«Τα θραύσματα μιας γυναίκας»: Βανέσα Κίρμπι και Έλεν Μπέρστιν σε ερμηνείες για Όσκαρ

«Τα θραύσματα μιας γυναίκας»: Βανέσα Κίρμπι και Έλεν Μπέρστιν σε ερμηνείες για Όσκαρ Facebook Twitter
Η Μάρθα οφείλει στον εαυτό της να πενθήσει όπως εκείνη νιώθει και νομίζει. Κι εδώ έρχεται το ταλέντο της Βανέσα Κίρμπι.
0



ΓΝΩΣΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΧΝΙΚΗ
και τα προβοκατόρικα θέματα που πραγματεύεται, ο Ούγγρος σκηνοθέτης Κορνέλ Μουντρουκσό του Λευκού Θεού και της Γιοχάνα κάνει το αγγλόφωνο ντεμπούτο του με μια πολύ προσωπική ιστορία: η απώλεια του νεογέννητου παιδιού του βρήκε καλλιτεχνική λύτρωση αφού, μαζί με τη σύζυγό του, Κάτα Βέμπερ, έγραψαν ένα θεατρικό βασισμένο στην αυτοβιογραφική εμπειρία τους, και στη συνέχεια το μετέπλασαν στην ταινία που συνυπογράφουν, το Pieces of a Woman («Τα Θραύσματα μιας Γυναίκας»), που κάνει πρεμιέρα στο Netflix στις 7 Ιανουαρίου.

Αν και καθαρά γυναικεία υπόθεση, το φιλμ ξεκινά με έναν άνδρα, τον Σον (Σάια Λεμπέφ), που εργάζεται σε οικοδομή γέφυρας (ένας από τους πολλούς συμβολισμούς) και ανυπομονεί να πάει σπίτι για να βρει τη σύζυγό του Μάρθα, η οποία διανύει τις τελευταίες ημέρες της εγκυμοσύνης στο πρώτο τους παιδί. Έχουν επιλέξει τον παλιό τρόπο και η μαία τους στέλνει μια αντικαταστάτρια, την Έβα (Μόλι Πάρκερ), η οποία δείχνει να γνωρίζει τη μέθοδο και τους καθησυχάζει με ζεστασιά και εμπιστοσύνη.

Επί 23 λεπτά, παρακολουθούμε στο μπροστινό κάθισμα μια αξέχαστη σκηνή, όπου η Μάρθα (Βανέσα Κίρμπι) βιώνει ολόκληρη τη διαδικασία, αναμειγνύοντας τις συσπάσεις πόνου με την ανυπομονησία ευτυχίας.

Μετά από έναν μικρό συναγερμό ανησυχίας λίγο πριν από τη γέννα, κρατά το νεογέννητο παιδί στην αγκαλιά της, ώσπου η Έβα διαπιστώνει πως κάτι δεν πάει καθόλου καλά. Βλέπουμε την τραγωδία να συμβαίνει αναπάντεχα, να χτυπά σε δευτερόλεπτα, και, στην επόμενη μιάμιση ώρα, τις συνέπειές της.

Ο Μουντρουκσό οργανώνει το χάος μιας αυτοσχέδιας γέννας στο σπίτι, σε πλαν σεκάνς χωρίς μοντάζ, με μια και μοναδική λήψη, που επιλέχτηκε ανάμεσα στις 6 που γυρίστηκαν μέσα σε δύο ημέρες.

Τα Θραύσματα μιας Γυναίκας συντίθενται σε τρεις σκηνές κλειδιά. Η πρώτη είναι ο τοκετός, με τον Μουντρουκσό να οργανώνει το χάος μιας αυτοσχέδιας γέννας στο σπίτι, σε πλαν σεκάνς χωρίς μοντάζ, με μια και μοναδική λήψη, που επιλέχτηκε ανάμεσα στις 6 που γυρίστηκαν μέσα σε δύο ημέρες. Θα μπορούσε να είναι ένα τρικ που υπερισχύει της ουσίας, αλλά το αποτέλεσμα αποπνέει αυθεντικότητα και καθηλώνει με τις πειστικές κινήσεις της Κίρμπι, αλλά και τις ανάλογες αντιδράσεις του Λεμπέφ και της Πάρκερ.

Η απαλή διαδρομή της κάμερας του Μπέντζαμιν Λεμπ απορροφά τους κραδασμούς μιας απρόβλεπτης κατάστασης και παγώνει στο μοιραίο. Προσκεκλημένος στην απατηλή προστασία ενός σπιτικού θαλπωρής και γλυκιάς προσμονής, ο θεατής γίνεται μάρτυρας του χειρότερου περιστατικού που μπορεί να τύχει σ' ένα ζευγάρι, τόσο έντονου, που καμία λογομαχία ή βιαοπραγία, σαν κι εκείνες που θα ακολουθήσουν, δεν μοιάζει με αδιακρισία στα άδυτα μιας οικογένειας.

Η δεύτερη σημαντική σκηνή της ταινίας διαρκεί πολύ λιγότερο και είναι ουσιαστικά ένας μονόλογος της μητέρας της Μάρθα, Ελίζαμπεθ, στο περιθώριο ενός οικογενειακού γεύματος προδιαγεγραμμένης σύγκρουσης. Ήδη από το ξεκίνημα, τη βλέπουμε να υπογράφει το συμβόλαιο αγοράς ενός SUV που κάνει δώρο στην κόρη και τον γαμπρό της, κατανοώντας που εκείνη έχει την οικονομική άνεση να τους το προσφέρει για να τους διευκολύνει, και το κάνει με μισή καρδιά, γιατί ποτέ δεν ενέκρινε τον προβληματικό στα μάτια της Σον.

«Τα θραύσματα μιας γυναίκας»: Βανέσα Κίρμπι και Έλεν Μπέρστιν σε ερμηνείες για Όσκαρ Facebook Twitter
Η Έλεν Μπέρστιν δίνει μια ανατριχιαστική παράσταση και βρίσκεται πολύ κοντά στην 7η υποψηφιότητά της στα Όσκαρ και ίσως στο δεύτερο βραβείο μετά το «Η Αλίκη δε μένει πια εδώ», πριν από 46 χρόνια.

Η Ελίζαμπεθ κινεί τις νομικές διαδικασίες της μήνυσης εναντίον της μαίας, κατηγορώντας την για εγκληματική ευθύνη, αν και οι γιατροί δεν βρίσκουν σαφές φταίξιμο, ή τον ακριβή λόγο του θανάτου του μωρού. Χειραγωγεί απερίστροφα και αγαπά με αίσθηση αυτοθυσίας, ακόμη και ανορθόδοξα. Υπονοείται πως η Μάρθα έχει κληρονομήσει από αυτήν μια αδιόρατη αποκόλληση από το συναίσθημα.

Στον μονόλογό της, υπενθυμίζει εμφατικά ποια είναι ή, μάλλον, την καταγωγή της ψυχοσύνθεσής της. Για τη Μάρθα είναι το πρότυπο προς αποφυγή: η μάνα είναι τόσο δυνατή, που μόνο αν διαχωρίσει τη θέση της, θα κινηθεί προς διαφορετική κατεύθυνση. Η Έλεν Μπέρστιν δίνει μια ανατριχιαστική παράσταση και βρίσκεται πολύ κοντά στην 7η υποψηφιότητά της στα Όσκαρ και ίσως στο δεύτερο βραβείο μετά το Η Αλίκη δε μένει πια εδώ, πριν από 46 χρόνια.

Η τρίτη σεκάνς διαδραματίζεται στο δικαστήριο. Η υπόθεση έχει λάβει δημοσιότητα, η Έβα κατηγορείται, η στενή οικογένεια περιμένει κυρίως την ηθική δικαίωση, αλλά και την απτή ανακούφιση πως κάποιος φταίει για το κακό. Την ίδια στιγμή η Μάρθα περιπλανιέται σε ένα μουδιασμένο ημίφως, που διακόπτεται από τις σπασμωδικές συμφιλιωτικές κινήσεις με τον Σον, ανάμεσα τους και μια βεβιασμένη ερωτική απόπειρα, με τη γλώσσα του σώματος υποκατάστατα δηλωτική της βουβής απόγνωσης. Η θέση της είναι δύσκολη και το τραύμα της εκκρεμές, γιατί στην περίπτωση της απώλειας ενός νεογέννητου υπάρχει πάντα η προοπτική της επόμενης εγκυμοσύνης, σαν φυσική διόρθωση ενός απρόσμενου «λάθους».

Ωστόσο, η Μάρθα οφείλει στον εαυτό της να πενθήσει όπως εκείνη νιώθει και νομίζει. Κι εδώ έρχεται το ταλέντο της Βανέσα Κίρμπι. Πριν μαζέψει τα κομμάτια της ενώπιον κοινού, χάνεται στον χρόνο και τις σκέψεις της, επιμηκύνοντας την τροχιά της απώλειας όσο το ένστικτο της μητρότητας παλεύει να αποσυρθεί και να εξαφανιστεί. Είναι μια θρυμματισμένη γυναίκα, σκόρπια στη συμπεριφορά και την επιθυμία, μια σύζυγος σε άρνηση και μια κόρη σε αναστολή.

Ο Μουντρουκσό παρακολουθεί την Κίρμπι στην εσωτερική της αναζήτηση και σε πολλά σημεία την αποκαλύπτει. Με την ίδια ένταση που παρουσίασε το βίωμα της τραγωδίας, αφήνει χώρο στη Μάρθα/Κίρμπι να βρει τον εαυτό της, με στόχο να ανακτήσει την πραγματική της αξιοπρέπεια. 

 

Pieces of a woman trailer 

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Wolfwalkers, Soul, Midnight Sky, Wonder Woman: Τέσσερις ταινίες που μόλις κυκλοφόρησαν

Οθόνες / Wolfwalkers, Soul, Midnight Sky, Wonder Woman: Τέσσερις ταινίες που μόλις κυκλοφόρησαν

Δυο μικρές Wolfwalkers και η ανίκητη Wonder Woman σώζουν τον κόσμο, ενώ στο «Midnight Sky» και στο «Soul» τα κοριτσάκια δίπλα στον Τζορτζ Κλούνι και στον πιανίστα ανακουφίζουν τους καημούς δυο μοναχικών ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Time»: Το καλύτερο ντοκιμαντέρ της χρονιάς

Πρώτη προβολή / «Time»: Το καλύτερο ντοκιμαντέρ της χρονιάς

Το ντοκιμαντέρ της Γκάρετ Μπράντλεϊ, που προβάλλεται στην πλατφόρμα του Amazon Prime, συλλαμβάνει εντυπωσιακά και συγκινητικά την πολύτιμη έννοια του χρόνου σε μια δύσκολη φάση και σαρώνει όλα τα βραβεία της σεζόν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να εξηγήσω απόλυτα γιατί επιστρέφω διαρκώς εκεί»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Επιστρέφοντας, μπορεί να πιάσουμε πάλι το νήμα»

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μας μιλά για το χωριό όπου γεννήθηκε, το Αρματολικό στη νότια Πίνδο, αλλά και για το νέο του ντοκιμαντέρ, «Τα τέρματα του Αυγούστου», που διαδραματίζεται εκεί.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Οθόνες / Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης έχει τα πιο ψαγμένα αφιερώματα

Από μια ρετροσπεκτίβα στην Ιζαμπέλ Ιπέρ μέχρι έναν πλήρη οδηγό του έργου του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και από το spotlight στον Μαρσέλ Πανιόλ μέχρι μια ανατρεπτική ματιά στην έννοια του plot twist, οι θεματικές ενότητες του φεστιβάλ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιούλη Τσαγκαράκη: «Κάθε σπίτι έχει τον δικό του Νετανιάχου, τον δικό του Τραμπ»

Οθόνες / Γιούλη Τσαγκαράκη: Η θεία Σταματίνα από τις «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη μιλά στη LifO

Η ταλαντούχα ηθοποιός με τον ρόλο της ίντερσεξ θείας έσπασε ταμπού και άνοιξε ξανά μια σειρά συζητήσεων για το φύλο, την LGBTQI+ κοινότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πώς ετοιμάστηκε για το ρόλο; Πώς βλέπει τις αντιδράσεις;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Σινεμά / Τι θα δούμε στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η νέα ταινία της Ιζαμπέλ Ιπέρ, φιλμ που έρχονται από τις Κάννες, πρεμιέρες, οι μικρού μήκους του Γιώργου Τσεμπερόπουλου και οι ελληνικές συμμετοχές των διαγωνιστικών τμημάτων είναι μερικοί από τους λόγους που θα μας στείλουν και φέτος στις αίθουσες του αγαπημένου κινηματογραφικού θεσμού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Pulp Fiction / Το αμερικανικό σινεμά δίνει τη μία μάχη μετά την άλλη

Προτροπή για αντίσταση ή παραίνεση για τρομοκρατία; Το αριστούργημα του Πολ Τόμας Άντερσον «Μια μάχη μετά την άλλη», οι εξαιρετικές πρόσφατες αλληγορίες «Weapons» και «Eddington», αλλά και οι αξέχαστες κινηματογραφικές αναφορές τους απασχολούν τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και τον αρχισυντάκτη της LiFO Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Ιδέες / Επιτρέπεται να θαυμάζουμε σήμερα τη Λένι Ρίφενσταλ;

Με αφορμή το νέο ντοκιμαντέρ για μια από τις πιο αμφιλεγόμενες προσωπικότητες του 20ού αιώνα, ξαναθυμόμαστε τι είχαν απαντήσει στη LiFO οι Πέπη Ρηγοπούλου, Θωμάς Μοσχόπουλος, Δημήτρης Στεφανάκης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Πάνος Κούτρας και Θεόφιλος Τραμπούλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Boots»: Μια σειρά για το τι σημαίνει «να είσαι gay στον στρατό»

Οθόνες / «Boots»: Kάτι καλό θα κάνει αυτή η σειρά για να την αποκαλούν «woke σκουπίδι»

H τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων του Netflix, που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, προσεγγίζει με μοναδικό και συγκινητικό τρόπο το θέμα της ομοφοβίας στον στρατό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ειρήνη Παπά μέσα από 9 ταινίες και 1 ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Ειρήνη Παπά: Οι σημαντικότερες ταινίες της για ένα πενθήμερο στην Ταινιοθήκη

Την αποκάλεσαν «Καρυάτιδα», συνέβαλε στο να φτάσει το αρχαίο δράμα στο Χόλιγουντ, υπήρξε μια αληθινή σταρ. Αυτή την εβδομάδα μπορούμε να δούμε ξανά την «Αντιγόνη», τις «Τρωάδες», το «Ζ» και άλλες ταινίες που η Ειρήνη Παπά σφράγισε με την ερμηνεία της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ανδρέας Αποστολίδης, συγγραφέας, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / Ανδρέας Αποστολίδης: «Πλέον το αστυνομικό μυθιστόρημα ανθεί ως παραγωγή, αλλά δεν ανανεώνεται»

Επί δικτατορίας σχετιζόταν με παράνομες οργανώσεις και έφτασε να κατηγορηθεί ως ηθικός αυτουργός της κατάληψης του Πολυτεχνείου. To ταξίδι του με την αστυνομική λογοτεχνια ξεκίνησε με μια μετάφραση του Ρέιμοντ Τσάντλερ. Σειρά πήραν η Χάισμιθ, ο Ελρόι και άλλοι σπουδαίοι συγγραφείς. Μετά, έγραψε τα δικά του μυθιστορήματα, ασχολήθηκε με την αρχαιοκαπηλία και το ντοκιμαντέρ. O Ανδρέας Αποστολίδης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ