 γνωστοί Αθηναίοι θυμούνται την πρώτη φορά που άκουσαν Beatles Facebook Twitter
Στο Ηνωμένο Βασίλειο το single έφτασε στη 17η θέση του Billboard Charts, για να γίνει όμως No 1 επιτυχία στις ΗΠΑ το 1964
0

4 γνωστοί Αθηναίοι θυμούνται την πρώτη φορά που άκουσαν Beatles Facebook Twitter

Παρασκευή, 5 Οκτωβρίου 1962. Μέρα σημαδιακή για τον κόσμο της μουσικής. Οι Beatles κυκλοφορούν το πρώτο τους single «Love me do» σε 45άρη δίσκο. Ήταν το τραγούδι που τράβηξε την προσοχή του George Martin της Parlophone Records. Ο Martin ήταν το πρόσωπο-κλειδί στην καριέρα των «σκαθαριών», κυρίως γιατί βοήθησε στη διαμόρφωση του ήχου τους, όπως με την προσθήκη της φυσαρμόνικας, ξεκινώντας από το «Love me do».

Πρόκειται για το πιο «φιλοσοφημένο τραγούδι τους», όπως άρεσε στον Paul McCartney να λέει, για το κομμάτι που όταν το άκουσε η θεία του John Lennon, Μimi, έκανε την πιο άκυρη πρόβλεψη:«Λοιπον, αν νομίζεις ότι με αυτό το κομμάτι θα βγάλεις λεφτά, γελιέσαι».


Στο Ηνωμένο Βασίλειο το single έφτασε στη 17η θέση των Charts, για να γίνει όμως No 1 επιτυχία στις ΗΠΑ το 1964. Πρόκειται για το πιο «φιλοσοφημένο τραγούδι τους», όπως άρεσε στον Paul McCartney να λέει, για το κομμάτι που όταν το άκουσε η θεία του John Lennon, Μimi, έκανε την πιο άκυρη πρόβλεψη:«Λοιπον, αν νομίζεις ότι με αυτό το κομμάτι θα βγάλεις λεφτά, γελιέσαι». Ποιος γελιέται, τώρα, είναι άλλο θέμα.

4 γνωστοί Αθηναίοι θυμούνται την πρώτη φορά που άκουσαν Beatles Facebook Twitter


Με αφορμή την επέτειο την Κυριακή 5 Οκτωβρίου, μουσικοί και φίλοι των Βeatles περιγράφουν την πρώτη φορά που τους άκουσαν.

«Ξεκίνησα να μαθαίνω τους Beatles από το τελευταίο τους άλμπουμ, το "Let it Be". Αν θυμάμαι καλά, κυκλοφόρησε στην Ελλάδα τέλη του καλοκαιριού του 1970. Η Columbia είχε φέρει μια παρτίδα εισαγωγής –κάτι σπάνιο τότε– με χοντρό εξώφυλλο και χοντρό εσώφυλλο με τις φωτογραφίες τους. Λίγους μήνες νωρίτερα, ο πατέρας μου είχε ανοίξει το δισκάδικο στη Νέα Σμύρνη κι εγώ χάζευα με τις ώρες τα δισκάκια των 45 στροφών και τα LP. Το εξώφυλλο του "Let it" με έκανε να συνειδητοποιήσω το νόημα της λέξης "αισθητική" στον σχεδιασμό ενός δίσκου.


Πηγαίνοντας όλο πιο πίσω στη δισκογραφία τους, έφτασα κάποια στιγμή στα πρώτα τους άλμπουμ και ανακάλυψα ότι περιείχαν πολλές διασκευές. Μερικά χρόνια αργότερα, συνειδητοποίησα τη σημασία αυτών των διασκευών: το ότι, δηλαδή, οι τέσσερις νεαροί από το Λίβερπουλ ρουφούσαν τις μουσικές επιρροές της εποχής τους και τις ομογενοποιούσαν στον δικό τους, πρωτότυπο ήχο. Αυτό το στοιχείο, μαζί με πολλά άλλα, τα βρήκα στο βιβλίο του Charlie Gillet, Τhe sound of the city, που είχα την τύχη να είναι η πρώτη μου μετάφραση (Ο ήχος της πόλης, εκδ. Λιβάνη). Σε αυτήν τη "βίβλο του rock'n'roll", ο Gillet χαρτογράφησε την εξέλιξη της μεταπολεμικής μουσικής, το πέρασμα από το rhythm'n'blues στο rock'n'roll και μετά στο rock, τονίζοντας πόσο σημαντικό ρόλο έπαιξαν οι Beatles στην πορεία αυτή.


Χάρη στους Beatles ξεκίνησα τη συγγραφική μου καριέρα. Με τη σκέψη "αν με ρωτούσε ένα μικρό παιδί τι ήταν αυτοί οι περίφημοι Beatles, τέλος πάντων, τι θα του έλεγα;". Έγραψα αυτά που ήξερα και όσα ανακάλυψα σε βιβλία και περιοδικά σε μια μικρή μονογραφία που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Απόπειρα το 2004, με τίτλο Τhe Beatles: Here, there and everywhere.


Το 2007 μετέφρασα το Liverpool Fantasy για τις εκδόσεις Μεταίχμιο, ένα μυθιστόρημα "εναλλακτικής ιστορίας", στο οποίο ο συγγραφέας Larry Kirwan στήνει ένα φανταστικό, δυστοπικό σύμπαν – στο οποίο δεν υπήρξαν ποτέ οι Beatles. Το βιβλίο βασίζεται στο πραγματικό περιστατικό της ηχογράφησης του "Love me do", τον Σεπτέμβριο του 1962, και στον καβγά μεταξύ του Lennon και του George Martin. Ο Lennon επέμενε ότι το πρώτο single του συγκροτήματος έπρεπε να είναι δική τους σύνθεση, ο Martin ήθελε να τους δώσει το τραγούδι ενός επαγγελματία συνθέτη. Η επιμονή του Lennon άλλαξε την πορεία της μουσικής βιομηχανίας – και ίσως του κόσμου, κατά τον συγγραφέα. Όπως ένα πετραδάκι, που αρχίζει να κυλάει, συμπαρασύρει κι άλλες πέτρες, δημιουργώντας μια σεισμική κατολίσθηση.


Καμιά φορά με ρωτούν αν ο ήρωας των βιβλίων μου, ο αστυνόμος Χάρης Νικολόπουλος, έχει κάποια στοιχεία από μένα. Η αδυναμία του στους Beatles είναι το μόνο πράγμα που του χάρισα από τις εμμονές μου. Χμ, μαζί με την αγάπη μου για τον καφέ.


Δεν τσίμπησα ποτέ στο ψευτοδίλημμα "Beatles ή Rolling Stones". Τα μέλη των δύο συγκροτημάτων είχαν τις καλύτερες σχέσεις, συνεργάζονταν, αλληλοεπηρεάζονταν κι έκαναν παρέα. Γιατί εγώ θα πρέπει να διαλέξω το ένα, σωρεύοντας επιχειρήματα κατά του άλλου; Τους αγάπησα πολύ τους Beatles, και συνεχίζω να τους αγαπώ, και όχι μόνο για τη μουσική τους συνεισφορά. Για τον ρόλο που έπαιξαν –ασυνείδητα, ίσως– στη δημιουργία της νεανικής κουλτούρας, για την κεφάτη αυθάδειά τους απέναντι στην ταξική, αυστηρή και πληκτική Βρετανική Αυτοκρατορία, για το χιούμορ και τον αυτοσαρκασμό τους. Κι αν μου ζητούσε κάποιος να διαλέξω ένα τραγούδι τους για να το ακούω στο repeat εφ' όρου ζωής, αυτό θα ήταν το In my life από το "Rubber Soul"».

Χίλντα Παπαδημητρίου

Μεταφράστρια-Συγγραφέας

4 γνωστοί Αθηναίοι θυμούνται την πρώτη φορά που άκουσαν Beatles Facebook Twitter

«Ήμουν Α' ή Β' Δημοτικού, μας πήγαινε ο πατέρας μας το πρωί σχολείο και ο αδερφός μου έπαιζε μια κασέτα η οποία είχε το "Yesterday", το "Penny Lane" και άλλα τραγούδια των Beatles, τα οποία δεν θυμάμαι. Μου άρεσαν τόσο πολύ αυτές οι μελωδίες, ήταν μουσική η οποία με άγγιζε αληθινά και ας ήμουν τόσο μικρός. Μουσική που ακούγαμε με ευχαρίστηση τρεις διαφορετικές γενιές: ο πατέρας μου, ο αδερφός μου κι εγώ. Ως έφηβος, άκουγα το μπλε και το κόκκινο άλμπουμ και τραγουδούσα τα κομμάτια τους με την κιθάρα. Αυτό που δημιούργησε αυτή η ομάδα έχει αγάπη, σεβασμό, ισορροπία και μια ειλικρινή πρόθεση να προσφέρει και να ενώσει ανθρώπους – το κατάφεραν.
Λίγες μέρες πριν είχα συναυλία στο Liverpool, όπου και επισκέφθηκα το μουσείο των Beatles».

Leon of Athens
Μουσικός

«Οι γονείς μου είχαν στο σπίτι μια συλλογή βινυλίων από την οποία δεν έλειπαν οι Beatles. Με αυτούς τους δίσκους μεγάλωσα. Δεν θυμάμαι την πρώτη φορά που άκουσα Βeatles. Μάλλον αυτό συνέβη σε ηλικία από την οποία δεν κρατώ μνήμες. Άλλα θυμάμαι πολύ ζωντανά να χορεύω και να τραγουδώ (σε άφταστα αλαμπουρνέζικα) διάφορα τραγούδια τους, ως παιδί. Για μένα οι Beatles είναι το μεγαλύτερο συγκρότημα στην ιστορία των συγκροτημάτων. Μεγαλώνοντας άκουγα τη δισκογραφία τους και πάντα με εξέπληττε πώς πηδούσαν από ύφος σε ύφος. Αναρωτιέμαι αν υπάρχει κάτι μουσικά που ποτέ δεν δοκίμασαν. Μπάντα ορόσημο. Μάλλον η αγαπημένη μου μπάντα».

Nalyssa Green
Μουσικός

«Άκουσα τα "σκαθάρια" γύρω στα επτά μου χρόνια από μια λευκή κασέτα του εμπορίου που υπήρχε στο σπίτι. Θυμάμαι ότι περιείχε τις πρώτες επιτυχίες τους και, φυσικά, με ενθουσίασαν, όπως θα ενθουσίαζαν κάθε παιδί που ακούει κάτι τόσο άμεσο. Κι αυτή είναι μάλλον η δύναμη της συγκεκριμένης μουσικής, η αμεσότητά της. Είναι αυτή που σε κάνει να θες να τραγουδήσεις και να χορέψεις μαζί της, όσα χρόνια κι αν περάσουν, όσες φορές κι αν την ακούσεις».

Γιώργης Χριστοδούλου
Μουσικός

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Septicflesh και των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT