Τα φανταστικά '80s του Φρανσουά Οζόν Facebook Twitter
«Χρειάστηκα 30 χρόνια για να γυρίσω το "Καλοκαίρι του '85" και συνειδητοποίησα πως είχα ανάγκη την απόσταση». Φωτο: Stephane Cardinale - Corbis/Corbis via Getty Images

Τα φανταστικά '80s του Φρανσουά Οζόν

0

— Λένε πως κάθε έργο εποχής είναι ένα σχόλιο για το σήμερα ή, τουλάχιστον, γυρίζεται κάτω από το πρίσμα της σύγχρονης εποχής. Τι είχατε στο μυαλό σας όταν επιχειρήσατε να επιστρέψετε στο καλοκαίρι του ’85;

Για να είμαι ειλικρινής, δεν ήξερα τι να περιμένω όταν ξεκίνησα, με την πανδημία και τα πρωτόκολλα ασφαλείας. Ωστόσο, όταν τελικά βγήκε το φιλμ στις αίθουσες νομίζω πως έγινε επιτυχία γιατί το κοινό ένιωσε ανακούφιση με ένα ταξίδι πίσω στα '80s. Πίστεψε πως όλα ήταν ελεύθερα τότε. Δεν ήταν, αλλά το να βλέπει τους πρωταγωνιστές να φιλιούνται και να χορεύουν στα κλαμπ έμοιαζε με αύρα ανεμελιάς που είχαμε ξεχάσει.

Κι ενώ όλα αυτά ήταν ευχάριστα, η δεκαετία του '80, με το AIDS, τον ριγκανισμό και τα οικονομικά προβλήματα, έκρυβε μια σκληρή πραγματικότητα, πολύ διαφορετική από τον ρομαντισμό της νοσταλγίας. 

— Πρωτοσυναντηθήκαμε στις συνεντεύξεις που δώσατε για το Sitcom, μια πολύ ενδιαφέρουσα σατιρική ηθογραφία, αν μπορώ να δώσω ορισμό σε μια τόσο αταξινόμητη δημιουργία…

Πάει πολύς καιρός από τότε.

Μου αρέσει να έχω μια διάδραση με τον θεατή, να τον βάζω να δημιουργεί τη δική του ταινία και να θέτει τις δικές του προσδοκίες. Γνωρίζω πως σε πολλούς θεατές δεν αρέσει αυτό, δεν τους αρέσει να συμμετέχουν ενεργά και να παίζουν.

— Δεκαετίες. Έκτοτε, σκηνοθετήσατε ποικίλα είδη ταινιών και δεν σταματήσατε ποτέ να εκπλήσσετε το κοινό με τις επιλογές σας. Αισθάνεστε πως εκπληρώσατε κάποιους από τους στόχους που είχατε θέσει;

Ξέρετε, δεν έχω κανένα πλάνο. Δεν έχω ιδέα ποιο θα είναι το επόμενο πρότζεκτ μου, απλά ακολουθώ τα ένστικτά μου. Όταν στα 17 μου χρόνια πρωτοδιάβασα το βιβλίο του Έινταν Τσέιμπερς, Dance on my Grave, πάνω στο οποίο βασίζεται η ταινία Καλοκαίρι του ’85, ευχόμουν αυτό να είναι το ντεμπούτο μου ως σκηνοθέτη, κάτι που δεν έγινε, αφού η πρώτη μου ταινία ήταν το Sitcom που μόλις αναφέρατε.

Χρειάστηκα 30 χρόνια για να το γυρίσω και συνειδητοποίησα πως είχα ανάγκη την απόσταση, να ξεφύγω από τη συναισθηματική μου εμπλοκή με τους χαρακτήρες και να το δω με τρυφερότητα. Θα είχα κάνει μια εντελώς άλλη ταινία τότε, αν την επιχειρούσα.

ete 85 actors Facebook Twitter
Οι πρωταγωνιστές της ταινίας «Το Καλοκαίρι του '85», Φελίξ Λεφέμπρ και Μπενζαμέν Βουαζέν.

— Έχετε άλλα «απωθημένα», βιβλία που θα θέλατε να είχατε διασκευάσει, για παράδειγμα, και που για κάποιον λόγο δεν ήταν δυνατόν να μεταφέρετε στην οθόνη;

Βέβαια, πολλά. Το πρόβλημα δεν ήταν ποτέ η πηγή έμπνευσης, άλλωστε υπάρχουν τόσες πολλές, αλλά η επιθυμία μου τη δεδομένη στιγμή. Τι ακριβώς θα αποσπάσει την προσοχή μου για δυο χρόνια προετοιμασίας, γυρίσματος και μοντάζ. Από ιστορίες είναι γεμάτη η λογοτεχνία και ο κόσμος ολόκληρος. 

— Μιλώντας μαζί σας, είναι αδύνατον να μην αναφερθούμε στο συχνά αναπάντεχο, στυλιζαρισμένο μείγμα ειδών που εφαρμόζετε από τη μια ταινία σας στην επόμενη, και συχνά μέσα στο ίδιο το φιλμ. Ο Γούντι Άλεν είχε πει πως, μετά τη διαδικασία της συγγραφής κάθε σεναρίου του, δεν είναι ποτέ σίγουρος αν έχει στο μυαλό του να το γυρίσει ως κωμωδία ή ως δράμα.

Κι εγώ επίσης! Μα, συμβαίνει και στην πραγματικότητα: συναντάς κάποιον και τη μια στιγμή νομίζεις πως βρίσκεσαι σε ένα βαρύ μπεργκμανικό περιβάλλον, μετά από λίγα λεπτά προσγειώνεσαι σε αλμοδοβαρικό σουρεαλισμό! Αλλάζει ο τόνος, και στο Καλοκαίρι του '85 η πρόκληση για μένα ήταν να περάσω από το καθαρό θρίλερ στο σαρδόνιο χιούμορ. Ανέκαθεν με ενδιέφερε η έκπληξη ως θεμελιώδες στοιχείο των ταινιών μου.

— Αν μπορώ να διακρίνω ένα νήμα στη φιλμογραφία σας, είναι το θρίλερ και πιο συγκεκριμένα το σασπένς, έστω και σε μικρές δόσεις.

Όχι ακριβώς το σασπένς, αλλά ένα παιχνίδι με το κοινό. Μου αρέσει να έχω μια διάδραση με τον θεατή, να τον βάζω να δημιουργεί τη δική του ταινία και να θέτει τις δικές του προσδοκίες. Γνωρίζω πως σε πολλούς θεατές δεν αρέσει αυτό, δεν τους αρέσει να συμμετέχουν ενεργά και να παίζουν. Αλλά για μένα είναι μια αόρατη συμμαχία με το κοινό της σκοτεινής αίθουσας, σαν τότε που ήμασταν παιδιά και συμφωνούσαμε να είσαι εσύ ο γιατρός κι εγώ, δεν ξέρω, ο ασθενής ας πούμε. Και στο φινάλε συναντιόμαστε ή αποκλίνουμε, ανάλογα με την προοπτική στην πλοκή που έχει αναπτύξει ο καθένας από εμάς.

Το «Καλοκαίρι του ’85» προβάλλεται από τις 5 Αυγούστου στους κινηματογράφους.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Pillion»: Ο Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ, η viral ατάκα κι ένα (περίπου) coming out 

Οθόνες / Buy yourself a butt plug: Γιατί όλοι μιλούν για την ταινία «Pillion»;

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Χάρι Λάιτον, όπου ο Χάρι Μέλινγκ συνάπτει μια BDSM σχέση με τον Σκάρσγκαρντ, ήδη από το τρέιλερ έχει πυροδοτήσει συζητήσεις για τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Σουηδού πρωταγωνιστή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Με το «Chasing Dragons» ο Άκης Ζιάκκας ένωσε μονομιάς τις τρεις δρακολίμνες

Οθόνες / Ο Άκης Ζιάκας ενώνει σε μία διαδρομή τις τρεις Δρακόλιμνες

«Chasing Dragons»: 120 χιλιόμετρα, 8.000 μέτρα υψομετρική διαφορά σε μία μέρα. Μια ταινία που διαρκεί μία ώρα και καταγράφει αυτή τη συγκλονιστική διαδρομή που ξεπερνά τα όρια της αντοχής, σωματικής και ψυχολογικής.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Mπιλ Κίντερ στη LiFO: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Οθόνες / Mπιλ Κίντερ: «Oι ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είναι μόνο για παιδιά»

Ο συνεργάτης του Κόπολα και υπεύθυνος μοντάζ και post-production σε ταινίες όπως το «Wall-e» μάς μίλησε για το μοντάζ στο animation, για την Pixar και για τότε που ένα στούντιο πλήρωσε 80 εκατομμύρια δολάρια τον Κόπολα για να μη γυρίσει μια ταινία. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Τζάρεντ Λέτο, Έμα Τόμσον, ο σκύλος Ίντι και άλλοι δύο λόγοι να πάτε σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα. Τι παίζει στα σινεμά από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Οθόνες / Η μακρά αποκαθήλωση του Kanye West

Το νέο ντοκιμαντέρ με τίτλο «In whose name?» παρουσιάζει τον Kanye West ως μια ιδιοφυΐα εγκλωβισμένη στο σώμα ενός παιδιού που βρίσκεται πάντα στα πρόθυρα ενός ακόμα κακομαθημένου ξεσπάσματος. Αρκεί αυτό για να αγνοήσουμε τα σφάλματά του;
THE LIFO TEAM
10 ταινίες για να μπείτε σε φθινοπωρινή διάθεση

Οθόνες / 10 ταινίες που θέλεις να βλέπεις και να είναι φθινόπωρο

Είναι τα κίτρινα φύλλα του Central Park; Η μελοδραματική ατμόσφαιρα; Αγγλικά τοπία στη βροχή; Κάτι πάντως ενώνει αυτές τις δέκα ταινίες και όταν τις βλέπεις θες να είναι και ο καιρός αλλιώτικος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Οθόνες / Νεριτάν Ζιντζιρία: «Η Ελλάδα έχει φετίχ να βαφτίζει τους νέους "φαινόμενα"»

Όταν αποφάσισε να γίνει κινηματογραφιστής, του είπαν ότι θα πεινάσει, αλλά με έναν πολύ δημιουργικό τρόπο. Έκανε τις πρώτες του ταινίες κυριολεκτικά με χώμα και νερό, αλλά πλέον τρέχει παράλληλα οκτώ πρότζεκτ. Κάνει σινεμά συνομιλώντας με το σινεμά του Γιάνναρη, του Δαμιανού, του Παπατάκη. Ο Νεριτάν Ζιντζιρία αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Οθόνες / When Nobody’s Watching: Πριν κλωτσήσουν τη μπάλα, πρέπει να νικήσουν την προκατάληψη

Η Ελλάδα κάνει τα πρώτα της σοβαρά βήματα για να σταθεί ισότιμα στο ευρωπαϊκό γήπεδο του γυναικείου ποδοσφαίρου - Το νέο ντοκιμαντέρ του ΠΣΑΠΠ, “When Nobody’s Watching”, ρίχνει φως στις ζωές των αθλητριών που παλεύουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η δραματική στροφή του The Rock και άλλοι 3 λόγοι να πάτε σινεμά

Ακόμα μια κινηματογραφική μεταφορά του Δράκουλα, ένα κινέζικο animation που είναι η πέμπτη εμπορικότερη ταινία όλων των εποχών αλλά και η επανακυκλοφορία του «Avatar: The Way of Water» - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
THE LIFO TEAM
«Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα» ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Οθόνες / «Good Boy»: Ναι, ο σκύλος σας βλέπει φαντάσματα

Η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου του Μπεν Λέονμπεργκ δίνει σάρκα και οστά σε έναν από τους μεγαλύτερους φόβους των ιδιοκτητών σκύλου και αντλεί τη συγκίνησή της από τον αρραγή δεσμό ανθρώπου και ζώου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Οθόνες / Χρόνια Πολλά Πέδρο! 20 χρόνια τώρα βλέπουμε τις ταινίες σου.

Ο Πέδρο Αλμοδοβάρ που έχει σήμερα γενέθλια παραμένει διαχρονικά ένας από τους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Μαζέψαμε σε ένα αφιέρωμα ό, τι έχουμε γράψει για τις ταινίες του αλλά και κάποια ενδιαφέροντα θέματα για το έργο του που αξίζει να τα διαβάσετε!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Οθόνες / Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη γύρισε μια πανκ αλληγορία για όσα βιώνουμε σήμερα

Η περιπετειώδης δημιουργία του «Harvest», της εντυπωσιακής πρώτης αγγλόφωνης ταινίας της ταλαντούχας σκηνοθέτιδας, ζωντανεύει την ονειρική και σκληρή ατμόσφαιρα ενός μεσαιωνικού σκωτσέζικου χωριού καθώς αυτό εξαφανίζεται από τον χάρτη.  
M. HULOT
CHECK 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Οθόνες / 10 σειρές που θα δούμε μέχρι το τέλος του έτους

Από τη νέα σεζόν του «Slow Horses» στο μεγάλο φινάλε του «Stranger Things» κι από ένα φιλόδοξο πορτρέτο του Σκορσέζε στο νέο στοίχημα του δημιουργού του «Breaking Bad», διαλέγουμε δέκα σειρές που αναμένεται να μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ