Στην Άνδρο θα δεις φέτος έργα από Takis, Chryssa, Κουνέλλη, Λουκά Σαμαρά και άλλους μεγάλους καλλιτέχνες Facebook Twitter

Στην Άνδρο θα δεις φέτος έργα από Takis, Chryssa, Κουνέλλη, Λουκά Σαμαρά και άλλους μεγάλους καλλιτέχνες

0

Παρότι η συγκυρία για το Ίδρυμα Γουλανδρή φέτος ήταν ίσως η πιο ατυχής σε σχέση με οποιονδήποτε άλλο πολιτιστικό οργανισμό στην Ελλάδα, αφού το ενδιαφέρον για την εκθαμβωτική συλλογή που παρουσιάστηκε τον προηγούμενο Σεπτέμβριο στο νέο κτίριο της Ερατοσθένους δεν είχε διόλου κοπάσει και το μουσείο αναγκάστηκε να κατεβάσει ρολά για σχεδόν τρεις μήνες λόγω της πανδημίας, οι άνθρωποι του ιδρύματος εννοείται πως δεν το βάζουν κάτω.

Κι ενώ είχαν προγραμματίσει μια αναδρομική στο έργο του Γιώργου Ρόρρη να αποτελέσει τη φετινή θερινή έκθεση του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο, για τεχνικούς λόγους και για να μη μείνει το μουσείο χωρίς περιοδική έκθεση έπειτα από χρόνια συνεχούς λειτουργίας, αποφάσισαν τελικά να παρουσιάσουν κάτι ολότελα διαφορετικό, αλλά εξίσου ενδιαφέρον: μια επιλογή από έργα Ελλήνων καλλιτεχνών της διασποράς που ανήκουν στη συλλογή του ιδρύματος.


Το φετινό δημοσιογραφικό κάλεσμα στην Άνδρο ήταν, φυσικά, περιορισμένο λόγω των τρεχουσών συνθηκών, η διάθεση όμως όλων όσοι βρεθήκαμε στη μονίμως ανεμοδαρμένη Χώρα το προηγούμενο Σαββατοκύριακο ήταν ιδιαίτερα ανεβασμένη. Και παρότι μια έκθεση με έργα τόσο ετερόκλητων καλλιτεχνών, χωρίς θεματική ενότητα, μόνο εν μέρει τεχνοτροπική, έχοντας βασικούς κοινούς τόπους την αφαιρετική προσέγγιση, τη ζωή και τη διαπρεπή καριέρα τους στο εξωτερικό –άρα και μια ενδεχόμενη νοσταλγία για την Ελλάδα–, μου φαινόταν ρίσκο από πλευράς συνοχής, τελικά η προσεκτική επιλογή των έργων και η ίδια η παρουσίασή τους λειτουργούν και το αποτέλεσμα είναι ένα συγκροτημένο αφιέρωμα, τουλάχιστον απολαυστικό.

Το Ίδρυμα Γουλανδρή είναι αποφασισμένο να συνεχίσει να μας απασχολεί, καθώς ετοιμάζει τις πρώτες του περιοδικές εκθέσεις για την Ερατοσθένους αλλά και την ανανέωση της μόνιμης συλλογής του, κινήσεις που, καλώς εχόντων των πραγμάτων, υπόσχονται να μας εκπλήξουν πολύ σύντομα. 


Όπως εξήγησε συγκινημένος ο Κυριάκος Κουτσομάλλης, ο διευθυντής του Ιδρύματος Γουλανδρή που επιμελήθηκε προσωπικά την έκθεση, «πρόκειται για έναν φόρο ευγνωμοσύνης σε αυτούς τους ανθρώπους που κατάφεραν να τιμήσουν τον τόπο μας. Θελήσαμε να δούμε ποιοι είναι αυτοί οι καλλιτέχνες και πώς βρέθηκαν εκεί που βρέθηκαν. Άλλοι γεννήθηκαν στο εξωτερικό, άλλοι έφυγαν για λόγους βιοποριστικούς, άλλοι διωγμένοι μετά τον Εμφύλιο, άλλοι ήθελαν να δοκιμαστούν στην αφαίρεση, γιατί απασχολούσε πολλούς καλλιτέχνες εκτός Ελλάδας, ενώ εδώ εμφανιζόταν δειλά. Αντίθετα, το να ζωγραφίζεις παραστατικά την περίοδο εκείνη στην Ευρώπη ήταν απαξιωτικό, προκαλούσε χλεύη».

Στην Άνδρο θα δεις φέτος έργα από Takis, Chryssa, Κουνέλλη, Λουκά Σαμαρά και άλλους μεγάλους καλλιτέχνες Facebook Twitter
Chryssa (Χρύσα Βαρδέα), Τοπίο του Λονδίνου - Picadilly Circus Ι, 1989. Φωτο: Χριστόφορος Δουλγέρης


O κ. Κουτσομάλλης ξεκίνησε την ξενάγηση με τη συγκινητική ιστορία της Chryssa, όπως την είχε αφηγηθεί η ίδια η Χρύσα Βαρδέα σε εκείνον και στην Ελίζα Γουλανδρή, όταν είχαν προσκληθεί στο στούντιο της γλύπτριας στη Νέα Υόρκη. Έφυγε από την Ελλάδα πάμφτωχη τη δεκαετία του '50 και υπήρξαν στιγμές που για να ζεσταθεί, «για να μπορέσει να υπάρξει», κατέφευγε στα λόμπι μεγάλων ξενοδοχείων, όπου άλλοτε τη δέχονταν, άλλοτε την έδιωχναν. «Χάρη στην εργατικότητα και στην επιμονή της αυτή η γυναίκα κατάφερε να δημιουργήσει ένα πολυώροφο μέγαρο στο Σόχο και να μπει στις εκθέσεις των μεγαλύτερων διεθνών μουσείων».


Πέρα από τους «κράχτες» της έκθεσης, όπως είναι τα δύο καταπληκτικά γλυπτά της Chryssa που καλωσορίζουν τον επισκέπτη στο φουαγέ του ισογείου της νέας πτέρυγας, η μιάμιση αίθουσα που είναι αφιερωμένη σε μερικά μνημειώδη έργα του Takis (σινιάλα, μια μαγνητική-ηχητική εγκατάσταση, ο διάσημος «κίτρινος μαγνητικός τοίχος», το συγκινητικό «Τοξότης με Αιγόκερω» και άλλα από τη μεγάλη συλλογή έργων του που διαθέτει το ίδρυμα), ένα άτιτλο έργο του οραματιστή Λουκά Σαμαρά και ένας ακόμη άτιτλος, υποβλητικός, σκοτεινός Κουνέλλης που εκτίθεται, μαζί με ένα έργο του επίσης εκπροσώπου της arte povera Νάκη Παναγιωτίδη, στο (αγαπημένο μου) μικρό δωμάτιο με τους μαύρους τοίχους του ορόφου -2, μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει το έργο περιπτώσεων όχι και τόσο γνωστών στο ελληνικό κοινό, συχνά υποτιμημένων, που ωστόσο διέπρεψαν στο εξωτερικό.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο φανερά επηρεασμένος από τον Μαρκ Ρόθκο –με τον οποίο συνδέθηκε φιλικά– εξπρεσιονιστής Θεόδωρος Στάμος, που γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη και σε κάποια φάση της ζωής του εγκαταστάθηκε στη Λευκάδα, ή οι επηρεασμένες από τα ροδοπέταλα του Επιταφίου γραμμές του Άρη Κουτρουλή.

Στην Άνδρο θα δεις φέτος έργα από Takis, Chryssa, Κουνέλλη, Λουκά Σαμαρά και άλλους μεγάλους καλλιτέχνες Facebook Twitter
Λουκάς Σαμαράς, Χωρίς τίτλο, 1960. Φωτο: Χριστόφορος Δουλγέρης


Κατά την ξενάγηση, ειδική μνεία έγινε από τον κ. Κουτσομάλλη στον Τζον Χριστοφόρου, του οποίου πέντε υπέροχα, εξπρεσιονιστικά, σχεδόν «βάρβαρα» έργα κλείνουν την έκθεση στην τελική αίθουσα του -3. Ο γεννημένος στο Λονδίνο, από γονείς με καταγωγή από τη Σμύρνη, και εγκατεστημένος στο Παρίσι καλλιτέχνης, που πέθανε το 2014, υπηρέτησε στη Βασιλική Αεροπορία της Αγγλίας, στα βομβαρδιστικά αεροσκάφη, εμπειρία που κουβαλούσε όλη του τη ζωή. Αυτό το βάρος της φρίκης του Β' Παγκοσμίου Πολέμου το εξωτερίκευσε μέσω της επιθετικής, σκληρής τέχνης του, εκπέμποντας ταυτόχρονα μηνύματα ανθρωπισμού.


Αξίζει να γίνει αναφορά και στην εξαιρετική σκηνογραφία της έκθεσης που υπογράφει η ομάδα της Μικρής Άρκτου, της Βιβής Γερολυμάτου και του Ανδρέα Γεωργιάδη, οι οποίοι έχουν επιμεληθεί και το ανεπανάληπτο στήσιμο της μόνιμης συλλογής του νέου μουσείου της Ερατοσθένους. Ακριβώς επειδή κάποια από τα έργα ήταν ήδη γνωστά, δόθηκε ιδιαίτερο βάρος σε μια νέα προσέγγιση που τα αναζωογόνησε. Οι υπογραφές των καλλιτεχνών με στένσιλ στους τοίχους είναι μια αναπάντεχη πινελιά σε έναν πολυτελή, τριώροφο χώρο που προσφέρεται για παιχνιδίσματα τέτοιου τύπου – σίγουρα, όταν τον επισκέπτεσαι, ξεχνάς ότι είσαι σε ελληνικό νησί και νιώθεις σαν να έχεις διακτινιστεί σε κάποια πολιτιστική Μέκκα της Ευρώπης.

Εξάλλου, το Ίδρυμα Γουλανδρή είναι αποφασισμένο να συνεχίσει να μας απασχολεί, καθώς ετοιμάζει τις πρώτες του περιοδικές εκθέσεις για την Ερατοσθένους αλλά και την ανανέωση της μόνιμης συλλογής του, κινήσεις που, καλώς εχόντων των πραγμάτων, υπόσχονται να μας εκπλήξουν πολύ σύντομα.

Στην Άνδρο θα δεις φέτος έργα από Takis, Chryssa, Κουνέλλη, Λουκά Σαμαρά και άλλους μεγάλους καλλιτέχνες Facebook Twitter
John Χριστοφόρου, Φραγκίσκος Α΄, 1983. Φωτο: Χριστόφορος Δουλγέρης
Στην Άνδρο θα δεις φέτος έργα από Takis, Chryssa, Κουνέλλη, Λουκά Σαμαρά και άλλους μεγάλους καλλιτέχνες Facebook Twitter
John Χριστοφόρου, Κόκκινος άντρας με γυαλιά, 1985. Φωτο: Χριστόφορος Δουλγέρης
Στην Άνδρο θα δεις φέτος έργα από Takis, Chryssa, Κουνέλλη, Λουκά Σαμαρά και άλλους μεγάλους καλλιτέχνες Facebook Twitter
Γιάννης Κουνέλλης, Χωρίς τίτλο, 1983. Φωτο: Χριστόφορος Δουλγέρης
Στην Άνδρο θα δεις φέτος έργα από Takis, Chryssa, Κουνέλλη, Λουκά Σαμαρά και άλλους μεγάλους καλλιτέχνες Facebook Twitter
Θεόδωρος Στάμος, Ατέρμονο πεδίο - Σειρά Λευκάδα, c. 1975. Φωτο: Χριστόφορος Δουλγέρης
Στην Άνδρο θα δεις φέτος έργα από Takis, Chryssa, Κουνέλλη, Λουκά Σαμαρά και άλλους μεγάλους καλλιτέχνες Facebook Twitter
Θάνος Τσίγκος, Το λιμάνι, 1959. Φωτο: Χριστόφορος Δουλγέρης
Στην Άνδρο θα δεις φέτος έργα από Takis, Chryssa, Κουνέλλη, Λουκά Σαμαρά και άλλους μεγάλους καλλιτέχνες Facebook Twitter
Takis (Παναγιώτης Βασιλάκης), Κίτρινος μαγνητικός τοίχος, 1976. Φωτο: Χριστόφορος Δουλγέρης
Στην Άνδρο θα δεις φέτος έργα από Takis, Chryssa, Κουνέλλη, Λουκά Σαμαρά και άλλους μεγάλους καλλιτέχνες Facebook Twitter
Άποψη της αίθουσας με τα έργα του Κώστα Ανδρέου. Φωτο: Χριστόφορος Δουλγέρης

Αφαιρετικές προσεγγίσεις Ελλήνων καλλιτεχνών της διασποράς

Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Άνδρου (οδός Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, Χώρα, Άνδρος, 22820 22444)

Ώρες λειτουργίας θερινής περιόδου (Ιούλιος-Σεπτέμβριος): Τετ.-Κυρ. 11:00-15:00 & 18:00-21:00, Δευτ. 11:00-15:00, Τρ. κλειστά

Οι καλλιτέχνες που περιλαμβάνονται στο αφιέρωμα είναι οι: Chryssa (Χρύσα Βαρδέα), Takis (Παναγιώτης Βασιλάκης), Θεόδωρος Στάμος, Γιάννης Κουνέλλης, Λουκάς Σαμαράς, Θάνος Τσίγκος, Τζον Χριστοφόρου, Ντίκος Βυζάντιος, Pavlos (Παύλος Διονυσόπουλος), Σοφία Βάρη, Μπάμπης Βεκρής (Electros), Νάσος Δάφνης, Κώστας Ανδρέου, George Negroponte, Μαρκ Χατζηπατέρας, Νάκης Παναγιωτίδης, Άλκης Πιερράκος, Άρης Κουτρουλής, Lynda Benglis.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

Αλέξανδρος Διακοσάββας

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας γεννήθηκε το 1987 και μεγάλωσε στη Ρόδο. Σύντομη θητεία στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς της Πολυτεχνικής Σχολής Πάτρας και συνέχιση σπουδών στη Βιολογία του ίδιου Πανεπιστημίου τον οδήγησαν τελικά στο να θέλει να ασχοληθεί με τη δημοσιογραφία.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα μουσεία της Αθήνας ανοίγουν ξανά

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα μουσεία της Αθήνας ανοίγουν ξανά

Οι επιμελητές και οι υπεύθυνοι εννέα μεγάλων μουσείων της πόλης, που ανοίγουν ξανά από τη Δευτέρα 15/6, επιλέγουν ένα εμβληματικό έκθεμα από τις μόνιμες συλλογές τους, που αξίζει να ανακαλύψουμε εκ νέου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας ξεχωριστός Κυκλαδίτης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ένας ξεχωριστός Κυκλαδίτης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο Δρ. Ιωάννης Δ. Φάππας, Επιμελητής Αρχαιοτήτων του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, γράφει για την ανδρική μορφή «κυνηγού» ή «πολεμιστή» που εκτίθεται στη συλλογή κυκλαδικών αρχαιοτήτων του Μουσείου.
THE LIFO TEAM
Το Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή εγκαινιάζει δύο νέες καλοκαιρινές εκθέσεις σε Αθήνα και Άνδρο

Culture / Το Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή εγκαινιάζει δύο νέες καλοκαιρινές εκθέσεις σε Αθήνα και Άνδρο

«Αφαιρετικές προσεγγίσεις Ελλήνων καλλιτεχνών της Διασποράς», με έργα από Takis, Chryssa, Γιάννη Κουνέλλη και άλλους μεγάλους καλλιτέχνες, στην Άνδρο, και «Η παιδική φαντασία αντίδοτο στην απομόνωση» στο νέο μουσείο της Αθήνας.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ