9 Εντυπωσιακά Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης που δεν είναι η Tate Modern ή το Centre Pompidou

9 Εντυπωσιακά Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης που δεν είναι η Tate Modern ή το Centre Pompidou Facebook Twitter
0

Ακόμα κι αν το ενδιαφέρον σας για την σύγχρονη τέχνη και την αρχιστεκτονική είναι ελάχιστο, κατά πάσα πιθανότητα θα επισκεπτόσασταν την Tate Modern αν βρισκόσαστε στο Λονδίνο, το Centre Pompidou στο Παρίσι ή το Guggenheim στο Μπιπλμπάο (το οποίο από μόνο του κατέστησε το συμπαθές λιμάνι της Ισπανίας τουριστικό προορισμό). Οι προορισμοί αυτοί συνήθως τοποθετούνται στην κορυφή της λίστας αξιοθέατων κάθε ταξιδιώτη και όχι άδικα. Εκείνοι όμως που ενδιαφέρονται λίγο παραπάνω για τα δύο αυτά θέματα οφείλουν να ανακαλύψουν τα λιγότερο γνωστά μουσεία σύγχρονης τεχνης στην Ευρώπη, τα οποία έχουν σχεδιάσει σουπερσταρ της αρχιτεκτονικής.

Πέρα από τους υπέροχους εκθεσιακούς χώρους τα περισσότερα από τα μουσεία αυτά έχουν και ένα άλλο κοινό: αποτελούν κομβικό στοιχείο έργων αστικής ανάπλασης σε παλιά ναυπηγεία, υποβαθμισμένες περιοχές και εγκαταλελειμμένες βιομηχανικές ζώνες. Στις υποβαθμισμένες αυτές περιοχές έφεραν ζωή, δραστηριότητα και τέχνη. Μια επίσκεψη στους χώρους αυτούς θα σας εκπλήξει και θα σας ενθουσιάσει.

9 Εντυπωσιακά Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης που δεν είναι η Tate Modern ή το Centre Pompidou Facebook Twitter
Astrup Fearnley Museet, Όσλο, Νορβηγία

Astrup Fearnley Museet, Όσλο, Νορβηγία
Όταν το ιδιωτικο Μουσείο Astrup Fearnley μεγάλωσε πολύ κι έπαψε να "χωράει" στην αρχική του τοποθεσία στο κέντρο του Όσλο, στράφηκε στον Renzo Piano για να σχεδιάσει ένα κτήριο που θα στεγάσει μία από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές έργων σύγχρονης τέχνης σην Νορβηγία. Πάνω σε ένα κανάλι στην αναμορφωμένη περιοχή του Tjuvholmen — μια μικρή χερσόνησο στο Oslofjord η οποία είχε μετατραπεί σε εγκαταλελειμμένο ναυπηγείο — τα τρία κτήρια που αποτελούν το μουσειακό σύμπλεγμα απηχούν την ναυτική ιστορία της περιοχής με τοίχους επενδεδυμένους από παλαιωμένο ξύλο και συνδέονται από μια στέγη που θυμίζει ξάρτια ιστιοπλοϊκού. Δίπλα από το Μουσείο βρίσκεται η υπαίθρια Γλυπτοθήκη Tjuvholmen, επίσης έργο του Piano.

Πέρα από τους υπέροχους εκθεσιακούς χώρους τα περισσότερα από τα μουσεία αυτά έχουν και ένα άλλο κοινό: αποτελούν κομβικό στοιχείο έργων αστικής ανάπλασης σε παλιά ναυπηγεία, υποβαθμισμένες περιοχές και εγκαταλελειμμένες βιομηχανικές ζώνες. Στις υποβαθμισμένες αυτές περιοχές έφεραν ζωή, δραστηριότητα και τέχνη.

9 Εντυπωσιακά Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης που δεν είναι η Tate Modern ή το Centre Pompidou Facebook Twitter
Musée des Confluences, Λυόν, Γαλλία

Musée des Confluences, Λυόν, Γαλλία

Το Musée des Confluences άνοιξε τις πόρτες του στην δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Γαλλίας τον Δεκέμβριο του 2014 και αποτελεί το κέντρο του πιο φιλόδοξου σχεδίου αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη. Μετέτρεψε το σε παρακμή λιμάνι της Λυόν στην Presqu'île σε μια γειτονιά που σφύζει από ζωή με μοντέρνα κλάμπ, εστιατόρια, καταστήματα και συγκροτήματα διαμερισμάτων, πολλά εκ των οποίων στεγάζονται σε τέως βιομηχανικά κτήρια που μεταμορφώθηκαν σε σύγχρονους χώρους. Το μουσείο, έργο του αυστριακού αρχιτεκτονικού ντεκονστρουκτιβιστικού γραφείου Coop Himmelb(l)au, διαθέτει μια τεράστια και φωτεινή αίθουσα υποδοχής και από πάνω βρίσκεται μια χαλύβδινη κατασκευή που ονομάζεται το Σύννεφο, η οποία φιλοξενεί μόνιμε εκθέσεις που εξερευνούν την διασύνδεση μεταξύ ανθρώπου, πολιτισμού και φύσης. Και φυσικά εφόσον βρισκόμαστε στην Λυόν η brasserie του μουσείου δικαίως μπορεί να κομπάζει για τον σεφ της που διαθέτει ένα αστέρι Michelin.

9 Εντυπωσιακά Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης που δεν είναι η Tate Modern ή το Centre Pompidou Facebook Twitter
Vitra Design Museum, Weil am Rhein, Γερμανία

Vitra Design Museum, Weil am Rhein, Γερμανία

Η πρώτη παραγγελία που δέχθηκε ο Frank Gehry στην Ευρώπη ήταν στην Γερμανία, στο Weil am Rhein προκειμένου να αποτελέσει την έδρα της συλλογής ενός Ελβετού κατασκευαστή επίπλων. Το Vitra Design Museum άνοιξε το 1989 κι έκτοτε αποτελεί τμήμα του ευρύτερου Vitra Campus. Ο διευθύνων σύμβουλος της Vitra, Rolf Fehlbaum, αποφάσισε κάποια στιγμή να μετατρέψει τον περιβάλλοντα χώρο σε ένα πάρκο σύγχρονης αριχτεκτονικής αναθέτοντας τα έργα σε ιδιοφυϊες όπως η Zaha Hadid, ο Tadao Ando και οι SANAA. Πρέπει οπωσδήποτε να δείτε το πενταόροφο κτίσμα των Herzog & de Meuron's Vitrahaus, μια γκαλερί/κατάστημα όπου παρουσιάζεται η οικιακή συλλογή της εταιρείας. 

9 Εντυπωσιακά Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης που δεν είναι η Tate Modern ή το Centre Pompidou Facebook Twitter
KUMU, Ταλίν, Εσθονία

Kumu, Ταλίν, Εσθονία
Μήνες μόνο μετά την απόκτηση της ανεξαρτησίας της από την Σοβιετική Ένωση το 1991, το Ανώτατο Συμβούλιο της Εσθονίας αποφάσισε ότι στο πρόσφατα απελευθερωθέν έθνος άξιζε ένα μουσείο τέχνης που να αντικατοπτρίζει την αισιοδοξία ενός μετασοβιετικού μέλλοντος.  Το Μουσείο KUMU άνοιξε τελικά το 2006 στο ιστορικό πάρκο Kadriog, λίγα μόλις μέτρα από το μπαρόκ παλάτι που είχε οικοδομήσει ο Μεγάλος Πέτρος για την σύζυγο του Αικατερίνη Α'. Ο Φινλανδός αρχιτέκτονας Pekka Vapaavuori σχεδίασε ένα ημικυκλικό κτήριο από γυαλί και ασβεστόλιθο στην πλαγιά του λόφου Lasnamäe, όπου δύο από τους επτά ορόφους είναι κρυμμένοι υπογείως για να μην επισκιαστεί το παλάτι.  

9 Εντυπωσιακά Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης που δεν είναι η Tate Modern ή το Centre Pompidou Facebook Twitter
Turner Contemporary, Margate, Αγγλία

Turner Contemporary, Margate, Αγγλία
Η ποιότητα του διασπείροντος φωτός στην ακτή του Κεντ ήταν εκείνο που έκανε τον J. M. W. Turner, έναν από τους πιο αγαπημένους ζωγράφους της Αγγλίας και αντικείμενο της ταινίας Mr. Turner του σκηνοθέτη Mike Leigh, να επιστρέφει εκεί χρόνο με τον χρόνο. Έτσι, όταν ο Sir David Chipperfield σχεδίαζε την πινακοθήκη Turner Contemporary, θεώρησε κεφαλαιώδους σημασίας το να αιχμαλωτίσει την φωτεινότητα και το παιχνίδισμα του φωτός στο νερό. Το κτήριο αποτελείται από έξι πανομοιότυπους διασυνδεδεμένους κύβους και έχει ανεγερθεί ακριβώς στο σημείο του πανδοχείου όπου διέμενε ο Turner κατά τις επισκέψεις του στο Margate, μια παραθεριστική πόλη που είχε αφεθεί να παρακμάσει μέχρι που άνοιξε το νέο μουσείο το 2011. Από την είσοδο οι επισκέπτες απολαμβάνουν την θέα προς την θάλασσα. Στον επάνω όροφο τα τεράστια παράθυρα πλημμυρίζουν τις αίθουσες της πινακοθήκης με το φως της Βόρειας Θάλασσας. 

 

9 Εντυπωσιακά Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης που δεν είναι η Tate Modern ή το Centre Pompidou Facebook Twitter
Kunsthaus Graz, Γκράτς, Αυστρία

 

Kunsthaus Graz, Γκράτς, Αυστρία
Οι ντόπιοι το αποκαλούν ο "Φιλικός Εξωγήϊνος". Πρόκειται για μια μπλε ιριδίζουσα φούσκα που μοιάζει σαν να αναδύθηκε από τα βάθη της θάλασσας και να εγκαταστάθηκε αταίριαστα μεν, άνετα δε, ανάμεσα στα γοτθικά, αναγεννησιακά, μπαρόκ και αρ νουβώ κτήρια του Γκράτς στην Αυστρία. Η προκλητική δημιουργία των Λονδρέζων Colin Fournier και Sir Peter Cook στεγάζει το Kunsthaus Graz και εηκαινιάστηκε το 2003 ως το magnum opus όταν η πόλη ήταν Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Στην οροφή, παράθυρα σε σχήμα στόμιο που θυμίζουν περισκόπια επιτρέπουν στο φυσικό φως να περνάει, ενώ τα τεχνητά φώτα κάτω από το διαφανές κέλυφος του κτηρίου μπορούν να προγραμματιστούν μεμονωμένα ώστε να δημιουργήσουν ένα έργο επί του ιδίου του κτίσματος. 

 

9 Εντυπωσιακά Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης που δεν είναι η Tate Modern ή το Centre Pompidou Facebook Twitter
Μουσείο Σύγχρονης τέχνης της Βαρκελώνης, Ισπανία

 

Μουσείο Σύγχρονης τέχνης της Βαρκελώνης, Ισπανία
Το Μουσείο Σύγχρονης τέχνης της Βαρκελώνης ξεκίνησε με προβλήματα όταν η ημερομηνία των εγκαινίων του, η οποία είχε προγραματιστεί ώστε να συμπέσει με τους Ολυμπιακούς Αγώνες που θα διεξάγονταν στην πόλη το 1992, αναβλήθηκε για τρία χρόνια τουλάχιστον. Το λαμπερό λευκό κτήριο του Richard Meier όμως έχει πλέον καταστεί ένα από τα σημαντικότερα μουσεία της χώρας, φιλοξενώντας μια διαρκώς αυξανόμενη συλλογή 5.000 έργων Ισπανών, Καταλανών και διεθνών καλλιτεχνών. Έχει μεν οικοδομηθεί ανάμεσα στα στενά δρομάκια και τα παλιά κτίσματα της περιοχής Raval, λίγα μόλις τετράγωνα μακριά από το γοτθικό κέντρο της πόλης, αλλά το BACMA είναι ένα τολμηρό υπόδειγμα μοντερνισμού. Οι φεγγίτες, τα προς νότο στραμμένα παράθυρα και το εξωτερικό από σμάλτο του επιτρέπουν στο φυσικό φως να πλημμυρίζει τους εκθεσιακούς χώρους ενώ προσφέρουν ανεμπόδιστη θέα προς την 
Plaça dels Àngels και το παρεκκλήσι του 15ου αι. Convent dels Àngels, που αποδόθηκαν στο μουσείο το 2014 για να αποκτήσει περισσότερο χώρο.  

 

9 Εντυπωσιακά Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης που δεν είναι η Tate Modern ή το Centre Pompidou Facebook Twitter
ARoS Aarhus Art Museum, Aarhus, Δανία

 

ARoS Aarhus Art Museum, Aarhus, Δανία
Όταν το ARoS Aarhus Art Museum της Δανίας, το οποίο είχε ιδρυθεί το 1859, μεταφέρθηκε για τέταρτη φορά το 2004, ήταν για να στεγαστεί σε ένα κτήριο έξυπνα σχεδιασμένο από το δανέζικο αρχιτεκτονικό γραφείο Schmidt Hammer Lassen ώστε να συνδέσει το μουσείο με τον έξω κόσμο. Ένας πεζόδρομος διασχίζει το φωτεινό εσωτερικό του, λειτουργώντας ως γέφυρα ανάμεσα στην ζωή του δρόμου και από τις δύο πλευρές, ενώ διαιρεί το μουσείο σε δύο πτέρυγες. Μερικά χρόνια αργότερα το ARoS αποτέλεσε μεγάλη ατραξιόν με την προσθήκη του πανοράματος  Ουράνιο Τόξο του Ólafur Elíasson, μια μόνιμη εγκατάσταση που ίπταται σαν πολύχρωμη άλως πάνω από το κατά τα άλλα αυστηρό εξωτερικό του μουσείου. Την ημέρα αυτός ο κυκλικός πεζόδρομος που περικλείεται από γυαλί προσφέρει μια όψη 360 μοιρών στο Aarhus, την δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας ενώ την νύχτα φαίνεται σαν ένας δακτύλιος - ουράνιο τόξο στον ουρανό.

 

9 Εντυπωσιακά Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης που δεν είναι η Tate Modern ή το Centre Pompidou Facebook Twitter
Εθνικό Μουσείο των Τεχνών του XXI Αιώνα, Ρώμη

 

Εθνικό Μουσείο των Τεχνών του XXI Αιώνα, Ρώμη
Χρειάστηκαν πάνω επτά χρόνια και έξι αλλαγές κυβέρνησης για να αναγερθεί το πρώτο εθνικό μουσείο σύγχρονης τέχνης της Ιταλίας, το Εθνικό Μουσείο των Τεχνών του XXI Αιώνα και περισσότερο γνωστό ως MAXXI. Το διακεκριμένο σχέδιο της Zaha Hadid οικοδομήθηκε στον χώρο τέως στρατώνων, κοντά στο Parco della Musica του 
Renzo Piano, και είναι αξιοσημείωτοι οι στιλπνοί, καμπυλωτοί τσιμεντένιοι εξωτερικοί τοίχοι που οριζουν την περίμετρο του και στην συνέχεια επανεμφανίζονται στο εσωτερικό του σαν κορδέλες που συνδέουν και ταυτόχρονα χωρίζουν τις γκαλερί και τις αίθουσες των εκθέσεων.  

 

9 Εντυπωσιακά Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης που δεν είναι η Tate Modern ή το Centre Pompidou Facebook Twitter
Zentrum Paul Klee, Βέρνη, Ελβετία

 

Zentrum Paul Klee, Βέρνη, Ελβετία
Το συλλογιστικό στυλ του Ελβετογερμανού ζωγράφου Paul Klee απαιτούσε το κτήριο που θα φιλοξενούσε τα έργα του να μην αποσπά την προσοχή από την τέχνη και ο Ιταλός αρχιτέκτονας Renzo Piano το πέτυχε αυτό υποδειγματικά. Το μεγαλύτερο μέρος του Zentrum Paul Klee που βρίσκεται λίγο έξω από την Βέρνη, είναι χτισμένο μέσα στην πλαγιά για να ελαχιστοποιήσει την παρουσία του και να χάνεται στον περιβάλλοντα χώρο. Τα τρία χαλύβδινα κύματα που σχηματίζουν την οροφή αποτελούνται από πολύπλοκα γεωμετρικά δοκάρια όπου κανένα δεν μοιάζει με κάποιο άλλο και μιμούνται το ήπιο τοπίο και τις καμπύλες των Άλπεων που φαίνονται στο βάθος. Το αποτέλεσμα είναι ένα ησυχαστήριο όπου μπορεί κανείς να απολαύσει περισσότερα από 4.000 έργα του Klee.

 

 

Design
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανοίγει στη Νάουσα η πρώτη Βιβλιοθήκη Οίνου της χώρας μας στη μνήμη του Γιάννη Μπουτάρη

Design / Η πρώτη βιβλιοθήκη για το κρασί στην Ελλάδα. Ο Γιάννης Μπουτάρης θα ήταν περήφανος

Ένας ιδιότυπος πολυχώρος που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του ντόπιου πληθυσμού σε ό,τι αφορά το κρασί, τη γαστρονομία και τη βιωσιμότητα, ξεκινά τη λειτουργία του στη Νάουσα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο μάγος της οικειότητας

Design / Μιχάλης Αναστασιάδης: «Υπάρχει φλυαρία στο design, λείπει η αυθεντικότητα»

Σε μια καριέρα 30 σχεδόν χρόνων σχεδίασε φωτιστικά, έπιπλα και αντικείμενα που μαρτυρούν έναν αναγεννησιακό δημιουργό, ο οποίος καταπιάνεται με τα υλικά, τη λειτουργικότητα και την τεχνολογία, σχεδιάζοντας την ποίηση τού καθημερινού. Με αφορμή την πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα που μόλις εγκαινιάστηκε, ο Μιχάλης Αναστασιάδης μίλησε στη LifO.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ