Ταινίες μικρού μήκους και μεγάλου ενδιαφέροντος

Clamor Facebook Twitter
Η ταινία «Clamor» της Salomé Da Souza ξεδιπλώνει μέσα σε 25’ τον καλοκαιρινό εφηβικό έρωτα μεταξύ της Ζοάν και του Γκαμπέν.
0



ΕΝΩ ΤΟΣΑ ΠΟΛΛΑ
έχουν γραφτεί για τις ταινίες που συμμετείχαν στο Εθνικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα, ελάχιστες αναφορές έγιναν στο εξίσου σημαντικό και πολυδιάστατο πρόγραμμα του Διεθνούς Διαγωνιστικού της Δράμας. Κι όμως, τόσο θεματικά όσο και κινηματογραφικά, είδαμε ταινίες μεγάλης δύναμης και πολυδιάστατου ενδιαφέροντος. Παραθέτω μερικές από αυτές που ξεχώρισα και που βραβεύτηκαν. Δεν περιορίζονται σε «εθνικά» αφηγήματα, στην ενηλικίωση, στην πατριαρχία. Είναι τολμηρές και απογειώνουν την αφήγηση σε επίπεδα απελευθερωτικά για το φορμάτ του μικρού μήκους. Άρτιες καλλιτεχνικά, με ρυθμό και τόνο που σε κάνουν να τις παρακολουθήσεις με αμείωτο ενδιαφέρον, δείχνουν τον δρόμο και τις τάσεις των νέων κινηματογραφιστών στην Ευρώπη και αλλού.

Δεν περιορίζονται σε «εθνικά» αφηγήματα, στην ενηλικίωση, στην πατριαρχία. Είναι τολμηρές και απογειώνουν την αφήγηση σε επίπεδα απελευθερωτικά για το φορμάτ του μικρού μήκους.

Η ταινία «Clamor» της Salomé Da Souza (η οποία μέσα από βιντεσκοπημένο ευχαριστήριο μήνυμα μάς είπε ότι στην Αθήνα αποφάσισε να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο) ξεδιπλώνει μέσα σε 25’ τον καλοκαιρινό εφηβικό έρωτα μεταξύ της Ζοάν και του Γκαμπέν, δύο ξαδέλφων που ρισκάρουν να εκφράσουν τη μεταξύ τους έλξη σε μια παραθαλάσσια πόλη της Νότιας Γαλλίας. Άγαρμπες συμπεριφορές, συγκρουσιακοί διάλογοι, ερωτισμός, ανταγωνισμός, αδιέξοδο. Το μεσογειακό καλοκαίρι, ο αισθησιασμός των ακάλυπτων σωμάτων και ένα πολύχρωμο σκηνικό με φόντο το μάλλον μικροαστικό περιβάλλον, όπου η αποκάλυψη του έρωτά τους αποτελεί σκάνδαλο. Δυναμικά κινηματογραφημένη και άκρως ρεαλιστικά παιγμένη, η κορυφαία στιγμή της ταινίας είναι όταν οι δυο τους μέσα σε μια ντισκοτέκ αψηφούν τα βλέμματα της άκρως συντηρητικής κοινωνίας της οποίας αποτελούν μέρος. Έλαβε δύο βραβεία, το FIPRESCI (Διεθνής Ομοσπονδία Κριτικής Ταινιών Κινηματογράφου) και το Grand Prix Drama 2024, που της εξασφαλίζει το «εισιτήριο» για τη συμμετοχή στη διαδικασία υποψηφιότητας στα Όσκαρ.

6 διεθνείς ταινίες που ξεχώρισαν φέτος στη Δράμα Facebook Twitter
Στο «The Distance Between Us» η Γιάλλα είναι νοσοκόμα και εγκαταλείπει τη νυχτερινή της βάρδια στο νοσοκομείο όπου εργάζεται για να προλάβει κάτι για το οποίο δεν έχουμε καμία πληροφορία.

Στο «The Distance Between Us» του Léo Fontaine μέσα σε ελάχιστα λεπτά ταυτίζεσαι με την κεντρική ηρωίδα, μια μεσήλικη γυναίκα στη Γαλλία του σήμερα, πιθανότατα μετανάστρια από κάποια αφρικανική χώρα, και αγωνιάς χωρίς να γνωρίζεις τι ακριβώς διαδραματίζεται. Η Γιάλλα είναι νοσοκόμα και εγκαταλείπει τη νυχτερινή της βάρδια στο νοσοκομείο όπου εργάζεται για να προλάβει κάτι για το οποίο δεν έχουμε καμία πληροφορία. Πρωταγωνίστρια είναι η ίδια η πόλη των εργατικών συνοικιών η οποία σιγά - σιγά ξυπνάει, γύρω ακόμα σκοτάδι, και βλέπουμε τη Γιάλλα να τρέχει απεγνωσμένα αλλάζοντας λεωφορεία και τρένα, αντιμετωπίζοντας αντιξοότητες κάθε είδους − αν και τη συνδράμουν αρκετοί φιλεύσπλαχνοι άνθρωποι. Τι είναι αυτό που πρέπει να προλάβει; Ένας μόνος άνθρωπος μέσα στη γιγάντια πόλη, μια γυναίκα τρομερής αποφασιστικότητας, αφοσιωμένη στον στόχο της να μη χαθεί με τίποτα η ευκαιρία. Μέχρι που ανακαλύπτουμε τον προορισμό της, κι ότι η επιμονή κυοφορούταν από τη δύναμη της μητρικής αγάπης. Αυτό είναι που την ωθούσε να ολοκληρώσει το ταξίδι μέσα στο ξημέρωμα και να φτάσει με το πρώτο φως της ημέρας στον προορισμό της. Υποψηφιότητα «Drama 2024» για το Βραβείο Καλύτερης Μικρού Μήκους Ταινίας της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου / EFA Awards 2024.

6 διεθνείς ταινίες που ξεχώρισαν φέτος στη Δράμα Facebook Twitter
Η ταινία «If the Sun Drowned into an Ocean of Clouds» διακατέχεται από χιούμορ και δημιουργική φαντασία, προσφέροντας ένα σύντομο αλλά ουσιαστικό αποτύπωμα μιας προβληματικής κοινωνίας.

Στο «If the Sun Drowned into an Ocean of Clouds», του Wissam Charaf από τον Λίβανο, το οποίο πήρε το Ειδικό Βραβείο Αρτιότερης Παραγωγής TV5 MONDE, ο σκηνοθέτης, χρησιμοποιώντας ελάχιστα μέσα και λόγια, αποκαλύπτει το ψυχογράφημα μιας κοινωνίας και μιας χώρας. Ένας φύλακας σε μια περιοχή της απέραντης Κορνίς της Βηρυτού, η οποία ανοικοδομείται, έρχεται αντιμέτωπος με χαρακτηριστικούς τύπους της καθημερινότητας της πόλης και της «παράνοιας» που εδώ και αρκετές δεκαετίες στοιχειώνει τη χώρα. Η ταινία διακατέχεται από χιούμορ και δημιουργική φαντασία, προσφέροντας ένα σύντομο αλλά ουσιαστικό αποτύπωμα μιας προβληματικής κοινωνίας.

6 διεθνείς ταινίες που ξεχώρισαν φέτος στη Δράμα Facebook Twitter
Στο «Montsouris» του Guil Sela δύο κινηματογραφιστές των οποίων ακούμε μόνο τις φωνές καταγράφουν με κάμερα και ήχο, αλλά κυρίως εν αγνοία τους, ανθρώπους που περνάνε τη μέρα τους στο ομώνυμο του τίτλου πάρκο, με την ελπίδα να βρουν ένα ενδιαφέρον περιστατικό για να το εντάξουν σε ένα ντοκιμαντέρ.

Στο σύντομο −μόλις 14’− «Montsouris» του Guil Sela δύο κινηματογραφιστές των οποίων ακούμε μόνο τις φωνές καταγράφουν με κάμερα και ήχο, αλλά κυρίως εν αγνοία τους, ανθρώπους που περνάνε τη μέρα τους στο ομώνυμο του τίτλου πάρκο, με την ελπίδα να βρουν ένα ενδιαφέρον περιστατικό για να το εντάξουν σε ένα ντοκιμαντέρ. Και όντως, δεν αργεί να συμβεί. Δύο καλοστεκούμενοι και ευπαρουσίαστοι νέοι άντρες πέφτουν θύματα κλοπής, εξαιτίας της αφέλειάς τους. Μια νεαρή που περιφέρεται άσκοπα ζητάει από τον ένα να δοκιμάσει το ηλεκτρικό του μονόκυκλο, αξίας 1.699 ευρώ, όπως την πληροφορεί, για να δει αν μπορεί να το κουμαντάρει. Ανεβαίνει και φυσικά γίνεται καπνός! Το ενσταντανέ, του οποίου κατά κάποιον τρόπο είμαστε όλοι αυτόπτες μάρτυρες, διαθέτει κυνισμό και πολύ χιούμορ, ενώ οι συμπεριφορές των δυο φίλων είναι εκ διαμέτρου αντίθετες. Εκείνος που δεν του ανήκε το μονόκυκλο εξοργίζεται σαν να ήταν θέμα τιμής που τους κορόιδεψαν και που ο φίλος του δεν τον άφησε καν να καλέσει την αστυνομία, ο δε ιδιοκτήτης του μονόκυκλου κρατάει μια απολύτως μακάρια στάση. Σχεδόν ευτυχής που του συνέβη, ότι έτσι ήταν να γίνει και ίσως εκείνη να το είχε περισσότερη ανάγκη από τον ίδιο! Ο φίλος του εξοργίζεται μαζί του, αλλά στο κάτω-κάτω δεν είναι αυτός που το έχασε. Μετά τη μικρή τους κόντρα, μια τελείως «γαλλική» αντιπαράθεση με μικρο-φιλοσοφικά επιχειρήματα, συνεχίζουν τη βόλτα τους. Με κέρδισε τόσο πολύ το χιούμορ και η ελαφρότητα της μικρής αυτής ιστορίας μέσα σε ένα πάρκο γεμάτο ηλικιωμένους (ένας από αυτούς μιλάει στο κινητό του στα ελληνικά και ο καμεραμάν αναρωτιέται για την καταγωγή του) και παιδιά, που λειτουργεί σαν ένα μικρό μάθημα ζωής. Σαν τα υλικά αγαθά να μην έχουν σημασία, μόνο η προσφορά και η θετικότητα, ακόμα και σε ατυχή γεγονότα.

6 διεθνείς ταινίες που ξεχώρισαν φέτος στη Δράμα Facebook Twitter
Στο «Tremolo» ένα κωφό αγόρι πηγαίνει να περάσει λίγες ημέρες στο σπίτι του μουσικού πατέρα του, καθώς οι γονείς του είναι χωρισμένοι.

Το «Tremolo» του Leonard Mink από τη Γερμανία, που κέρδισε το Best Kiddo film, χαρακτηρίζεται από βαθιά ευαισθησία, τόσο ως κινηματογράφηση όσο και ως ιστορία. Ένα κωφό αγόρι πηγαίνει να περάσει λίγες ημέρες στο σπίτι του μουσικού πατέρα του, καθώς οι γονείς του είναι χωρισμένοι. Ο πατέρας, o οποίος δεν μπήκε ποτέ στον κόπο να μάθει τη νοηματική, είναι αρνητικός στην προοπτική αυτή γιατί χρειάζεται χρόνο για να αφοσιωθεί στη δουλειά του στο στούντιό του. Βλέπουμε το αγόρι να χορεύει ή να «παίζει» όργανα και να δονείται από τη μουσική σαν πράγματι να ακούει, με μόνη δίοδο την αίσθησή του γι’ αυτήν. Χρησιμοποιεί τα όργανα του πατέρα του για να εκφραστεί αλλά και για να τον πλησιάσει. Η αρχική απόρριψη του πατέρα γίνεται μια θαυμαστή προσέγγιση των δύο. Σκληρή αντιπαράθεση, δυνατές εναλλαγές σκηνών, εκκωφαντική μουσική αλλά και οι σιωπές του μικρού ήρωα αποκαλύπτουν έναν κόσμο ανθρώπων που οφείλουν ο ένας στον άλλον κατανόηση, αποδοχή και αγάπη.

6 διεθνείς ταινίες που ξεχώρισαν φέτος στη Δράμα Facebook Twitter
Το «Game Rules» είναι του Christian Zetterberg από τη Σουηδία, γνωστού σε εμάς από το «Shower boys».

Ακόμα μία ταινία από το πρόγραμμα Kiddo, το «Game Rules» του Christian Zetterberg από τη Σουηδία, γνωστού σε εμάς από το «Shower boys» («Αγόρια στο ντους») που δημιούργησε σκάνδαλο όταν παίχτηκε στο πλαίσιο εκπαιδευτικού προγράμματος σε δημοτικό σχολείο στην Κρήτη, είναι ακόμα μία ταινία για παιδιά με παρεμφερή θεματική. Μια σχολική ομάδα χειροσφαίρισης συμμετέχει σε ένα τουρνουά όπου δίνουν το «παρών» και κυνηγοί ταλέντων. Τότε ξεσπάει ένα ολόκληρο θέμα αμφισβήτησης για ένα από τα πιο ταλαντούχα παιδιά της ομάδας, καθώς αμφισβητείται το φύλο του. Είναι κορίτσι ή αγόρι; Εξαιρετικά γυρισμένη, έχοντας στο επίκεντρο τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα, την εφηβική ευαισθησία, τον άνθρωπο ως αξία μεγαλύτερη από την ταυτότητά του.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Oι 10 Καλύτερες Ελληνικές Ταινίες των ‘20s μέχρι τώρα

Η λίστα / Oι 10 καλύτερες ελληνικές ταινίες των '20s μέχρι τώρα

Ποιες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας δεκαετίας έχουν ξεχωρίσει μέχρι στιγμής; Ρωτήσαμε 20 κριτικούς κινηματογράφου, ανθρώπους του ευρύτερου κινηματογραφικού χώρου και αθεράπευτους σινεφίλ και σας παρουσιάζουμε το top 10 που προέκυψε μέσα από το συναρπαστικό, σύνθετο μωσαϊκό του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ