Τζέιν Μπίρκιν: Ο πατέρας μου ο μυστικός πράκτορας

Τζέιν Μπίρκιν: Ο πατέρας μου ο μυστικός πράκτορας Facebook Twitter
Η Τζέιν Μπίρκιν με τον πατέρα της, Ντέιβιντ Μπίρκιν, σε εκδήλωση για την Γαλλική Αντίσταση.
0


«Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΟΥ να πάω στη Γαλλία – και όχι στην Ισπανία ή την Ιταλία ας πούμε –  οφείλεται στον τεράστιο θαυμασμό του πατέρα μου για τα μέλη της γαλλικής Αντίστασης που γνώρισε κατά τη διάρκεια του πολέμου» έλεγε πριν από δύο χρόνια η Τζέιν Μπίρκιν μιλώντας στον Telegraph. Ο πατέρας της, ο Ντέιβιντ Μπίρκιν, είχε υπηρετήσει στον πόλεμο ως υποπλοίαρχος του Βρετανικού Ναυτικού σε μια μυστική ναυτική μονάδα, αποστολή της οποίας ήταν η μεταφορά Βρετανών κατασκόπων από τη Μάγχη προς τη Γαλλία καθώς και η ασφαλής επιστροφή ναυαγών αεροπόρους και αιχμαλώτων πολέμου που είχαν αποδράσει.

Γεννημένος το 1914, ο Ντέιβιντ Μπίρκιν πέρασε μεγάλο μέρος της νεότητάς του στο νοσοκομείο μετά από μια «λάθος εγχείρηση ιγμορείου» όταν ήταν 17 ετών. Μέχρι το 1939 είχε υποστεί 34 επεμβάσεις στους πνεύμονες και τα μάτια του, που τον είχαν αφήσει με διάφορα προβλήματα όρασης και αναπνοής και με χρόνιους πονοκεφάλους. Ήταν όμως  αποφασισμένος να συμμετάσχει όπως τα αδέλφια του στον αγώνα κατά του Χίτλερ, κι έτσι εκπαιδεύτηκε ως τηλεγραφητής και τελικά κρίθηκε ικανός να ενταχθεί στη Σχολή Ασύρματης Επικοινωνίας του Πολεμικού Ναυτικού το 1941.

Χωρίς πραγματική ναυτική εμπειρία και με μόνο ένα μάθημα ναυσιπλοΐας διά αλληλογραφίας, ο Μπίρκιν έπρεπε να αποκτήσει την σχετική εμπειρία πολύ γρήγορα. Η δουλειά του ήταν να καθοδηγεί τα σκάφη στη Μάγχη τις νύχτες χωρίς φεγγάρι σε μια εποχή χωρίς GPS ή ραντάρ. Όλα ήταν χάρτες και μολύβια.

Χωρίς πραγματική ναυτική εμπειρία και με μόνο ένα μάθημα ναυσιπλοΐας διά αλληλογραφίας, ο Μπίρκιν έπρεπε να αποκτήσει την σχετική εμπειρία πολύ γρήγορα. Η δουλειά του ήταν να καθοδηγεί τα σκάφη στη Μάγχη τις νύχτες χωρίς φεγγάρι σε μια εποχή χωρίς GPS ή ραντάρ. Όλα ήταν χάρτες και μολύβια. Παρά τα προβλήματα της υγείας του ο Μπίρκιν, ο οποίο ήταν λαμπρός μαθηματικός αλλά και καταξιωμένος καλλιτέχνης, αποδείχθηκε εξαιρετικά καλός στην αποστολή του.

Οι γονείς της Τζέιν Μπίρκιν την ημέρα του γάμου τους Facebook Twitter
Κοιτάζοντας τις γαμήλιες φωτογραφίες των γονιών της, η Μπίρκιν έλεγε: «Ήταν τόσο αστραφτεροί, εκείνος με το κάλυμμα στα μάτια και εκείνη με το εντυπωσιακό της καπέλο. Ήταν τόσο γοητευτικοί...».

Ήταν επίσης ένας σπουδαίος αφηγητής που συνάρπαζε τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργαζόταν, όπως τον Γκάι Χάμιλτον, ο οποίος στη συνέχεια σκηνοθέτησε τέσσερις ταινίες James Bond. Η εναρκτήρια σκηνή του «Χρυσοδάκτυλου» (1964) στην οποία ο 007 βγαίνει από τη θάλασσα με μια στολή κατάδυσης, ανατινάζει ένα εργοστάσιο παραγωγής ηρωίνης και στη συνέχεια βγάζει τη στολή αποκαλύπτοντας το σμόκιν που φορά από μέσα, βασίστηκε σε μια αποστολή του 1940 όπου ένας Βρετανός πράκτορας είχε ντυθεί ακριβώς έτσι όταν τον μετέφερε στην Ολλανδία μια μηχανοκίνητη κανονιοφόρος προκειμένου να έρθει σε επαφή με την ολλανδική αντίσταση.

Κοιτάζοντας τις γαμήλιες φωτογραφίες των γονιών της, η Μπίρκιν έλεγε: «Ήταν τόσο αστραφτεροί, εκείνος με το κάλυμμα στα μάτια και εκείνη με το εντυπωσιακό της καπέλο. Ήταν τόσο γοητευτικοί... Ένιωσα σα να αραιώνω. Έπρεπε να ξεφύγω». Οι γονείς της την ξαναπήραν στο σπίτι της μετά το τέλος του «ψυχρού, ακατάλληλου» γάμου της με τον συνθέτη Τζον Μπάρι. Η ίδια έλεγε όμως ότι έπρεπε να πάει στη Γαλλία για να ξεφύγει από τη σκιά τους.

Έλεγε επίσης ότι πατέρας της ήταν «ένας ζηλιάρης άνδρας» που πάλευε με τη διασημότητα της μητέρας της, της ηθοποιού Τζούντι Κάμπελ: «Ήταν τόσο όμορφη. Και είχε κι εκείνη τις δικές της πολεμικές ιστορίες. Βρισκόταν στη σκηνή του Λονδίνου, τραγουδώντας το "A Nightingale Sang" στην πλατεία Μπέρκλεϊ, καθώς οι βόμβες έπεφταν παντού γύρω της... Πρέπει να ήταν απίστευτα συναρπαστικό».

Ο Ντέιβιντ Μπίρκιν και η σύζυγός του με τον Φρανσουά Μιτεράν Facebook Twitter
Παρά τα προβλήματα της υγείας του ο Μπίρκιν, ο οποίο ήταν λαμπρός μαθηματικός αλλά και καταξιωμένος καλλιτέχνης, αποδείχθηκε εξαιρετικά καλός στην αποστολή του.

Ήταν άραγε η αφοσίωση της Τζέιν στον πατέρα της η ρίζα των σχέσεών της με μεγαλύτερους άνδρες; «Δεν νομίζω», λέει, «γιατί ο πατέρας μου ήταν ακόμα ζωντανός, δόξα τω Θεώ. Ο Τζον Μπάρι δεν δέχτηκε ποτέ πραγματικά τους γονείς μου. Αλλά με τον Σερζ [Γκενσμπούρ] τα πήγαιναν υπέροχα. Του άρεσε να κακομαθαίνει τη μητέρα μου – της χάριζε βραχιόλια Cartier και την πήγαινε στο Maxim's μόνο και μόνο για την πουτίγκα. Ήταν πολύ καλός φίλος με τον πατέρα μου και συχνά έπαιρναν έναν υπνάκο συγχρόνως - τα μάτια τους έκλειναν σαν ζευγάρι κουκουβάγιες! Όταν ο πατέρας μου ήταν στο νοσοκομείο, ο Σερζ έβγαλε το ρολόι του και το έβαλε στον καρπό του πατέρα μου. Ήταν τόσο υπέροχο να νιώθω τη στοργή όλων, αφού είχα υπάρξει τόσο ξεροκέφαλη στην προσπάθειά μου να τους ξεφύγω».

Ο Ντέιβιντ Μπίρκιν πέθανε το 1991. Η Τζέιν και η μητέρα της σκόρπισαν τις στάχτες του από ένα σκάφος στις ακτές της Βρετάνης. «Ήταν πολύ συγκινητικό. Είχαμε πάρει μαζί μας κι έναν παλιό του φίλο από την Αντίσταση. Τότε ήταν που είπα τελικά: «Αντίο, Μπαμπά».

Η Τζέιν Μπίρκιν με τον πατέρα της λίγο καιρό πριν τον θάνατό του Facebook Twitter
Ο Ντέιβιντ Μπίρκιν πέθανε το 1991. Η Τζέιν και η μητέρα της σκόρπισαν τις στάχτες του από ένα σκάφος στις ακτές της Βρετάνης.

Με στοιχεία από The Telegraph

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ