ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Τα φανταστικά '80s του Φρανσουά Οζόν Facebook Twitter
«Χρειάστηκα 30 χρόνια για να γυρίσω το "Καλοκαίρι του '85" και συνειδητοποίησα πως είχα ανάγκη την απόσταση». Φωτο: Stephane Cardinale - Corbis/Corbis via Getty Images

Τα φανταστικά '80s του Φρανσουά Οζόν

0

— Λένε πως κάθε έργο εποχής είναι ένα σχόλιο για το σήμερα ή, τουλάχιστον, γυρίζεται κάτω από το πρίσμα της σύγχρονης εποχής. Τι είχατε στο μυαλό σας όταν επιχειρήσατε να επιστρέψετε στο καλοκαίρι του ’85;

Για να είμαι ειλικρινής, δεν ήξερα τι να περιμένω όταν ξεκίνησα, με την πανδημία και τα πρωτόκολλα ασφαλείας. Ωστόσο, όταν τελικά βγήκε το φιλμ στις αίθουσες νομίζω πως έγινε επιτυχία γιατί το κοινό ένιωσε ανακούφιση με ένα ταξίδι πίσω στα '80s. Πίστεψε πως όλα ήταν ελεύθερα τότε. Δεν ήταν, αλλά το να βλέπει τους πρωταγωνιστές να φιλιούνται και να χορεύουν στα κλαμπ έμοιαζε με αύρα ανεμελιάς που είχαμε ξεχάσει.

Κι ενώ όλα αυτά ήταν ευχάριστα, η δεκαετία του '80, με το AIDS, τον ριγκανισμό και τα οικονομικά προβλήματα, έκρυβε μια σκληρή πραγματικότητα, πολύ διαφορετική από τον ρομαντισμό της νοσταλγίας. 

— Πρωτοσυναντηθήκαμε στις συνεντεύξεις που δώσατε για το Sitcom, μια πολύ ενδιαφέρουσα σατιρική ηθογραφία, αν μπορώ να δώσω ορισμό σε μια τόσο αταξινόμητη δημιουργία…

Πάει πολύς καιρός από τότε.

Μου αρέσει να έχω μια διάδραση με τον θεατή, να τον βάζω να δημιουργεί τη δική του ταινία και να θέτει τις δικές του προσδοκίες. Γνωρίζω πως σε πολλούς θεατές δεν αρέσει αυτό, δεν τους αρέσει να συμμετέχουν ενεργά και να παίζουν.

— Δεκαετίες. Έκτοτε, σκηνοθετήσατε ποικίλα είδη ταινιών και δεν σταματήσατε ποτέ να εκπλήσσετε το κοινό με τις επιλογές σας. Αισθάνεστε πως εκπληρώσατε κάποιους από τους στόχους που είχατε θέσει;

Ξέρετε, δεν έχω κανένα πλάνο. Δεν έχω ιδέα ποιο θα είναι το επόμενο πρότζεκτ μου, απλά ακολουθώ τα ένστικτά μου. Όταν στα 17 μου χρόνια πρωτοδιάβασα το βιβλίο του Έινταν Τσέιμπερς, Dance on my Grave, πάνω στο οποίο βασίζεται η ταινία Καλοκαίρι του ’85, ευχόμουν αυτό να είναι το ντεμπούτο μου ως σκηνοθέτη, κάτι που δεν έγινε, αφού η πρώτη μου ταινία ήταν το Sitcom που μόλις αναφέρατε.

Χρειάστηκα 30 χρόνια για να το γυρίσω και συνειδητοποίησα πως είχα ανάγκη την απόσταση, να ξεφύγω από τη συναισθηματική μου εμπλοκή με τους χαρακτήρες και να το δω με τρυφερότητα. Θα είχα κάνει μια εντελώς άλλη ταινία τότε, αν την επιχειρούσα.

ete 85 actors Facebook Twitter
Οι πρωταγωνιστές της ταινίας «Το Καλοκαίρι του '85», Φελίξ Λεφέμπρ και Μπενζαμέν Βουαζέν.

— Έχετε άλλα «απωθημένα», βιβλία που θα θέλατε να είχατε διασκευάσει, για παράδειγμα, και που για κάποιον λόγο δεν ήταν δυνατόν να μεταφέρετε στην οθόνη;

Βέβαια, πολλά. Το πρόβλημα δεν ήταν ποτέ η πηγή έμπνευσης, άλλωστε υπάρχουν τόσες πολλές, αλλά η επιθυμία μου τη δεδομένη στιγμή. Τι ακριβώς θα αποσπάσει την προσοχή μου για δυο χρόνια προετοιμασίας, γυρίσματος και μοντάζ. Από ιστορίες είναι γεμάτη η λογοτεχνία και ο κόσμος ολόκληρος. 

— Μιλώντας μαζί σας, είναι αδύνατον να μην αναφερθούμε στο συχνά αναπάντεχο, στυλιζαρισμένο μείγμα ειδών που εφαρμόζετε από τη μια ταινία σας στην επόμενη, και συχνά μέσα στο ίδιο το φιλμ. Ο Γούντι Άλεν είχε πει πως, μετά τη διαδικασία της συγγραφής κάθε σεναρίου του, δεν είναι ποτέ σίγουρος αν έχει στο μυαλό του να το γυρίσει ως κωμωδία ή ως δράμα.

Κι εγώ επίσης! Μα, συμβαίνει και στην πραγματικότητα: συναντάς κάποιον και τη μια στιγμή νομίζεις πως βρίσκεσαι σε ένα βαρύ μπεργκμανικό περιβάλλον, μετά από λίγα λεπτά προσγειώνεσαι σε αλμοδοβαρικό σουρεαλισμό! Αλλάζει ο τόνος, και στο Καλοκαίρι του '85 η πρόκληση για μένα ήταν να περάσω από το καθαρό θρίλερ στο σαρδόνιο χιούμορ. Ανέκαθεν με ενδιέφερε η έκπληξη ως θεμελιώδες στοιχείο των ταινιών μου.

— Αν μπορώ να διακρίνω ένα νήμα στη φιλμογραφία σας, είναι το θρίλερ και πιο συγκεκριμένα το σασπένς, έστω και σε μικρές δόσεις.

Όχι ακριβώς το σασπένς, αλλά ένα παιχνίδι με το κοινό. Μου αρέσει να έχω μια διάδραση με τον θεατή, να τον βάζω να δημιουργεί τη δική του ταινία και να θέτει τις δικές του προσδοκίες. Γνωρίζω πως σε πολλούς θεατές δεν αρέσει αυτό, δεν τους αρέσει να συμμετέχουν ενεργά και να παίζουν. Αλλά για μένα είναι μια αόρατη συμμαχία με το κοινό της σκοτεινής αίθουσας, σαν τότε που ήμασταν παιδιά και συμφωνούσαμε να είσαι εσύ ο γιατρός κι εγώ, δεν ξέρω, ο ασθενής ας πούμε. Και στο φινάλε συναντιόμαστε ή αποκλίνουμε, ανάλογα με την προοπτική στην πλοκή που έχει αναπτύξει ο καθένας από εμάς.

Το «Καλοκαίρι του ’85» προβάλλεται από τις 5 Αυγούστου στους κινηματογράφους.

Οθόνες
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM
Ο τελευταίος μιας γενιάς βιτριολικών κριτικών κινηματογράφου

Οθόνες / Ρεξ Ριντ: Ο τελευταίος μιας γενιάς βιτριολικών σινεκριτικών

Έγινε πασίγνωστος από τα κουτσομπολιά που ξεφούρνιζε και τις κακίες που έγραφε για τα μεγαλύτερα ονόματα του Χόλιγουντ του ’60 και του ’70. Δεν έχει και την καλύτερη γνώμη για τους νέους συναδέλφους του, του καταλογίζουν ότι δεν βλέπει καν τις ταινίες που θάβει κι ότι γράφει απίστευτες ανακρίβειες - στο «Poor things» του Γιώργου Λάνθιμου έδωσε μόλις ένα αστεράκι. Υπάρχει όμως και ένα κοινό που ακόμα τον εμπιστεύεται.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Οθόνες / Ο Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν στα 90: Ο βασιλιάς της τηλεόρασης ζει εδώ και χρόνια χωρίς μυστικά

Διάσημος ανά τον πλανήτη από το «Σογκούν» και «Τα πουλιά πεθαίνουν τραγουδώντας», ο Αμερικανός ηθοποιός αποφάσισε πριν από είκοσι χρόνια να αποκαλύψει την σεξουαλική του ταυτότητα και να κερδίσει την ελευθερία του
THE LIFO TEAM
Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Οθόνες / Η αποδόμηση του greek dream στις ταινίες του Νίκου Παπατάκη

Ο εμιγκρές που κατάφερε να δει διεισδυτικά και βαθιά στην ελληνική ψυχή, ο «μοναχικός αναρχικός» με την πολύ μικρή σε μέγεθος φιλμογραφία αλλά την τεράστια σε καλλιτεχνική αξία. Από τον Παπατάκη μέχρι τον Λάνθιμο, η απόσταση είναι μικρότερη απ' όσο φανταζόμαστε.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
10 σπουδαίες κινηματογραφικές ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Οθόνες / Από τα ζόμπι του Ντάνι Μπόιλ ως τον Κεν Λόουτς: Δέκα σπουδαίες ερμηνείες του Κίλιαν Μέρφι

Ο φετινός νικητής του Όσκαρ α' ανδρικού ρόλου είναι ένας αυθεντικός καρατερίστας, αλλιώτικος και απόκοσμος, συγκινητικός στα όρια της συντριβής. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ