Κρυπτονομίσματα, NFT, blockchain: Ο νέος κόσμος της τέχνης είναι μπροστά στις οθόνες μας

Κρυπτονομίσματα, NFT, blockchain: Ο νέος κόσμος της τέχνης είναι μπροστά στις οθόνες μας Facebook Twitter
Beeple | Christies
0

Αμφιβάλλατε ότι ο κόσμος θα αλλάξει; Μπορεί να μην το περιμένατε τόσο γρήγορα, αλλά η πανδημία που όλοι περάσαμε μπροστά σε μια οθόνη αλλάζει πρώτα την έννοια της οθόνης, που απέκτησε άλλη αξία, έκανε τους ανθρώπους να αποδαιμονοποιήσουν κάτι που θεωρούνταν εξάρτηση, μετατρέποντάς τη σε εργαλείο επιβίωσης και πλάθοντας έναν παράλληλο κόσμο μακριά από τα παραδοσιακά, οικονομικά κυρίως, καταφύγια, με ειδήσεις που αφορούν κάθε λογής χρηματιστήρια και δεν θα μπορούσαν να μη συμπεριλάβουν και αυτό της τέχνης.

Κρυπτονομίσματα, Ethereum και Bitcoin, «blockchain», «non-fungible token», «NFT, νέες λέξεις και νέες πλατφόρμες αναδύονται. Η Roblox, μια ψυχαγωγική πλατφόρμα που συνδυάζει τα βιντεοπαιχνίδια με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συναγωνίζεται επάξια το YouTube και το TikTok, οι θεσμικοί επενδυτές του κόσμου μπαίνουν στο παιχνίδι των κρυπτονομισμάτων, η Tesla αποκαλύπτει πως έχει επενδύσει 1,5 δισ. δολ. στο δημοφιλέστερο ψηφιακό νόμισμα, η θεωρία πως κρυπτονομίσματα μπορεί να προσφέρουν μεγαλύτερη προστασία από τον πληθωρισμό, σε σύγκριση με τον χρυσό, είναι η πιο διαβασμένη είδηση και το σήμα ότι ο κόσμος αλλάζει έχει δοθεί από τους αφέτες της ψηφιακής κουλτούρας.

Πριν έναν μήνα στον χορό των κρυπτονομισμάτων μπήκε και ο γνωστός οίκος δημοπρασιών Κρίστις, που ανακοίνωσε μια δημοπρασία του έργου «Everydays: The First 5000 Days», του ψηφιακού καλλιτέχνη Μάικ Ουίνκελμαν –το πραγματικό όνομα ενός γραφίστα από το Ουισκόνσιν–, γνωστού ως Beeple. Ο οίκος παράλληλα με τη δημοπρασία του έργου του καλλιτέχνη, που ήταν άγνωστος στην παραδοσιακή πελατεία του και ο οποίος έχει 1,8 εκατομμύρια ακόλουθους στο Instagram, αποκάλυψε ότι θα δεχθεί το κρυπτονόμισμα Ether ως πληρωμή για την κύρια τιμή του έργου τέχνης, ενώ το ποσό της προμήθειας που ορίζεται επί τις τιμής θα πληρωθεί σε δολάρια, βάζοντας και αυτός την σφραγίδα του στα κρυπτονομίσματα ως αποδεκτό τρόπο διεξαγωγής επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

Οι Κρίστις φέρθηκαν πολύ έξυπνα. Είδαν τους αριθμούς και το επίπεδο των ανθρώπων που συναλλάσσονται σε πλατφόρμες άγνωστες μέχρι πριν από λίγα χρόνια και θέλησαν την πρόσβαση σε αυτό το κοινό, διαβλέποντας ότι η αποδοχή της κρυπτογραφικής τέχνης θα ακολουθήσει παρόμοιο τόξο με αυτό του bitcoin, που ξεκίνησε ως ένα περιουσιακό στοιχείο που συλλέχθηκε από «σπασίκλες» και πέρασε σε μεγάλες εταιρείες, με υποστηρικτές τους πρωτοπόρους σε αυτές τις αγορές.

Η «προσπάθεια» που ανακοίνωσε ο οίκος δοκιμάζοντας σε νέες αγορές με «έξυπνο χρήμα» στόχευε σε ένα νέο κοινό το οποίο έχει σκοπό να επενδύσει όπως ο παλιός αναλογικός κόσμος και στην τέχνη, δημιουργώντας μια παράλληλη αγορά και με υποψήφιους πελάτες που έχουν βγάλει εκατομμύρια στη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού και δεν θα αγόραζαν έναν Βαν Γκογκ ή έναν Τζεφ Κουνς σε μια παραδοσιακή δημοπρασία. Μάλιστα τη δημοπρασία του έργου του Beeple παρακολούθησε ένας αριθμός ρεκόρ 22 εκατομμυρίων ανθρώπων και αυτό λέει κάτι πρωτοφανές.

Κρυπτονομίσματα, NFT, blockchain: Ο νέος κόσμος της τέχνης είναι μπροστά στις οθόνες μας Facebook Twitter
Beeple | Twitter

Ο οίκος Κρίστις όταν έβγαλε σε δημοπρασία το ψηφιακό έργο του Beeple, που έκανε μέχρι τότε εξαιρετικές πωλήσεις στην πλατφόρμα Nifty Gateway, επιχείρησε να έρθει πιο κοντά στην ποπ κουλτούρα και να προσελκύσει και υποψήφιους με μερικές χιλιάδες ευρώ. Τελικά το μωσαϊκό από 5.000 ψηφιακές εικόνες, τις οποίες ο καλλιτέχνης δημιουργούσε καθημερινά –μία την ημέρα– κατά τα τελευταία 13 χρόνια, πουλήθηκε για 69,3 εκατομμύρια δολάρια, με την τελική πώληση του έργου να σηματοδοτεί την τρίτη υψηλότερη τιμή δημοπρασίας που πέτυχε ένας ζωντανός καλλιτέχνης, τοποθετώντας τον Beeple μετά τον Τζεφ Κουνς και τον Ντέιβιντ Χόκνεϊ.

Ο νέος ιδιοκτήτης απέκτησε ένα NFT έργο: για τον πολύ κόσμο αυτό σημαίνει ψηφιακές εικόνες και γραμμές κώδικα ή ένα αρχείο JPG. Δεν είναι όμως ακριβώς έτσι.

Το Non-Fungible Token (NFT) καλύπτει κάθε ψηφιακό αντικείμενο σε ό,τι αφορά την ταυτότητα, την αυθεντικότητα, με τρόπο αδιαμφισβήτητο και απαραβίαστο. Τα NFT έργα τέχνης είναι μοναδικά όσο και να μην μπορεί να το κατανοήσει κάποιος ψηφιακά μη εγγράμματος. Φυσικά μπορεί να το δει στην οθόνη του αλλά με πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Ο ιδιοκτήτης του κατέχει ένα «κρυπτοσυλλεκτικό» ψηφιακό αρχείο που λειτουργεί ως μόνιμο αρχείο γνησιότητας και ιδιοκτησίας, που έχει καταγραφεί μόνιμα στο blockchain που είναι ορατό στο κοινό και κανένας δεν θα μπορεί να το κατεβάσει και να κάνει αναπαραγωγές παράνομα. Η απουσία του blockchain είχε θεωρηθεί μέχρι σήμερα ένας από τους ανασταλτικούς παράγοντες της ανάπτυξης της ψηφιακής τέχνης.

Η πώληση σημαίνει επίσης ότι τα τεχνολογικά «μορφωμένα ακροατήρια» αρχίζουν και  εστιάζουν σε μια αγορά που αφορά αποκλειστικά την ψηφιακή τέχνη, η οποία βλέπει μια πρωτοφανή ακμή σε έναν κόσμο που αλλάζει δραματικά σε σχέση με τις τεχνολογίες του. Οι οίκοι δημοπρασιών πιστεύουν ότι βρίσκονται πολύ κοντά στο επόμενο boom, στην έκρηξη της ψηφιακής τέχνης, αφού ένα NFT μπορεί να αλλάξει «χέρια» μόνο μέσω δημοπρασιών ως συλλεκτικό αντικείμενο, και όχι σε απευθείας ανταλλαγές και συναλλαγές.

Κρυπτονομίσματα, NFT, blockchain: Ο νέος κόσμος της τέχνης είναι μπροστά στις οθόνες μας Facebook Twitter
Beeple | Twitter

Τι περιλαμβάνουν αυτά τα ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία; Μία μεγάλη γκάμα από χειροπιαστά ή άυλα αντικείμενα και έργα τέχνης. Από ένα ψηφιακό άβαταρ μέχρι την crypto-απόδοση του meme «Nyan Cat» από το... μακρινό 2011, που πουλήθηκε για 590.000 δολάρια σε μια ηλεκτρονική δημοπρασία.

Οι Κρίστις φέρθηκαν πολύ έξυπνα. Είδαν τους αριθμούς και το επίπεδο των ανθρώπων που συναλλάσσονται σε πλατφόρμες άγνωστες μέχρι πριν από λίγα χρόνια και θέλησαν την πρόσβαση σε αυτό το κοινό, διαβλέποντας ότι η αποδοχή της κρυπτογραφικής τέχνης θα ακολουθήσει παρόμοιο τόξο με αυτό του bitcoin, που ξεκίνησε ως ένα περιουσιακό στοιχείο που συλλέχθηκε από «σπασίκλες» και πέρασε σε μεγάλες εταιρείες, με υποστηρικτές τους πρωτοπόρους σε αυτές τις αγορές.

Και όταν τα ιδρύματα τέχνης αρχίσουν να συλλέγουν NFT, οι άνθρωποι θα εξοικειώνονται όλο και περισσότερο με την ιδέα. Μπορεί να είναι ένα τεράστιο σοκ για το παραδοσιακό κοινό των οίκων δημοπρασιών, για την ίδια την αγορά της τέχνης, αλλά η ψηφιακή αγορά είναι αδύνατον να αγνοηθεί. Ανατρέχοντας στην ιστορία, ας μην πάμε πολύ πίσω. Ποιος πίστευε πριν από είκοσι χρόνια ότι ένα έργο του Banksy, του διάσημο καλλιτέχνη γκράφιτι, θα μπορούσε να γίνει blue-chip;

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ