Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές

Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
0

Μια εκτεταμένη πρωτοβυζαντινή εγκατάσταση με τμήμα του παράκτιου τείχους και πύλη, παλαιοχριστιανική βασιλική, καθώς και μνημειώδεις κατασκευές που ανήκουν σε σημαντικό ιερό της αρχαιότητας έφεραν στο φως οι ανασκαφές στη βραχονησίδα 'Βρυοκαστράκι' απέναντι από το 'Βρυόκαστρο', την αρχαία πόλη της Κύθνου.

Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Αεροφωτογραφία τηςαρχαίας πόλης της Κύθνου (σημ. «Βρυόκαστρο»). Κάτω αριστερά το «Βρυοκαστράκι» (φωτ. Κώστα Ξενικάκη)
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Αεροφωτογραφία τμήματος της βραχονησίδας «Βρυοκαστράκι» (φωτ. Κώστα Ξενικάκη)

Τα παραπάνω ενημερώνει με ανακοίνωσή του το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, τα εξής:

Το αρχαίο ιερό:

«Στο νότιο ανώτερο πλάτωμα της νησίδας αποκαλύφθηκε μνημειώδες ανάλημμα, μήκους σχεδόν 22 μέτρων, που προσωρινά μπορεί να χρονολογηθεί στους κλασικούς χρόνους, τόσο από την ισόδομη τοιχοποιία του, όσο και από την κεραμεική που συλλέχθηκε εντός του στρώματος 'λατύπης' που συνδέεται με την κατασκευή του. Τα ευρήματα είναι εξαιρετικής ποιότητας κεραμεική των Γεωμετρικών και αρχαϊκών χρόνων, καθώς και ορισμένα ευρήματα αναμφίβολα αναθηματικού χαρακτήρα (μικρογραφικά αγγεία, πήλινα γυναικεία ειδώλια, κ.ά.). Σε απόσταση 5 μέτρων ανατολικά του αναλήμματος, ο λαξευμένος βράχος σχηματίζει ορθογώνιο έξαρμα διαστάσεων 11x4 μ. περίπου, εξαιρετικά διαβρωμένο σήμερα, το οποίο φαίνεται ότι ταυτίζεται με μνημειώδη βωμό. Το ανάλημμα σχηματίζει ένα είδος κρηπίδας ύψους 4,50 μ., δυτικά του οποίου ο φυσικός βράχος σχηματίζει ένα ευρύχωρο άνδηρο με πολυάριθμα ίχνη από αρχαία λαξεύματα, ορισμένα από τα οποία φαίνεται ότι σχετίζονται με κάποιο μνημειώδη ναό που προφανώς είχε ιδρυθεί εδώ. Η προσεκτική μελέτη των λαξευμάτων αυτών ίσως επιτρέψει να αποσαφηνιστεί ως έναν βαθμό η μορφή του κλασικού-ελληνιστικού ναού. Η ταυτότητα της λατρευόμενης θεότητας παραμένει άγνωστη προς το παρόν».

«Η ανθρώπινη δραστηριότητα της πρωτοβυζαντινής περιόδου», συνεχίζει η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, «είναι έντονη και η διατάραξη των παλαιότερων κτηρίων μεγάλη. Πολυάριθμοι τοίχοι και ευρύχωροι χώροι χρησιμοποίησαν εν μέρει τις ερειπωμένες σε κάποιο βαθμό αρχαίες δομές. Η υστερότερη κεραμεική χρονολογείται στα τέλη του 6ου και στο πρώτο μισό του 7ου αιώνα μΧ. Μετά την περίοδο αυτή φαίνεται ότι εγκαταλείπεται η πόλη της Κύθνου και οι κάτοικοί της μετακινήθηκαν στο Κάστρο της Ωριάς, τη μεσαιωνική πρωτεύουσα του νησιού. Η εντατική πρωτοβυζαντινή χρήση της βραχονησίδας, η οποία φαίνεται ότι ήταν η περιοχή όπου συρρικνώθηκε η πόλη στην ύστερη αρχαιότητα, διαρκεί μέχρι τουλάχιστον τον 7ο αιώνα οπότε και εγκαταλείπεται, όπως και από τα ευρήματα στις άλλες δύο θέσεις που ερευνήθηκαν», αναφέρεται στην ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ.

Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Μνημειακό ανάλημμα κλασικών-ελληνιστικών χρόνων και ορθογώνιοι χώροι της ύστερης αρχαιότητας / Πρωτοβυζαντινών χρόνων
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Θραύσματα αγγείων Γεωμετρικής περιόδου από την περιοχή του ιερού.
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Θραύσματα αγγείων των αρχαϊκών χρόνων από την περιοχή του ιερού.
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Κορμός γυναικείου ακέφαλου καθήμενου πήλινου ειδωλίου κλασικών χρόνων από το ιερό.

Ως προς το επίμηκες Κτήριο 2 και την οχύρωση: «Η παράκτια οχύρωση της ύστερης αρχαιότητας προστάτευε το αδύναμο ανατολικό τμήμα της βραχονησίδας. Οι υπόλοιπες πλευρές ήταν απροσπέλαστες λόγω της κατακόρυφης διαμόρφωσης των βράχων. Στο εσωτερική πλευρά της είχαν κτιστεί πολυάριθμα επάλληλα ορθογώνια δωμάτια, σε ένα από τα οποία εντοπίστηκε χάλκινος φόλλις του αυτοκράτορα Μαυρικίου Τιβερίου (582-602). Η έρευνα λίγο βορειότερα έφερε στο φως την κύρια είσοδο της οχύρωσης, πιθανόν προστατευμένη με πύργο. Η οχύρωση της ύστερης αρχαιότητας εδράζεται πάνω σε παλαιότερη, πιθανώς των αρχαϊκών χρόνων, φάση με την οποία φαίνεται να συνδέονται χώροι εν μέρει λαξευμένοι στο φυσικό βράχο. Από τις αναμοχλευμένες επιχώσεις των πρωτοβυζαντινών χρόνων προέρχονται και λίγα ευρήματα (κεραμεική και εργαλεία από οψιανό) της Πρωτοκυκλαδικής περιόδου, καθώς και σημαντικές ποσότητες κεραμεικής των Γεωμετρικών έως ρωμαϊκών χρόνων», επισημαίνει το ΥΠΠΟΑ.

Ως προς την τρίκλιτη Βασιλική: «Σε ψηλότερο άνδηρο, αλλά αξονικά με την είσοδο της πρωτοβυζαντινής οχύρωσης, ολοκληρώθηκε φέτος η ανασκαφή του εσωτερικού της τρίκλιτης παλαιοχριστιανικής βασιλικής. Από την σχεδόν τετράγωνη κάτοψη εξέχει ανατολικά η αψίδα του ιερού. Οι εξωτερικές είσοδοι ανοίγονται στους πλάγιους τοίχους του νάρθηκα, αφού δυτικά το έδαφος ήταν υπερυψωμένο. Η ανισοσταθμία των δαπέδων των χώρων οφείλεται στη μορφολογία του εδάφους. Κάθε κλίτος επικοινωνούσε απευθείας με τον νάρθηκα. Η εκκλησία διαθέτει προσκτίσματα προς βορρά και νότο, από τα οποία ερευνήθηκε το βόρειο, που είχε απ' ευθείας πρόσβαση στο εσωτερικό του ναού», πληροφορεί η ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ.

«Το μνημείο έχει σύνθετη οικοδομική ιστορία: διακρίνονται τρεις κύριες φάσεις. Από αυτές, σημειώνεται εκείνη όπου ο διαχωρισμός των κλιτών γίνεται με εναλλασσόμενους πεσσούς και κίονες, καθώς και η τελευταία όπου τα μετακιόνια σφραγίζονται αφήνοντας μικρές διόδους μεταξύ των κλιτών. Στη θέση του διατηρείται το φράγμα του πρεσβυτερίου, αλλά και τμήματα του αρχιτεκτονικού διακόσμου. Στο κτήριο είχαν χρησιμοποιηθεί ως spolia (σ.σ. αρχιτεκτονικά μέλη από παλαιότερα μνημεία) μαρμάρινα μέλη, όπως επενδύσεις αρχαίων μνημείων, βάθρα, έλικα ιωνικού κιονοκράνου πιθανώς αρχαϊκών χρόνων και τραπεζοφόρο σε δύο θραύσματα με απόληξη λεοντοπόδαρου. Ένα ανοικτό πήλινο αγγείο βρέθηκε στο νότιο κλίτος, σε επαφή με το φράγμα του πρεσβυτερίου. Δύο αποσπασματικά σωζόμενες επιγραφές βρέθηκαν στο νάρθηκα, η μία στοιχηδόν των αρχών του 4ου αι. π.Χ., η άλλη, χαραγμένη σε tabula ansata, τιμητική του αυτοκράτορα Βεσπασιανού ή Δομιτιανού του 1ου αι. μ.Χ.».

Οι ανασκαφές στη βραχονησίδα διενεργήθηκαν φέτος από 24 Ιουνίου έως 3 Αυγούστου. Το ανασκαφικό πρόγραμμα διενεργείται από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, υπό τη διεύθυνση του Καθηγητή Κλασικής Αρχαιολογίας Αλεξάνδρου Μαζαράκη Αινιάνος, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, υπό τη διεύθυνση του Εφόρου Δρος Δημήτρη Αθανασούλη. Οι ανασκαφές χρηματοδοτούνται από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, τη ΓΓ Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και από τον κ. Αθανάσιο Μαρτίνο.

Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Αεροφωτογραφία τμήματος του Κτηρίου 2 (αριστερά ο Χώρος ΙΒ, δεξιά ο Χώρος Η και η πύλη) (φωτ. Κώστα Ξενικάκη).
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Χάλκινος φόλλις Μαυρικίου Τιβερίου (582-602) από το Χώρο ΙΒ του κτηρίου 2 (τέλη 6ου αιώνα).
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Αεροφωτογραφίες της τρίκλιτης βασιλικής (φωτ. Κώστα Ξενικάκη).
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Αεροφωτογραφίες της τρίκλιτης βασιλικής (φωτ. Κώστα Ξενικάκη).
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Μαρμάρινο επίθημα με σταυρό από το ανατολικό άκρο του βορείου κλίτους της βασιλικής.
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Έλικα μαρμάρινου ιωνικού κιονοκράνου από το ανατολικό άκρο του βορείου κλίτους της βασιλικής.
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Νότιο κλίτος βασιλικής. «Θήκη» με μαρμάρινα spolia (ανάμεσά τους τραπεζοφόρο) και μεγάλη πήλινη λεκάνη κατά χώραν.
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Τα δύο θραύσματα από το μαρμάρινο τραπεζοφόρο.
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Άποψη της αψίδας του ιερού με τμήμα του στρώματος των σπασμένων αγγείων του «εγκαινίου» κάτω από το πλακόστρωτο δάπεδο.
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Μαρμάρινη τράπεζα και μολύβδινο ποτήριο κατά χώραν.
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Χάλκινη καντήλα κατά χώραν.
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Χάλκινη καντήλα (σε διαδικασία συντήρησης).
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Μολύβδινο ποτήριο κατά χώραν.
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Τμήμα του μολύβδινου ποτηρίου (σε διαδικασία συντήρησης).
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Η καλυπτήρια πλάκα της θήκης του εγκαινίου και το στρώμα με τα θραύσματα πρωτοβυζαντινής κεραμικής
Κύθνος: Στο φως εντυπωσιακά ευρήματα στην αρχαία πόλη - Φωτογραφίες από τις ανασκαφές Facebook Twitter
Η θήκη του εγκαινίου λαξευμένη στο φυσικό βράχο.
Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.