ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Το Τσάι στο κέντρο της Αθήνας που κατέκτησε το πρώτο βραβείο στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό αρχιτεκτονικής Facebook Twitter

Το Τσάι στο κέντρο της Αθήνας που κατέκτησε το πρώτο βραβείο στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό αρχιτεκτονικής

0

«Το Τσάι παρουσιάζεται ως ένα αυτοαναφερομενο απομονωμένο νησί μέσα στα βάθη του αστικού ιστού, κάτι σαν ένας κρυμμένος παράδεισος η μια έκπληξη του αστικού ιστού. Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για ένα κρυμμένο γιαπωνέζικο κήπο...». Με αυτά τα λόγια παρουσιάζει συνοπτικά τη φιλοσοφία δημιουργίας του ιδιαίτερου αυτού καταστήματος στο κέντρο της Αθήνας, ο αρχιτέκτονας Γιώργος Μπάτζιος.

Tο Teahouse «Το Τσάι» στο Κολωνάκι ένα από τα πρώτα αθηναϊκά τα πρώτα τεϊοποτεία στην Αθήνα που ανακαινίστηκε το φθινόπωρο του 2015 είναι πλέον εκτός από ξεχωριστό πρότζεκτ και διακεκριμένο καθώς απέσπασε το 1ο βραβείο στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό αρχιτεκτονικής, στην κατηγορία Commercial/Retail.  

Στηριζόμενος στην Ιαπωνική κουλτούρα που είναι η πιο αντιπροσωπευτική της κουλτούρας του τσαγιού, ο αρχιτέκτονας δημιούργησε έναν υψηλής αισθητικής χώρο που αποπνέει ιεροτελεστικό χαρακτήρα και είναι γεμάτος ενέργεια. Η ιδιαιτερότητα του σχεδιασμού μεταφέρει τον επισκέπτη του στην Ασία και προσφέρει μέσα από το design μια πλήρη εμπειρία τσαγιού. 

Το Τσάι στο κέντρο της Αθήνας που κατέκτησε το πρώτο βραβείο στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Το Τσάι στο κέντρο της Αθήνας που κατέκτησε το πρώτο βραβείο στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό αρχιτεκτονικής Facebook Twitter

«Αυτό που ήθελα να πετύχω με το Τσάι είναι να το φτάσω σε ένα επίπεδο χωρικής εξειδίκευσης ανάλογης με την εμπορική εξειδίκευση που είχε η επιχείρηση πάνω στο τσάι και όχι μόνο. Υπήρχε ένα κενό στην προώθηση του προϊόντος, ένα κενό στο χώρο, τα γραφικά το λογότυπο... Τα οποία δεν δένανε μεταξύ τους και δεν είχαν την δύναμη να αντικαθρεφτίσουν την προαναφερόμενη εξειδίκευση. Με άλλα λόγια προσπάθησα να κάνω ένα ολικό Rebranding της επιχείρησης ξεκινώντας από το λογότυπο, το Flagship store, τα γραφικά. Προσπάθησα να δημιουργήσω μια ολιστική νέα εικόνα, καθρέπτη της εμπειρίας και εξειδίκευσης που απέκτησαν οι εντολοδόχοι μου μετά από όλα αυτά τα χρόνια. Ξεκίνησα σχεδιάζοντας το λογότυπο του καταστήματος έχοντας πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού μου την Ιαπωνική κουλτούρα ως της πιο αντιπροσωπευτικής της κουλτούρας του Τσαγιού. Χρησιμοποίησα ένα αρχέτυπο της παραδοσιακής ιαπωνικής κατασκευής για τον σχεδιασμό του λογοτύπου θέλοντας να δώσω ένα ιεροτελεστικό συμβολισμό στην πρώτη εικόνα της επιχείρησης. Η αλήθεια είναι ότι ήμουν πολύ τυχερός με αυτή την επιλογή εφόσον η συγκεκριμένη μορφή έδενε απόλυτα με το όνομα της επιχείρησης. Η απλότητα και η καθαρότητα του λογοτύπου λειτούργησαν σαν σημείο αναφοράς για τον σχεδιασμό του καταστήματος», αναφέρει ο αρχιτέκτονας.

Το Τσάι στο κέντρο της Αθήνας που κατέκτησε το πρώτο βραβείο στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Το Τσάι στο κέντρο της Αθήνας που κατέκτησε το πρώτο βραβείο στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Το Τσάι στο κέντρο της Αθήνας που κατέκτησε το πρώτο βραβείο στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό αρχιτεκτονικής Facebook Twitter

Οι τρεις προκλήσεις: Η πρώτη ήταν λειτουργική. Το τσάι είναι ένα από τα πρώτα τεϊοποιεία στην Αθήνα που λειτουργούσε πριν την ανακαίνιση σε δυο κοντινά καταστήματα Με την ανακαίνιση έπρεπε να ενωθούν τα δυο σε ένα. Η δεύτερη πρόκληση είχε να κάνει με τη κουλτούρα του τσαγιού. Επιλέχθηκε η Ιαπωνία ως η πιο αντιπροσωπευτική οντότητα αυτής της κουλτούρας διότι της αποδίδει στοιχεία modus vivendi είναι ένας τρόπος ζωής συνδεδεμένος με μια ιεροτελεστία που γίνεται σε ένα συγκεκριμένο χώρο με συγκεκριμένες προδιαγραφές. Προσπαθήσαμε με αλλά λογία διαλέγοντας την Ιαπωνία να φέρουμε το πελάτη όχι μόνο πιο κοντά στο τσάι ως προϊόν αλλά και ως τρόπο σκέψης. Η τρίτη πρόκληση είχε να κάνει με την υφιστάμενη κατάσταση του χώρου της ανακαίνισης. Επρόκειτο για ένα εμπορικό χώρο στον οποίο επικρατούσαν πολλαπλά ετερόκλητα στοιχεία, διακοσμητικά μηχανολογικά και αλλά τα οποία έπρεπε να κρυφτούν. Απαντήσαμε σε αυτές τις προκλήσεις με την δημιουργία ενός εσωτερικού ξύλινου δέρματος που είχε ως γνώμονα το ρυθμό την απλότητα και την απόρριψη κάθε καθαρά διακοσμητικού στοιχείου, με αναφορές στην ΟΠ αρτ τον Loos και τον Tanizaki. To ξύλινο δέρμα οργανώνει, φωτίζει, προβάλει και καθίζει. Η κάθε μια από τις δυο λειτουργίες του καινούργιου καταστήματος καταλαμβάνει ένα από τα παράλληλα άκρα, κατά το πλάτος του χώρου, καθρεπτίζοντας η μια την άλλη και επιτρέποντας την δημιουργία ενός ενδιάμεσου ευέλικτου χώρου αλληλεπίδρασης. Το εσωτερικό δέρμα μετατρέπεται με τον ίδιο ρυθμό από βιτρίνα προβολής των προϊόντων σε τραπεζοκαθίσματα, από την μια άκρη στην άλλη.

Το Τσάι στο κέντρο της Αθήνας που κατέκτησε το πρώτο βραβείο στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Το Τσάι στο κέντρο της Αθήνας που κατέκτησε το πρώτο βραβείο στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Το Τσάι στο κέντρο της Αθήνας που κατέκτησε το πρώτο βραβείο στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό αρχιτεκτονικής Facebook Twitter

Οι αρχιτεκτονικές αναφορές και η έμπνευση

«Δεν μπορώ να κρύψω ότι είμαι πολύ επηρεασμένος από την σύγχρονη γιαπωνέζικη αρχιτεκτονική, ο Kengo Kuma και οι Sanaa είναι από τους αγαπημένους μου αρχιτέκτονες, ο τρόπος που αντιμετωπίζουν την ιστορία ενός τόπου είναι καθοριστικός στην αρχιτεκτονική σύλληψη. Πιστεύω στην αρχιτεκτονική ευφυΐα. Στην εξειδικευμένη δημιουργικότητα ενός αρχιτέκτονα που καμία έξυπνη μηχανή δεν θα μπορούσε να αντικαταστήσει. Δεν θα μπορούσα ποτέ να παραλείψω από τις αναφορές μου όμως το δάσκαλο μου Jean Nouvel. Η συνεργασία μου μαζί του ήταν καθοριστική, με ωρίμασε σαν αρχιτέκτονα αλλά δεν μπορούσα να ακολουθήσω μετά από 5 χρονιά μαζί του την επιμονή του σε ένα νιχιλιστικό μοτίβο στην αρχιτεκτονική. Θα με αποκαλούσα γήινο και κοντεξτουαλιστή».

Το Τσάι στο κέντρο της Αθήνας που κατέκτησε το πρώτο βραβείο στον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό αρχιτεκτονικής Facebook Twitter

www.georgesbatzios.com

Design
0

Θανάσης Χαραμής

Γεννήθηκε στη Λαμία. Σπούδασε στο εργαστήρι Δημοσιογραφίας και εργάστηκε σε διάφορα μέσα πριν επιστρέψει στην Αθήνα όπου και ανέλαβε την αρχισυνταξία τoυ LIFO.gr.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR