Κρυπτονομίσματα, NFT, blockchain: Ο νέος κόσμος της τέχνης είναι μπροστά στις οθόνες μας

Κρυπτονομίσματα, NFT, blockchain: Ο νέος κόσμος της τέχνης είναι μπροστά στις οθόνες μας Facebook Twitter
Beeple | Christies
0

Αμφιβάλλατε ότι ο κόσμος θα αλλάξει; Μπορεί να μην το περιμένατε τόσο γρήγορα, αλλά η πανδημία που όλοι περάσαμε μπροστά σε μια οθόνη αλλάζει πρώτα την έννοια της οθόνης, που απέκτησε άλλη αξία, έκανε τους ανθρώπους να αποδαιμονοποιήσουν κάτι που θεωρούνταν εξάρτηση, μετατρέποντάς τη σε εργαλείο επιβίωσης και πλάθοντας έναν παράλληλο κόσμο μακριά από τα παραδοσιακά, οικονομικά κυρίως, καταφύγια, με ειδήσεις που αφορούν κάθε λογής χρηματιστήρια και δεν θα μπορούσαν να μη συμπεριλάβουν και αυτό της τέχνης.

Κρυπτονομίσματα, Ethereum και Bitcoin, «blockchain», «non-fungible token», «NFT, νέες λέξεις και νέες πλατφόρμες αναδύονται. Η Roblox, μια ψυχαγωγική πλατφόρμα που συνδυάζει τα βιντεοπαιχνίδια με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συναγωνίζεται επάξια το YouTube και το TikTok, οι θεσμικοί επενδυτές του κόσμου μπαίνουν στο παιχνίδι των κρυπτονομισμάτων, η Tesla αποκαλύπτει πως έχει επενδύσει 1,5 δισ. δολ. στο δημοφιλέστερο ψηφιακό νόμισμα, η θεωρία πως κρυπτονομίσματα μπορεί να προσφέρουν μεγαλύτερη προστασία από τον πληθωρισμό, σε σύγκριση με τον χρυσό, είναι η πιο διαβασμένη είδηση και το σήμα ότι ο κόσμος αλλάζει έχει δοθεί από τους αφέτες της ψηφιακής κουλτούρας.

Πριν έναν μήνα στον χορό των κρυπτονομισμάτων μπήκε και ο γνωστός οίκος δημοπρασιών Κρίστις, που ανακοίνωσε μια δημοπρασία του έργου «Everydays: The First 5000 Days», του ψηφιακού καλλιτέχνη Μάικ Ουίνκελμαν –το πραγματικό όνομα ενός γραφίστα από το Ουισκόνσιν–, γνωστού ως Beeple. Ο οίκος παράλληλα με τη δημοπρασία του έργου του καλλιτέχνη, που ήταν άγνωστος στην παραδοσιακή πελατεία του και ο οποίος έχει 1,8 εκατομμύρια ακόλουθους στο Instagram, αποκάλυψε ότι θα δεχθεί το κρυπτονόμισμα Ether ως πληρωμή για την κύρια τιμή του έργου τέχνης, ενώ το ποσό της προμήθειας που ορίζεται επί τις τιμής θα πληρωθεί σε δολάρια, βάζοντας και αυτός την σφραγίδα του στα κρυπτονομίσματα ως αποδεκτό τρόπο διεξαγωγής επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

Οι Κρίστις φέρθηκαν πολύ έξυπνα. Είδαν τους αριθμούς και το επίπεδο των ανθρώπων που συναλλάσσονται σε πλατφόρμες άγνωστες μέχρι πριν από λίγα χρόνια και θέλησαν την πρόσβαση σε αυτό το κοινό, διαβλέποντας ότι η αποδοχή της κρυπτογραφικής τέχνης θα ακολουθήσει παρόμοιο τόξο με αυτό του bitcoin, που ξεκίνησε ως ένα περιουσιακό στοιχείο που συλλέχθηκε από «σπασίκλες» και πέρασε σε μεγάλες εταιρείες, με υποστηρικτές τους πρωτοπόρους σε αυτές τις αγορές.

Η «προσπάθεια» που ανακοίνωσε ο οίκος δοκιμάζοντας σε νέες αγορές με «έξυπνο χρήμα» στόχευε σε ένα νέο κοινό το οποίο έχει σκοπό να επενδύσει όπως ο παλιός αναλογικός κόσμος και στην τέχνη, δημιουργώντας μια παράλληλη αγορά και με υποψήφιους πελάτες που έχουν βγάλει εκατομμύρια στη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού και δεν θα αγόραζαν έναν Βαν Γκογκ ή έναν Τζεφ Κουνς σε μια παραδοσιακή δημοπρασία. Μάλιστα τη δημοπρασία του έργου του Beeple παρακολούθησε ένας αριθμός ρεκόρ 22 εκατομμυρίων ανθρώπων και αυτό λέει κάτι πρωτοφανές.

Κρυπτονομίσματα, NFT, blockchain: Ο νέος κόσμος της τέχνης είναι μπροστά στις οθόνες μας Facebook Twitter
Beeple | Twitter

Ο οίκος Κρίστις όταν έβγαλε σε δημοπρασία το ψηφιακό έργο του Beeple, που έκανε μέχρι τότε εξαιρετικές πωλήσεις στην πλατφόρμα Nifty Gateway, επιχείρησε να έρθει πιο κοντά στην ποπ κουλτούρα και να προσελκύσει και υποψήφιους με μερικές χιλιάδες ευρώ. Τελικά το μωσαϊκό από 5.000 ψηφιακές εικόνες, τις οποίες ο καλλιτέχνης δημιουργούσε καθημερινά –μία την ημέρα– κατά τα τελευταία 13 χρόνια, πουλήθηκε για 69,3 εκατομμύρια δολάρια, με την τελική πώληση του έργου να σηματοδοτεί την τρίτη υψηλότερη τιμή δημοπρασίας που πέτυχε ένας ζωντανός καλλιτέχνης, τοποθετώντας τον Beeple μετά τον Τζεφ Κουνς και τον Ντέιβιντ Χόκνεϊ.

Ο νέος ιδιοκτήτης απέκτησε ένα NFT έργο: για τον πολύ κόσμο αυτό σημαίνει ψηφιακές εικόνες και γραμμές κώδικα ή ένα αρχείο JPG. Δεν είναι όμως ακριβώς έτσι.

Το Non-Fungible Token (NFT) καλύπτει κάθε ψηφιακό αντικείμενο σε ό,τι αφορά την ταυτότητα, την αυθεντικότητα, με τρόπο αδιαμφισβήτητο και απαραβίαστο. Τα NFT έργα τέχνης είναι μοναδικά όσο και να μην μπορεί να το κατανοήσει κάποιος ψηφιακά μη εγγράμματος. Φυσικά μπορεί να το δει στην οθόνη του αλλά με πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Ο ιδιοκτήτης του κατέχει ένα «κρυπτοσυλλεκτικό» ψηφιακό αρχείο που λειτουργεί ως μόνιμο αρχείο γνησιότητας και ιδιοκτησίας, που έχει καταγραφεί μόνιμα στο blockchain που είναι ορατό στο κοινό και κανένας δεν θα μπορεί να το κατεβάσει και να κάνει αναπαραγωγές παράνομα. Η απουσία του blockchain είχε θεωρηθεί μέχρι σήμερα ένας από τους ανασταλτικούς παράγοντες της ανάπτυξης της ψηφιακής τέχνης.

Η πώληση σημαίνει επίσης ότι τα τεχνολογικά «μορφωμένα ακροατήρια» αρχίζουν και  εστιάζουν σε μια αγορά που αφορά αποκλειστικά την ψηφιακή τέχνη, η οποία βλέπει μια πρωτοφανή ακμή σε έναν κόσμο που αλλάζει δραματικά σε σχέση με τις τεχνολογίες του. Οι οίκοι δημοπρασιών πιστεύουν ότι βρίσκονται πολύ κοντά στο επόμενο boom, στην έκρηξη της ψηφιακής τέχνης, αφού ένα NFT μπορεί να αλλάξει «χέρια» μόνο μέσω δημοπρασιών ως συλλεκτικό αντικείμενο, και όχι σε απευθείας ανταλλαγές και συναλλαγές.

Κρυπτονομίσματα, NFT, blockchain: Ο νέος κόσμος της τέχνης είναι μπροστά στις οθόνες μας Facebook Twitter
Beeple | Twitter

Τι περιλαμβάνουν αυτά τα ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία; Μία μεγάλη γκάμα από χειροπιαστά ή άυλα αντικείμενα και έργα τέχνης. Από ένα ψηφιακό άβαταρ μέχρι την crypto-απόδοση του meme «Nyan Cat» από το... μακρινό 2011, που πουλήθηκε για 590.000 δολάρια σε μια ηλεκτρονική δημοπρασία.

Οι Κρίστις φέρθηκαν πολύ έξυπνα. Είδαν τους αριθμούς και το επίπεδο των ανθρώπων που συναλλάσσονται σε πλατφόρμες άγνωστες μέχρι πριν από λίγα χρόνια και θέλησαν την πρόσβαση σε αυτό το κοινό, διαβλέποντας ότι η αποδοχή της κρυπτογραφικής τέχνης θα ακολουθήσει παρόμοιο τόξο με αυτό του bitcoin, που ξεκίνησε ως ένα περιουσιακό στοιχείο που συλλέχθηκε από «σπασίκλες» και πέρασε σε μεγάλες εταιρείες, με υποστηρικτές τους πρωτοπόρους σε αυτές τις αγορές.

Και όταν τα ιδρύματα τέχνης αρχίσουν να συλλέγουν NFT, οι άνθρωποι θα εξοικειώνονται όλο και περισσότερο με την ιδέα. Μπορεί να είναι ένα τεράστιο σοκ για το παραδοσιακό κοινό των οίκων δημοπρασιών, για την ίδια την αγορά της τέχνης, αλλά η ψηφιακή αγορά είναι αδύνατον να αγνοηθεί. Ανατρέχοντας στην ιστορία, ας μην πάμε πολύ πίσω. Ποιος πίστευε πριν από είκοσι χρόνια ότι ένα έργο του Banksy, του διάσημο καλλιτέχνη γκράφιτι, θα μπορούσε να γίνει blue-chip;

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ