Τα μεγάλα μυστήρια της Ελευσίνας αποκαλύπτονται στο μουσείο της Ακρόπολης

Τα μεγάλα μυστήρια της Ελευσίνας αποκαλύπτονται στο μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Σκοπός της έκθεσης είναι να κατανοήσει ο επισκέπτης τι ακριβώς είναι η Ελευσίνα και τα μυστικά της και το πόσο ξεχωριστό κομμάτι υπήρξε για την Αθήνα.
1

Μια νέα περιοδική έκθεση εγκαινιάζεται τη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου στο μουσείο της Ακρόπολης, με θέμα την Ελευσίνα και τα μεγάλα μυστήριά της.

Mετά τη Σαμοθράκη και τη Δωδώνη έρχεται η σειρά της Ελευσίνας και των θησαυρών της να γίνουν γνωστά σε ένα ευρύτερο κοινό, που θα θελήσει να επισκεφθεί στη συνέχεια και τον γοητευτικό, σιωπηλό αρχαιολογικό χώρο της πόλης της θεάς Δήμητρας.

Τα πιο εμβληματικά αντικείμενα που έχει φέρει στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στην Ελευσίνα έχουν επιλεγεί για την έκθεση «Ελευσίνα. Τα μεγάλα μυστήρια», με σκοπό να κατανοήσει ο επισκέπτης τι ακριβώς είναι η Ελευσίνα και τα μυστικά της και το πόσο ξεχωριστό κομμάτι υπήρξε για την Αθήνα – ιερά σκεύη όπως κέρνοι, πλημοχόες και θυμιατήρια είναι σίγουρα κάποια από τα αντικείμενα που δε βλέπουμε συχνά.

Αυτό που μας λείπει δεν είναι τόσο τα μυστικά της λατρείας -τα οποία ενδεχομένως θα μας απογοήτευαν αν τα μαθαίναμε- αλλά το πόσοι χιλιάδες άνθρωποι γοητεύθηκαν από αυτήν.

Ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζει το μοναδικό άγαλμα της Φεύγουσας Περσεφόνης, στο πίσω μέρος του κεφαλιού της οποίας διακρίνονται μικρές τρύπες από τις οποίες ξεκινούσαν χάλκινες τούφες μαλλιών και ο πίνακας της Νιννιόν, ένας πήλινος αναθηματικός πίνακας που περιγράφει την άφιξη της πομπής των μυστών και μετακινείται για πρώτη φορά από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο – ενδιαφέρον έχει και ότι είναι ορατό το πίσω μέρος του κεραμικού, όπου διακρίνονται χαραγμένα ανερμήνευτα στοιχεία.

Ιδιαίτερα σημαντικό θεωρείται και το ανάγλυφο του 2ου αιώνα μ.Χ. που απεικονίζει τον Ιεροφάντη Αγνούσιο και το οποίο εκτίθεται για πρώτη φορά, καθώς βρισκόταν στις αποθήκες της Εφορείας.

Με τον τρόπο που απεικονίζει τον ιερέα -με βοστρύχους, σκήπτρο και πλούσια ενδύματα- υποδηλώνει το πόσο ξεχωριστό πρόσωπο θεωρείτο ο Ιεροφάντης.

Τα μεγάλα μυστήρια της Ελευσίνας αποκαλύπτονται στο μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Η Φεύγουσα Περσεφόνη, 1ο μισό 5ου αιώνα π.Χ. Φωτο: Σωκράτης Μαυρομμάτης © Μουσείο Ακρόπολης
Τα μεγάλα μυστήρια της Ελευσίνας αποκαλύπτονται στο μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Ανάγλυφο με παράσταση Δήμητρας και Κόρης, 1ο μισό 5ου αιώνα π.Χ. Φωτο: Σωκράτης Μαυρομμάτης © Μουσείο Ακρόπολης

«Αυτό που μας λείπει δεν είναι τόσο τα μυστικά της λατρείας -τα οποία ενδεχομένως θα μας απογοήτευαν αν τα μαθαίναμε- αλλά το πόσοι χιλιάδες άνθρωποι γοητεύθηκαν από αυτήν», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του μουσείου της Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής, στη συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα, ενώ η Καλλιόπη Παπαγγελή, διευθύντρια της Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής, υποστήριξε ότι τα μυστικά των Ελευσίνιων Μυστηρίων ίσως δεν αποκαλύφθηκαν επειδή ήταν άρρητα, μια εμπειρία που δε μπορούσε να περιγραφεί με λόγια.

Στην έκθεση περιλαμβάνονται και ευρήματα από το Ελευσίνιο της Αθήνας που βρίσκεται στο τέλος της οδού των Παναθηναίων, αλλά και από την Ιερά Οδό, καθώς η πομπή ξεκινούσε από την Αθήνα και μέσω αυτής κατέληγε στο τελεστήριο της Ελευσίνας.

Αυτός είναι και ο λόγος που ο επισκέπτης πριν από την είσοδό του στην έκθεση αντικρίζει ένα ανάγλυφο από την περιοχή του Ελευσινείου, ενώ μια μικρή αίθουσα είναι αφιερωμένη στο Ιερό της Αφροδίτης, που βρίσκεται δίπλα στην Ιερά Οδό, στην περιοχή του Δαφνίου.

Τα μεγάλα μυστήρια της Ελευσίνας αποκαλύπτονται στο μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Συνέντευξη τύπου για τη νέα περιοδική έκθεση στο μουσείο της Ακρόπολης με θέμα «Ελευσίνα. Τα μεγάλα μυστήρια». Στη φωτογραφία διακρίνονται ο πρόεδρος του μουσείου, Δημήτρης Παντερμαλής, και η διευθύντρια της Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής, Καλλιόπη Παπαγγελή. Φωτο: Eurokinissi / Σωτήρης Δημητρόπουλος

Ο εκθεσιακός χώρος έχει τη μορφή του Ελευσινιακού τελεστηρίου, με το κτίριο του σκοτεινού ανακτόρου σε σμίκρυνση, όπου παρουσιάζεται ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον δεκαπεντάλεπτο βίντεο του Κώστα Αρβανιτάκη, που «ακολουθεί» την πανηγυρική πομπή που ξεκινά από την Ακρόπολη, περνά την Ιερά Πύλη και ακολουθώντας την Ιερά Οδό φτάνει στο Ιερό της Αφροδίτης, τη λίμνη Κουμουνδούρου, τη γέφυρα που έφτιαξε ο Αδριανός το 125 μ.Χ. στον Ελευσινιακό Κηφισό, για να καταλήξει μετά από 21 χιλιόμετρα πορείας στο Τελεστήριο.

Τον χώρο της έκθεσης διατρέχει μια αναπαραγωγή της ζωφόρου των Μικρών Προπυλαίων, ενώ την προσοχή κλέβει το αέτωμα του Ναού F, που είναι σμίκρυνση με αναλογία ένα προς τρία του δυτικού αετώματος της Ακρόπολης.

Η έκθεση, η προετοιμασία της οποίας κράτησε δύο χρόνια, είναι μια μοναδική ευκαιρία για τους επισκέπτες να αποκτήσουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα της Ελευσίνας και της σύνδεσής της -μέσω της Ιεράς Οδού που λειτουργούσε ως ομφάλιος λώρος- με την Αθήνα.

Για πρώτη φορά μεταφέρονται στην Αθήνα εκθέματα από την Ελευσίνα, όπως κατά την αρχαιότητα μεταφέρονταν για πέντε μέρες για να την καθαγιάσουν.

Σήμερα, ωστόσο, τίθεται και το αίτημα της δημιουργίας ενός νέου αρχαιολογικού μουσείου στην Ελευσίνα, καθώς και αυτό της επανένωσης αρχαιοτήτων της, που εν είδει Ελγινείων βρίσκονται σε διαφορετικά μουσεία.

Τα μεγάλα μυστήρια της Ελευσίνας αποκαλύπτονται στο μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Κέρνος, τελετουργικό αγγείο από την Ελευσίνα. Φωτο: Σωκράτης Μαυρομμάτης © Μουσείο Ακρόπολης
 

Info

Ελευσίνα. Τα μεγάλα μυστήρια.

Μουσείο Ακρόπολης (Διονυσίου Αρεοπαγίτου 15, 210 9000900) 

26/2/2018 – 31/5/2018

www.theacropolismuseum.gr

Αρχαιολογία & Ιστορία
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ