Τζέιν Μπίρκιν: Ο πατέρας μου ο μυστικός πράκτορας

Τζέιν Μπίρκιν: Ο πατέρας μου ο μυστικός πράκτορας Facebook Twitter
Η Τζέιν Μπίρκιν με τον πατέρα της, Ντέιβιντ Μπίρκιν, σε εκδήλωση για την Γαλλική Αντίσταση.
0


«Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΟΥ να πάω στη Γαλλία – και όχι στην Ισπανία ή την Ιταλία ας πούμε –  οφείλεται στον τεράστιο θαυμασμό του πατέρα μου για τα μέλη της γαλλικής Αντίστασης που γνώρισε κατά τη διάρκεια του πολέμου» έλεγε πριν από δύο χρόνια η Τζέιν Μπίρκιν μιλώντας στον Telegraph. Ο πατέρας της, ο Ντέιβιντ Μπίρκιν, είχε υπηρετήσει στον πόλεμο ως υποπλοίαρχος του Βρετανικού Ναυτικού σε μια μυστική ναυτική μονάδα, αποστολή της οποίας ήταν η μεταφορά Βρετανών κατασκόπων από τη Μάγχη προς τη Γαλλία καθώς και η ασφαλής επιστροφή ναυαγών αεροπόρους και αιχμαλώτων πολέμου που είχαν αποδράσει.

Γεννημένος το 1914, ο Ντέιβιντ Μπίρκιν πέρασε μεγάλο μέρος της νεότητάς του στο νοσοκομείο μετά από μια «λάθος εγχείρηση ιγμορείου» όταν ήταν 17 ετών. Μέχρι το 1939 είχε υποστεί 34 επεμβάσεις στους πνεύμονες και τα μάτια του, που τον είχαν αφήσει με διάφορα προβλήματα όρασης και αναπνοής και με χρόνιους πονοκεφάλους. Ήταν όμως  αποφασισμένος να συμμετάσχει όπως τα αδέλφια του στον αγώνα κατά του Χίτλερ, κι έτσι εκπαιδεύτηκε ως τηλεγραφητής και τελικά κρίθηκε ικανός να ενταχθεί στη Σχολή Ασύρματης Επικοινωνίας του Πολεμικού Ναυτικού το 1941.

Χωρίς πραγματική ναυτική εμπειρία και με μόνο ένα μάθημα ναυσιπλοΐας διά αλληλογραφίας, ο Μπίρκιν έπρεπε να αποκτήσει την σχετική εμπειρία πολύ γρήγορα. Η δουλειά του ήταν να καθοδηγεί τα σκάφη στη Μάγχη τις νύχτες χωρίς φεγγάρι σε μια εποχή χωρίς GPS ή ραντάρ. Όλα ήταν χάρτες και μολύβια.

Χωρίς πραγματική ναυτική εμπειρία και με μόνο ένα μάθημα ναυσιπλοΐας διά αλληλογραφίας, ο Μπίρκιν έπρεπε να αποκτήσει την σχετική εμπειρία πολύ γρήγορα. Η δουλειά του ήταν να καθοδηγεί τα σκάφη στη Μάγχη τις νύχτες χωρίς φεγγάρι σε μια εποχή χωρίς GPS ή ραντάρ. Όλα ήταν χάρτες και μολύβια. Παρά τα προβλήματα της υγείας του ο Μπίρκιν, ο οποίο ήταν λαμπρός μαθηματικός αλλά και καταξιωμένος καλλιτέχνης, αποδείχθηκε εξαιρετικά καλός στην αποστολή του.

Οι γονείς της Τζέιν Μπίρκιν την ημέρα του γάμου τους Facebook Twitter
Κοιτάζοντας τις γαμήλιες φωτογραφίες των γονιών της, η Μπίρκιν έλεγε: «Ήταν τόσο αστραφτεροί, εκείνος με το κάλυμμα στα μάτια και εκείνη με το εντυπωσιακό της καπέλο. Ήταν τόσο γοητευτικοί...».

Ήταν επίσης ένας σπουδαίος αφηγητής που συνάρπαζε τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργαζόταν, όπως τον Γκάι Χάμιλτον, ο οποίος στη συνέχεια σκηνοθέτησε τέσσερις ταινίες James Bond. Η εναρκτήρια σκηνή του «Χρυσοδάκτυλου» (1964) στην οποία ο 007 βγαίνει από τη θάλασσα με μια στολή κατάδυσης, ανατινάζει ένα εργοστάσιο παραγωγής ηρωίνης και στη συνέχεια βγάζει τη στολή αποκαλύπτοντας το σμόκιν που φορά από μέσα, βασίστηκε σε μια αποστολή του 1940 όπου ένας Βρετανός πράκτορας είχε ντυθεί ακριβώς έτσι όταν τον μετέφερε στην Ολλανδία μια μηχανοκίνητη κανονιοφόρος προκειμένου να έρθει σε επαφή με την ολλανδική αντίσταση.

Κοιτάζοντας τις γαμήλιες φωτογραφίες των γονιών της, η Μπίρκιν έλεγε: «Ήταν τόσο αστραφτεροί, εκείνος με το κάλυμμα στα μάτια και εκείνη με το εντυπωσιακό της καπέλο. Ήταν τόσο γοητευτικοί... Ένιωσα σα να αραιώνω. Έπρεπε να ξεφύγω». Οι γονείς της την ξαναπήραν στο σπίτι της μετά το τέλος του «ψυχρού, ακατάλληλου» γάμου της με τον συνθέτη Τζον Μπάρι. Η ίδια έλεγε όμως ότι έπρεπε να πάει στη Γαλλία για να ξεφύγει από τη σκιά τους.

Έλεγε επίσης ότι πατέρας της ήταν «ένας ζηλιάρης άνδρας» που πάλευε με τη διασημότητα της μητέρας της, της ηθοποιού Τζούντι Κάμπελ: «Ήταν τόσο όμορφη. Και είχε κι εκείνη τις δικές της πολεμικές ιστορίες. Βρισκόταν στη σκηνή του Λονδίνου, τραγουδώντας το "A Nightingale Sang" στην πλατεία Μπέρκλεϊ, καθώς οι βόμβες έπεφταν παντού γύρω της... Πρέπει να ήταν απίστευτα συναρπαστικό».

Ο Ντέιβιντ Μπίρκιν και η σύζυγός του με τον Φρανσουά Μιτεράν Facebook Twitter
Παρά τα προβλήματα της υγείας του ο Μπίρκιν, ο οποίο ήταν λαμπρός μαθηματικός αλλά και καταξιωμένος καλλιτέχνης, αποδείχθηκε εξαιρετικά καλός στην αποστολή του.

Ήταν άραγε η αφοσίωση της Τζέιν στον πατέρα της η ρίζα των σχέσεών της με μεγαλύτερους άνδρες; «Δεν νομίζω», λέει, «γιατί ο πατέρας μου ήταν ακόμα ζωντανός, δόξα τω Θεώ. Ο Τζον Μπάρι δεν δέχτηκε ποτέ πραγματικά τους γονείς μου. Αλλά με τον Σερζ [Γκενσμπούρ] τα πήγαιναν υπέροχα. Του άρεσε να κακομαθαίνει τη μητέρα μου – της χάριζε βραχιόλια Cartier και την πήγαινε στο Maxim's μόνο και μόνο για την πουτίγκα. Ήταν πολύ καλός φίλος με τον πατέρα μου και συχνά έπαιρναν έναν υπνάκο συγχρόνως - τα μάτια τους έκλειναν σαν ζευγάρι κουκουβάγιες! Όταν ο πατέρας μου ήταν στο νοσοκομείο, ο Σερζ έβγαλε το ρολόι του και το έβαλε στον καρπό του πατέρα μου. Ήταν τόσο υπέροχο να νιώθω τη στοργή όλων, αφού είχα υπάρξει τόσο ξεροκέφαλη στην προσπάθειά μου να τους ξεφύγω».

Ο Ντέιβιντ Μπίρκιν πέθανε το 1991. Η Τζέιν και η μητέρα της σκόρπισαν τις στάχτες του από ένα σκάφος στις ακτές της Βρετάνης. «Ήταν πολύ συγκινητικό. Είχαμε πάρει μαζί μας κι έναν παλιό του φίλο από την Αντίσταση. Τότε ήταν που είπα τελικά: «Αντίο, Μπαμπά».

Η Τζέιν Μπίρκιν με τον πατέρα της λίγο καιρό πριν τον θάνατό του Facebook Twitter
Ο Ντέιβιντ Μπίρκιν πέθανε το 1991. Η Τζέιν και η μητέρα της σκόρπισαν τις στάχτες του από ένα σκάφος στις ακτές της Βρετάνης.

Με στοιχεία από The Telegraph

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ