Τα μεγάλα μυστήρια της Ελευσίνας αποκαλύπτονται στο μουσείο της Ακρόπολης

Τα μεγάλα μυστήρια της Ελευσίνας αποκαλύπτονται στο μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Σκοπός της έκθεσης είναι να κατανοήσει ο επισκέπτης τι ακριβώς είναι η Ελευσίνα και τα μυστικά της και το πόσο ξεχωριστό κομμάτι υπήρξε για την Αθήνα.
1

Μια νέα περιοδική έκθεση εγκαινιάζεται τη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου στο μουσείο της Ακρόπολης, με θέμα την Ελευσίνα και τα μεγάλα μυστήριά της.

Mετά τη Σαμοθράκη και τη Δωδώνη έρχεται η σειρά της Ελευσίνας και των θησαυρών της να γίνουν γνωστά σε ένα ευρύτερο κοινό, που θα θελήσει να επισκεφθεί στη συνέχεια και τον γοητευτικό, σιωπηλό αρχαιολογικό χώρο της πόλης της θεάς Δήμητρας.

Τα πιο εμβληματικά αντικείμενα που έχει φέρει στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στην Ελευσίνα έχουν επιλεγεί για την έκθεση «Ελευσίνα. Τα μεγάλα μυστήρια», με σκοπό να κατανοήσει ο επισκέπτης τι ακριβώς είναι η Ελευσίνα και τα μυστικά της και το πόσο ξεχωριστό κομμάτι υπήρξε για την Αθήνα – ιερά σκεύη όπως κέρνοι, πλημοχόες και θυμιατήρια είναι σίγουρα κάποια από τα αντικείμενα που δε βλέπουμε συχνά.

Αυτό που μας λείπει δεν είναι τόσο τα μυστικά της λατρείας -τα οποία ενδεχομένως θα μας απογοήτευαν αν τα μαθαίναμε- αλλά το πόσοι χιλιάδες άνθρωποι γοητεύθηκαν από αυτήν.

Ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζει το μοναδικό άγαλμα της Φεύγουσας Περσεφόνης, στο πίσω μέρος του κεφαλιού της οποίας διακρίνονται μικρές τρύπες από τις οποίες ξεκινούσαν χάλκινες τούφες μαλλιών και ο πίνακας της Νιννιόν, ένας πήλινος αναθηματικός πίνακας που περιγράφει την άφιξη της πομπής των μυστών και μετακινείται για πρώτη φορά από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο – ενδιαφέρον έχει και ότι είναι ορατό το πίσω μέρος του κεραμικού, όπου διακρίνονται χαραγμένα ανερμήνευτα στοιχεία.

Ιδιαίτερα σημαντικό θεωρείται και το ανάγλυφο του 2ου αιώνα μ.Χ. που απεικονίζει τον Ιεροφάντη Αγνούσιο και το οποίο εκτίθεται για πρώτη φορά, καθώς βρισκόταν στις αποθήκες της Εφορείας.

Με τον τρόπο που απεικονίζει τον ιερέα -με βοστρύχους, σκήπτρο και πλούσια ενδύματα- υποδηλώνει το πόσο ξεχωριστό πρόσωπο θεωρείτο ο Ιεροφάντης.

Τα μεγάλα μυστήρια της Ελευσίνας αποκαλύπτονται στο μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Η Φεύγουσα Περσεφόνη, 1ο μισό 5ου αιώνα π.Χ. Φωτο: Σωκράτης Μαυρομμάτης © Μουσείο Ακρόπολης
Τα μεγάλα μυστήρια της Ελευσίνας αποκαλύπτονται στο μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Ανάγλυφο με παράσταση Δήμητρας και Κόρης, 1ο μισό 5ου αιώνα π.Χ. Φωτο: Σωκράτης Μαυρομμάτης © Μουσείο Ακρόπολης

«Αυτό που μας λείπει δεν είναι τόσο τα μυστικά της λατρείας -τα οποία ενδεχομένως θα μας απογοήτευαν αν τα μαθαίναμε- αλλά το πόσοι χιλιάδες άνθρωποι γοητεύθηκαν από αυτήν», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του μουσείου της Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής, στη συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα, ενώ η Καλλιόπη Παπαγγελή, διευθύντρια της Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής, υποστήριξε ότι τα μυστικά των Ελευσίνιων Μυστηρίων ίσως δεν αποκαλύφθηκαν επειδή ήταν άρρητα, μια εμπειρία που δε μπορούσε να περιγραφεί με λόγια.

Στην έκθεση περιλαμβάνονται και ευρήματα από το Ελευσίνιο της Αθήνας που βρίσκεται στο τέλος της οδού των Παναθηναίων, αλλά και από την Ιερά Οδό, καθώς η πομπή ξεκινούσε από την Αθήνα και μέσω αυτής κατέληγε στο τελεστήριο της Ελευσίνας.

Αυτός είναι και ο λόγος που ο επισκέπτης πριν από την είσοδό του στην έκθεση αντικρίζει ένα ανάγλυφο από την περιοχή του Ελευσινείου, ενώ μια μικρή αίθουσα είναι αφιερωμένη στο Ιερό της Αφροδίτης, που βρίσκεται δίπλα στην Ιερά Οδό, στην περιοχή του Δαφνίου.

Τα μεγάλα μυστήρια της Ελευσίνας αποκαλύπτονται στο μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Συνέντευξη τύπου για τη νέα περιοδική έκθεση στο μουσείο της Ακρόπολης με θέμα «Ελευσίνα. Τα μεγάλα μυστήρια». Στη φωτογραφία διακρίνονται ο πρόεδρος του μουσείου, Δημήτρης Παντερμαλής, και η διευθύντρια της Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής, Καλλιόπη Παπαγγελή. Φωτο: Eurokinissi / Σωτήρης Δημητρόπουλος

Ο εκθεσιακός χώρος έχει τη μορφή του Ελευσινιακού τελεστηρίου, με το κτίριο του σκοτεινού ανακτόρου σε σμίκρυνση, όπου παρουσιάζεται ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον δεκαπεντάλεπτο βίντεο του Κώστα Αρβανιτάκη, που «ακολουθεί» την πανηγυρική πομπή που ξεκινά από την Ακρόπολη, περνά την Ιερά Πύλη και ακολουθώντας την Ιερά Οδό φτάνει στο Ιερό της Αφροδίτης, τη λίμνη Κουμουνδούρου, τη γέφυρα που έφτιαξε ο Αδριανός το 125 μ.Χ. στον Ελευσινιακό Κηφισό, για να καταλήξει μετά από 21 χιλιόμετρα πορείας στο Τελεστήριο.

Τον χώρο της έκθεσης διατρέχει μια αναπαραγωγή της ζωφόρου των Μικρών Προπυλαίων, ενώ την προσοχή κλέβει το αέτωμα του Ναού F, που είναι σμίκρυνση με αναλογία ένα προς τρία του δυτικού αετώματος της Ακρόπολης.

Η έκθεση, η προετοιμασία της οποίας κράτησε δύο χρόνια, είναι μια μοναδική ευκαιρία για τους επισκέπτες να αποκτήσουν μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα της Ελευσίνας και της σύνδεσής της -μέσω της Ιεράς Οδού που λειτουργούσε ως ομφάλιος λώρος- με την Αθήνα.

Για πρώτη φορά μεταφέρονται στην Αθήνα εκθέματα από την Ελευσίνα, όπως κατά την αρχαιότητα μεταφέρονταν για πέντε μέρες για να την καθαγιάσουν.

Σήμερα, ωστόσο, τίθεται και το αίτημα της δημιουργίας ενός νέου αρχαιολογικού μουσείου στην Ελευσίνα, καθώς και αυτό της επανένωσης αρχαιοτήτων της, που εν είδει Ελγινείων βρίσκονται σε διαφορετικά μουσεία.

Τα μεγάλα μυστήρια της Ελευσίνας αποκαλύπτονται στο μουσείο της Ακρόπολης Facebook Twitter
Κέρνος, τελετουργικό αγγείο από την Ελευσίνα. Φωτο: Σωκράτης Μαυρομμάτης © Μουσείο Ακρόπολης
 

Info

Ελευσίνα. Τα μεγάλα μυστήρια.

Μουσείο Ακρόπολης (Διονυσίου Αρεοπαγίτου 15, 210 9000900) 

26/2/2018 – 31/5/2018

www.theacropolismuseum.gr

Αρχαιολογία & Ιστορία
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.
Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ