Ξεκίνησε χθες στη Λευκωσία το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου''

Ξεκίνησε χθες στη Λευκωσία το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'' Facebook Twitter
0

Το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'', γνωστό εδώ και χρόνια ως ''Φεστιβάλ Αντεργκράουντ Κινηματογράφου της Κύπρου'', αποτελεί θεσμό στα πολιτιστικά δρώμενα της Μεγαλονήσου. Κατ' αρχάς τελεί υπό την αιγίδα του Κυπριακού ΥΠΠΟ και όλες οι προβολές του είναι με ελεύθερη είσοδο. Διεξάγεται κάθε χρόνο, τέτοιες μέρες, στο Θέατρο Ένα της Λευκωσίας, απέναντι από την Πύλη της παλιάς Αμμοχώστου.

 

Ψυχή του φεστιβάλ υπήρξε από το ξεκίνημα του ο Έλληνας ποιητής και θεωρητικός του κινηματογράφου, Αντρέας Παγουλάτος, με τις εισηγήσεις του και τα κείμενα του στους ετήσιους καταλόγους να έχουν αφήσει εποχή. Σήμερα το ίδιο φεστιβάλ ''τρέχει'' ο Γιάγκος Χατζηγιάννης, καλλιτεχνικός διευθυντής επίσης του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού, με τη συμβολή της Έλενας Χριστοδουλίδου από το τμήμα κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ.

Το σινεφίλ κοινό μπόρεσε να έρθει σε επαφή με σπάνιες ταινίες της ρωσικής πρωτοπορίας, της γαλλικής αβάν γκαρντ ή του ντανταϊστικού κινήματος. Εννοείται πως δεν μένουν εκτός οι τέχνες του σύγχρονου video art και του λεγόμενου πειραματικού κινηματογράφου.

 

Στο εν λόγω φεστιβάλ θέση έχουν όλα τα πρωτοποριακά κινηματογραφικά ρεύματα και όλες οι τάσεις: Έτσι, μέσα στα χρόνια έχουν φιλοξενηθεί εξαιρετικά αφιερώματα σε δημιουργούς σαν την Agnes Varda, τη Vera Chytilova ή τον Σταύρο Τορνέ, ενώ το σινεφίλ κοινό μπόρεσε να έρθει σε επαφή με σπάνιες ταινίες της ρωσικής πρωτοπορίας, της γαλλικής αβάν γκαρντ ή του ντανταϊστικού κινήματος. Εννοείται πως δεν μένουν εκτός οι τέχνες του σύγχρονου video art και του λεγόμενου πειραματικού κινηματογράφου.

Ξεκίνησε χθες στη Λευκωσία το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'' Facebook Twitter
Ο αιρετικός Νεοϋρκέζος κινηματογραφιστής Bill Morrison

Το φετινό Φεστιβάλ "Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου", που πέρσι είχε υποστεί μία άνευ προηγουμένου συρρίκνωση του κοινού του (ελέω Μουντιάλ ίσως;), φιλοξενεί και πάλι τέσσερα εξαιρετικά ενδιαφέροντα προγράμματα: Ένα αφιέρωμα στον σημαντικό Αμερικανό δημιουργό Bill Morrison, ο οποίος χρησιμοποιεί την αποσύνθεση του νιτρικού φιλμ 35mm ως καταλύτη για την έρευνα γύρω από τη μνήμη, τα αρχεία και την ιστορία της κινούμενης εικόνας. Ακόμη ένα αφιέρωμα στην ιδιαίτερη περίπτωση του, χιλιανό-ρωσο-εβραϊκής καταγωγής, καλλιτέχνη Alejandro Jodorowsky με επτά μεγάλου μήκους και δύο μικρού μήκους ταινίες του, στις οποίες εμπλέκονται ο μυστικισμός, η gore βία, η θρησκεία, τα ταρώ, η πολιτική, η ειρωνία, το γυμνό και η μυθολογία. Το πρόγραμμα, επίσης, με τίτλο "Mirror me - Η προϊστορία της σέλφι" με μία επιλογή από μικρού μήκους ταινίες της περιόδου 1970 - 2010, που επιμελούνται και παρουσιάζουν ο Αμερικανός Christopher Zimmermann και ο Ελβετός Pascal Richard. Τέλος, την ενότητα "Η Εποχή της Underground Μουσικής Σκηνής" με τρία μουσικά ντοκιμαντέρ και μία ταινία από τα τριπαριστά βρετανικά και αμερικανικά 60s!

Ξεκίνησε χθες στη Λευκωσία το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'' Facebook Twitter
Ο κινηματογραφιστής, ηθοποιός, συνθέτης, συγγραφέας και μυστικιστής Alejandro Jodorowsky

Ωστόσο, στη χθεσινή πρώτη μέρα του φεστιβάλ είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε και τη δουλειά της Κύπριας εικαστικού Κατερίνας Κανά που τα τελευταία χρόνια ζει στην Αθήνα και με την κάμερα της καταγράφει την Κρίση. Μέσα από τέσσερις ασπρόμαυρες μικρού μήκους ταινίες - στην ουσία, τέσσερις βιντεοσκοπημένες art performances - η Κανά εξαντλεί όλο το αναρχικό μαύρο χιούμορ της για να περιγράψει τη μετατροπή του Ανθρώπου σε Κτήνος, τον ύποπτο ρόλο του Κλήρου στη χώρα μας και τον ξέφρενο Καταναλωτισμό. Στο τέλος, με τους συνεργάτες της να προτείνουν τα οπίσθια τους στον φακό, η Κανά μας λέει πως ο φαινομενικός σεξισμός δεν είναι κάτι απαραιτήτως κακό, εφόσον μόνο το σεξ και η απελευθέρωση του δύναται να σώσει τις ρημαγμένες ανθρώπινες κοινωνίες. Όλα αυτά, με μία industrial punk αισθητική, που μου θύμισε τις καλύτερες στιγμές του σύγχρονου αμερικανικού αντεργκράουντ.

Ξεκίνησε χθες στη Λευκωσία το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'' Facebook Twitter
Dust my ass (2005) της Κατερίνας Κανά

Η ταινία "Festival Express" έκλεισε την εναρκτήρια μέρα του φεστιβάλ, μεταδίδοντας το μήνυμα της Αγάπης, όπως αυτό "διασώθηκε" από τους χίπις μουσικούς στο ντοκιμαντέρ των Bob Smeaton - Frank Cvitanovich. Και πως να μην εισπράξει ο θεατής Αγάπη, βλέποντας το συγκινητικό τζαμάρισμα της Janis Joplin και του Buddy Guy με τον Rick Danko των Band και τον Jerry Garcia των Grateful Dead, όλοι τους σε "λιώμα" κατάσταση, ενόσω συνταξίδευαν με τρένο στον Καναδά του 1970; Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ που πρωτοπροβλήθηκε μόλις το 2003, βασισμένο σε ένα footage 90 και 60 ωρών οπτικού και ακουστικού υλικού αντιστοίχως, το οποίο φυλασσόταν για περισσότερο από τριάντα χρόνια σε καναδικά κινηματογραφικά αρχεία.

 

Ξεκίνησε χθες στη Λευκωσία το Φεστιβάλ ''Εικόνες & Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου'' Facebook Twitter
Festival Express θα πει το απόλυτο rock'n'roll πάρτι

 

Στην αποψινή δεύτερη βραδιά του φεστιβάλ θα προβληθούν 14 μικρού μήκους ταινίες της ενότητας "Mirror me - Η Προϊστορία της σέλφι" και το μουσικό ντοκιμαντέρ "Dont look back" (1967) του D. A. Pennebaker για τον Bob Dylan.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KINDS OF KINDNESS

Ανταπόκριση / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του

Τρεις ιστορίες που στάζουν καλοσυνάτο φαρμάκι η μία στην άλλη και παρακολουθούν στενά, δαιμονικά και κοενικά την ανθρώπινη ανάγκη για τυραννικό έλεγχο και επώδυνη αλληλεξάρτηση. Pure Lanthimos, wicked fun.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Megalopolis

Ανταπόκριση / Megalopolis: Ο Κόπολα μετέτρεψε τη Νέα Υόρκη του 21ου αιώνα σε αρχαία Ρώμη

Η ελληνορωμαϊκή προειδοποίηση του Φράνσις Φορντ Κόπολα για τη σύγχρονη διαφθορά των αξιών εξάπτει το ενδιαφέρον, αλλά συντρίβεται από το ντελιριακό και ειλικρινές άγχος του να χωρέσει τα πάντα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction / Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Στις υπεραστυνομευόμενες Κάννες ένα τσουνάμι αποκαλύψεων σκιάζει το κλίμα που ο διευθυντής, Τιερί Φρεμό, επιθυμεί διακαώς να διαφυλάξει σε κινηματογραφικό πλαίσιο, ενώ στην τελετή έναρξης πρυτάνευσε η οσκαρική λογική. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
‘Spacey Unmasked’: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Οθόνες / Spacey Unmasked: Δεν έχει τέλος το κατηγορητήριο εναντίον του Κέβιν Σπέισι

Νέες καταγγελίες για σεξουαλικές επιθέσεις στο αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ για τον Κέβιν Σπέισι, με τον αδελφό του ηθοποιού να δηλώνει ότι ο πατέρας τους ήταν ένας αρνητής του Ολοκαυτώματος που διοργάνωνε ναζιστικές συναντήσεις στο σπίτι τους.
THE LIFO TEAM
Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024)

Απώλειες / Ρότζερ Κόρμαν (1926-2024): Ο βασιλιάς των b-movies και του απενοχοποιημένου exploitation

Κόπολα, Σκορσέζε, Νίκολσον, Μπογκντάνοβιτς, Χάουαρντ, Κάμερον αλλά και όλο το ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά έχουν λόγο ύπάρξης χάρη στον Αμερικανό σκηνοθέτη που πέθανε πριν από λίγες μέρες στα 98 του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ινδία, Νεπάλ, Μπουτάν: Καταγράφοντας τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, την τεχνητή νοημοσύνη και όσα πρεσβεύει η «γκουρού» Βαντάνα Σίβα

Οθόνες / Δύο Έλληνες κινηματογραφιστές ψάχνουν στην Ινδία μια απάντηση για το μέλλον του πλανήτη

Ο Χρόνης Πεχλιβανίδης και η Μαρία Γιαννούλη ξεκίνησαν μια έρευνα σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη και την «έξυπνη γεωργία», ταξίδεψαν σε Ινδία, Νεπάλ και Μπουτάν και συζήτησαν με τη διάσημη περιβαλλοντική ακτιβίστρια, Βαντάνα Σίβα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Οθόνες / Επιτέλους, ξανά Cine Paris

Η ωραιότερη θερινή κινηματογραφική αίθουσα-ταράτσα της Πλάκας είναι έτοιμη να υποδεχθεί το κοινό έπειτα από τέσσερα χρόνια απουσίας υπό τη νέα διαχείριση του Cinobo με ένα προσεκτικά σχεδιασμένο πρόγραμμα προβολών για όλο το καλοκαίρι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Οθόνες / Ζαν Ζενέ - Νίκος Παπατάκης: Το χρονικό μιας μεγάλης φιλίας και μιας διπλής προδοσίας

Όταν μια μέρα συναντήθηκαν τυχαία στον δρόμο, ο Παπατάκης ήταν νηστικός δύο ημέρες. Ο Ζενέ έβγαλε από το πορτοφόλι του και του έδειξε, με περιφρόνηση, μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων. Ο Παπατάκης θέλησε να του ρίξει μια γροθιά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ