Σαπούνια στο μουσείο

Σαπούνια στο μουσείο Facebook Twitter
0

Όταν ακούστηκαν τα νέα, τον περασμένο Ιανουάριο, ότι ο γκαλερίστας και σύμβουλος συλλογών, Jeffrey Deitch, αναλαμβάνει τη διεύθυνση του MOCA, ο κόσμος της τέχνης ταρακουνήθηκε και διχάστηκε. Τα WIFI κύματα πήραν φωτιά από τις συζητήσεις σχετικά με το εάν ένας έμπορος μπορεί να αναλάβει ένα δημόσιο μουσείο -ύστερα από την προτροπή του κυρίου χρηματοδότη του μουσείου, Eli Broad- με επικρετάστατη βέβαια την άποψη ότι ο Jeffrey Deitch δεν είναι απλά ένας έμπορος. Οικείος εδώ και πολλά χρόνια στην Ελλάδα, μέσα από την επιμέλεια καταπληκτικών εκθέσεων για το ίδρυμα ΔΕΣΤΕ, και τη συμβολή του στη Συλλογή Ιωάννου, ο Deitch έχει αποδείξει πολλάκις την ικανότητά του ως επιμελητή και συγγραφέα και γενικά ως ενός από τα ιδιοφυή και εμπνευσμένα άτομα στη σύγχρονη τέχνη. Μιλάει με την ίδια άνεση στους πιο περιθωριακούς καλλιτέχνες, που εδώ και χρόνια γνωρίζει στα πιο απίθανα μέρη, και στους πιο διάσημους κροίσους-συλλέκτες του κόσμου και δεν έχει πάψει ποτέ να εντυπωσιάζει με τις πιο απρόβλεπτες προτάσεις, στον πιο απίθανο χώρο και χρόνο. Όπως ήταν, λοιπόν, φυσικό, όλοι περιμέναμε ότι θα έσκαγε και κάποια στιγμή κάτι ευφάνταστο για το μουσείο... αλλά τα νέα για το γύρισμα ενός επεισοδίου του «General Hospital» (της πιο παλιάς και πολυβραβευμένης αμερικανικής δραματικής πρωινής σειράς που συνεχίζει στο ABC) μέσα στο μουσείο -παρουσία κόσμου- μας άφησε άφωνους! Πρότζεκτ εμπνευσμένο από τον ίδιο τον ηθοποιό και καλλιτέχνη James Franco -που παίζει τον «κακό αγόρι» καλλιτέχνη στη σειρά- ως μια ιδιαίτερη περφόρμανς με τίτλο SOAP at MOCA: James Franco on General Hospital, το γύρισμα πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο και αναπαριστούσε τον Franco του «General Hospital» (τον χαρακτήρα που υποδύεται ο James Franco) στη διάρκεια μιας έκθεσης στο MOCA, τη χρονική στιγμή της έναρξης της διευθυντικής καριέρας του Jeffrey Deitch (o οποίos ερμηνεύτηκε από τον ίδιο τον Deitch)!

Μόλις έναν μήνα μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, ο Deitch συγχέει τα όρια της τέχνης και της μαζικής ψυχαγωγίας με τον πιο δημιουργικό τρόπο και καταγράφει την ιστορία της τέχνης εκεί που ίσως να έχει νόημα, σε ένα επεισόδιο της πιο δημοφιλούς σειράς της Αμερικής. Αν είναι αυτό τέχνη, όπως πολλοί αναρωτιούνται, δεν ξέρω, είναι όμως μια χειρονομία με ιδιαίτερο νόημα. Μια καίρια αντιστροφή που δεν αναφέρεται απλά σε ένα πετυχημένο αστείο, αλλά ένας ιδιαίτερα σοβαρός σχολιασμός απέναντι στα όρια της περφόρμανς, της ταυτότητας, της αυθεντικότητας και της μίμησης, της αληθινής και της δυνητικής/ψεύτικης ζωής, με τρόπο που δεν έχουμε ξαναδεί στην εικαστική τέχνη. Ίσως, όμως, στο αριστουργηματικό Inland Empire του Lynch. Κάτι σαν το ΕΜΣΤ να έφερνε εδώ τη Λάμψη, στον χώρο του, στο πρόγραμμα των περφόρμανς, αντί για παλιακές εκφάνσεις του σύγχρονου χορού...χμμμμ... μακάρι.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ