Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter

Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών

0

Το Ωδείο Αθηνών, ύστερα από χρόνια εγκατάλειψης και παραμέλησης, περνά πλέον σε μια νέα εποχή. Μετά από τρία χρόνια εργασιών, το μεγάλο έργο αποπεράτωσης και εκσυγχρονισμού του θρυλικού κτιρίου της οδού Ρηγίλλης ολοκληρώθηκε και παραδίδεται στο κοινό. Το δαιδαλώδες οικοδόμημα που φέρει την υπογραφή του σπουδαίου εκπροσώπου του αρχιτεκτονικού μοντερνισμού στην Ελλάδα, Ιωάννη Δεσποτόπουλου, αποτελεί έναν ιστορικό φορέα στην καλλιτεχνική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Μετά τις εργασίες ανακαίνισης που έγιναν με τη συγχρηματοδότηση της Περιφέρειας Αττικής, του ΕΣΠΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και κόστισαν περισσότερο από έξι εκατομμύρια ευρώ, αποκτά νέο πρόσωπο. Με συνολική επιφάνεια 13.000 τ.μ., εκ των οποίων τα 5.300 τ.μ. είναι οι χώροι αποπεράτωσης, 4 ορόφους, 34 χώρους διδασκαλίας και ένα αμφιθέατρο 600 θέσεων λαμβάνει πλέον τη μορφή που του αρμόζει.

Το κτίριο-σύμβολο που για πενήντα χρόνια αντιμετώπιζε πολυάριθμα γραφειοκρατικά και λειτουργικά προβλήματα εισέρχεται σε μια νέα περίοδο εξωστρέφειας.

Την ξενάγησή μας στο σπουδαίο αρχιτεκτονικό δείγμα Bauhaus της πόλης ανέλαβε η αρχιτέκτονας μηχανικός Εύη Αναστασοπούλου. Όπως επισημαίνει: «Μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένονται τα εγκαίνια του Ωδείου Αθηνών όπως και η λειτουργία του νέου εστιατορίου-καφέ, επιφάνειας 215 τ.μ., στο ισόγειο του κτιρίου προς την οδό Ρηγίλλης. Το μενού έχει αναλάβει το Δειπνοσοφιστήριον, θα έχει θέα στον κήπο του Ωδείου και θα απευθύνεται τόσο σε μαθητές και καθηγητές του Ωδείου όσο και στους επισκέπτες του».

Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Στη συνέχεια, ενώ περπατάμε προς τη Νέα Σκηνή, η κ. Αναστασοπούλου εξηγεί: «Εδώ βλέπουμε τη δημιουργία ενός νέου υπόγειου πειραματικού πολυμορφικού χώρου εκδηλώσεων που πλέον μπορεί να υποδιαιρείται εύκολα σε επιμέρους συνεδριακές αίθουσες, ενώ το φουαγέ τεχνών θα λειτουργεί ως χώρος εκθέσεων, κοινωνικών εκδηλώσεων και παρουσιάσεων. Επίσης, όπως θα δείτε, υπάρχουν χώροι υποστήριξης της ανεξάρτητης νεανικής πολιτισμικής επιχειρηματικότητας που έχουν διαμορφωθεί στα υπόγεια της βορειοανατολικής πλευράς του κτιρίου. Είναι ξεκάθαρο ότι το Ωδείο Αθηνών στη σύγχρονη μορφή του θα περιλαμβάνει έναν μοναδικό συνδυασμό χώρων διδασκαλίας της μουσικής, του θεάτρου και του χορού, βιβλιοθήκη, αίθουσες καλλιτεχνικών εκδηλώσεων και συγκεντρώσεων, αίθρια και στούντιο». Η Νέα Σκηνή βρίσκεται στον χώρο όπου στεγάζονταν μέχρι πρόσφατα οι λειτουργίες του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, στο 4ο υπόγειο του κτιρίου, και έχει μετασχηματιστεί σε έναν πειραματικό λειτουργικό χώρο πολλαπλών χρήσεων που στηρίζεται στη λογική του «box in a box», δηλαδή ενός κουτιού εντεταγμένου στο υπάρχον κέλυφος.

Το Αμφιθέατρο του Ωδείου Αθηνών, που επί δεκαετίες παρέμενε ημιτελές, είναι αναμφίβολα ο εντυπωσιακότερος και σημαντικότερος χώρος του κτιρίου. Δεν είναι τυχαίο ότι φέρει το όνομα του εμπνευσμένου αρχιτέκτονα που το οραματίστηκε πριν από περίπου μισό αιώνα. Όση ώρα βρισκόμαστε στον χώρο αντιλαμβάνομαι ότι κυριαρχεί το σκυρόδεμα που αναδεικνύει την αυστηρή γεωμετρία και προδίδει την πρόθεση του αρχιτέκτονα να παραπέμψει σε αρχαίο ελληνικό θέατρο, όπου ο πολίτης μετείχε στα δρώμενα, επικοινωνώντας με τον χώρο και τους υπόλοιπους θεατές. Όπως επισημαίνει η κ. Αναστασοπούλου: «Κατά τη διάρκεια των εργασιών αποπεράτωσης του κτιρίου τηρήθηκαν όλοι οι σύγχρονοι κανονισμοί ασφαλείας και έχουν εξασφαλιστεί όλες οι ειδικές προδιαγραφές ηχομόνωσης που επιτυγχάνονται με τη δημιουργία δεύτερου –εσωτερικού– ηχομονωτικού κελύφους».

Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ιδιαίτερο βάρος έχει δοθεί στις απαιτήσεις της εσωτερικής ακουστικής, που εξυπηρετούνται με την επένδυση των περιμετρικών τοίχων με πρόσθετες ξύλινες επιφάνειες και την ανάρτηση ενός ελεύθερου ανακλαστήρα καθώς και χάλκινων στεφάνων που τονίζουν τον ρόλο της σκηνής. Επίσης, η επιλογή ειδικών καθισμάτων που έχουν έρθει από τη Νορβηγία όχι μόνο εξασφαλίζουν τις απαραίτητες προδιαγραφές άνεσης αλλά είναι και φιλικές προς το περιβάλλον, εναρμονισμένες με την αρχιτεκτονική φυσιογνωμία του κτιρίου, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι συμβάλλουν και στην ηχοαπορρόφηση. Σε κοντινή απόσταση συναντάμε το κέντρο τεχνολογίας, το οποίο παρέμενε εγκαταλελειμμένο. Σήμερα έχουν κατασκευαστεί πέντε αίθουσες ηχογράφησης από 16 τ.μ. έως 56 τ.μ. η καθεμιά, ένα control room, αίθουσα σεμιναρίων, χώροι καθιστικών αναμονής και συναντήσεων, αίθουσα αρχείου καθώς και βοηθητικοί χώροι.

Να θυμίσουμε ότι από το 1976 το Ωδείο Αθηνών στεγάζεται στο κέντρο της Αθήνας και αποτελεί το μείζον έργο του σπουδαίου αρχιτέκτονα αλλά και το μοναδικό που υλοποιήθηκε από το μεγαλόπνοο σχέδιο της δεκαετίας του 1950 για τη δημιουργία του περίφημου Πνευματικού Κέντρου Αθηνών. Το 2017 το κτίριο ανακηρύχθηκε «Νεώτερο Μνημείο» από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, ενώ η παραγγελία της προμελέτης για την ανάπλαση αλλά και τη συνολική βιωσιμότητα του κτιρίου στήριξε με δωρεά του ο Σύλλογος Φίλων της Μουσικής και εκπόνησε το γραφείο μελετών Θύμιος Παπαγιάννης & Συνεργάτες. 

Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Πηγαίνοντας προς την έξοδο, στέκομαι στον χώρο όπου γίνονται ακόμη κάποιες εργασίες και θα φιλοξενεί το νέο εστιατόριο-καφέ. Η κ. Αναστασοπούλου αποκαλύπτει ότι κατά τη διάρκεια των εργασιών ήρθαν στο φως μοτίβα που είχε φιλοτεχνήσει ο Δεσποτόπουλος. Έτσι, οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να θαυμάσουν τον διασωθέντα μεγάλο κεντρικό τοίχο του χώρου από μαύρο μάρμαρο Βυτίνας, ο οποίος ήταν καλυμμένος με γυψοσανίδες, και να προσέξουν καλύτερα τις χαρακτηριστικές γεωμετρικές διακοσμητικές χαράξεις του σπουδαίου αρχιτέκτονα. Στο ίδιο πνεύμα κινείται και το γλυπτικής μορφής ελεύθερο μπαρ που παραπέμπει σε κλειδί του σολ και τονίζει τη διακριτική παρουσία των έργων τέχνης.

Το κτίριο-σύμβολο που για πενήντα χρόνια αντιμετώπιζε πολυάριθμα γραφειοκρατικά και λειτουργικά προβλήματα εισέρχεται σε μια νέα περίοδο εξωστρέφειας. Με την αναβάθμιση των υποδομών του το συγκρότημα του Ωδείου Αθηνών μετατρέπεται οριστικά σε έναν ανανεωμένο εκπαιδευτικό και πολιτιστικό πόλο. Η Αθήνα αποκτά ένα καινούργιο σημείο αναφοράς που θα συμβάλει όχι μόνο στα πολιτιστικά δρώμενα της πρωτεύουσας αλλά και στην αστική φυσιογνωμία της.

Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Μια ξενάγηση στο ανακαινισμένο Ωδείο Αθηνών Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Design
0

Γιάννης Πανταζόπουλος

Ο Γιάννης Πανταζόπουλος γεννήθηκε το 1984. Σπούδασε στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Από το 2008 έχει εργαστεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης ως δημοσιογράφος και από το 2014 αποτελεί βασικό μέλος της δημοσιογραφικής ομάδας της έντυπης και ηλεκτρονικής «LiFO». Έχει επιμεληθεί τεύχη ειδικού περιεχομένου της έντυπης LiFO και έχει πάρει συνεντεύξεις από τις κορυφαίες προσωπικότητες της πολιτικής, κοινωνικής και ακαδημαϊκής κοινότητας.
Mail:  [email protected]

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος και το Bauhaus | Μόνιμη έκθεση με θέμα το έργο του αρχιτέκτονα του Ωδείου Αθηνών

Πολιτισμός / Ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος και το Bauhaus: Μόνιμη έκθεση με θέμα το έργο του αρχιτέκτονα στο Ωδείο Αθηνών

Με αφορμή την ανακαίνιση των χώρων του Ωδείου Αθηνών, η έκθεση στεγάστηκε στον 1ο όροφο και έλαβε μόνιμο χαρακτήρα. Επικεντρώνεται στην ιστορία του σημαντικού αυτού κτηρίου.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ