Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter

Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού

0

Το Stone Garden είναι ένα νέο συγκρότημα διαμερισμάτων που σχεδιάστηκε από τη Λιβανέζα Lina Ghotmeh και ολοκληρώθηκε λίγο πριν καταστραφεί μεγάλο μέρος της Βηρυτού από την τεράστια έκρηξη που έγινε το περασμένο καλοκαίρι.

Η Ghotmeh ξεκίνησε το πρώτο έργο αρχιτεκτονικής της στην πατρίδα της με σκοπό να δημιουργήσει ένα κτίριο που θα μπορούσε να συμβολίσει την ανθεκτικότητα και τη μακρά ιστορία της λιβανέζικης πρωτεύουσας.

Παρά το ότι απέχει μόλις ένα μίλι από το επίκεντρο της έκρηξης στο λιμάνι της πόλης, το 13-όροφο Stone Garden επέζησε από την έκρηξη με μικρές ζημιές. «Νόμιζα ότι ήταν τσουνάμι ή βόμβα ή ακόμη και πυρηνική έκρηξη» δήλωσε η Ghotmeh.

Το κτίριο στέκεται πάνω από την καταστροφή, με τη στιβαρή κυματοειδή πρόσοψή του να θυμίζει ραβδώσεις σε βράχους ή στρώματα εδάφους που έχουν διαμορφωθεί με την πάροδο του χρόνου. Τα βαθιά μπαλκόνια φυτεύονται με δέντρα και φυτά, σχηματίζοντας ξεχωριστούς κήπους για τους κατοίκους.

Η Ghotmeh ξεκίνησε το πρώτο έργο αρχιτεκτονικής της στην πατρίδα της με σκοπό να δημιουργήσει ένα κτίριο που θα μπορούσε να συμβολίσει την ανθεκτικότητα και τη μακρά ιστορία της λιβανέζικης πρωτεύουσας.

«Μεγάλωσα στη Βηρυτό μετά τον πόλεμο, βλέποντας την πόλη να αποκαλύπτει συνεχώς την αρχαία της ιστορία και όλους τους πολιτισμούς των προγόνων μας που χαρακτηρίζουν αυτήν τη χώρα. Από τους Φοίνικες στους Ρωμαίους ή τους Οθωμανούς» δήλωσε η Ghotmeh.

Η πρόσοψη είναι οπτικά παράλληλη με το Pigeon's Rock, ένα ζευγάρι από πέτρινους σχηματισμούς που αναδύονται από τη θάλασσα και χαρακτηρίζονται από την ελληνική μυθολογία.

Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter
© Iwan Baan

Η Ghotmeh σχεδίασε το Stone Garden για να ταιριάζει με τις αναμνήσεις της από τη Βηρυτό μετά τον εμφύλιο πόλεμο. «Κτίρια όλα με σημάδια από σφαίρες, με διαφορετικές υφές, ερειπωμένα και όμως όμορφα κατακτημένα από τη φύση» είπε. «Αυτά τα κτίρια μου θυμίζουν ανθρώπινους σκελετούς, τόσο εύθραυστα που είναι».

Για να δημιουργήσει το ραβδωτό αποτέλεσμα, το μείγμα τσιμέντου και ντόπιου χώματος «χτενίστηκε» με το χέρι από τεχνίτες που εργάζονταν από κάτω προς τα πάνω. «Ήθελα το Stone Garden να μοιάζει σα να έχει ρίζες στο έδαφος από το οποίο αναδύεται. Είναι προσκολλημένο στη γη της Βηρυτού. Είναι επίσης μια έκφραση των χεριών των τεχνιτών που το δημιούργησαν».

Τα ανοίγματα του Stone Garden έχουν ακανόνιστο μέγεθος και είναι τοποθετημένα σε όλη την πρόσοψη για να κάνουν το κτίριο να φαίνεται λιγότερο ομοιόμορφο. Τα παράθυρα και τα μπαλκόνια στα διαμερίσματα έχουν θέα στη θάλασσα.

Σε αντίθεση με την τραχιά και ανάγλυφη όψη του εξωτερικού, η Ghotmeh σχεδίασε τους εσωτερικούς χώρους έτσι ώστε να είναι λείοι και φιλόξενοι – ιδιαίτερα στο λόμπι. «Έφτιαξα αυτόν τον χώρο σαν μήτρα. Είναι ένας μάλλον μικρός οικείος χώρος. Οι πλευρικοί τοίχοι είναι στρογγυλεμένοι και το πάνω φως μοιάζει με γλυπτό φεγγίτη».

Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter
Η Ghotmeh σχεδίασε τους εσωτερικούς χώρους έτσι ώστε να είναι λείοι και φιλόξενοι - ιδιαίτερα στο λόμπι.. © Iwan Baan
Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter
© Iwan Baan
Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter
© Iwan Baan
Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter
Η πρόσοψή «χτενίστηκε» με το χέρι από ντόπιους τεχνίτες. © Iwan Baan
Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter
Τα διαμερίσματα έχουν μπαλκόνι με θέα στην πόλη. © Iwan Baan
Ένα κτίριο που επέζησε από την έκρηξη της Βηρυτού Facebook Twitter
© Iwan Baan
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR