Μουσείο Rijksmuseum: «Ντροπή που δεν επιστρέψαμε ήδη τα κλεμμένα αντικείμενα»

Μουσείο Rijksmuseum: «Ντροπή που δεν επιστρέψαμε ήδη τα κλεμμένα αντικείμενα» Facebook Twitter
0

Ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά ιδρύματα της Ολλανδίας, το Rijksmuseum, χαρακτήρισε ως «ντροπή» την αμέλεια και την απροθυμία της χώρας να επιστρέψει κλεμμένα αντικείμενα στις πρώην αποικίες της. 

Το εθνικό μουσείο του Άμστερνταμ έχει ξεκινήσει συζητήσεις με τη Σρι Λάνκα και την Ινδονησία για την επιστροφή περίπου 10 εκθεμάτων, όμως πιστεύεται πως στη συλλογή του υπάρχουν περίπου 1000 τέτοια αντικείμενα από τις δύο χώρες. 

Η εντυπωσιακή δήλωση περί «ντροπής» έρχεται σε μια στιγμή που εντείνεται η σχετική συζήτηση στα μουσεία όλη της Ευρώπης.

Τον περασμένο μήνα, το Εθνικό Μουσείο Παγκόσμιων Πολιτισμών της Ολλανδίας (NMWC) εξέδωσε έναν κατάλογο με οδηγίες για τις χώρες που θέλουν να διεκδικήσουν ένα κλεμμένο έργο τέχνης ή κάποιο αντικείμενο με σημαντική πολιτιστική αξία. 

«Είναι ντροπή που η Ολλανδία μόλις τώρα στρέφει την προσοχή της στο να επιστέψει την αποικιακή της κληρονομιά», λέει ο Taco Dibbets, διευθυντής του Rijksmuseum.

«Έπρεπε να το έχουμε κάνει νωρίτερα. Δεν υπάρχει καμιά δικαιολογία», προσθέτει. 

Στα αντικείμενα, για τα οποία γίνονται διαπραγματεύσεις για να επιστραφούν στη Σρι Λάνκα, περιλαμβάνεται ένα διαμάντι, το οποίο πήραν οι Ολλανδοί κατά την περίοδο της αποικιοκρατίας, στα μέσα του 19ου αιώνα. 

Ο Dibberts πρόσθεσε πως θα στείλει άμεσα την επικεφαλής ιστορικό του μουσείου, την Martine Gosselink, στη Σρι Λάνκα για να συζητήσει με τις αρχές εκεί την προέλευση κάποιων εκθεμάτων του μουσείου.

Το Rijksmuseum έχει στη συλλογή του περίπου 4.000 αποικιακά αντικείμενα. 

Οι οδηγίες του NMWC έχουν δεχθεί κριτική στο ότι δεν υποχρεώνουν τα μουσεία να κάνουν κάποια βήματα προς την κατεύθυνση της επιστροφής των αντικειμένων πριν οι χώρες- πρώην αποικίες, προχωρήσουν σε κάποιο σχετικό αίτημα. 

«Το NMWC έχει μία κλασική ολλανδική προσέγγιση. Πριν καν ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις, θέτει όρους», λέει ο ερευνητής Jos van Beurden. 

Αντίστοιχες συζητήσεις, αν και όχι τόσο προχωρημένες, υπάρχουν και σε άλλα σημαντικά μουσεία της Ευρώπης, στη Βρετανία, στη Γερμανία, τη Γαλλία και το Βέλγιο. 

Τον Ιανουάριο η Γερμανίδα υπουργός  Πολιτισμού Monika Grütters έκανε μία δήλωση που σηματοδοτεί αλλαγή πολιτικής στο συγκεκριμένο ζήτημα. 

«Το να περιμένεις παθητικά κάποιος να σου ζητήσει κάτι πίσω δεν είναι τρόπος να εξιλεωθούμε για το αποικιακό παρελθόν μας. Πρέπει εμείς να δράσουμε και να προσεγγίσουμε τις χώρες στις οποίες ανήκουν τα αντικείμενα». 

Το Βρετανικό Μουσείο, το οποίο εκτός από τα γλυπτά του Παρθενώνα κατηγορείται επειδή αρνείται να επιστρέψει και άλλα αντικείμενα, όπως η αιγυπτιακή Στήλη της Ροζέτας, εδώ και καιρό έχει ξεκινήσει μια καμπάνια για να αντικρούσει την άποψη πως οι συλλογές του είναι αποκλειστικά προϊόντα κλοπών. 

Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.