Ξεκίνησε χθες στη Λευκωσία το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου''

Ξεκίνησε χθες στη Λευκωσία το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'' Facebook Twitter
0

Το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'', γνωστό εδώ και χρόνια ως ''Φεστιβάλ Αντεργκράουντ Κινηματογράφου της Κύπρου'', αποτελεί θεσμό στα πολιτιστικά δρώμενα της Μεγαλονήσου. Κατ' αρχάς τελεί υπό την αιγίδα του Κυπριακού ΥΠΠΟ και όλες οι προβολές του είναι με ελεύθερη είσοδο. Διεξάγεται κάθε χρόνο, τέτοιες μέρες, στο Θέατρο Ένα της Λευκωσίας, απέναντι από την Πύλη της παλιάς Αμμοχώστου.

 

Ψυχή του φεστιβάλ υπήρξε από το ξεκίνημα του ο Έλληνας ποιητής και θεωρητικός του κινηματογράφου, Αντρέας Παγουλάτος, με τις εισηγήσεις του και τα κείμενα του στους ετήσιους καταλόγους να έχουν αφήσει εποχή. Σήμερα το ίδιο φεστιβάλ ''τρέχει'' ο Γιάγκος Χατζηγιάννης, καλλιτεχνικός διευθυντής επίσης του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού, με τη συμβολή της Έλενας Χριστοδουλίδου από το τμήμα κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ.

Το σινεφίλ κοινό μπόρεσε να έρθει σε επαφή με σπάνιες ταινίες της ρωσικής πρωτοπορίας, της γαλλικής αβάν γκαρντ ή του ντανταϊστικού κινήματος. Εννοείται πως δεν μένουν εκτός οι τέχνες του σύγχρονου video art και του λεγόμενου πειραματικού κινηματογράφου.

 

Στο εν λόγω φεστιβάλ θέση έχουν όλα τα πρωτοποριακά κινηματογραφικά ρεύματα και όλες οι τάσεις: Έτσι, μέσα στα χρόνια έχουν φιλοξενηθεί εξαιρετικά αφιερώματα σε δημιουργούς σαν την Agnes Varda, τη Vera Chytilova ή τον Σταύρο Τορνέ, ενώ το σινεφίλ κοινό μπόρεσε να έρθει σε επαφή με σπάνιες ταινίες της ρωσικής πρωτοπορίας, της γαλλικής αβάν γκαρντ ή του ντανταϊστικού κινήματος. Εννοείται πως δεν μένουν εκτός οι τέχνες του σύγχρονου video art και του λεγόμενου πειραματικού κινηματογράφου.

Ξεκίνησε χθες στη Λευκωσία το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'' Facebook Twitter
Ο αιρετικός Νεοϋρκέζος κινηματογραφιστής Bill Morrison

Το φετινό Φεστιβάλ "Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου", που πέρσι είχε υποστεί μία άνευ προηγουμένου συρρίκνωση του κοινού του (ελέω Μουντιάλ ίσως;), φιλοξενεί και πάλι τέσσερα εξαιρετικά ενδιαφέροντα προγράμματα: Ένα αφιέρωμα στον σημαντικό Αμερικανό δημιουργό Bill Morrison, ο οποίος χρησιμοποιεί την αποσύνθεση του νιτρικού φιλμ 35mm ως καταλύτη για την έρευνα γύρω από τη μνήμη, τα αρχεία και την ιστορία της κινούμενης εικόνας. Ακόμη ένα αφιέρωμα στην ιδιαίτερη περίπτωση του, χιλιανό-ρωσο-εβραϊκής καταγωγής, καλλιτέχνη Alejandro Jodorowsky με επτά μεγάλου μήκους και δύο μικρού μήκους ταινίες του, στις οποίες εμπλέκονται ο μυστικισμός, η gore βία, η θρησκεία, τα ταρώ, η πολιτική, η ειρωνία, το γυμνό και η μυθολογία. Το πρόγραμμα, επίσης, με τίτλο "Mirror me - Η προϊστορία της σέλφι" με μία επιλογή από μικρού μήκους ταινίες της περιόδου 1970 - 2010, που επιμελούνται και παρουσιάζουν ο Αμερικανός Christopher Zimmermann και ο Ελβετός Pascal Richard. Τέλος, την ενότητα "Η Εποχή της Underground Μουσικής Σκηνής" με τρία μουσικά ντοκιμαντέρ και μία ταινία από τα τριπαριστά βρετανικά και αμερικανικά 60s!

Ξεκίνησε χθες στη Λευκωσία το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'' Facebook Twitter
Ο κινηματογραφιστής, ηθοποιός, συνθέτης, συγγραφέας και μυστικιστής Alejandro Jodorowsky

Ωστόσο, στη χθεσινή πρώτη μέρα του φεστιβάλ είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε και τη δουλειά της Κύπριας εικαστικού Κατερίνας Κανά που τα τελευταία χρόνια ζει στην Αθήνα και με την κάμερα της καταγράφει την Κρίση. Μέσα από τέσσερις ασπρόμαυρες μικρού μήκους ταινίες - στην ουσία, τέσσερις βιντεοσκοπημένες art performances - η Κανά εξαντλεί όλο το αναρχικό μαύρο χιούμορ της για να περιγράψει τη μετατροπή του Ανθρώπου σε Κτήνος, τον ύποπτο ρόλο του Κλήρου στη χώρα μας και τον ξέφρενο Καταναλωτισμό. Στο τέλος, με τους συνεργάτες της να προτείνουν τα οπίσθια τους στον φακό, η Κανά μας λέει πως ο φαινομενικός σεξισμός δεν είναι κάτι απαραιτήτως κακό, εφόσον μόνο το σεξ και η απελευθέρωση του δύναται να σώσει τις ρημαγμένες ανθρώπινες κοινωνίες. Όλα αυτά, με μία industrial punk αισθητική, που μου θύμισε τις καλύτερες στιγμές του σύγχρονου αμερικανικού αντεργκράουντ.

Ξεκίνησε χθες στη Λευκωσία το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'' Facebook Twitter
Dust my ass (2005) της Κατερίνας Κανά

Η ταινία "Festival Express" έκλεισε την εναρκτήρια μέρα του φεστιβάλ, μεταδίδοντας το μήνυμα της Αγάπης, όπως αυτό "διασώθηκε" από τους χίπις μουσικούς στο ντοκιμαντέρ των Bob Smeaton - Frank Cvitanovich. Και πως να μην εισπράξει ο θεατής Αγάπη, βλέποντας το συγκινητικό τζαμάρισμα της Janis Joplin και του Buddy Guy με τον Rick Danko των Band και τον Jerry Garcia των Grateful Dead, όλοι τους σε "λιώμα" κατάσταση, ενόσω συνταξίδευαν με τρένο στον Καναδά του 1970; Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ που πρωτοπροβλήθηκε μόλις το 2003, βασισμένο σε ένα footage 90 και 60 ωρών οπτικού και ακουστικού υλικού αντιστοίχως, το οποίο φυλασσόταν για περισσότερο από τριάντα χρόνια σε καναδικά κινηματογραφικά αρχεία.

 

Ξεκίνησε χθες στη Λευκωσία το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'' Facebook Twitter
Festival Express θα πει το απόλυτο rock'n'roll πάρτι

 

Στην αποψινή δεύτερη βραδιά του φεστιβάλ θα προβληθούν 14 μικρού μήκους ταινίες της ενότητας "Mirror me - Η Προϊστορία της σέλφι" και το μουσικό ντοκιμαντέρ "Dont look back" (1967) του D. A. Pennebaker για τον Bob Dylan.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ